Minimilämpötila 20 astetta kerrostaloissa on määritetty keskimääräisten MIESTEN hyvinvoinnin mukaan. Naiset palelee.
Lämpöstandardit on historiallisesti suunniteltu miesvaltaisesta näkökulmasta. Nykyään tätä kritisoidaan ja lämpöviihtyvyyttä pyritään mallintamaan yksilöllisemmin.
Mutta kyse ei ole tietoisesta syrjinnästä, vaan vanhasta tutkimuspohjasta + energiataloudellisesta kompromissista.
Ja käytännön tasolla: 20 C on täysin ymmärrettävästi monelle naiselle kylmä sisälämpötila asunnossa. Tämä on ongelma kerrostaloissa, joissa ei voi itse lisätä lämpöä.
Kommentit (44)
Oman kokemuksen mukaan missään kerrostaloasunnossa ei ole saanut lämpötilaa alle 22-23C, edes talvella. Minne pitää muuttaa jotta voisi asua 20C asunnossa?
Termostaatit irti ja esisäätöä säätämään. Lopeta vinkuminen.
Mulle kerrostaloissa on kaikissa liian kuuma ja olen nainen. 18-21 on mulle hyvä lämpötila.
Vai niin. Minulle riittää 20-21 hyvin ja makuuhuoneessa 18-19 olen nainen.
Meillä se on toisin päin. Itselle riittää 20 ja mies hytisee.
Lisälämpöä saa vaikka irtopatterilla, mutta viilennettyä ei saa liian kuumaa kämppää talvella millään.
matalampi huonelämpötila vähentää hiilidioksidipäästöjä. naisethan noita viherasioita haluavat.
mene töihin, niin voit ostaa asunnon, johon saat haluamasi lämpötilan
Ai 20 astetta on kylmä. No, vaatetta voi laittaa enemmän päälle, jos noin lämpimässä palelee. Luulin itseäni vilukissaksi, mutta en taidakaan olla.
17c, lapsiperhe. Kaikki viihtyy. Kannattais varmaan liikkua enemmän, ei kuulosta terveeltä jos 20c palelee. Verenkierrossa jotain vikaa?
Älä yleistä. Meillä on minulla naisella aina kuuma, mies palelee ja käyttää villavaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Näköjään läskit naiset ja miehet vastaavat...
Tiesitkö että
hyvä aineenvaihdunta = hoikka ja on kuuma
Heikko aineenvaihdunta = lihava ja palelee
Meillä on aina 23 tai 24 astetta vaikka kuinka säätäisi, kesällä tietty enemmänkin
Ruskea rasva palaa kehostasi niin laihdut :D
yhteiskunnan tuilla eläville vuokralaisille riittäisi 10 talvella ja 40 kesällä
Ei naiset palele. Meillä on nuoria miehiä parempi verenkierto (koska sen pitää tarvittaessa riittää myös toiselle ihmiselämälle) ja henkilökohtainen lämmöneriste :D
Eri juttu sitten, kumpi tarkenee paremmin: normaali nainen vai 150-kiloinen mies, jolla tirahtaa hiki pintaan kun sohvalla kääntää kylkeä.
Sopiva lämpö on 19-20 neuletta ja liikettä jos tuntuu kylmältä. Kehoa voi myös totuttaa viileään"
Vierailija kirjoitti:
Laita vaatetta päälle ja lopeta valitus
No, sit ei näy tissivako.
Laita vaatetta päälle ja lopeta valitus