Sivut

Kommentit (448)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen maltillinen vegaani. Syön vegaanista ravintoa ja vuohenjuustoa. Kyllä vegaanisesta ravinnosta saa monipuolista ja maukasta ruokaa, pitää vaan hiukan opetella kokkaamaan kasvisruokaa. Ei se sen kummempaa ole.

Hyvä kompromissi. Tasapuolinen.

Jos syö vuohenjuustoa niin ei ole vegaani vaan laktovegetaristi. 

Eikös juuri vuohenjuusto ollut joillekin vegaanille se ns. ”sallittu poikkeus” ?

Tämä on kiistanalainen asia. Enemmistö vegaaneista ei syö vuohenjuustoa.

Jos syö vuohenjuustoa niin silloin on laktovegetaristi, se on eri asia kuin vegaani. Vegaani ei syö mitään eläinperäistä.

Et taida tuntea sallitusta poikkeuksesta käytyä keskustelua kovin hyvin. Maltillinen vegaani on ihan eri asia kuin laktovegetaristi.

Maltillinen vegaani ei syö muita maitotuotteita kuin vuohenjuustoa, laktovegetaristille käy sen sijaan esimerkiksi rahka, jogurtti tai lehmänmaito.

Tunnen vuohenjuustotrollin oikein hyvin, hän tulee AV-palstan jokaiseen vegaanikeskusteluun väittämään että "maltillinen vegaani voi..." ja joskus jopa aloittaa kokonaisia keskusteluketjuja.

Lakto viittaa nisäkkäänmaitoon ja vuohenjuusto tehdään vuohen maidosta eli se on silloin laktovegetaristinen tuote.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä vegaaneja. Miksi syödä pahaa ruokaa kun voi syödä hyvääkin? Se on mulle mysteeri. Itse en koske mihinkään papuihin tikullakaan.

Miten eläimen ruumis ja eritteet voivat maistua hyvälle? Kasvisruoka on herkullisempaa ja miellyttävämpää. Noh, joidenkin mielestä vaan on normaalia olla eläinten käveleviä hautausmaita.

Ihan turhaan sinä tuollaista ituhippisoopaa vingut täällä. Minulla ei ole mitään ongelmaa syödä kuollutta eläintä. 

Ja kyllä, sinun närkästyksesi ja vinkumisesi saa sen suorastaan maistumaan paremmalta. 

Hyi hitto, miten voit syödä toisen elävän olennon pilaantumaan alkanutta ruumista?

Helposti, hyvällä ruokahalulla ja se maistuu vieläpä oikein hyvältä. 

Aina vain paremmalta sitä myöten, että se ärsyttää sinua. Inhoan sydämeni pohjasta vegeulisijoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi mulle ei kukaan ole osanut perustella, miksi olisi parempi syödä lihaa, tai juoda maitoa. Vetoamiset ovat lähinnä tunnepohjaisia ja vastaukset ovat 6-vuotiaan tasolla: "minä menen nyt kostoksi syömään pekonia!". Todellako te vastaatte noin esimiehillinne töissä? Teette jotain väärin, "minä menen nyt tekemään 10 virhettä lisää kostoksi!" No, täällä lienee turha pohtia hyvän keskustelun ja argumentoinnin juttuja.
Sairaudet yms. ovat poikkeustapauksia, yleisesti en ole kuullut hyviä, järkiperäisiä syitä, miksi olisi parempi syödä lihaa painottaen.

Ja hyvinhän sitä voi laskea pelastaneensa eläimiä, kun tukee vegeruokaa. :) Miksei voisi? Ottaen huomioon, kuinka vähän ihmiset syövät yhdestä eläimestä, niin todellakin voi laskea päivässäkin et yks eläin näihin lihoihin on mennyt. Miten se teiltä on pois, jos joku iloitsee asiasta? Pitääkö siihenkin änkyröidä vastaan, että ei nyt vegaani voi iloinen olla?

Jos minä ostan kaupasta 400g sika-nauta jauhelihan niin olenko minä sitten syönyt yhden sian ja yhden naudan? Aika hieno logiikka. 👍

Okei siis väitätkö nyt tosissaan että kumpikaan, sika tai nauta ei ole sinun jauhelihasi vuoksi kuollut koska ostat vain 400g lihaan? Nyt mennään harhoihin ja kieltoreaktioihin aika väkevästi.

