Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Synnytys ilman kipulääkkeitä

Vierailija
05.05.2015 |

Oletko synnyttänyt ilman kipulääkkeitä? Miten sujui? Miksi? Suosittelisitko ensikertalaista synnyttämään luomuna?

Olen 20v nainen, la on 14.9. Ja synnytys on ensimmäinen, tässä mietin kivunlievitystä tai lähinnä sen poisjättämistä.

Kommentit (334)

Vierailija
281/334 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei seksi tunnu miltään niin tuskin synnytyskään.

Itse olen herkkätuntoinen ja lihaksiltani tiukka ja otin epiduraalin heti eikä viikon päästä. Ja sain orgasmin synnytyksessä.

Hei vaan Maria! 🤣

Vierailija
282/334 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä meni niin helposti. Puudutus ja sitten puukolla viilto ts kiireellinen sektio. Itse voin hyvin mutta ilmeisesti vauvalla häikkää. Terve vauva tuli hienosti keisarinkyydillä. Lisäksi yli 40 v ikä ja raskausajan diabetes.

Sektio ilman kipulääkitystä. No nyt on kaikki kuultu.

Puudutus tehtiin. Enkä tuntenut moneen tuntiin yht mitään. Nukahdin onnellisena.

Tämä sama tyyppi tulee jokaiseen alatiesynnytystä koskevaan keskusteluun kertomaan, miten hienosti vauva tuli "keisarinkyydillä" (aina sama sanakin) vaikka ikääkin oli yli 40.

Ja luomusynnyttäjiä vielä syytetään siitä, miten vähän elämässä on kehuskeltavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/334 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei seksi tunnu miltään niin tuskin synnytyskään.

Itse olen herkkätuntoinen ja lihaksiltani tiukka ja otin epiduraalin heti eikä viikon päästä. Ja sain orgasmin synnytyksessä.

Hei vaan Maria! 🤣

Maria tuskin otti kotonaan epiduraalia.

Vierailija
284/334 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin synnyttää ilman kipulääkettä, mutta minulla lähti tunto jaloista joten sain hätäepiduraalin jotta tunnistaisin supistukset ja jalkani. Jos joskus vielä synnytän, pyydän allas synnytystä.

Syön muutenkin todella vähän lääkkeitä. Pyrin hoitamaan kivut pois jollain muulla tavalla esim nukkumalla tai hieronnalla. Migreeni kohtaus on ainoa syy minulla syödä kipulääkettä.

Vierailija
285/334 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä meni niin helposti. Puudutus ja sitten puukolla viilto ts kiireellinen sektio. Itse voin hyvin mutta ilmeisesti vauvalla häikkää. Terve vauva tuli hienosti keisarinkyydillä. Lisäksi yli 40 v ikä ja raskausajan diabetes.

Sektio ilman kipulääkitystä. No nyt on kaikki kuultu.

Onhan tuossa laitettu puudutus (spinaali/epiduraali) leikkausta varten ja sen avulla leikkaa mahan auki tai jalan pois ilman kipua. Puudutuksen poistumisen jälkeen voi tarvita kipulääkkeitä.

Vierailija
286/334 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ilman kipulääkkeitä voi synnyttää kuten tehdään kehitysmaissa mm. Afrikka, Aasia jne. Eläimetkin synnyttävät ilman mitään kivunlievitystä eikä mitään ongelmia ole. 

Vierailija
287/334 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

14.9 on hyvä päivä syntyä, esikoiseni on syntynyt 14.9.2012 😍 ja ilman puudutuksia ja kipulääkkeitä synnytin. Meni hienosti. Tai pyysin jossain välissä kipulääkettä mutta kätilö sanoi ettei edes ehdi vaikuttaa, nyt ponnista ponnista vaan. Kuuntele kroppaasi, luota siihen ja karsi pelot. Unohda ehdottomuus, tilanteet ovat muuttuvia ja mukautumalla pärjäät. Iso rooli on myös kätilöllä.

Vierailija
288/334 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunkaulan puudukkeen tarvitsin kaikissa kolmessa koska sieltä ei "lippa" meinannut lähteä pehmenemään (hän selitti asiantuntevasti). Puudutteen jälkeen olikin sitten valmista ponnistamaan..

