Sote-alan työntekijä: jos palkanmaksusi keskeytetään helmikuusta, et saa työttömyysetuutta.
Toimin sote-alalla, ja tämä tieto annettiin meille työntekijöille tänään. Jos työnantajasi ei löydä sinulle korvaavaa työtä ja palkanmaksusi keskeytetään, et tule saamaan työttömyysetuutta, sillä keskeytyksen katsotaan johtuvan työntekijästä. Näin ollen, toivottavasti sinulla on elättäjä loppuvuodeksi.
Tämä niinkutsuttu "hyvinvointiyhteiskuntamme" on läpeensä mätä. Nyt viimeistään voi puhua täysin kontrollipiikistä, sillä jos et tuota ota, sinulta viedään oikeus työhösi sekä myös yhteiskunnan taloudellinen tuki. Et saa mitään. MITÄÄN.
Olen aivan puulla päähän lyöty.
Kommentit (246)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 3 rokotetta otettuna. Osastolla on 12 hoitajaa kierrossa ja näistä 12 hoitajasta 6 ei ole ottanut rokotetta ja heille tuli jo ilmoitus, että siirtyvät toisiin tehtäviin 1.2 alkaen.
Kysyttiin sitten 6 muuta hoitajaa, että onko tilalle tulossa uusia hoitajia niin samalla meille sanottiin, että meidän jäljellä olevien pitää joustaa siihen saakka kunnes nämä 6:den tilalle on saatu uudet hoitajat.
Minä ilmoitin siinä vaiheessa, että irtisanoudun.
Sain uuden paikan miehen firmasta (täysin toinen ala) ja vaihdan alaa nyt sitten. Työvelvollisuus lakkaa ensiviikolla, kun pidän jäljellä olevat lomat ja lähden menemään.Eikä mikään poikkeuslaki minua saa palaamaan töihin. Meen vaikka ennemmin vankilaan
Luovut oikeuksista ja asia hoidettu.
Ai hoitajan oikeuksista?
Ookko vähän pihalla 😂😂😂
Jos tietää ettei halua enää palata hoitoalalle ja samalla haluaa varmistaa ettei tule määräystä pakkotyöhon niin sairaanhoitajan oikeuksista luopuminen varmistaa asian. Sen jälkeen ei ole enää pelkoa että tarvitsisi vasten tahtoaan alan töitä tehdä.
Voi jumalau joku on pihalla. Luopua hoitajan oikeuksista 😂😂😂
Ja vaikka se olisikin mahdollista(ei ole) niin poikkeuslaissa varmaan katsottaisiin että "hei tämä on luopunut. Emme voi häntä käyttää" ootko oikeasti tyhymä vaan??
Malliesimerkki henkilöstä joka rientää kommentoimaan vaikkei tiedä asiasta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Minua vaan ihmetyttää miten työnantaja voi jo edes vaatia rokotuksia ja siirtää toisiin työtehtäviin kun koko laki ei ole vielä edes voimassa eikä sen voimaantulosta ole vielä tietoa?
Siirtymäaika menossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 3 rokotetta otettuna. Osastolla on 12 hoitajaa kierrossa ja näistä 12 hoitajasta 6 ei ole ottanut rokotetta ja heille tuli jo ilmoitus, että siirtyvät toisiin tehtäviin 1.2 alkaen.
Kysyttiin sitten 6 muuta hoitajaa, että onko tilalle tulossa uusia hoitajia niin samalla meille sanottiin, että meidän jäljellä olevien pitää joustaa siihen saakka kunnes nämä 6:den tilalle on saatu uudet hoitajat.
Sain uuden paikan miehen firmasta (täysin toinen ala) ja vaihdan alaa nyt sitten. Työvelvollisuus lakkaa ensiviikolla, kun pidän jäljellä olevat lomat ja lähden menemään.Eikä mikään poikkeuslaki minua saa palaamaan töihin. Meen vaikka ennemmin vankilaan
Ai hoitajan oikeuksista?
Ookko vähän pihalla 😂😂😂
Jos tietää ettei halua enää palata hoitoalalle ja samalla haluaa varmistaa ettei tule määräystä pakkotyöhon niin sairaanhoitajan oikeuksista luopuminen varmistaa asian. Sen jälkeen ei ole enää pelkoa että tarvitsisi vasten tahtoaan alan töitä tehdä.
Ja vaikka se olisikin mahdollista(ei ole) niin poikkeuslaissa varmaan katsottaisiin että "hei tämä on luopunut. Emme voi häntä käyttää" ootko oikeasti tyhymä vaan??