Tottakai on kuollut, itseasiassa siinä paketissa voi olla vaikka 50 eri eläimen lihaa puserrettu samaan massaan. Olenko minä sillon syönyt 50 eläintä? Se oli se pointti. Ei, olen syönyt 400 grammaa lihaa niistä viidestäkymmenestä eläimestä. Yhdestä eläimestä tulee kylläiseksi aika moni muukin ihminen kuin minä.

Se, että larppaat maailmanpelastajaa sillä että yksi eläin säästyy tänään kun en syö tuota ällöttävä grillimakkaraa, niin se on kyllä jo aikamoinen mielikuvitusleikki eikä perustu minkäänlaiseen faktaan, vaan ainoastaan sinun valheellisuuteen ja oman egosi pönkittämiseen.

Sinua vissiin tosissaan ketuttaa se tosiasia että eläimiä kuolee sinun ravintosi vuoksi. Minun ravintoni vuoksi ei kuole eikä se tosiasia poistu sillä että väität valheeksi. On kaasuvalotusta väittää tosiasiaa valheeksi, joku syy tässä on että sinun pitää yrittää manipuloida selvää asiaa toiseksi. Ja se syy taitaa olla sinun huono omatunto.

Tiedätkö, minäkin olen syönyt lihaa, en ole yhtään sen parempi kuin sinä, mutta minä tein vain yhdessä vaiheessa sen päätöksen että en halua enää aiheuttaa kärsimystä ja kuolemaa eläimille elintavoillani. Se oli hyvä päätös ja olen onnellinen siitä joka päivä.

Voi olla että sinäkin joku päivä alat kasvissyöjäksi, 30 vuoden aikana olen nähnyt kuinka pahasuisimmatkin lihansyöjät alkavat kiinnostua kasvisruoasta, varsinkin kun hoksaavat meillä syötyään että kasvisruoka onkin hyvää.

kasvisten kasvatusta varten tarvitaan aina lisää peltotilaa, mikä pienentää ja pirstouttaa luonnon eläinten elintilaa.. sun takia eläimiä jää syntymättä ja kuolee..

Miten syntymätön eläin voi kuolla? Oleko käynyt jonkin lihaaniyliopiston? 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä vegaaneja. Miksi syödä pahaa ruokaa kun voi syödä hyvääkin? Se on mulle mysteeri. Itse en koske mihinkään papuihin tikullakaan.

Miten eläimen ruumis ja eritteet voivat maistua hyvälle? Kasvisruoka on herkullisempaa ja miellyttävämpää. Noh, joidenkin mielestä vaan on normaalia olla eläinten käveleviä hautausmaita.

Ihan turhaan sinä tuollaista ituhippisoopaa vingut täällä. Minulla ei ole mitään ongelmaa syödä kuollutta eläintä. 

Ja kyllä, sinun närkästyksesi ja vinkumisesi saa sen suorastaan maistumaan paremmalta. 

Hyi hitto, miten voit syödä toisen elävän olennon pilaantumaan alkanutta ruumista?

Sanopa muuta, ajattele miten se mädäntyy lihansyöjän suolessa! Miten kuvottavaa!

Vierailija

1. Eläinperäiset tuotteet maistuvat liian hyviltä.

2. Vaikka ei-eläinperäisiä vaihtoehtoja (lue. korvikkeita) tuleekin suht usein syötyä ja monessa ruuassa toimivatkin aivan hyvin, eivät ne yksinkertaisesti ole sama. Joskus sitä vaan haluaa syödä lihaa. Ja juustot ovat toinen, niitä ei ole saatu ei-eläinperäisesti uskottavasti toisinnettua, niin maun kuin koostumuksen suhteen.

3. Ei sitä maailmaa yhden ihmisen syömiset pelasta, päin helvettiä ollaan menossa kuitenkin. Ns. maito on jo maassa.

4. Helppous (lue. laiskuus) - en vaan jaksaisi sitä vegaaniuden vaatimaa armotonta hinkkaamista, ainesosaluotteluiden kyttäämistä ja nirsoilua.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan pohjimmiltani en arvosta tuollaista elämästä vieraantumista mitä vegaaniuskin pahimmillaan on. Soijan roudaaminen tänne on erittäin epäekologista kun sen sijaan voisi käyttää lähiseudun maitotilan maitoa ja kanalan kananmunia. Kannatan lähiruokaa. Siihen ei vegaanit pysty. Riisi ja soija on kaukomaiden ruokaa. Suomalaisten pitäisi suosia kotimaista.

