Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko/kannattaako mennä vaan päivystykseen..nyt huolettaa

Vierailija
04.05.2015 |

Kysymys kuuluu, voiko esim Haartmanin päivystykseen tms. mennä Helsingissä jos tuntuu, että en saa mistään hoitoa???

Sori nyt tulee hirveä sairaskertomus, jos ette jaksa lukea koko stooria niin ymmärrän..

Olen kärsinyt seuraavista oireista nyt kohta 3kk. Jatkuvat lihasnykäykset, tasapainohäiriöt, puutumiset, kylmän ja kuuman tunteet eri puolilla kehoa, pistely, rannekanavaoireyhtymä molemmissa ranteissa, jalkojen välillä mielettömän kovat iskiastyyppiset kivut...ja oireet vaihtelee päivästä toiseen...nyt sitten monesti on kun aamulla herään toisen puolen jalka ja käsi ihan lötköjä. Ihan roikkuvat vaan ja en voi niille mitään. Toisesta jalasta tunto on pahasti alentunut ja astun sillä koko ajan harhaan.

Kävin yksityisellä neurologilla ensimmäisen kerran kesällä 2014 kun epäilin, että mulla on MS. Yksityinen neurologi sanoi ettei huolta, neurologiset testit normaalit. Sitten syksyllä uudestaan menin kun toinen käsi oli puutunut monta viikkoa. Jouduin odottamaan julkiselle pääsyä 2kk. Pääsin ja sain lähetteen aivojen magneettikuvaukseen. Siihenkin odotin pääsyä 2kk. Magneettikuvassa ei näkynyt mitään poikkeavaa. Neurologi soitti ja sanoi, että ei aihetta jatkotutkimuksiin, MS on poissuljettu, vaikka vaadin kaularangan ja selkäytimen kuvasta. Kehotti hakeutumaan takaisin terveyskeskukseen.

Sain tk-hon kuukauden päähän ajan ja kerroin oireeni. Lääkäri sanoi lähettävänsä minut erikoislääkärille ja fysioterapiaan. Fysioterapiaan menin, mutta ei se mitään auta, kun oireet vaihtelevat päivästä päivään. Soitin kuukauden kuluttua odottelusta tk:n, että milloin sinne erikoislääkärille tulee kutsu. Sanoivat, että lähetteeni on palautunut, sillä katsottiin, että vakavat syyt on jo poissuljettu. Kehotettiin jatkamaan fysioterapiaa.

En kestä enää. Ei ole rahaa opiskelijana mennä enää yksityiselle ja lääkärit tk:ssa eikä erikoissairaanhoidossa ota tosissaan. Nyt aloin toissapäivänä näkemään kaksoiskuvia. Voinko vaan mennä esim. päivystykseen? Minut on kyllä sieltäkin jo kerran käännytetty terveysasemalle, kun olen käynyt. Pitäisi kuulemma jonottaa terveysasemalle. Sieltä olen jo yrittänyt saada apua. Huoh

Kommentit (110)

Vierailija
41/110 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin mene hakemaan lähete yksityiseltä

Vierailija
42/110 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 20:34"]

Ei oo missään tapauksessa päivystysasia mutta ehkä vaan nöyrästi takaisin yleislääkäriin? Kerro kiihkottomasti uusista oireista, älä diagnosoi itse itseäsi tai muuten anna kuvaa että oireet ovat psyykkisiä... Tsemppiä, on tuo hankala tilanne.

[/quote]

Minut on kerran lähetetty psykologille, koska epäiltiin just, et oisko esim. paniikkihäiriö. Psykologi on tehnyt lausunnon, että oireeni eivät ole psyykkisiä. Luulisi sen auttavan.

Terv. Aloittaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/110 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paraneoplastinen oireyhtymä oireilee myös kuvatulla tavalla.

Vierailija
44/110 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 20:39"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 20:36"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 20:33"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 20:19"]

Epäilen siis MS:ää. Sillä aikaisemmin oireet oli semmosia, että ne tuli ja meni, kesti n.2-3viikkoa ja häipyivät. Nyt kestänyt oireet lähemmäs 3kuukautta jo. Mietin vaan et miks ne ei kuvannut kaulaa tai selkäydintä...

