Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Synnytys ilman kipulääkkeitä

Vierailija
05.05.2015 |

Oletko synnyttänyt ilman kipulääkkeitä? Miten sujui? Miksi? Suosittelisitko ensikertalaista synnyttämään luomuna?

Olen 20v nainen, la on 14.9. Ja synnytys on ensimmäinen, tässä mietin kivunlievitystä tai lähinnä sen poisjättämistä.

Kommentit (334)

Vierailija
241/334 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyy sanoa että oli helppo, ei komplikaatioita, ei vaikeuksia istua, viikko naistenklinikalla ja sitten kotiin. Oli nk kiireellinen sektio. 

Vierailija
242/334 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä ensikertalaiselle hyvä idea. Synnytin ekaa lasta kauheissa kivuissa 12 tuntia, sain epiduraalin, ja vauva syntyikin jo 20 min. kuluttua. En osannut yhtään rentoutua, kun kipu oli niin kova. Heti kun rentouduin, synnytys edistyi ja oli aika ponnistaa. Kolme muuta lasta olen synnyttänyt luomuna. Toinen lapsi tuli luomuna vahingossa, koska anestesialääkäri oli kiinni toisessa huoneessa, kun pyysin epiduraalin. Odottelin melkein tunnin kovissa kivuissa, täysin mykkänä ja jälleen kivun jäykistämänä. Sitten kun anestesialääkäri lopulta pääsi paikalle, hän totesi, ettei kivunlievitystä voi antaa, koska olin auki 9 cm. Kärvistelin vielä hetken kunnes sain luvan ponnistaa. Se oli elämäni kivuliain kokemus. Tuli isot repeymät. Vaikka olin etukäteen opiskellut tekniikoita ja hengitystä ja rentoutumista. Olin joka ikinen päivä viimeisen kuukauden ajan meditoinut, rentoutunut ja kuunnellut synnytys-cd:tä. Ei siis auttanut. Seuraavat synnytykset sujuivat täysin luomuna ja kivuliaasti mutta nopeasti. Viimeisin synnytys kesti vain 4 tuntia ensisupistuksesta vauvan syntymään. Ei paha. Kyllä sen kestää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/334 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä säälittää nykynaisten kivunsieto. Itse synnytin kuusi lasta luomuna. Sattui joka kerta niin Perkeleesti, mutta se pari kertaa kun pyysin lievitystä, anestesialääkäri vaan nauroi, että kyllä se tunnin sisällä tulee.

Vierailija
244/334 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä säälittää nykynaisten kivunsieto. Itse synnytin kuusi lasta luomuna. Sattui joka kerta niin Perkeleesti, mutta se pari kertaa kun pyysin lievitystä, anestesialääkäri vaan nauroi, että kyllä se tunnin sisällä tulee.

Te olettekin sitä pullamössösukupolvea, jolla on oikein ollut anestesialääkärit paikalla naureskelemassa. Minä olen synnyttänyt 2010-luvulla, enkä ole yhtään lääkäriä kertaakaan edes nähnyt synnytyssalissa.

Vierailija
245/334 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahhah! Yhdenkö olet pykässyt?

Vierailija
246/334 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman kipulääkkeitä on synnytetty. Lapsi syntyi alle 10 tunnin, ensimmäinen oli.

Tapahtui 90- luvun alussa. Helppo synnytys. Pieni kipu kuuluu asiaan.

Vierailija
247/334 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lapset ovat syntyneet ilman kipulääkkeitä. En halunut niitä, eikä se kipu supistuksissa kestä kuin hetken ja sitten taas helpottaa. Kun supistus tuli, nojasin seinään ja mieheni hieroi selkää. Sitten taas käveltiin ja juteltiin tai istuttiin ja naurettiin, kun mies luki mm. Jäniksen vuosi kirjaa.

Kun alkoi tuntua, että vauva syntyy, kutsuttiin kätilö. Ponnistusvaihehan on ihan kivuton ja mulla se on kestänyt vain muutaman minuutin.

Vierailija
248/334 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitäpä sitä suotta vielä miettimään, sittenhän sen tiedät tarvitsetko kipulääkitystä vai et. Voi olla niin nopea ettet ehdi tai voi olla niin pitkä, että vuorokausia supistellessa voisi olla kivaa ja järkevääkin välillä vähän epiduraali selässä nukkua. Kuka tietää. Turha päätään vaivata.

Totta. Eka synnytys kesti kolmatta vuorokautta, siis avautumisvaihe oli tuskaisen pitkä. Sain epiduraalin ja se auttoi kyllä jaksamaan ponnistusvaiheen, kun hiukan ennen sitä pystyi levähtämään siitä supistuskivusta. Eivät ne sietämättömiä olleet, mutta ei siinä kyllä lepäämään ollut pystynyt yhtään.

Toinen lapsi syntyi niin nopeasti, etten ehtinyt saada mitään kivunlievitystä, mutta en tosiaan ehtinyt sitä edes kaipaamaan. Lapsi oli parilla ponnistuksella ulkona.

Ei näitä olisi pystynyt etukäteen suunnittelemaan.

