Voiko/kannattaako mennä vaan päivystykseen..nyt huolettaa
Kysymys kuuluu, voiko esim Haartmanin päivystykseen tms. mennä Helsingissä jos tuntuu, että en saa mistään hoitoa???
Sori nyt tulee hirveä sairaskertomus, jos ette jaksa lukea koko stooria niin ymmärrän..
Olen kärsinyt seuraavista oireista nyt kohta 3kk. Jatkuvat lihasnykäykset, tasapainohäiriöt, puutumiset, kylmän ja kuuman tunteet eri puolilla kehoa, pistely, rannekanavaoireyhtymä molemmissa ranteissa, jalkojen välillä mielettömän kovat iskiastyyppiset kivut...ja oireet vaihtelee päivästä toiseen...nyt sitten monesti on kun aamulla herään toisen puolen jalka ja käsi ihan lötköjä. Ihan roikkuvat vaan ja en voi niille mitään. Toisesta jalasta tunto on pahasti alentunut ja astun sillä koko ajan harhaan.
Kävin yksityisellä neurologilla ensimmäisen kerran kesällä 2014 kun epäilin, että mulla on MS. Yksityinen neurologi sanoi ettei huolta, neurologiset testit normaalit. Sitten syksyllä uudestaan menin kun toinen käsi oli puutunut monta viikkoa. Jouduin odottamaan julkiselle pääsyä 2kk. Pääsin ja sain lähetteen aivojen magneettikuvaukseen. Siihenkin odotin pääsyä 2kk. Magneettikuvassa ei näkynyt mitään poikkeavaa. Neurologi soitti ja sanoi, että ei aihetta jatkotutkimuksiin, MS on poissuljettu, vaikka vaadin kaularangan ja selkäytimen kuvasta. Kehotti hakeutumaan takaisin terveyskeskukseen.
Sain tk-hon kuukauden päähän ajan ja kerroin oireeni. Lääkäri sanoi lähettävänsä minut erikoislääkärille ja fysioterapiaan. Fysioterapiaan menin, mutta ei se mitään auta, kun oireet vaihtelevat päivästä päivään. Soitin kuukauden kuluttua odottelusta tk:n, että milloin sinne erikoislääkärille tulee kutsu. Sanoivat, että lähetteeni on palautunut, sillä katsottiin, että vakavat syyt on jo poissuljettu. Kehotettiin jatkamaan fysioterapiaa.
En kestä enää. Ei ole rahaa opiskelijana mennä enää yksityiselle ja lääkärit tk:ssa eikä erikoissairaanhoidossa ota tosissaan. Nyt aloin toissapäivänä näkemään kaksoiskuvia. Voinko vaan mennä esim. päivystykseen? Minut on kyllä sieltäkin jo kerran käännytetty terveysasemalle, kun olen käynyt. Pitäisi kuulemma jonottaa terveysasemalle. Sieltä olen jo yrittänyt saada apua. Huoh
Kommentit (110)
No hei nyt menet oikeasti sinne lääkäriin. Jos muutkin ihmiset näkevät pupillisi erikokoisina, on olemassa yksi diagnoosivaihtoehto. En sano sitä ääneen ni ei tartte yötä miettiä. Huomenna meet vaikka ihan tk-lääkärille. Oikeasti mars.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:23"]
Mulla läpsyvä jalka ja syy issiashermon puristus selän nikamaongelman vuoksi
[/quote]
Syvät vatsalihakset kuntoon! Minulla oli sama vaiva, mutta se lähti liikunnalla ja voimistelulla pois.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:53"]
No hei nyt menet oikeasti sinne lääkäriin. Jos muutkin ihmiset näkevät pupillisi erikokoisina, on olemassa yksi diagnoosivaihtoehto. En sano sitä ääneen ni ei tartte yötä miettiä. Huomenna meet vaikka ihan tk-lääkärille. Oikeasti mars.
[/quote]
Kerro vaan ihmeessä mullekkin. Neurologikin huomasi jo muutama kuukausi pupillien kokoeron, mutta ei kommentoinut sitä mitenkään?? Mutta nyt kokoero on selkeästi kasvanut. Toinen eli tuo "sairaan puolen" pupilli on puolet pienempi kuin terveen.
Terveisin: Aloittaja
Niinhän se olikin että olit jo ollut neurologilla ja magneettikuva oli tehty. Niin ja jos toinen pupilli pienenee eikä toinen kasva. Ni ei se sitten voi olla aivokasvain.
Juu ei kuulemma aivokuvissa ollut mitään poikkeavaa.
Terv: Aloittaja
Voisit pyytää kyllä selkäydinpunktiota, borrelian varalta. Pureman ei tarvitse olla viime kesältä, se voi olla vaikka kymmenen vuoden takaa ja aktivoituu nyt. Kun kerran koirakin, ja tosiaan, lähes puolet borreliaan sairastuneista ei edes tiedä, milloin punkki on purrut. Eikä näy välttämättä verikokeissa.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 14:53"]
Voisit pyytää kyllä selkäydinpunktiota, borrelian varalta. Pureman ei tarvitse olla viime kesältä, se voi olla vaikka kymmenen vuoden takaa ja aktivoituu nyt. Kun kerran koirakin, ja tosiaan, lähes puolet borreliaan sairastuneista ei edes tiedä, milloin punkki on purrut. Eikä näy välttämättä verikokeissa.
[/quote]
Lisäys..
Ei sinne tietty pyytämällä pelkästään pääse, mutta jos ei vielä ole muutakaan selvinnyt, olisi aiheellista ottaa. Eikä muuten satu, ettei sen tähden kannata pantata, jos vaan saat lähetteen. Neurologi ainakin voi kirjoittaa.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:56"]Koska oireesi alkoivat? Oletko muuttanut lähiaikoina? Millaisessa asunnossa asut? Homealtistus aiheuttaa hyvin monenlaisia oireita, myös kuvailemasi on kovin tyypillistä. ..Myös MS-TAUDIN puhkeamista on tavattu useilla hometalossa asuneilla.
[/quote] tämä!
Ota rauhallisesti, ja kun arki koittaa varaat ajan terveyskeskukseen.
Vitonen