Lehmien kasvattaminen lihaksi tai maidontuotantoon on yksi pahimpia ilmastolle. Usein lehmien pitämistä ekologisena puolustellaan laiduntamisella, mutta lehmät tuottavat suuret määrät metaania joka on ongelma luonnolle.

"

Suomalaisen naudanlihan ympäristöystävällisyyttä perustellaan usein nurmilaidunnuksen käytöllä. On totta, että nurmipellon maaperän hiilivarasto on suurempi kuin viljapellon, mutta asiaa pitää tarkastella laajemmin. 

Suomessa tuotetun naudanlihan päästöt ovat korkeimpien joukossa muuhun Eurooppaan verrattuna. Suuret päästöt selittyvät suurelta osin turvemaiden päästöillä. Suomen peltopinta-alasta noin 10 % on turvemaita ja niistä syntyy noin 60 % maatalouden suorista kasvihuonekaasupäästöistä. Suuri osa Suomen turvepelloista on nautakarjan laidunmaana.  

Naudanlihan ilmastopäästöt ovat yleisesti ottaen moninkertaiset verrattuna sianlihan ja siipikarjan lihan tuotantoon. Nauta ja lampaat ovat märehtijöitä, joiden ruuansulatus tuottaa ilmastonmuutosta aiheuttavaa metaanikaasua. Ruokinnan avulla voidaan vaikuttaa metaanin tuotannon määrään jonkin verran, mutta päästöjä ei voida kokonaan välttää. Ilmaston kannalta edullisinta on suosia kasvispainotteista, lähellä tuotettua ja mahdollisimman vähän prosessoitua ruokaa.

Hanna L. Tuomisto, FT, kestävien ruokajärjestelmien apulaisprofessori, Helsingin yliopisto"

https://hiilivapaasuomi.fi/2019/10/04/10-myyttia-ilmastoystavallisesta-r...

Monesti näihin asioihin liittyy erilaisia epätosia uskomuksia. Yksi tapa seurata omia valintoja on seurata kännykkäsovelluksilla ostoksiaan, niistä näkee tekeekö ilmastoystävällisiä valintoja. Itse olen saanut täydet viisi pinnaa ostoksieni ilmastoystävällisyydestä.

Arvaappa mitä. Minua ei kiinnosta tasan paskaakaan ostosteni ilmastouliuliystävällisyys.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vegaani kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin vegaani kerran elämässäni muutaman vuoden mutten jaksanut pitää sitä yllä. Liian rasittavaa miettiä mitä voi syödä ja kun valikoima on niin suppea, syödä lähes samoja ruokia aina. Eikä saa herkutella, mikä on heikkouteni. Nytkin kaapissa kermapullia iltapäiväkahvia odottamassa.

Ei ole suppea, ja jos haluaa lihaa, maitoa, juustoa, jugurttia jne niin sillon voi syödä korvikkeita. Ja kerma tulee lehmän tisseistä, eikö ole ällöttävää juoda toisen eläimen tissimaitoa?

Lapsi kulta pieni! Elämäsi ensimmäiset hörpyt olet äitisi tissiä imenyt ja äitisi tissin tyrehtyessä olet sitä lehmän maitoa juonut. Et vain muista!! YÖÄK .....YÖÄK aattele, aatteleppa omalta kohalta...

Äidin maito kuuluu lapselleen, ei sinulle. Olipa kyse eläimestä tai ihmisestä. Sinä vissiin söisit ihmisenmaidosta tehtyä juustoakin, lipittäisit mieluusti ihmisen maitoa. Ehkä kahviin loraus myös? Valkovenäläinen?

Vierailija

Vegaani kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin vegaani kerran elämässäni muutaman vuoden mutten jaksanut pitää sitä yllä. Liian rasittavaa miettiä mitä voi syödä ja kun valikoima on niin suppea, syödä lähes samoja ruokia aina. Eikä saa herkutella, mikä on heikkouteni. Nytkin kaapissa kermapullia iltapäiväkahvia odottamassa.

Ei ole suppea, ja jos haluaa lihaa, maitoa, juustoa, jugurttia jne niin sillon voi syödä korvikkeita. Ja kerma tulee lehmän tisseistä, eikö ole ällöttävää juoda toisen eläimen tissimaitoa?

