Oppilaiden heikko lukutaito näkyy jo koulujen arjessa: ”Oppilaat kysyvät tavallisten sanojen merkitystä”
Opettajat kertovat HS:n kyselyssä, että ongelmia ja puutteita on peruslukutaidossa ja luetun ymmärtämisessä.
Opettajat ovat laajasti huolissaan lasten ja nuorten lukutaidosta ja sen eriytymisestä. Tämä käy ilmi Helsingin Sanomien viimeviikkoisesta verkkokyselystä, johon vastasi yli 200 opettajaa.
Opettajat raportoivat ongelmista ja puutteista paitsi peruslukutaidossa myös luetun ymmärtämisessä.
Edes tuttuja sanoja, ilmauksia ja niiden merkityksiä ei välttämättä tunneta, ja sanavarasto on usein suppea. Niinpä lukeminen on työlästä ja hidasta: yhden sivun lukemiseen voi mennä pitkä tovi, eikä tekstistä ole välttämättä sisäistetty mitään.
”Oppilaiden sanavarasto on pienentynyt. Nykyisin joudun miettimään, mitä sanoja käytän opettaessa, jotta tulisin ymmärretyksi. Oppilaat kysyvät tavallisten sanojen merkitystä tunnilla, esim. huveta, jylhä. Oppilaat myös valittavat luettavien tekstien (kirjan kappale) olevan liian pitkiä”, kertoo yläkoulun opettaja Järvenpäästä.
Moni kertoo myös, että keskittymiskyky on usein huono tai miltei olematon.
Moni oppilas kerskuu sillä, ettei ole koskaan lukenut yhtään kokonaista kirjaa, kertoo osa opettajista.
Osalla oppilaista intoa riittää, mutta moni opettaja kertoo kyselyssä, että oppilailta puuttuu pitkäjänteisyyttä ja rutiini, joita lukeminen ja sen opettelu vaativat.
”Kaunokirjallisuuden itsenäinen lukeminen on vaikeaa, vastenmielistä ja jopa mahdotonta”, kertoo opettaja Helsingin alakoulusta.
”Kirjan lukemisen konsepti on tuntematon: aloitetaan ensimmäiseltä sivulta ja luetaan jokainen sana, rivi ja sivu loppuun asti. Tämä on uutta ja ekan sivun jälkeen tylsää.”
Koko juttu: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008515893.html
Kommentit (739)
Kaikki löytyy nykyään Googlesta, mitään ei tarvitse opiskella ulkoa.
Ville 11v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huomaahan sen tällä palstallakin. Sitten kirjoitusvirheisiin yms. vedotaan murresyillä.
Itsellä kyllä osa kirjoitusvirheistä selittyy autocorrectilla, niin oudolta, kun se tuntuukin.
Ei ole hyväksyttävä selitys. Kirjoitusvirheet voi korjata ennen kuin lähettää viestin.
" ... niin oudolta kuin se tuntuukin." Tämä on oikein, eli väitätkö, että autocorrect kirjoitti tuon väärin? Tuskin, et vaan tiedä sanojen kun ja kuin eroa, kuten ei moni muukaan nykypäivänä.
Maa ponteva Pohjolan äärillä on, se on muinaistaistojen tanner!
Niin rohkea, reima ja horjumaton, se on muistojen mainio manner!
Tää maa minun mieltäno innostaa,
Se on kymmenen, kymmenen virran maa!
Montakohan outoa sanaa tuossa jo tuli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huomaahan sen tällä palstallakin. Sitten kirjoitusvirheisiin yms. vedotaan murresyillä.
Itsellä kyllä osa kirjoitusvirheistä selittyy autocorrectilla, niin oudolta, kun se tuntuukin.
Ei ole hyväksyttävä selitys. Kirjoitusvirheet voi korjata ennen kuin lähettää viestin.
" ... niin oudolta kuin se tuntuukin." Tämä on oikein, eli väitätkö, että autocorrect kirjoitti tuon väärin? Tuskin, et vaan tiedä sanojen kun ja kuin eroa, kuten ei moni muukaan nykypäivänä.
Sivusta huomio: Yllä oleva on varmaankin koulutuslaitoksen suurin ongelma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinpä. Joskus korjasin täällä kun joku luuli että uunin pelti on nimeltään "pelli", ja porukka intti että kyllä se murteella on... Ei ole.
Järkyttävän hirveätä. Näääääääääääs nääääääääääääääs näääääääääääääääs
Mitä voi odottaa kun lapset/nuoret tuijottaa instaa ja tiktokkia suurimman osan päivästä.