Terv. Keskustelun aloittaja

[/quote]

Öö.. Mitä? Miksi kaula tai selkäydin olisi pitänyt kuvata? MS-tauti todetaan AIVOJEN magneettikuvalla (joka sinulle on tehty jo) ja selkäydinNESTENÄYTTEESTÄ. Ei kaulan ja selkäytimen kuvasta. 

Pelkkä magneettikuvaus ei riitä ms-diagnoosiin, mutta eiköhän lääkäri olisi nähnyt aivoissa selkeitä demyelinaatiomuutoksia, jos sinulla olisi MS-tauti. Koska tauti voi varsinkin alussa edetä aaltomaisesti, on silti hyvä varata uusi lääkäriaika ja kertoa uusista oireista. Ole sitkeä, kyllä noin vakavat oireet kannattaa tutkituttaa, oli kyse sitten MS-taudista tai psyykkisestä oireilusta.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00048

http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=Article_WAR_DL6_Articleportlet&p_p_action=1&p_p_state=maximized&viewType=viewArticle&tunnus=duo98071

18

[/quote].

tämäkään ei täysin pidä paikkaansa. Kyllä selkäytimenkin kuvauksia suositellaan, jos on aihetta epäillä Ms-taudin esiintyvän selkäytimen alueella. Muuten hyvä teksti. 

[/quote]

Varmaan sinulla on laittaa linkki väitteesi tueksi. Kun missään en ole moista väitettä nähnyt, eikä minulle ainakaan tehty moista.

18

[/quote]

Olennaisin tutkimus on aivojen magneettikuva. Osalla - ei kaikilla - kuvataan myös selkäydin (MK). Ap:lla ei ilmeisesti ole ollut aivojen magneettikuvassa mitään huolestuttavaa, joten lisätutkimuksia ei ole katsottu tarpeelliseksi.

http://www.laakarilehti.fi/files/nostot/2012/nosto7_1.pdf

ap, kerrot, että ystävälläsi on diagnosoitu MS. Oletko ihan varma, ettet ole itse kehittäny oireita ystävän sairastumisen käytyä ilmi? En kysy tätä vittuillakseni, mutta ihminen on psykofyysinen kokonaisuus ja voi todella kehittää itselleen oireita alitajuisesti.

Vierailija
45/110 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 20:41"]

Als? Mene yksityiselle. Kerran se kirpaisee, maksaa n.70€. Kun määrää lisätutkimuksia niin pyydät lähetteen julkiselle puolelle. Terveystalosta saat nykyään jopa laskun, jos just nyt tiukkaa tilillä. Tsemppiä!

[/quote]

Okei, kiitti vinkistä :) t. Aloittaja

Vierailija
46/110 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen siis MS:ää. Sillä aikaisemmin oireet oli semmosia, että ne tuli ja meni, kesti n.2-3viikkoa ja häipyivät. Nyt kestänyt oireet lähemmäs 3kuukautta jo. Mietin vaan et miks ne ei kuvannut kaulaa tai selkäydintä...

[/quote]

Öö.. Mitä? Miksi kaula tai selkäydin olisi pitänyt kuvata? MS-tauti todetaan AIVOJEN magneettikuvalla (joka sinulle on tehty jo) ja selkäydinNESTENÄYTTEESTÄ. Ei kaulan ja selkäytimen kuvasta. 

Pelkkä magneettikuvaus ei riitä ms-diagnoosiin, mutta eiköhän lääkäri olisi nähnyt aivoissa selkeitä demyelinaatiomuutoksia, jos sinulla olisi MS-tauti. Koska tauti voi varsinkin alussa edetä aaltomaisesti, on silti hyvä varata uusi lääkäriaika ja kertoa uusista oireista. Ole sitkeä, kyllä noin vakavat oireet kannattaa tutkituttaa, oli kyse sitten MS-taudista tai psyykkisestä oireilusta.

http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=Article_WAR_DL6_Articleportlet&p_p_action=1&p_p_state=maximized&viewType=viewArticle&tunnus=duo98071

18

[/quote].

tämäkään ei täysin pidä paikkaansa. Kyllä selkäytimenkin kuvauksia suositellaan, jos on aihetta epäillä Ms-taudin esiintyvän selkäytimen alueella. Muuten hyvä teksti. 

