Kuinka päästä yli kiintymyksestä opettajaan?
Koulu päättyy muutaman viikon päästä ja sydäntä vihlaisee ajatellakin, että pian täytyy hyvästellä tämä tärkeä ihminen. Välitän kyseisestä henkilöstä niin paljon, että on tullut itkettyä jo monet itkut pelkästä ajatuksesta, ettemme enää näe. Ymmärrän, että olen hänelle oppilas muiden joukossa, enkä odota mitään.
Kuinka tästä selviää?
Kommentit (183)
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 17:51"]
Eihän siitä tarvitse mitenkään päästä yli. Sinulle jää ihanat muistot. Eikä se opettaja mihinkään katoa vaikkette enää näekään yhtä usein. Itse olen opettaja ja entiset oppilaat ovat kirjoitelleet minulle ja tulevat juttelemaan kaupungilla. Se on tosi mukavaa. :) Jopa ne kaikista pahimmat häiriköt on kasvaneet aikuisiksi, ja monesti ne juuri kehuvat eniten, kun jaksoin niitten kanssa vaikka tiukkaa teki.
[/quote]
Totta, taisin ilmaista itseäni vähän hassusti. En minä häntä mitenkään halua unohtaa. Tuntuu vain, että elämästä tulee paljon tyhjempää, kun tuota ihmistä ei enää näe. Olisi ehkä ollut parempi kysyä kuinka ikävän kanssa pärjää.
Ap
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 17:53"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 17:49"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 17:39"]
Eikö koulun sivuilla ole opettajien sähköpostitiedot? Jos et halua antaa kirjettä vanhempien läsnäollessa, niin olisiko helpompaa lähettää sähköpostia?
[/quote]
Joo, sähköpostiosoite on tiedossa. Ehkä se olisi helpompaa, mutta silti vaikeaa. Pelkään, että olisin ylitunteellinen ja joutuisin häpeämään jälkikäteen. Niin käy helposti, vuodatan kaikki syvimmät tunteeni ja ajatukseni ihmisille ja sitten hetken kuluttua mietin, että mitä helvettiä olen tehnyt. Avaan itseäni liikaa. Siksi kätken usein tunteeni kokonaan, tai ainakin yritän.
En myöskään halua, että viesti aiheuttaa hänelle paineita siitä, että täytyy vastata. Entä jos häntä ei kiinnosta? Toisaalta en enää voisi menettää siinä mitään...
Ap
[/quote]
Ei opettaja ajattele noin (entisenkään) oppilaan kirjeestä. Ei koskaan. Että täytyy vastata, tai että ei kiinnosta. Kirjoita! :)
t. ope
[/quote]
Mukava kuulla. Ehkä vielä joskus rohkenen kirjoittaa.
Ap
Tuskin aikuista ihmistä kiinnostaa vittujakaan pitää yhteyttä teinin kanssa
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 18:12"]
[/quote]
Niin, tätä itsekin mietin. En voi mitenkään tietää, mitä hän todella ajattelee minusta, opettajan kun on oltava ammattinsa puolesta kiinnostunut oppilaistaan. En tiedä, saako hän minusta mitään irti. Tämä voi olla täysin yksipuolista.
Ap
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 18:24"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 18:12"]
[/quote]
Niin, tätä itsekin mietin. En voi mitenkään tietää, mitä hän todella ajattelee minusta, opettajan kun on oltava ammattinsa puolesta kiinnostunut oppilaistaan. En tiedä, saako hän minusta mitään irti. Tämä voi olla täysin yksipuolista.
Ap
[/quote]
Totta kai aikuista ihmistä kiinnostaa seurata nuoren ihmisen kasvua ja kehitystä. Se on yksi aikuisuuden tärkeimmistä ydintehtävistä, vaalia uuden sukupolven kasvua. Se tuo useimmilla aikuisille paljon mielihyvää, tunteen siitä että on jättänyt hyvä jäljen tähän elämään.
Muistakaa, että ajattelette asioista nuoren näkökulmasta. Vanhemman ihmisen näkökulma voi olla, ja onkin, aivan eri. He näkevät teidät arvokkaina ihmisinä. :)
Voit kirjoittaa opelle, mutta en itse alkaisi mihinkään pitkäkestoiseen kirjeenvaihtoon. Joskus oppilaat ripustautuvat melkoisestikin, juurikin sellaiset, joiden omissa aikaisemmissa kiintymyssuhteissa on jonkinlaista ongelmaa. Opella on kuitenkin elämää koulun ulkopuolellakin, joten siksi yksi kiitoskirje riittää!
Onnea ylioppilaalle!
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 18:31"]
Voit kirjoittaa opelle, mutta en itse alkaisi mihinkään pitkäkestoiseen kirjeenvaihtoon. Joskus oppilaat ripustautuvat melkoisestikin, juurikin sellaiset, joiden omissa aikaisemmissa kiintymyssuhteissa on jonkinlaista ongelmaa. Opella on kuitenkin elämää koulun ulkopuolellakin, joten siksi yksi kiitoskirje riittää!