Aikoinaan oli yläasteella laaja matikka, keski- ja suppea. Taisi olla tasoryhmät jossain muissakin aineissa.
Ne on poistettu.
Jos nyt ihan rehellisiä ollaan, oppilaiden älykkyydessäkin on eroja. Itse pöyristyin kun luin tilaston, jonka mukaan puolet ihmisistä on keskivertoa tyhmempiä. On tämä varmasti oikeiston vika!
Vierailija kirjoitti:
Se on kymmenen, kymmenen virran maa!Montakohan outoa sanaa tuossa jo tuli?
Kaikki runokirjat tulisi joko kääntää somaliaksi tai sitten polttaa
Some on täynnä lyhyttä tekstiä joka on vielä kirjoitettu väärin. Tiktok ja Twitter konsepti perustuu lyhyeen keskittymiskykyyn (raja merkkimäärällä / videon kestolla). Älypuhelin tyhmentää kokonaisen sukupolven.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa Ap:n lukutaito olla heikentynyt. Löysin yhteensä ainakin 26 kirjoitusvirhettä
Lukutaito ja kirjoitustaito ovat eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kustannusalalla toimivana on pakko sanoa, että ette te aikuisetkaan tartu kirjaan. Aika väsyneenä luen näitä palopuheita nuorten ja lasten heikosta lukutaidosta, kun printtikirjoja ei osta juuri kukaan. Ainostaan tietyt isot elämäkerrat sekä self help- ja askartelukirjat myyvät. Kustannustalot laittavat nyt paukut äänikirjojen. Kirjastot ovat joutuneet muuttumaan välinevuokraamoiksi ja kansalaisareenoiksi.
Ehdotankin, että jokainen tähän ketjuun kommentoiva kirjoittaa tekstin alle, montako kirjaa itse on lukenut tai edes kuunnellut viimeisen kuukauden aikana, ja montako niistä on ollut romaania.
Itse olen lukenut joulukuun alkupuolelta tähän päivään mennessä kolme romaania sekä kaksi tietokirjaa, joissa ei ole ollut juurikaan kuvia tai graafikoita.
En lue romaaneja koska ne ovat suurimmaksi osaksi täysin mielenkiinnotonta jonkun minulle tuntemattoman ihmisen keksimiä juttuja. En myöskään katso elokuvia kuin harvoin, samasta syystä.
Minkä ihmeen takia minua pitäisi kiinnostaa jonkun mielikuvittelu? Jopa siinä määrin että tuhlaisin aikaani siihen useita kymmeniä tunteja?
Voin kyllä itse kirjoittaa vaikka 1000-sivuisen mielikuvittelun, mutta en oleta että sitä kukaan, edes minä itse, viitsisi rajoitetulla vapaa-ajallaan lukea.
Luen geologiaa, filosofiaa, ja muuta tietokirjallisuutta, sekä lisäksi joitain hauskoja kirjoja jos haluan nauraa. Myös runoutta jonkin verran. Viimeisen kuukauden aikana olen lukenut Kai Sadinmaan kymmenen käskyä ja juice leskisen jumala on.
Elämänkerrat ja omaelämäkerrat ovat mielenkiintoista luettavaa. Varsinkin vanhemmat kirjat joista huokuu myös historia ja aikansa kulttuuri. Ei tarvitse lukea kenenkään mielikuvituksen tuotteita, paljon muutakin löytyy.
Lisäksi elämänkerrat ovat pääasiassa totta ja faktaa toisin kuin sadut ja fantasiat jotka ovat valetta ja mielikuvitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kymmenen, kymmenen virran maa!Montakohan outoa sanaa tuossa jo tuli?
Kaikki runokirjat tulisi joko kääntää somaliaksi tai sitten polttaa
Maatamme voikin parin sukupolven päästä kutsua Soumaliaksi.
Lukutaidottomuuden aiheuttaa m.....m....o
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kustannusalalla toimivana on pakko sanoa, että ette te aikuisetkaan tartu kirjaan. Aika väsyneenä luen näitä palopuheita nuorten ja lasten heikosta lukutaidosta, kun printtikirjoja ei osta juuri kukaan. Ainostaan tietyt isot elämäkerrat sekä self help- ja askartelukirjat myyvät. Kustannustalot laittavat nyt paukut äänikirjojen. Kirjastot ovat joutuneet muuttumaan välinevuokraamoiksi ja kansalaisareenoiksi.