[/quote]

Varmaan sinulla on laittaa linkki väitteesi tueksi. Kun missään en ole moista väitettä nähnyt, eikä minulle ainakaan tehty moista.

18

[/quote]

MS-tauti vahingoittaa keskushermostoa (aivot ja selkäydin). Sairaudelle on tyypillistä tautimuutoksien jakautuminen pesäkkeisesti ja sattumanvaraisesti.

lähde: http://www.novartis.fi/tietoa_terveydesta/fi_FI/multippeliskleroosi/

Vierailija
47/110 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, 45. 

18

Vierailija
48/110 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko lainata joltain rahat yksityisen neurologin lääkärikäyntiin? Tk:ssa tosiaan tarjotaan ensimmäisenä psyykkisiä ongelmia ratkaisuksi, jos olet varma asiastasi, älä hyväksy tätä. Yksityinenkin olisi hyvä valita huolella, ettei tule läpihuutokäyntiä.

Vierailija
49/110 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 20:45"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 20:34"]

Ei oo missään tapauksessa päivystysasia mutta ehkä vaan nöyrästi takaisin yleislääkäriin? Kerro kiihkottomasti uusista oireista, älä diagnosoi itse itseäsi tai muuten anna kuvaa että oireet ovat psyykkisiä... Tsemppiä, on tuo hankala tilanne.

[/quote]

Minut on kerran lähetetty psykologille, koska epäiltiin just, et oisko esim. paniikkihäiriö. Psykologi on tehnyt lausunnon, että oireeni eivät ole psyykkisiä. Luulisi sen auttavan.

Terv. Aloittaja
[/quote]

Hyvä. Mutta tosiaan ole mahd asiallinen äläkä hötkyile koska vaarana on ettet saa enää jatkotutkimuksia kun vakavammat syyt on jo poissuljettu. Se ei tarkoita ettenkö uskoisi sinua mutta sun on saatava se lääkärikin uskomaan. Kirjoita vaikka paperille etukäteen kaikki asiat joiden tiedät olevan totta eli oireesi ja tehdyt tutkimukset, ja kerro ne, eikä muuta. Anna lääkärin itse miettiä mistä voisi olla kyse, älä tarjoa diagnooseja tai ehdota tutkimuksia.

Vierailija
50/110 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 20:47"]

[/quote]

18

[/quote].

[/quote]

18

[/quote]

Olennaisin tutkimus on aivojen magneettikuva. Osalla - ei kaikilla - kuvataan myös selkäydin (MK). Ap:lla ei ilmeisesti ole ollut aivojen magneettikuvassa mitään huolestuttavaa, joten lisätutkimuksia ei ole katsottu tarpeelliseksi.

ap, kerrot, että ystävälläsi on diagnosoitu MS. Oletko ihan varma, ettet ole itse kehittäny oireita ystävän sairastumisen käytyä ilmi? En kysy tätä vittuillakseni, mutta ihminen on psykofyysinen kokonaisuus ja voi todella kehittää itselleen oireita alitajuisesti.

[/quote]

Minulla oireilu alkoi jo kesäkuussa 2015 ensin jalkojen puutumisellä, kesti 3 viikkoa. Sitten tuli kuukausi väliä ja alkoi silmien kipuilu, kesti 3 viikkoa. Sitten taas taukoa, ja toinen käsi muuttui kömpelöksi ja kihelmöiväksi.. jne jne. Lopputilanne on tämä, että noin puolet kropasta on jatkuvasti puutunut, veltto jne.

Ystäväni (entinen luokkakaverini) sairastumisesta kuulin vain sattumalta noin kuukausi sitten, kun satuimme olemaan juuri samaan aikaan lääkärissä samankaltaisten oireiden vuoksi.