Muuten oli mukava kun oli selkeä pää, osasin itse rauhoitella itseäni, hengitellä ja rentouttaa. Ekassa synnytyksessä annetut lääkkeet ja varsinkin ilokaasu teki olon sekavaksi. Minulla tosin on korkea kipukynnys, ole kipukroonikko jota lääkäri kommentoi että yleensä minun todennetuilla vaivoillani syödän kolmea kipulääkettä säännöllisesti ja kuurit päälle. Mulla on vain tarvittaessa ja silloin olen jo konttauskunnossa kivun kanssa.

Ei se synnyttäminen rakettitiedettä ole, ja ehdottomuus kannattaa jättää salista ulos, vaan jos tilanne vaatii lääkkeellistä väliintuloa, sen ehtii päättää salissakin. Aikarajoja toki on mutta maailma ei kaadu jos ilman epiduraalia menee loppuun asti. Jos siitä tilanteessa hätäilee ja stressaa, nostaa se myös kipuherkkyyttä.

Vierailija
289/334 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

291 jatkaa, mielikuvaharjoitteilla on oikeasti hyötyä, kun osaaat visualisoida mielessä mitä parhaillaan tapahtuu "sisuksissasi", tiedät mistä kipu tulee. Opiskele siis synnytyksen kulkua. Itse olen kovimman kautta tämän oppinut, pahinta on kipu jonka alkuperää ei kykene paikallistamaan (migreeni,.hermosärky)

Vierailija
290/334 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyajan äidit on heikkoja. Olen synnyttänyt 13 lasta ilman minkäänlaisia kivunlievityksiä. Viimeisin syntyi kolme vuotta sitten, joten en ole mikään esihistorian äippä.

Isomummoni lähti heti synnytettyään navettatöihin. Synnytti tietenkin kaikki 9 lastaan kotona.

Mummoni synnytti sairaalassa neljä lastaan ilman kivunlievityksiä( ei niistä edes puhuttu)

Äitini synnytti minut ja kaksi sisarustani ilman lievityksiä, mutta pikkuveljeni syntyi sectiolla.

Siihen otti epiduraalin sentään😀

Vierailija
291/334 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti pelätään jotain epiduraalia enemmän kuin sitä synnytyskipua? Ylipäätään pikku toimenpiteitä pelätään hulluna, jotain "piikkejä" jopa. Entä jos joudutte leikkaukseen tai on diagnostiikan takia tarpeen ottaa aivo-selkäydinnestenäyte? Kieltäydyttekö sitten? Vaikka eihän noita pelkoja voi usein järjellä selittää, esim. hiirten tai hämähäkkien pelkoa. Epiduraalilla voidaan koko synnytyskipu poistaa kokonaan jos sitä tarpeeksi laitetaan ja ajoissa.

Vierailija
292/334 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti pelätään jotain epiduraalia enemmän kuin sitä synnytyskipua? Ylipäätään pikku toimenpiteitä pelätään hulluna, jotain "piikkejä" jopa. Entä jos joudutte leikkaukseen tai on diagnostiikan takia tarpeen ottaa aivo-selkäydinnestenäyte? Kieltäydyttekö sitten? Vaikka eihän noita pelkoja voi usein järjellä selittää, esim. hiirten tai hämähäkkien pelkoa. Epiduraalilla voidaan koko synnytyskipu poistaa kokonaan jos sitä tarpeeksi laitetaan ja ajoissa.

Ihan yhtä hyvin tämän voisi kääntää niin päin, että olet sinä kyllä hassu kun pelkäät synnytyskipua niin että haluat poistaa sen.

Vierailija
293/334 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa oli epiduraali ja ilokaasu, tokassa luomuna koska oli lyhyt ja ns hyvä ja nopea synnytys. Kolmas oli kaikkein pahin, kesti 14 h, otin morfiinipistoksen ja ilokaasua. Turhaan etukäteen miettii mitä ottaa. Sen näkee sitten siellä synnärillä että miten helvetilliset kivut on.

Vierailija
294/334 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan yhtä hyvin tämän voisi kääntää niin päin, että olet sinä kyllä hassu kun pelkäät synnytyskipua niin että haluat poistaa sen.