Ehdotankin, että jokainen tähän ketjuun kommentoiva kirjoittaa tekstin alle, montako kirjaa itse on lukenut tai edes kuunnellut viimeisen kuukauden aikana, ja montako niistä on ollut romaania.
Itse olen lukenut joulukuun alkupuolelta tähän päivään mennessä kolme romaania sekä kaksi tietokirjaa, joissa ei ole ollut juurikaan kuvia tai graafikoita.
En lue romaaneja koska ne ovat suurimmaksi osaksi täysin mielenkiinnotonta jonkun minulle tuntemattoman ihmisen keksimiä juttuja. En myöskään katso elokuvia kuin harvoin, samasta syystä.
Minkä ihmeen takia minua pitäisi kiinnostaa jonkun mielikuvittelu? Jopa siinä määrin että tuhlaisin aikaani siihen useita kymmeniä tunteja?
Voin kyllä itse kirjoittaa vaikka 1000-sivuisen mielikuvittelun, mutta en oleta että sitä kukaan, edes minä itse, viitsisi rajoitetulla vapaa-ajallaan lukea.
Luen geologiaa, filosofiaa, ja muuta tietokirjallisuutta, sekä lisäksi joitain hauskoja kirjoja jos haluan nauraa. Myös runoutta jonkin verran. Viimeisen kuukauden aikana olen lukenut Kai Sadinmaan kymmenen käskyä ja juice leskisen jumala on.
Elämänkerrat ja omaelämäkerrat ovat mielenkiintoista luettavaa. Varsinkin vanhemmat kirjat joista huokuu myös historia ja aikansa kulttuuri. Ei tarvitse lukea kenenkään mielikuvituksen tuotteita, paljon muutakin löytyy.
Meillä ei lapsille ole luettu satuja hyvästä syystä. Lapset pettyvät ja katkeroituvat kun oppivat ettei saduissa kerrottu ja väitetty olekaan totta ja pidä paikkaansa. Sama syy miksi lapsille ei tule opettaa joulupukista tai pääsiäispupuista sillä psykologien mukaan siitä pettymisestä ja katkeroitumisesta on haittaa lapsille ja jättää jälkeensä elinikäiset traumat.
Pikkukylässä maalla oli jo ysärillä niitä perheitä joiden lapset oikein kehuskelivat etteivät ole eläessään mitään kirjaa lukeneet. Voin kuvitella että heidän jälkeläistensä lukutaito näkyy nyt tuloksissa, varsinkin kun monet matalimmin kouluttautuneet tuntuvat myös lisääntyvän eniten. Toki tämä on vaan mutuilua, ei faktatietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei lapsille ole luettu satuja hyvästä syystä. Lapset pettyvät ja katkeroituvat kun oppivat ettei saduissa kerrottu ja väitetty olekaan totta ja pidä paikkaansa. Sama syy miksi lapsille ei tule opettaa joulupukista tai pääsiäispupuista sillä psykologien mukaan siitä pettymisestä ja katkeroitumisesta on haittaa lapsille ja jättää jälkeensä elinikäiset traumat.
Eikö edes Pieni tulitikkutyttö mahdu piristämään teidän lasten satuvalikoimaa?
Vierailija kirjoitti:
Pikkukylässä maalla oli jo ysärillä niitä perheitä joiden lapset oikein kehuskelivat etteivät ole eläessään mitään kirjaa lukeneet. Voin kuvitella että heidän jälkeläistensä lukutaito näkyy nyt tuloksissa, varsinkin kun monet matalimmin kouluttautuneet tuntuvat myös lisääntyvän eniten. Toki tämä on vaan mutuilua, ei faktatietoa.
Ehkä siellä onkin paremmat opettajat
Kyllä koululaitos on retuperällä ja opetus mennyt kehnoksi jos ei enää osata opettaa lapsia lukemaan, siksi se koulu on olemassa jotta vanhempien ei tarvitse opettaa. Ja sitä varten koululaitoksen ylläpidosta maksetaan verorahoissa.
Suomen koululaitos romahtaa.
Pisa tulos on syöksykierteessä.
Ihmiset tyhmenevät, uusavuttomuus lisääntyy.
Eli lyhyesti, koko yhteiskunta on nyt suuressa kriisissä.
Syynä toki on väärä politiikka.
Kaikki lähtee johdosta.
No sitten sulla on lukutaidossa vikaa, jos et näe että väärin meni. Vai etkö ehdi lukea mitä kirjoitat? Niin kiire lapsen kanssa lukemaan?