Onnea ylioppilaalle!
[/quote]
Juuri tätä mietin, etten halua olla mikään riippa. Täytyy olla varovainen.
Kiitos! :)
Ap
Älä tee mitään, kadut myöhemmin.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 18:34"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 18:31"]
Onnea ylioppilaalle!
[/quote]
Juuri tätä mietin, etten halua olla mikään riippa. Täytyy olla varovainen.
Kiitos! :)
Ap
[/quote]
Ei se nyt noin ole. Ap, opettaja on aikuinen ihminen. Ei sinun tarvitse miettiä, että oletko taakka tai riippa. Et ole. Jos ope ei halua kirjoittaa sinulle, hän ei kirjoita. Opettajat on suht kovapintaista porukkaa. Eli kerro mitä olet tässä ketjussa sanonut, tosi kaunista, ja anna yhteystiedot. Ei ole sinun murheesi, mitä ope sitten tekee.
Minusta olis ihanaa, jos joku oppilas kirjoittaisi minusta näin - ja etenkin, jos kertoisi siitä henkilökohtaisesti (tai kirjoittaisi kirjeen). Älä lannistu.
t. toinen opettaja
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 18:38"]
Älä tee mitään, kadut myöhemmin.
[/quote]
No voi jessus sun kanssas. Siinä se menee elämä, kun varoo ettei vaan tee mitään.
Voi, tuleepa ristiriitaista kommenttia. Haluaisin edes kiittää häntä ja kertoa, kuinka suuri merkitys hänen työllään on ollut. Kasvotusten tuskin kykenen tähän, vaikka siten se olisi tietysti hienointa. Jos minä voisin kerrankin lämmittää näin hänen mieltään, eikä aina hän minun... :)
Ap
Jos olisin itse opettaja, olisin aika otettu tällaisesta. :-)
Ei, se ope ei ala kaveeraamaan kanssasi. Parempi että unohdat, kiittää voit mutta siinä se.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 18:57"]
Ei, se ope ei ala kaveeraamaan kanssasi. Parempi että unohdat, kiittää voit mutta siinä se.
[/quote]
Joo, mutta kuinka saan muistini pyyhittyä? Ei se unohtaminenkaan helppoa ole. Enkä edes halua unohtaa häntä.
Ap
Kysy jos voisitte pitää yhteyttä? Mä kouluttauduin 26-vuotiaana amiksessa leipuriksi ja koulun loputtua pidettiin yhden mua viisi vuotta vanhemman opettajan kanssa yhteyttä. Oli samat harrastukset, kuunneltiin samoja bändejä ja muutenkin ihan hirveästi yhteistä. Nykyään ollaan naimisissa ja lapsia on kolme. :D
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 18:57"]Ei, se ope ei ala kaveeraamaan kanssasi. Parempi että unohdat, kiittää voit mutta siinä se.
[/quote]
Ei voi tietää. On mullakin yks lukion maikka facessa kaverina ja jutellaan tosi useinkin. :)
Aina kannattaa kiittää kun aihetta on. Sillä et mitään häviä että kiität. Mieti sinulle sopiva tapa - Voithan kiittää ennen tai jälkeen juhlienkin, kuka sanoo että sen pitää olla juuri lakkiaispäivänä?! Itse olen ollut yli 20 vuotta opettajana ja mieltä on lämmittänyt jokainen kiitos jolla on osoitettu työtäni arvostettavan. Viimeisin tervehdys tuli facebookissa sateisena päivänä - ja tuntui kuin olisi aurinko alkanut paistaa.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 17:49"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 17:39"]
Eikö koulun sivuilla ole opettajien sähköpostitiedot? Jos et halua antaa kirjettä vanhempien läsnäollessa, niin olisiko helpompaa lähettää sähköpostia?
[/quote]
Joo, sähköpostiosoite on tiedossa. Ehkä se olisi helpompaa, mutta silti vaikeaa. Pelkään, että olisin ylitunteellinen ja joutuisin häpeämään jälkikäteen. Niin käy helposti, vuodatan kaikki syvimmät tunteeni ja ajatukseni ihmisille ja sitten hetken kuluttua mietin, että mitä helvettiä olen tehnyt. Avaan itseäni liikaa. Siksi kätken usein tunteeni kokonaan, tai ainakin yritän.
En myöskään halua, että viesti aiheuttaa hänelle paineita siitä, että täytyy vastata. Entä jos häntä ei kiinnosta? Toisaalta en enää voisi menettää siinä mitään...
Ap
[/quote]
Ei opettaja ajattele noin (entisenkään) oppilaan kirjeestä. Ei koskaan. Että täytyy vastata, tai että ei kiinnosta. Kirjoita! :)
t. ope