Kuinka päästä yli kiintymyksestä opettajaan?
Koulu päättyy muutaman viikon päästä ja sydäntä vihlaisee ajatellakin, että pian täytyy hyvästellä tämä tärkeä ihminen. Välitän kyseisestä henkilöstä niin paljon, että on tullut itkettyä jo monet itkut pelkästä ajatuksesta, ettemme enää näe. Ymmärrän, että olen hänelle oppilas muiden joukossa, enkä odota mitään.
Kuinka tästä selviää?
Kommentit (183)
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 17:07"]
En tiedä minkä ikäinen olet, mutta minä kun valmistuin ylioppilaaksi, kirjoittelin erään opettajani kanssa useamman vuoden ajan. Aina voit pyytää yhteystietoja.
[/quote]
Tämän kevään ylioppilas olen. Tuo olisi kiusallinen tilanne, jos häntä ei kiinnostaisikaan olla yhteyksissä. Muutenkin aika suorasukaista toimintaa, ei minun tapaistani.
Ap
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 17:11"]
Voin vaan kuvitella mitä se opettaja miettii
[/quote]
Kerro? Itse en tiedä ollenkaan, mitä hän ajattelee!
Ap
Korvaako tämä opettaja sulle elämässä jonkun muun kiintymyssuhteen? Saatko omalta perheeltäsi tukea, lämpöä ja rakkautta?
Mutta, tiedäthän että meistä monet aikuisetkin elävät maailmassa jossa elämään tulee mielenkiintoisia ihmisiä, joihin kiintyy vaikka tietää että hänen kanssaan ollaan vain esimerkiksi projektin ajan yhdessä, ja sitten lähdetään omille teilleen. Vaikka se kiintymys ei ehkä ole niin voimakasta kuin sinulla, niin se vaatii aina tietyn surutyön. Ja aina siinä on haikeutta mukana.
Sinä olet nyt tavallaan menettämässä sinulle tärkeän ihmissuhteen, ja sitä saa surra. Se on tärkeä oppi myöhemmälle elämälle, koska näitä tilanteita tulee vielä. Sellaista ajatusta ei kannata ruokkia, että koskaan ei saisi kiintyä kehenkään, koska ihmisen pohjimmainen luonno on solmia lämpimiä ihmissuhteita. Eikä niinkään kannata ajatella, että olisit opettajalle jotenkin yhdentekevä. Opettajatkin kiintyvät oppilaisiinsa, ja toivovat näille hyvää elämässä.
Kannustan sinua kertomaan opettajalle, miltä sinusta tuntuu. Hän varmasti ilahtuu, kun ajattelet häntä noin lämpimästi. :)
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 17:13"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 17:07"]
En tiedä minkä ikäinen olet, mutta minä kun valmistuin ylioppilaaksi, kirjoittelin erään opettajani kanssa useamman vuoden ajan. Aina voit pyytää yhteystietoja.
[/quote]
Tämän kevään ylioppilas olen. Tuo olisi kiusallinen tilanne, jos häntä ei kiinnostaisikaan olla yhteyksissä. Muutenkin aika suorasukaista toimintaa, ei minun tapaistani.
Ap
[/quote]
Hmm, tämä oli naisopettaja ja itsekin olen naispuolinen. Menin ulkomaille opiskelemaan ja kirjoittelimme ahkerasti. En tiedä mikä tässä olisi kiusallista, ellet siis ole ihastunut tai jotain.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 17:04"]
Koulu päättyy muutaman viikon päästä ja sydäntä vihlaisee ajatellakin, että pian täytyy hyvästellä tämä tärkeä ihminen. Välitän kyseisestä henkilöstä niin paljon, että on tullut itkettyä jo monet itkut pelkästä ajatuksesta, ettemme enää näe. Ymmärrän, että olen hänelle oppilas muiden joukossa, enkä odota mitään.
Kuinka tästä selviää?
[/quote]
Oletko rakastunut opettajaasi? Tuo lause antaa vähän sen vaikutelman.
''Korvaako tämä opettaja sulle elämässä jonkun muun kiintymyssuhteen? Saatko omalta perheeltäsi tukea, lämpöä ja rakkautta?''
Varmasti korvaa. Hän on ollut niin kannustava ihminen, saanut minut jaksamaan vaikeina hetkinä. Sanonut mieltä lämmittäviä asioita. Ilman häntä olisin tuskin löytänyt erästä tärkeää asiaa elämääni. En koe saavani perheeltäni tukea, lämpöä enkä rakkautta - päinvastoin. Tajuan, että se on yksi syy sille, miksi kiinnyn näin voimakkaasti.
Ap
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 17:23"]
''Korvaako tämä opettaja sulle elämässä jonkun muun kiintymyssuhteen? Saatko omalta perheeltäsi tukea, lämpöä ja rakkautta?''
Varmasti korvaa. Hän on ollut niin kannustava ihminen, saanut minut jaksamaan vaikeina hetkinä. Sanonut mieltä lämmittäviä asioita. Ilman häntä olisin tuskin löytänyt erästä tärkeää asiaa elämääni. En koe saavani perheeltäni tukea, lämpöä enkä rakkautta - päinvastoin. Tajuan, että se on yksi syy sille, miksi kiinnyn näin voimakkaasti.
Ap
[/quote]
Mitä jos kertoisit tuon opettajallesi? Jos et kehtaa, kirjoita kirje, ja anna se ja ruusu opelle kevätjuhlassa. Laita mukaan yhteystietosi.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 17:19"]
Kuinka tästä selviää?
