Sote-alan työntekijä: jos palkanmaksusi keskeytetään helmikuusta, et saa työttömyysetuutta.
Toimin sote-alalla, ja tämä tieto annettiin meille työntekijöille tänään. Jos työnantajasi ei löydä sinulle korvaavaa työtä ja palkanmaksusi keskeytetään, et tule saamaan työttömyysetuutta, sillä keskeytyksen katsotaan johtuvan työntekijästä. Näin ollen, toivottavasti sinulla on elättäjä loppuvuodeksi.
Tämä niinkutsuttu "hyvinvointiyhteiskuntamme" on läpeensä mätä. Nyt viimeistään voi puhua täysin kontrollipiikistä, sillä jos et tuota ota, sinulta viedään oikeus työhösi sekä myös yhteiskunnan taloudellinen tuki. Et saa mitään. MITÄÄN.
Olen aivan puulla päähän lyöty.
Kommentit (246)
Vierailija kirjoitti:
Ketäänhän ei sen uuden lain myötä saa irtisanoa vaan heidät lomautetaan ja lomautettuna saat kylläkin päivärahaa. Jos jossain joku on muuta väittänyt niin liittoon yhteys.
Ei pidä paikkaansa. Irtisanoa ei saa, mutta palkanmaksuvelvoitetta ei ole. Tuossa tilanteessa ei ole oikeutta myöskään työttömyysturvaan. Kts.eduskunnan sivut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten, kun joudutaan ottamaan valmiuslaki taas käyttöön (nythän hallitus jo valmistelee asiaa) ja määräämään kotona olevat hoitajat takaisin hoitotyöhön? Vai eikö valmiuslaissa oelva velvoite koske kuin rokotettuja?
miten jos olet esim. hoitovapaalla
Tai saikulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedostin tämän heti. Onneksi on säästöjä, joten karenssi ei ole ongelma. Irtisanoudun heti jos työnantaja uhkaa lopettaa palkanmaksun. Jos siihen mennään, niin takaisin en mene vaikka polvillaan kerjäisivät! Ja jollekin valmiuslaille nauran räkäsesti. Sen kun vaikka kantavat työpaikalleni mutta sormeakaan en nosta!
Ei ketään väkisin kanneta, mutta sakot rapsahtaa.
Siitä vaan. Se on vaan. Potilaita ei niillä sakoillakaan hoideta.
Laki on vain tekstiä paperilla. Ihan kun koskaan ei olisi lakeja rikottu! Aikookohan joku oikeasti mennä pakotettuna töihin koska joku laki niin määrää? Epäilen vahvasti!
Vierailija kirjoitti:
Ja liitto ei muka sano mitään?
Milloin Tehy tai Super on sanonut yhtään mitään tai tehnyt mitään hoitajien eteen. Ei milloinkaan. Puhua osaavat, siihen se sitten jää.
Vierailija kirjoitti:
Ketäänhän ei sen uuden lain myötä saa irtisanoa vaan heidät lomautetaan ja lomautettuna saat kylläkin päivärahaa. Jos jossain joku on muuta väittänyt niin liittoon yhteys.
Nope.
Ketään ei irtisanota eikä ketään lomauteta.
Olet työkyvytön ilman rokotuksia eikä sinulle makseta palkkaa.
Siinä rokottautumisvelvoitetta koskevassa asetuksessa (tai lain kohdassa) joka nyt (tilapäisesti voimassa olevaksi) säädettiin, oli kyllä sitten sellainen kohta, jonka avulla rokottamatontakin voidaan käyttää entisissä työtehtävissään jos tilanne vaatii. Joten se keskeyttäminen ei välttämättä tule todeksi jokaisen kohdalla.
Tällaisilla toimilla ajetaan viimeisetkin hoitajat alalta. Sitähän saa mitä tilaa sitten!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja liitto ei muka sano mitään?
Milloin Tehy tai Super on sanonut yhtään mitään tai tehnyt mitään hoitajien eteen. Ei milloinkaan. Puhua osaavat, siihen se sitten jää.
Tämän vuoksi EROSIN tehystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on rokotteet mutta on tää niin törkeetä toimintaa meidän sote-alan työntekijöiden kohtelu.
Hämmentävää että meitä voidaan kiristää näihin rokotteisiin. Ja ketään ei oikeestaan kiinnosta, koska "mitäs valitsitte?, Öyh öyh".
Silloin kun olen valmistunut ei ollut tietoakaan tällaisesta pandemiasta ja pakotteista.
Niin. Ja mitä ne rokotukset muka autaa? Kuten on nähty, niin rokotetut ei ole suojassa tartunnoilta ja levittää tartuntoja. Pakkorokotus on täysin idioottimaista puuhaa.
Ihan htin huolestuttavaa jos olet tuolla tietotasolla hoitoalalla.
Vierailija kirjoitti:
Laki on vain tekstiä paperilla. Ihan kun koskaan ei olisi lakeja rikottu! Aikookohan joku oikeasti mennä pakotettuna töihin koska joku laki niin määrää? Epäilen vahvasti!