Terv. Aloittaja

Vierailija
51/110 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 20:52"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 20:45"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 20:34"]

[/quote]

Terv. Aloittaja
[/quote]

Hyvä. Mutta tosiaan ole mahd asiallinen äläkä hötkyile koska vaarana on ettet saa enää jatkotutkimuksia kun vakavammat syyt on jo poissuljettu. Se ei tarkoita ettenkö uskoisi sinua mutta sun on saatava se lääkärikin uskomaan. Kirjoita vaikka paperille etukäteen kaikki asiat joiden tiedät olevan totta eli oireesi ja tehdyt tutkimukset, ja kerro ne, eikä muuta. Anna lääkärin itse miettiä mistä voisi olla kyse, älä tarjoa diagnooseja tai ehdota tutkimuksia.
[/quote]
Olen eri mieltä, lääkäriltä voi kysyä jonkin diagnoosin mahdollisuutta. Lääkärillä on 20min aikaa miettiä vaihtoehtoja, potilaalla paljon enemmän. Itse kysymällä voi saada lääkärin miettimään sellaista vaihtoehtoa joka ei muuten tulisi mieleen.

Vierailija
52/110 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli lähes kaikki samat oireet. Todettiin borrelioosi.

Vierailija
53/110 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 20:55"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 20:52"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 20:45"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 20:34"]

[/quote]

Terv. Aloittaja
[/quote]

[/quote]
Olen eri mieltä, lääkäriltä voi kysyä jonkin diagnoosin mahdollisuutta. Lääkärillä on 20min aikaa miettiä vaihtoehtoja, potilaalla paljon enemmän. Itse kysymällä voi saada lääkärin miettimään sellaista vaihtoehtoa joka ei muuten tulisi mieleen.
[/quote]

Niin yleensä samaa mieltä mutta ap:lla on vaara ettei häntä oteta enää vakavasti. Nyt pitää osata hiukan käsitellä lääkäriä, eri asia jos hän olisi hakeutumassa tutkimuksiin ekaa kertaa.

Vierailija
54/110 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!
Vitonen vastaa...
Sähköhermoratatestiin menin terveyskeskuslääkärin lähetteellä, kun vasen jalkani oli heikompi... En pystynyt juoksemaan pitkää matkaa vaan jalka alkoi läpsyä. Tutkimuksen tehnyt lääkäri ohjasi pään mangneettikuvaan ja sanoi epäilevänsä ms tautia. Oireina minulla oli jo useita vuosia ennen sairauden toteamista. Kasvot puutuneet, toisen jalan voimattomuutta, refleksien hidastumista, outoja tuntoharhoja, näkö häiriöitä. En vaan jotenkin osannut yhdistää niitä ms-tautiin. En ehkä halunnutkaan. Neurologi sanoi että sairaus olisi ollut havaittavissa todennäköisesti jo paljon aiemmin niiden asioiden perusteella joita olin käynyt terveyskeskuksessa valittamassa. Minä sain diagnoosin alle kuukaudessa joten olin varmasti onnekas kun en ehtinyt asiaa miettiä.

Vierailija
55/110 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 20:54"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 20:47"]

[/quote]

18

[/quote].

[/quote]

18

[/quote]

[/quote]

Minulla oireilu alkoi jo kesäkuussa 2015 ensin jalkojen puutumisellä, kesti 3 viikkoa. Sitten tuli kuukausi väliä ja alkoi silmien kipuilu, kesti 3 viikkoa. Sitten taas taukoa, ja toinen käsi muuttui kömpelöksi ja kihelmöiväksi.. jne jne. Lopputilanne on tämä, että noin puolet kropasta on jatkuvasti puutunut, veltto jne.

Ystäväni (entinen luokkakaverini) sairastumisesta kuulin vain sattumalta noin kuukausi sitten, kun satuimme olemaan juuri samaan aikaan lääkärissä samankaltaisten oireiden vuoksi.

Terv. Aloittaja

[/quote]

Ai kesäkuussa 2015.... Jep jep

nojoo, en kettuile, typoja sattuu. Mutta nyt varaamaan uutta aikaa terveyskeskukseen. Ja koeta välttää nettidiagnoosien tekoa, yllytät vain itseäsi.

