Synnytys ilman kipulääkkeitä
Oletko synnyttänyt ilman kipulääkkeitä? Miten sujui? Miksi? Suosittelisitko ensikertalaista synnyttämään luomuna?
Olen 20v nainen, la on 14.9. Ja synnytys on ensimmäinen, tässä mietin kivunlievitystä tai lähinnä sen poisjättämistä.
Kommentit (334)
Jos ei seksi tunnu miltään niin tuskin synnytyskään.
Itse olen herkkätuntoinen ja lihaksiltani tiukka ja otin epiduraalin heti eikä viikon päästä. Ja sain orgasmin synnytyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Perustuuko tämä kivunlievityksen välttely johonkin loogiseen tietoon vai samaan hulluuteen kuin hopeaveden juonti?
Pikemminkin samaan loogiseen tietoon kuin hopeaveden juomattomuus. Elimistöön ei tarvitse työntää mitään mitä ei katso tarvitsevansa ja minkä turvallisuus ei ole taattu.
Vierailija kirjoitti:
Pelkään kans selkäytimen ronkkimista. Toki en siedä edes hampaan paikkausta ilman puudutusta. Mutta en usko että synnytyskivut tulevat vihlomalla, eikä niitä voi verrata hermosärkyyn.
ap
Jokaisella on varmasti omanlaisensa kipukokemus.
Mulla oli kamalat kuukautiskivut nuorena ja aikuisena, oksetti ja sattui, usein oli päänsärkyä ja heikotusta. Hampaat olen aina paikkauttanut ilman puudutusta.
Suunnittelin, että synnytyksessä vain ”menen kivun mukana” ja antaudun sille. En missään vaiheessa pelännyt sitä, että synnytys sattuisi.
Kaikki kolme synnytystä kuitenkin alkoivat sellaisilla supistuksilla, että jalat meni alta heti. Pystyin vain uikuttamaan ja oksentamaan. En mielestäni ”taistellut vastaan”, mutta tottuneet kätilöt ottivat ohjat käsiinsä. Eka synnytys päättyi hätäsektioon (melkein heti), tokassa epiduraali rentoutti niin, että vasta sitten aloin avautua, kolmannessa sain spinaalipuudutuksen ja synnytys oli suht nopeasti ns taputeltu. Oksitosiinia olen aina tarvinnut jo synnytysten käynnistämiseen.
Isoäitini pelkäsi kivuliaita synnytyksiään - synnytti viisi lasta. Siskoni on synnyttänyt kolme ilman kivunlievityksiä, samoin äitini.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei seksi tunnu miltään niin tuskin synnytyskään.
Itse olen herkkätuntoinen ja lihaksiltani tiukka ja otin epiduraalin heti eikä viikon päästä. Ja sain orgasmin synnytyksessä.
T. Heikki
Vierailija kirjoitti:
Perustuuko tämä kivunlievityksen välttely johonkin loogiseen tietoon vai samaan hulluuteen kuin hopeaveden juonti?
Tuolta löytyy asiallista tietoa eri kivunlievityskeinojen hyödyistä ja riskeistä: https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Kukin päättäköön itse, millainen hyöty-riskisuhde on omalla kohdalla sopiva. Moni sivuvaikutus ei ole vaarallinen (esimerkiksi selkäydinpuudutuksen aiheuttama vapina), mutta synnytyksen kaltaisessa tilanteessa todella kurja.
Synnytykset ovat erilaisia, samoin kipukokemukset ja kivunsieto. Sietämättömäksi koettua kipua, joka haittaa synnytyksen etenemistä, on järkevää hoitaa kaikin keinoin. Jos taas kipu on hyvin hallinnassa, sen lievittäminen järein keinoin on ylimitoitettua. Näin maallikon näkökulmasta.
Äitini on aynnyttänyt kolme lasta panadolilla koska kärsii piikkikammosta. Hän ei ilmeisesti tuosta ole traumatisoitunut vaikka ynnytylset olivatkin melko pitkiä.
Itse olen synnyttänyt kaksi lasta, esikoisen synnytyksessä epiduraalilla, toinen spinaalilla. Ilokaasusta olu toki apua hetken, mutta supistukset olivat minulla niin tiheitä (minuutin välein) etten ehtinyt hengittää normaalisti ollenkaan ja olin aika pökkyrässä, en siis välttämättä suosittele kaikille.
Esikoisen syntyessä epiduraali oli siis taivaallista, kuopus olisi syntynyt ehkä ilman spinaaliakin. Tosin kuopuksen syntyessä vedet menivät vasta puudutuksen jälkeen, joten se varmasti vaikutti siihen etteivät kivut olleet niin voimakkaat.