Taidat olla vielä lapsonen?
Lihat, maidot, juustot ja jugurtit ovat ihmiselle sopivaa ruokaa (mikäli ovat luomuja ja makeuttamattomia), toisin kuin korvikkeet. Monet terveyteen liittyvät ongelmat johtuvat ravitsemuksesta esim. suolistosairaudet joita on paljon jo aivan nuorilla.

Molskihousu

1. Olen luonnollisesti sekasyöjä, koska kuulun lajiin ihminen.

2. Stressaaminen kaikenlaisesta tärkeäksi kuvitellusta on pahaksi ihmiselle.

3. Minulla ei ole tarvetta tunkea itseäni esille joka paikassa ja öyhöttää jotain moraalihuttua ympäristölle muka parempana kuin he.

Vierailija

Koska en halua. En syö "varsinaista lihaa" koska ei tee mieli, mutta en voi kutsua itseäni lakto-ovoksikaan, koska käytän esim. osterikastiketta, voin syödä sen nuudelipussin jossa on 0.3% äyriäistä, voin tehdä risoton kanaliemikuutioon ja syödä mummon lihaliemikuutiosta tehtyä ruskeaa kastiketta. Syön myös juustoa, kananmunia, kaikenlaisia maitotuotteita. Korvikkeet ei niitä korvaa, vai voitko kertoa mulle vaikkapa vegejuuston joka maistuu gruyerelta, mustalta emmentalilta tai pecorinolta? Tai miten saan tehtyä vegaanisen aidolta maistuvan paistetun kananmunan? Haluan syödä herkullista ruokaa, toki paljon herkullisia vegaanisiakin ohjeita on ja syön myös vegaanista ruokaa, mutta esim. juuston, kananmunan ja voin haluan aitoina.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vegaani enää siksi, koska en enää ikinä halua sairastua raudanpuutteeseen. En suosittele kenellekään muullekaan. Kauhistuttaa tämä hihhulointi nykypäivän nuorten naisten kannalta. No, eipä lopu rautalääkäreiltä asiakkaat. Raudanpuutteeseen nimittäin jokainen llisääntymisikäinen vegaaninainen lopulta ajautuu. Ja ei, linsseissä ja pavuissa ei ole riittävästi rautaa.

Ei tule vegaaniruokavaliolla raudanpuutetta jos syö oikein. Mitähän paskaa sinäkin oikeen söit että raudanpuutteen sait aikaiseksi, no joo aika moni vegaaninainen kyllä syö ihan päin persettä.

Tämä sinun kommenttisi kertoo kaiken. Et selvästi ymmärrä raudanpuutteesta yhtään mitään. Usean raudanpuutteeseen perehtyneen lääkärin mukaan vegaaniruokavaliolla erityisten nuorten naisten on erittäin vaikeaa, lähes mahdotonta, saada riittävästi rautaa juurikin kasviksista saatavan heviraudan heikomman imeytymisen vuoksi. Lisäksi kasvikunnassa on paljon muuta imeytymistä heikentäviä asioita. B12-vitamiini puuttuu vegaaniruokavaliosta kokonaan. Noiden molempien puute sairastuttaa ja heikentää ihmistä vuosi vuodelta.

Kiitos kysymästä, söin aina pelkästään itse alusta asti valmistamaani ruokaa. Ruokavalion koostin ravitsemusterapeutin ohjeiden mukaan, mutta eipä pelastanut minua raudanpuutteelta. Mainitsemasi kaltaista ruokaa en syönyt. Silloin ei edes ollut näitä lihankorvikkeiksi kutsuttuja lisäainekammotuksia. En ymmärrä, miksi kasvissyöjät syövät tuollaista kuonaa nykyään. Miksivät he valmista ruokaansa itse?

Edelleen pidän hyvin valmistetusta kasvisruasta, mutta vegaaniksi en ikinä enää ryhdy, enkä suosittele kenellekään muullekaan. Terveys on nykyisin minusta kaikista tärkeintä. Terveyden merkityksen ymmärtää valitettavasti vasta sitten, kun sen menettää. Silloin kaunis ideologia ei paljon lohduta. Puhun valitettavasti kokemuksesta. Jokainen saa tietysti halutessaan kulkea tämän saman polun, mutta lämpimästi suosittelen miettimään asioita uudemman kerran.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen maltillinen vegaani. Syön vegaanista ravintoa ja vuohenjuustoa. Kyllä vegaanisesta ravinnosta saa monipuolista ja maukasta ruokaa, pitää vaan hiukan opetella kokkaamaan kasvisruokaa. Ei se sen kummempaa ole.