[/quote]
[/quote]
En ole rakastunut siinä mielessä. Tunnen häntä kohtaan voimakasta kiintymystä, ehkä rakkauttakin, mutta se on vain platonista. Virke viittaa siihen, kuinka toivoisin, että hänkin pitäisi minua jotenkin erityisenä ja voisin pitää hänet vielä elämässäni.
Ap
Ihanaa että tollasia opettajia on. Tulee ihan mieleen Robin Williams ja Kuolleiden runoilijoiden seura. <3
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 17:26"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 17:19"]
Kuinka tästä selviää?
[/quote]
[/quote]
En ole rakastunut siinä mielessä. Tunnen häntä kohtaan voimakasta kiintymystä, ehkä rakkauttakin, mutta se on vain platonista. Virke viittaa siihen, kuinka toivoisin, että hänkin pitäisi minua jotenkin erityisenä ja voisin pitää hänet vielä elämässäni.
Ap
[/quote]
Kyllä oppilaitten joukossa on niitä lemppareita ja erityisiä, vaikka ei saisikaan olla. Varmasti olet hänelle hyvin tärkeä.
Kirjeen ja ruusun antaminen olisi ihan hieno ele, jota olen ajatellut itsekin, mutta ei minulla ole pokkaa tehdä noin vaikka kuinka haluaisin. Etenkin kun vanhemmat ja muut ovat paikalla, liian korkea kynnys tuollaiseen kaikkien katseiden edessä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 17:23"]
Ap
[/quote]
Ihmissuhdetyö perustuu aina siihen, että molemmat saavat siitä jotain. Ei kukaan jaksaisi tehdä sitä työtä, jos ei aidosti uskoisi voivansa vaikuttaa myönteisesti toisen ihmisen elämään. Opettajat ja oppilaat kiintyvät toisiinsa, hoitajat ja hoidettavat, terapeutit ja asiakkaat, valmentajat ja valmennettavat jne. Niin se vaan menee, koska todellisuudessa kaikessa on kyse pitkälti juuri tunteen kautta oppimisesta, parantamisesta ja ohjaamisesta.
Se, että hän on ollut sinun elämässäsi tärkeä ihminen, on paras kiitos mitä opettaja voi työstään saada. Se, että sinä voit paremmin, olet saanut voimaa, ja ehkä näet paremmin omat mahdollisuutesi tässä elämässä, on hieno asia. Kerro ihmeessä se opettajallesi. Ei tarvitse hävetä tai ajatella, että olisit jotenkin naurettava. Opettajasi on sinua vanhempi, hän on nähnyt elämässään monet itkut ja monet naurut, eikä niistä hätkähdä.
Taidat olla edellisen ketjun kirjoittaja. Mistä tiedän onko hän naimisissa
Selvä teini-ihastus
Eikö koulun sivuilla ole opettajien sähköpostitiedot? Jos et halua antaa kirjettä vanhempien läsnäollessa, niin olisiko helpompaa lähettää sähköpostia?
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 17:38"]
Taidat olla edellisen ketjun kirjoittaja. Mistä tiedän onko hän naimisissa Selvä teini-ihastus
[/quote]
En ole tuon ketjun aloittaja enkä ihastunut opeeni.
Ap
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 17:34"]
Kirjeen ja ruusun antaminen olisi ihan hieno ele, jota olen ajatellut itsekin, mutta ei minulla ole pokkaa tehdä noin vaikka kuinka haluaisin. Etenkin kun vanhemmat ja muut ovat paikalla, liian korkea kynnys tuollaiseen kaikkien katseiden edessä.
Ap
Eihän sinun tarvitse antaa sitä kaikkien katseitten edessä. Odotat oikeaa hetkeä, kyllä se tulee. :)
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 17:39"]
Eikö koulun sivuilla ole opettajien sähköpostitiedot? Jos et halua antaa kirjettä vanhempien läsnäollessa, niin olisiko helpompaa lähettää sähköpostia?
[/quote]
Joo, sähköpostiosoite on tiedossa. Ehkä se olisi helpompaa, mutta silti vaikeaa. Pelkään, että olisin ylitunteellinen ja joutuisin häpeämään jälkikäteen. Niin käy helposti, vuodatan kaikki syvimmät tunteeni ja ajatukseni ihmisille ja sitten hetken kuluttua mietin, että mitä helvettiä olen tehnyt. Avaan itseäni liikaa. Siksi kätken usein tunteeni kokonaan, tai ainakin yritän.
En myöskään halua, että viesti aiheuttaa hänelle paineita siitä, että täytyy vastata. Entä jos häntä ei kiinnosta? Toisaalta en enää voisi menettää siinä mitään...
Ap
Eihän siitä tarvitse mitenkään päästä yli. Sinulle jää ihanat muistot. Eikä se opettaja mihinkään katoa vaikkette enää näekään yhtä usein. Itse olen opettaja ja entiset oppilaat ovat kirjoitelleet minulle ja tulevat juttelemaan kaupungilla. Se on tosi mukavaa. :) Jopa ne kaikista pahimmat häiriköt on kasvaneet aikuisiksi, ja monesti ne juuri kehuvat eniten, kun jaksoin niitten kanssa vaikka tiukkaa teki.
Voin vaan kuvitella mitä se opettaja miettii