Miksiä kärsiä turhaan kivusta kun se voidaan poistaa. Haluatko hampaasikin paikattavan ilman puudutusta tai luomen poiston ilman puudutusta. Entä rikan poiston silmän sarveiskalvolta? Synnytyskipuun suhtaudutaan jostain syystä vähättelevästi sairaanhoidossakin eikä kivunlievitystä välttämättä tarjota ainakaan tuota epiduraalia ellei sitä tajua erikseen pyytää ja harva maallikko itse osaa tilailla sairaalassa toimenpiteitä jos niitä ei edes ehdoteta. Mikä kunnia-asia se on synnyttää ilman kivunlievitystä? Eihän kukaan pidä hienona sitäkään jos selviää polven tähystyksestä ilman selkäydinpuudutusta. On se miehellekin mukavampaa seurata kivutonta rauhallista synnytystä kuin katsella kärsivää ja tuskasta hikoilevaa ja huutavaa puolisoaan. Mutta tietenkin saa valita vapaasti ja jos pelkää pikku pistosta niin että mieluummin kärsii kovat kivut niin siitä vaan. Mutta pulassa on jos joutuu johonkin toimenpiteeseen sitten ja harva selviää koko elämää hautaan asti ilman jotain tapaturmaa, sairautta tai vaikka syöpää joka vaatii hoitoa, jopa leikkauksen. Miten jos ranne murtuu liukastuessa pyydättekö että se vedetään paikoilleen ja kipsataan ilman mitään puudutusta sitten?

Vierailija
295/334 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kivulla pitää sinun lapsesi synnyttämän!! Näin sanotaan Raamatussa. Emme voi kiertää perisynnin rangaistusta... Se lapsi, Jumalan lapsi on enemmän kuin kaiken kivun arvoinen!

Tuliko mieleen että siinä vaan kerrottiin miltä tulee synnytys tuntumaan, ei kielletty lääkkeitä eikä hoitoja? Ei kukaan varmaan mene puskaan pinnistelemään kun tuntee että lapsi tulee nyt. Ajat muuttuu, Raamatun sanoma ei. Naisella on edelleen synnytyskipuja, mutta aika on tuonut mukanaan lääkkeitä. 

Itse suosittelen myös katsomaan tilanteen mukaan :) Ei voi tietää etukäteen miten synnytys etenee. Älä turhaan stressaa.

Vierailija
296/334 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksiä kärsiä turhaan kivusta kun se voidaan poistaa. Haluatko hampaasikin paikattavan ilman puudutusta tai luomen poiston ilman puudutusta. Entä rikan poiston silmän sarveiskalvolta? Synnytyskipuun suhtaudutaan jostain syystä vähättelevästi sairaanhoidossakin eikä kivunlievitystä välttämättä tarjota ainakaan tuota epiduraalia ellei sitä tajua erikseen pyytää ja harva maallikko itse osaa tilailla sairaalassa toimenpiteitä jos niitä ei edes ehdoteta. Mikä kunnia-asia se on synnyttää ilman kivunlievitystä? Eihän kukaan pidä hienona sitäkään jos selviää polven tähystyksestä ilman selkäydinpuudutusta. On se miehellekin mukavampaa seurata kivutonta rauhallista synnytystä kuin katsella kärsivää ja tuskasta hikoilevaa ja huutavaa puolisoaan. Mutta tietenkin saa valita vapaasti ja jos pelkää pikku pistosta niin että mieluummin kärsii kovat kivut niin siitä vaan. Mutta pulassa on jos joutuu johonkin toimenpiteeseen sitten ja harva selviää koko elämää hautaan asti ilman jotain tapaturmaa, sairautta tai vaikka syöpää joka vaatii hoitoa, jopa leikkauksen. Miten jos ranne murtuu liukastuessa pyydättekö että se vedetään paikoilleen ja kipsataan ilman mitään puudutusta sitten?

Minun synnytykseni ovat olleet rauhallisia tapahtumia, ei siellä ole kukaan paikalla oleva huutanut tai traumatisoitunut. Ja kun ranteen murtuman puheeksi otit, niin kerran minun oli vaikeaa saada hoitoa kämmenselän luun murtumaan, kun olin liian rauhallinen. Polven punkteeraus ilman puudutusta kyllä sattui, ehkä enemmän kuin synnytys, koska kipu alkoi niin nopeasti. Toisaalta ei se kauan kestänytkään.