Nyt kolmannen kohdalla katsotaan miltä tuntuu ja milloin vedet menevät. Mahtavaa olisi tietysti jos ei sattuisi, mutta jos kivut on samaa luokkaa kuin esikoisen kanssa niin puudutus kelpaa.
Olen synnyttänyt kahdesti ilman lievitystä. Ensimmäisellä kerralla olisin halunnut kaiken mahdollisen lievityksen, mutta mitään ei ehditty antaa kun synnytys olikin jo liian pitkällä. Toisella kerralla en enää itsekään lievityksiä halunnut, koska tiesin jo kokemuksesta että selviän ilmankin. Mulla myös molemmissa synnytyksissä aika heikot ponnistusvaiheen supistukset, joihin kätilön mukaan kivunlievityksillä olisi voinut olla negatiivinen vaikutus.
Turhaan etukäteen mietit. Menet fiiliksen mukaan. Mulla on yksi luomusynnytys, eli tidellakin ilman mitään. Mutta ei se ole mikään ylpeilyn aihe. Toinen synnytys oli epiduraalilla. Molemmat hyviä kokemuksia. Se ei ole oleellinen asia.
Itsellä meni niin helposti. Puudutus ja sitten puukolla viilto ts kiireellinen sektio. Itse voin hyvin mutta ilmeisesti vauvalla häikkää. Terve vauva tuli hienosti keisarinkyydillä. Lisäksi yli 40 v ikä ja raskausajan diabetes.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä meni niin helposti. Puudutus ja sitten puukolla viilto ts kiireellinen sektio. Itse voin hyvin mutta ilmeisesti vauvalla häikkää. Terve vauva tuli hienosti keisarinkyydillä. Lisäksi yli 40 v ikä ja raskausajan diabetes.
Sektio ilman kipulääkitystä. No nyt on kaikki kuultu.
Kaikki 4 lasta synnytin ilman puudutuksia, ilokaasua olen uteliaisuudesta kokeillut.
Pärjäsin hyvin pitkänkin synnytyksen ilman lääkkeitä, kun päättelin, että miljoonat naiset on sen ilman kivunlievitystä kokeneet ja pärjänneet. Sisulla pärjäsin.
Olen silti sitä mieltä, että kaikki on yksilöllistä ja tärkeintä on saada lapsi hyvässä kunnossa ulos. Ei kannata ottaa paineita, miten synnytys meni ja mitä lääkettä tarvittiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puudutus tehtiin. Enkä tuntenut moneen tuntiin yht mitään. Nukahdin onnellisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selkäydinpuudutus.
Käytin synnytyksessä ilokaasua, ja sain paraservikaalipuudutukset. Kaasu lievensi kovimpia supistuksia. Parservikaalin vuoksi en muista tunteneeni mitään kipua, kun vauva saatiin ulos - siitä huolimatta, että vauvalla oli iso pää, ja käsi tuli samaan aikaan. Muita kivunlievityksiä ei siis ollut.
En ole. Kun ekat kunnon kivut tulivat, vaadin paikalle heti anestesialääkärin antamaan puudutuksen. Tiesin, että myöhemmin sitä kun ei välttämättä saisi + puudutuksen turvin kipu lievittyy varmasti. Näin kävikin, lepäilin koko yön kun supistukset pysyivät siedettävinä. Viereisessä huoneessa huudettiin kurkku suorana tuntikausia, ei kelvannut puudutus vaikka kätilö sitä tarjosi useampaan otteeseen (kuulin keskustelut).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puudutus tehtiin. Enkä tuntenut moneen tuntiin yht mitään. Nukahdin onnellisena.
Tämä ketju oli synnytyksestä ilman kivunlievitystä. Minäkin tein klapeja tossa eilen, tulin tänne vaan kertomaan. Oli aika jäässä kyllä puut mutta tönö on lämmitettävä!
Vituttaa oikeasti tällaiset ketjut. Joko synnytetään ilman invasiivista kipulääkitystä (= epiduraali tai spinaali),tai käytetään kaikki keinot mitä nykylääkietiede on keksinyt. Ilokaasu vaikuttaa n.20 sekuntia per henkäys eli ei ole vauvalle haitaksi. Epiduraalista ja spinaalista on vauvalle mahdollista haittaa, paracervikaalista ei ole. Jokainen äiti valitsee itse: onko tärkeämpää oma kivuttomuus vauvan hyvinvoinnin kustannuksella vai uskooko ristiriitaisiin tutkimuksiin invasiivisten (= kajoavien) toimenpiteiden turvallisuuteen?
Kyllä onnistuu, kaksi lasta, eikä ollut kipuja. ponnistaa kyllä piti voimalla.
Voi elämä teitä hienoperseitä!
Ennen synnytettin ilman mitää lievityksiä!