Eikös juuri vuohenjuusto ollut joillekin vegaanille se ns. ”sallittu poikkeus” ?

Jos syö vuohenjuustoa niin silloin on laktovegetaristi, se on eri asia kuin vegaani. Vegaani ei syö mitään eläinperäistä.

Et taida tuntea sallitusta poikkeuksesta käytyä keskustelua kovin hyvin. Maltillinen vegaani on ihan eri asia kuin laktovegetaristi.

Maltillinen vegaani ei syö muita maitotuotteita kuin vuohenjuustoa, laktovegetaristille käy sen sijaan esimerkiksi rahka, jogurtti tai lehmänmaito.

Tunnen vuohenjuustotrollin oikein hyvin, hän tulee AV-palstan jokaiseen vegaanikeskusteluun väittämään että "maltillinen vegaani voi..." ja joskus jopa aloittaa kokonaisia keskusteluketjuja.

Lakto viittaa nisäkkäänmaitoon ja vuohenjuusto tehdään vuohen maidosta eli se on silloin laktovegetaristinen tuote.

En tunne tätä vuohenmaito/vuohenjuustojuttua, mutta kerro miksi siitä kiistellään niin kovasti ? Onko siitä sitten haittaa, jos jotkut kutsuvat itseään vuohenjuustovegaaneiksi ?

Vierailija

Se ei ole niin yksiselitteistä. Kasvisruokaan liittyy valtavasti epäkohtia, joista ei puhuta. 

-Sadonkorjuu vaatii usein orjatyövoimaa.

-monokulttuuri on pahasta, ja se on vääjäämätöntä kun vegaanius lisääntyy

-kaikkialla maapallolla ei kasva tarpeeksi syötävää ja monipuolista ruokaa ympäri vuoden - vaatii kuljetusta ja kasvihuoneita jolloin saasteet eivät vähenny

En ole vegaani koska sen aate ei sovi minulle. Ja mielestäni tofu, beanit ja monet muut "keinolihat" ovat suorastaan pahoja. Syön muiden eläimien lihaa paitsi naudan joka ei sopinut vatsalleni ja lopetin jo 90-luvulla. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ketä se haittaisi ?

En tunne tätä vuohenmaito/vuohenjuustojuttua, mutta kerro miksi siitä kiistellään niin kovasti ? Onko siitä sitten haittaa, jos jotkut kutsuvat itseään vuohenjuustovegaaneiksi ?

Vierailija

No, leikitään, että ruvetaan kaikki vegaaneiksi. Mitä niille kaikille tuotantoeläimille sit tehdään? Päästetäänkö vapaaksi luontoon "selviämään" vai eliminoidaanko ne tarpeettomana? Ei kai niitä kukaan hyvää hyvyyttään pidä esim. navetassa paria sataa lehmää ruokittavana, jos ei niistä mitään tuloa saa.

Vierailija

Vegaani kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
iOlin vegaani kerran elämässäni muutaman vuoden mutten jaksanut pitää sitä yllä. Liian rasittavaa miettiä mitä voi syödä ja kun valikoima on niin suppea, syödä lähes samoja ruokia aina. Eikä saa herkutella, mikä on heikkouteni. Nytkin kaapissa kermapullia iltapäiväkahvia odottamassa.

Korvikkeet on tehty pavuista, kaurasta ja soijasta mausteilla ja lisäaineilla. Ei mitään järkeä. Yhtä kun tekisi jauhelihasta isoja palloja, värjäisi oranssiksi ja sanoisi appelsiininkorvikkeeksi.

Vierailija

Siksi, että ihminen on biologialtaan sekasyöjä. Jokaisella eläinlajilla - myös ihmisellä - on oikeus syödä sille sopivinta ravintoa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ilmastoystävällisin valinta on syödä lähiruokaa. 

Sitä ei voi kukaan kiistää. Oli se sitten lihaa tai porkkanaa. Ennemmin suomalainen liha kuin soija ja riisi. Mä saan niin hyvän mielen kun tuen suomalaisia yrittäjiä. Oli ne sitten sikalan pitäjiä tai maidontuottajia. 

Tämä myös!

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.