Sairaanhoitajan oikeuksista VOÌ luopua. Sen jälkeen häntä ei voi käyttää työntekijänä koska hänellä ei ole hoitajan oikeuksia.
Miten niistä luovutaan.? En ole enään alalla niin voisin luopua ettei tarvi palata.
Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä
31 § (20.3.2015/262)
Ammatinharjoittamisoikeuden tai -luvan taikka ammattinimikkeen käyttöoikeuden poistaminen terveydenhuollon ammattihenkilön omasta pyynnöstä
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto voi terveydenhuollon ammattihenkilön omasta pyynnöstä rajoittaa laillistetun ammattihenkilön ammatinharjoittamisoikeutta taikka poistaa sen. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto voi peruuttaa ammatinharjoittamisluvan tai poistaa nimikesuojatun ammattihenkilön oikeuden käyttää asianomaista ammattinimikettä ammattihenkilön omasta pyynnöstä.
Eli Valviraan vaan kirjallinen ilmoitus asiasta. Saattaa onnistua ihan sähköpostillakin, en ole varma.
"Hakemus lähetetään osoitteella:
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
PL 43
00521 Helsinki
Käyntiosoite:
Ratapihantie 9
00520 Helsinki
Yhteydenotot ammattioikeusasioissa:
Ensisijaisesti sähköpostitse osoitteeseen terhikki(at)valvira.fi
Ammattioikeusryhmän puhelinajat ovat arkisin klo 9-11 puh: 0295 209 550"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai hoitajan oikeuksista?
Ookko vähän pihalla 😂😂😂
Kyllä, ammatinharjoittaja voi itse luopua oikeuksistaan.
"Ammatinharjoittamisoikeus ei raukea ajan mittaan, vaan kyseessä on elinikäinen oikeus.
Oikeus lähtee pois vain, mikäli Valvira joutuisi puuttumaan henkilön toimintaan tai hän päättää itse luopua oikeudestaan."
Et voi olla tosissasi. Neuvot hoitajia tekemään virkavirheen tai varastamaan reseptilääkkeitä.
Puuhaavat nyt valmiuslakia käyttöön. Yrittävät sen turvin saada ihmiset unohtamaan, että vähän aikaa sitten päättivät hoitoalan pakkorokotuksista. Valmiuslain turvin palautetaan vähin äänin töihin myös kaikki rokottamattomat hoitoalan ihmiset, jos heitä on siirretty sivuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketäänhän ei sen uuden lain myötä saa irtisanoa vaan heidät lomautetaan ja lomautettuna saat kylläkin päivärahaa. Jos jossain joku on muuta väittänyt niin liittoon yhteys.
Ei pidä paikkaansa. Irtisanoa ei saa, mutta palkanmaksuvelvoitetta ei ole. Tuossa tilanteessa ei ole oikeutta myöskään työttömyysturvaan. Kts.eduskunnan sivut.
Tartuntatautilailla voidaan ohjata ainoastaan työnantajan velvotteita henkilöstön suhteen.
Työsopimuslainsäädäntö on työsuhdeasioita varten. Jälkimmäinen ei tunnista tilannetta, jossa henkilöllä on voimassaoleva työsuhde ja palkanmaksu keskeytetään. Muu menettely on työsopimuslain vastaista.
Lomautus tai irtisanominen on ainoat vaihtoehdot, joista molemmat ovat tilanteita jossa oikeus työttömyysetuuteen syntyy todenäköisen karenssin jälkeen.
Sä puhut tartuntatautilaista, mutta monet muut tässä ketjussa puhuvat valmiuslaista. Ja valmiuslain aikana työsopimuslainsäädöntöä ei tarvitse noudattaa. Käytännössä siis työsopimuslainsäädännöllä voi pyyhkiä pyllynsä, jos valmiuslaki on otettu käyttöön.
Valmiuslaki on valmiuslaki ja hallitus todenäköisesti rikkoo jälleen useampaa lakia, mikäli ottaa sen käyttöön. Kuten heillä on ollut tapana.
Siihen en ota kantaa, mutta just tänään kuuden uutisissa HUS:in Mäkijärvi sanoi, että just nyt ei vielä tarvita valmiuslakia, mutta jo viikon kahden päästä voidaan tarvita. Ehkä ainakin sitten tarvitaan, jos rokottamattomat hoitajat pistetään kotiin odottelemaan koronan päättymistä tai vaihtamaan ihan muihin hommiin.