Vierailija
249/334 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempiin sain kyllä aguarakkulat ja ilokaasua (sekoitti vain pään) eli ihan ilman en mennyt. Ensimmäiseen synnytykseen ei edes ehditty antaa mitään ja toiseen en halunnut. Molemmat synnytykset meni nopeasti js ensimmäinen lapsi syntyi perätilassa. Molemmat oli alle kolmekiloisia, joten sekin varmaan lievitti sitä tuskaa. En kadu kun en ottanut mitään. Kivun pystyi "ulkoistamaan" sillä hetkellä samoin kuin supistukset. Ihmiskroppa on ihmeellinen

Vierailija
250/334 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi isoa ja niin nopeasti syntynyttä vauvaa, ettei mitään muuta ehtinyt antaa kuin kokeeksi ilokaasua (ei toiminut, alkoi vain oksettaa). Kyllähän se kipu oli järkyttävän kova, mutta jotenkin se sai myös pään niin sekaisin ettei koko tilanteesta tajunnut oikein yhtään mitään enkä jälkeenpäinkään muista oikein mitään. Olin aina samantien salissa kun vaan sairaalaan ehdittiin, enkä todellakaan joutunut itse miettimään mitään ponnistamista tai muuta, koska keho vain toimi itsekseen.

Vierailija
251/334 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kipu unohtuu kun saa syliinsä verisen nyytin. 

Vierailija
252/334 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki lapset ovat syntyneet ilman kipulääkkeitä. En halunut niitä, eikä se kipu supistuksissa kestä kuin hetken ja sitten taas helpottaa. Kun supistus tuli, nojasin seinään ja mieheni hieroi selkää. Sitten taas käveltiin ja juteltiin tai istuttiin ja naurettiin, kun mies luki mm. Jäniksen vuosi kirjaa.

Kun alkoi tuntua, että vauva syntyy, kutsuttiin kätilö. Ponnistusvaihehan on ihan kivuton ja mulla se on kestänyt vain muutaman minuutin.

Voinko tehdä johonkin valituksen, kun mun kestämätön ponnistuskipu oli suoraan helvetistä?

Vierailija
253/334 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla oli kohdunkaulan puudutus ja pubendaalipuudutus. Ei epiduraalia. Noi tuli ihan tarpeeseen. Hyvin pärjäsi noilla. Miksi ei olisi ollenkaan kipulääkitystä?

"Pubendaalipuudutus" 😂😂😂😂

Vierailija
254/334 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kipu unohtuu kun saa syliinsä verisen nyytin. 

Niin ne väittävät, jotka eivät tiedä. Miehet ja ämpärit.

Vierailija
255/334 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin ilman kivunlievitystä, tosin synnytys kesti vain kolme tuntia vaikka ensimmäinen oli joten pääsin tosi helpolla. Jos olis pitänyt tuntitolkulla kestää supistuksia olisin varmaankin ottanut lääkkeen.

Vierailija
256/334 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuota oikein voi etukäteen tietää... Olen yhden synnyttänyt, oli yliaikainen joten käynnistettiin. 32 tuntia meni, kätilöt valitti kun olin jo imenyt koko ilokaasupullon tyhjäksi (mies kyllä auttoi :D), kun epiduraali ei vaikuttanut toisella puolella. Alussa supistukset tuli minuutin välein, mutta kohdunsuulla ei tapahtunut mitään. Kätilö ei edes antanut lämmittää kauratyynyä kuin haaleaksi, vaikka se oli ainoa mikä auttoi :D Lopulta sain vielä opiaatit (joista olin sanonut aiemmin, että mitä muuta vaan, mutta ei niitä). Niiden avulla sain hetken torkuttua. Ei todellakaan mulle synnytystä ilman kivunlievitystä, kun kaikkien mahdollisten lääkkeiden kanssakin anelin keisarinleikkausta 25 tunnin jälkeen...

Vierailija
257/334 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin lapset 80- luvun alussa. En tarvinnut mitään kipulääkkeitä, molemmat synnytykset sujui hyvin  toinen 3 tuntia ja toinen reilut 4 tuntia. En alkanut miettimään missään vaiheessa että kuinka paljon synnyttäminen sattuu, elin vain aina sitä kyseistä päivää mikä milloinkin oli ja mitä milloinkin elämä toi.

Vierailija
258/334 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno että jotkut pystyvät tähän, omat synnytykset ovat olleet melko vaikeita ja kohdunkaulan puudutus on ollut paras kivun lievitystä kaikista.

Vierailija
259/334 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

4x luomusynnytys. Mitään periaatteita ei ollut takana vaan tilanteen mukaan menin. Liikkeellä kannattaa pysyä niin pitkään kuin saa mutta toisaalta myös alistua seurantaan vauvan voinnin turvaamiseksi. Ekasta tulin 9cm auki sairaalaan ja beibi kiskaistiin imukupilla ulos kun sykkeet oli matalat eikä pidemmän ajan seurantaa ollut. Varotoimenpide osoittautui turhaksi, vauva hyvävointinen eikä merkkejä hapenpuutteesta mutta itse toivuinkin sitten yli puoli vuotta kivuttomaksi syntyneen repeämän jäljiltä. Tästä pelästyneenä kakkosesta oltiin ajoissa ja makoilin piuhoissa monta tuntia mikä oli tuskaisaa. 3-4 taas nopeita, en olisi mitään ehtinytkään saada kun ei saliinkaan keretty.

Vierailija
260/334 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta kahdesta synnytyksestä.

Ensimmäiseen sain kaikki mahdolliset kivunlievitykset epiduraalinkin.

Se synnytys oli erittäin kivulias, aivan sietämätön ja kesti 12 tuntia ja päättyi imukuppisynnytykseen. Se oli aika traumaattinen kokemus.

Toisessa synnytyksessä en saanut muuta kivunlievitystä kuin ilokaasua ja olin kauhuissani kun pelkäsin että se olisi vielä pahempi kuin ensimmäinen.

Mutta se olikin helppo. Kivut olivat siedettäviä ja synnytys kesti vain 4 tuntia.