En minä ainakaan. Jos valmiuslaki tulee, aion ravata koronatestissä ja ilmoittaa työpaikalle että sori en pääse tänään(kään) kun koronaoireisena ei saa tulla töihin.
Vierailija kirjoitti:
Mä melkein veikkaan, ettei ketään alaa vaihtanutta, eläkkeellä olevaa, hoitovapaalla olevaa tms tulla määräämään töihin. Ihan riittää se, että osassa yksiköistä supistetaan toimintaa ja siirretään henkilöstöä muualle. Pääsääntöisesti saman työnantajan johonkin toiseen yksikköön. Näinhän tehtiin jo keväällä 2020. Mielenkiinnolla odotan, miten tullaan suhtautumaan rokottamattomiin hoitajiin. Koska nythän on jo sanottu, että erityistilanteissa ( = hoitajia ei ole riittävästi) myös rokottamaton hoitaja voi olla töissä. Kumpaakohan aletaan ensisijaisesti käyttää: hoitajien siirtelyä yksiköistä toisiin vai rokottamattomien kelpuuttamista pysymään omassa työssään? Aika näyttää.
Ei huolestuta. Rahaa on patjan alla, leikattu toimeentulotuki lähtee jossain vaiheessa juoksemaan ja se noin 300 euroa riittää kattamaan ne menot joihin perusosa on tarkoitettu. Olen koko ajan pitänyt elintasoni matalalla, jotta voin tarvittaessa jättäytyä pois töistä ja työkkärin ynnä muiden pomputteluista.
Vierailija kirjoitti:
EI voida irtisanoa, oikein.
Mutta kyseessä ei kyllä ole mikään lomautuskaan, sillä työnantaja voi ottaa siksi keskeytyksen ajaksi sijaisen. Lomautetun tilalle ei saisi ottaa sijaista.
Ay-puoli kannustaa ottamaan rokotteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin vain kun nyttenkin painetaan hommia alimiehityksellä, eikä sijaisia saa mistään, että mites sitten kun kahdeksasta vakituisesta hoitajasta puuttuu kaksi?
Otetaan valmiuslaki käyttöön ja ne 6 hoitajaa tekee pidempää työpäivää eikä lomia tai vapaapäiviä tarvitse antaa. Problem solved.
t. hallitusJa nämä kuusi hoitajaa uupuu hetkessä, ketä sitten tilalle? Tilanne on paha ja raskas jo vaikka kaikki vakituiset töissä.
Vähennnetään potilaita eli hoidetaan vain akuutit tapaukset. Kaikki ei-kiireellinen toiminta pistetään seis.
Ai niinku vaikka vanhusten kotihoito? Missä todellisuudessa sun kaltaiset oikein elää?
Viimeksi kun valmiuslaki oli voimassa niin hammashoidosta oli työntekijöitä jopa vuodeosastolla. Hyöty oli vähän niin ja näin mutta siinä oli yksi työntekijä aina määrättynä lisänä. Terveysaseman puolelta joka suljettiin siirtyi kotihoitoon ynnä muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Irtisanoa ei saa, mutta palkanmaksuvelvoitetta ei ole. Tuossa tilanteessa ei ole oikeutta myöskään työttömyysturvaan. Kts.eduskunnan sivut.
Kysyin asiaa heti liitolta, kun julistus tuli ja sieltä luvattiin, että on tulossa rajut lakkotoimenpiteet jos näin tulee käymään. Siksi olen varma asiasta. Itselläni on jo 3 rokotetta.
Joku aiempi kommentoija oli vaihtanut päiväkotiin töihin, minäkin olen lähäri ja lähdin yksinkertaisiin toimistotöihin. Ihanaa, ei enää vuorotyötä, ei viikonloppuja iltoja eikä juhlapyhiä töissä! Rokotepakotus ei minun kohdalla toimi.
Olisin päättäjänä valmis perumaan sote-henkilöstön rokotuspäätöksen. Ajatelkaa nyt vähän. Kohta on näppärät ja laboratoriotaitoiset vastassa.
Tuo porukkahan voi pystyä mihin vaan. Varsinkin, jos niitä väkisin rokotetaan tai kiristetään.
Olen oikeasti huolissani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedostin tämän heti. Onneksi on säästöjä, joten karenssi ei ole ongelma. Irtisanoudun heti jos työnantaja uhkaa lopettaa palkanmaksun. Jos siihen mennään, niin takaisin en mene vaikka polvillaan kerjäisivät! Ja jollekin valmiuslaille nauran räkäsesti. Sen kun vaikka kantavat työpaikalleni mutta sormeakaan en nosta!
Ei ketään väkisin kanneta, mutta sakot rapsahtaa.
Kiristys on kiristys. Kiristykseen ei tarvi suostua.
Ei varsinkaan, jos olisit valmis tekemään työsi ilman piikityksiä.
Tämän voi rinnastaa siihen, että olisit valmis tekemään työsi humalassa. Ei sua silloinkaan irtisanottaisi -ainakaan heti - , mutta ei maksettaisi palkkaakaan.
Ja joo, olen samaa mieltä, että aika perseestähän tämä on.
Ei varsinkaan, jos olisit valmis tekemään työsi ilman piikityksiä.