Olen hoitaja ja alaa vaihtanut. Mikäli tulisi tällainen tilanne, että minut nykyisestä työstäni raahattaisiin hoitoalalle takaisin, niin luopuisin oikeuksistani toimia hoitajana. Rokotteet olen ottanut, mutta ei minua voi laittaa tekemään töitä alalla, josta lähdin pois ihan omasta tahdostani. Ei todellakaan voi laissa määrätä tekemään töitä vain siksi kun on koulutus siihen, sama asia kun otettaisiin mistä tahansa muulta alalta ihmisiä hoitajien pikakurssille ja töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai hoitajan oikeuksista?
Ookko vähän pihalla 😂😂😂
"Ammatinharjoittamisoikeus ei raukea ajan mittaan, vaan kyseessä on elinikäinen oikeus.
Oikeus lähtee pois vain, mikäli Valvira joutuisi puuttumaan henkilön toimintaan tai hän päättää itse luopua oikeudestaan."
Et voi olla tosissasi. Neuvot hoitajia tekemään virkavirheen tai varastamaan reseptilääkkeitä.
Mitä sä horiset? Hoitaja voi ihan itse luopua oikeuksistaan. Ei tarvitse tehdä virkavirheitä sitä ennen. Linkkasin myös lakipykälän, josta tuon asian voi lukea. Sorry, että kesti hetken aikaa etsiä ko laki ja lainkohta Finlexistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketäänhän ei sen uuden lain myötä saa irtisanoa vaan heidät lomautetaan ja lomautettuna saat kylläkin päivärahaa. Jos jossain joku on muuta väittänyt niin liittoon yhteys.
Ei pidä paikkaansa. Irtisanoa ei saa, mutta palkanmaksuvelvoitetta ei ole. Tuossa tilanteessa ei ole oikeutta myöskään työttömyysturvaan. Kts.eduskunnan sivut.
Tartuntatautilailla voidaan ohjata ainoastaan työnantajan velvotteita henkilöstön suhteen.
Työsopimuslainsäädäntö on työsuhdeasioita varten. Jälkimmäinen ei tunnista tilannetta, jossa henkilöllä on voimassaoleva työsuhde ja palkanmaksu keskeytetään. Muu menettely on työsopimuslain vastaista.
Lomautus tai irtisanominen on ainoat vaihtoehdot, joista molemmat ovat tilanteita jossa oikeus työttömyysetuuteen syntyy todenäköisen karenssin jälkeen.
Sä puhut tartuntatautilaista, mutta monet muut tässä ketjussa puhuvat valmiuslaista. Ja valmiuslain aikana työsopimuslainsäädöntöä ei tarvitse noudattaa. Käytännössä siis työsopimuslainsäädännöllä voi pyyhkiä pyllynsä, jos valmiuslaki on otettu käyttöön.
Valmiuslaki on valmiuslaki ja hallitus todenäköisesti rikkoo jälleen useampaa lakia, mikäli ottaa sen käyttöön. Kuten heillä on ollut tapana.
Siihen en ota kantaa, mutta just tänään kuuden uutisissa HUS:in Mäkijärvi sanoi, että just nyt ei vielä tarvita valmiuslakia, mutta jo viikon kahden päästä voidaan tarvita. Ehkä ainakin sitten tarvitaan, jos rokottamattomat hoitajat pistetään kotiin odottelemaan koronan päättymistä tai vaihtamaan ihan muihin hommiin.
Valmiuslain käyttöönotto lienee hallituksen hätäjarru siihen, ettei hoitajat suostu luopumaan kehollisesta itsemääräysoikeudesta koronarokotusten suhteen. Ironisesti tilanne todenäköisesti vain syventää itse kaivettua sote-alan kuoppaa ja ajaa monta rokotettua hoitajaa loppuun sekä alalta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai hoitajan oikeuksista?
Ookko vähän pihalla 😂😂😂
Sairaanhoitajan oikeuksista VOÌ luopua. Sen jälkeen häntä ei voi käyttää työntekijänä koska hänellä ei ole hoitajan oikeuksia.
Miten niistä luovutaan.? En ole enään alalla niin voisin luopua ettei tarvi palata.
Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä
31 § (20.3.2015/262)
Ammatinharjoittamisoikeuden tai -luvan taikka ammattinimikkeen käyttöoikeuden poistaminen terveydenhuollon ammattihenkilön omasta pyynnöstä
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto voi terveydenhuollon ammattihenkilön omasta pyynnöstä rajoittaa laillistetun ammattihenkilön ammatinharjoittamisoikeutta taikka poistaa sen. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto voi peruuttaa ammatinharjoittamisluvan tai poistaa nimikesuojatun ammattihenkilön oikeuden käyttää asianomaista ammattinimikettä ammattihenkilön omasta pyynnöstä.
Eli Valviraan vaan kirjallinen ilmoitus asiasta. Saattaa onnistua ihan sähköpostillakin, en ole varma.
"Hakemus lähetetään osoitteella:
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
PL 43
00521 HelsinkiKäyntiosoite:
Ratapihantie 9
00520 HelsinkiYhteydenotot ammattioikeusasioissa:
Ensisijaisesti sähköpostitse osoitteeseen terhikki(at)valvira.fiAmmattioikeusryhmän puhelinajat ovat arkisin klo 9-11 puh: 0295 209 550"
Ähh...se linkki unohtui:
https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559
Tuke TEILLE kaikille ongelman kanssa kamppailemille täältä tekniikan saralta.
Olisi tiedysti eri asia, jos rokotus toimisija ja..
Vierailija kirjoitti:
No sitten toimeentulotukea jos ei muuta saa.
Mutta sitten ei pidä olla säästöjä eikä sijoituksia.
Mutta ainahan ovi mennä Cittarin tai KÄrkkäisen kassalle, valintakysymys.
Euroopan komission asiakirja kertoi jo vuonna 2019, että rokotepassi tulee vuonna 2022
https://ec.europa.eu/health/sites/default/files/vaccination/docs/2019-2…
Ihmeen hyvin tiedetty 3 vuotta sitten jo ennen koronapandemiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua vaan ihmetyttää miten työnantaja voi jo edes vaatia rokotuksia ja siirtää toisiin työtehtäviin kun koko laki ei ole vielä edes voimassa eikä sen voimaantulosta ole vielä tietoa?
Laki astui voimaan 1.1 ja siinä on 30 päivää aikaa tehdä muutoksia mm rokotuskattavuuteen työpaikoilla.
Sillä välin kun tätä lakimuutosta tehtiin niin otsikot kirkuivat Elon Muskin Sanna Marin twiittiä...
Me oikeasti tuetaan teitä. Mun vanha monisairas mummokin tietää, ettei ole merkitystä, onko hoitaja rokotettu vai ei.
Mummonikin on todella pahoillaan tilanteesta. On käyyt vuoden aikana kahdessa leikkauksessa.
Maaliskuussa on tulossa uusi rokote omicroniin. Sitten on taas uudet 3 rokotetta otettavana että hoitajat saavat tehdä työnsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai hoitajan oikeuksista?
Ookko vähän pihalla 😂😂😂
Opettele lukemaan!
Vierailija kirjoitti:
Euroopan komission asiakirja kertoi jo vuonna 2019, että rokotepassi tulee vuonna 2022
https://ec.europa.eu/health/sites/default/files/vaccination/docs/2019-2…
Ihmeen hyvin tiedetty 3 vuotta sitten jo ennen koronapandemiaa.
Asiaa vastutetaan kovasti maailmalla. Ne jutut ei näy Suomen uutisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sota syttyy.
Luovun sotilasarvostani.
Ei tarvi mennä sotaan.
Vertaatko hoitajien rokotuspakkoa sotaan?
Itse olen ottanut jo 3 rokotetta mutta jos olisin tiennyt, että jossain vaiheessa tulee laki joka pakottaa PELKÄSTÄÄN hoitajat ottamaan rokotteen niin en olisi itse ottanut yhtä ainuttakaan rokotetta alun perinkään.
Ihan periaatteen vuoksi.
Jos yhtä alaa ruvetaan pakottamaan ottamaan rokotteet niin lain pitäisi olla tasapuolinen ja koskea ihan kaikkia ihmisiä alaan katsomatta.
Helppo sieltä on muitten rokottamattomien huudella, että ottakaahan kiltisti rokotteet, kun ei omaa napaa koske.
Varsinkin, kun sen rokotteen ottaminen ei vaikuta tippaakaan siihen, että levitätkö sitä covidia vai et.
Edelleenkään, tuo laki ei koske PELKÄSTÄÄN hoitajia.
Tuota porukkaa on paljon. Piikit painostuksen edessä ottaneetkin voivat olla helposti mukana.