Kipu on vain kipua. Minä en pelkää kipua, mutta pelkään epiduraalia. Sille on ihan yhtä hölmöä naureskella kuin sille, että sinä ilmeisesti pelkäät kipua.

Vierailija
297/334 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Olen synnyttänyt ilman kivunlievitystä. Näin jälkeenpäin (11v.jälkeen) en vaan tajua miksi. Jotenkin se oli kätilön mielestä hieno juttu. Kaikki pystyy synnyttämään ilman kivunlievitystä, ei sitä tarvi lähteä testaamaan. Kannatta vaan kysyä itseltään miksi haluaa kipua kokea. 

Nyt kyllä valitsisin sektion. Kohdun- ja emättimenlaskeuma ja sen myötä paikat kuin tuulitunneli ja 26-vuotiaana. Ei mitään järkeä. Mitä ihmettä olen mahtanut ajatella. En varmaan mitään.

Olen kyllä kuullut, että jollain synnytys on ollut voimaannuttava kokemus. Sen vaan valitettavasti tietää vasta jälkikäteen, tuleeko voimaantumaan vai traumatisoitumaan. Vauvan ensimmäiset vuodet on kyllä ihan kiva viettää vauvaa hoitaen mieluummin, kuin traumaperäisen stressihäiriön kourissa täristen.

Vierailija
298/334 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nykyajan äidit on heikkoja. Olen synnyttänyt 13 lasta ilman minkäänlaisia kivunlievityksiä. Viimeisin syntyi kolme vuotta sitten, joten en ole mikään esihistorian äippä.

Isomummoni lähti heti synnytettyään navettatöihin. Synnytti tietenkin kaikki 9 lastaan kotona.

Mummoni synnytti sairaalassa neljä lastaan ilman kivunlievityksiä( ei niistä edes puhuttu)

Äitini synnytti minut ja kaksi sisarustani ilman lievityksiä, mutta pikkuveljeni syntyi sectiolla.

Siihen otti epiduraalin sentään😀

Hei!

Hienoa että olet synnyttänyt 13 uutta veronmaksajaa. Olet varmasti kokenut kovia kipuja ja selvinnyt niistä hienosti tai ainakin hengissä. Ymmärräthän, että se, että joku käyttää kivunlievitystä ei tarkoita sitä, että jonkun toisen kipu olisi isompi juttu kuin sinun ja jonkun toisen kokemus arvokkaampi. Olen huomannut että ne jotka ovat synnyttäneet ilman kivunlievitystä omasta tahdostaan tai silloin kun kivunlievitysmenetelmiä ei vielä ole ollut, suhtautuvat monesti todella angstisesti kivunlievityksen kanssa tai sektiolla synnyttäviin naisiin. Minusta tuntuu, että usein takana on alitajuinen ajatus siitä, että miten sun kipu muka on kovempaa, kun mäkin kerran kestin. Miks sä olisit jotenkin tärkeämpi. Muista, että se, että joku synnyttää kivunlievityksellä tai sektiolla, ei ole tarkoitettu arvosteluna sinua kohtaan. Kaikkea hyvää sinulle. Olet arvokas ihminen!

Vierailija
299/334 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin ilman kipulääkkeitä, koska synnytykset alkoivat tapahtua nopeasti. Kolme synnytystä ja ei jäänyt traumoja, olen valmis uudelleenkin.

Vierailija
300/334 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi suunnitella. Todellisuus voi yllättää. Its eolen kipuherkkä, piikkikammoinen eli aika hyvä kuvio synnyttämään? Lapsia useampi ja ilokaasulla syntyneet. Etukäteen on paha tietää miten menee ja miltä tuntuu. Aqua-rakkulat auttoi selkäkipuun ja tuo ilokaasu avautumiskipuun loppuvaiheessa. Etukäteen ajatus oli, että katsotaan miten menee. Ihana kokenut kätilö apuna kaikki meni putkeen.

Kun synnytystä suunnittelee niin kannattaa ajatella se varasuunnitelmakin eli jos kaikki meneekin toisin.