Vierailija
56/110 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 20:19"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 20:15"]

Kuulostaa aivoinfarktilta, vaikka oireet ovat jatkuneet kauan. TIA kohtauksia? tai risti/lanneselän nikamien jumilta. Sano päivystyksessä kaksoiskuvat, toispuoleisuus ja tunnottomuus, niin kuviin pääset. Ja sano että puutuneisuus on nyt sietämätöntä ja tuntuu että kaadut hetkenä minä hyvänsä. Tsemppiä

[/quote]

jaa, millähän koulutuksella tämän aivoinfarktin diagnoosin lätkäisit? Ei kyllä siihen sovi. 
[/quote]

En millään koulutuksella, vaan surullisesta kokemuksesta. Jouduin isäni elvyttämään, kun sai aivoinfarktin, joka oli kaulavaltimoiden kovettumisen myötä saanut tuollaisia oireita ja lääkärissä ei tutkittu. No tutkittiin ja tuo löydettiin ja diagnosoitiin aivoinfarktiksi.

Vierailija
57/110 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa, ap! Minkälainen elämänhistoria sinulla on? Oireileeko kehosi kenties jotain traumaa?

Vierailija
58/110 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:47"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:38"]

Hei sulta on leikattu sydäntä alle vuosi sitten ja sulla on skolioosi kahdessa paikassa rankaa. Kyllä viimeksi mainittu on puutumisten mahdollinen syy ja jalkojen heikkouden syy esim. huono fyysinen kunto. Koska sulle on tehty magneettikuva ja borrelioositestit, niin sinua on jo tutkittu Todella Huolella ja paljon. Älä haikaile erikoislääkärille, ihmisiä nekin vain on. Jos sinulla on oikeasti kaksoiskuvia, mene lääkäriin. Jos sen sijaan on vain tuntemuksia ja pelkoja että mitä, näinkö just kahtena, niin paniikkihäiriön puolelle menee. Sen synnyttävänä tekijänä saattaa olla itsensä ihan liikaa tarkkaileminen.

[/quote]

Kiitos kommentistasi. Tuo kahtena näkeminen minulla on vain toisessa silmässä, kuva ikään kuin tulee perässä..tässä silmässä pupilli on myös noin puolet pienempi kuin toisessa...tiedä sitten miksi.

Mutta sairashistoriaa kun minulta tosiaan löytyy; selän ongelmat (+huono ryhti) sydämen ongelma, nuoruuden syömishäiriö... voihan se olla, että hätäilen liikoja :)

Terveisin: Aloittaja

Kiitän muuten kaikkia arvokkaista kommenteistanne! :)

[/quote]

Tähän liittyen vielä, mulla lähti toisesta silmästä näkö kun niskat/hartiat oli niin jumissa. Aiheutti mulla verenkierron häiriöitä. 

Onko sulla takaraivo arka kun painelet sitä? Siellä kulkee jotkut näköyhteydet tms. aivoihin (en muista tarkalleen, mitä silmälääkäri selitti) ja ne voi olla puristuksessa. 

Lisäksi mulla yliojentuvat jäsenet ja nikamat, jolloin hermo jää helposti purituksiin nikamien väliin. Aiheuttaa usein heikkouden tunnetta raajoissa. 

Oli mikä oli, niin toivottavasti selviää pian ja saat apua :) Tiedän että on inhottavaa kun on oireita mutta ei diagnoosia ja sitten sitä diagnoisoi itselleen kaikki taudit syövästä mustasurmaan.

Vierailija
59/110 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:00"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 20:19"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 20:15"] Kuulostaa aivoinfarktilta, vaikka oireet ovat jatkuneet kauan. TIA kohtauksia? tai risti/lanneselän nikamien jumilta. Sano päivystyksessä kaksoiskuvat, toispuoleisuus ja tunnottomuus, niin kuviin pääset. Ja sano että puutuneisuus on nyt sietämätöntä ja tuntuu että kaadut hetkenä minä hyvänsä. Tsemppiä [/quote]   jaa, millähän koulutuksella tämän aivoinfarktin diagnoosin lätkäisit? Ei kyllä siihen sovi.  [/quote] En millään koulutuksella, vaan surullisesta kokemuksesta. Jouduin isäni elvyttämään, kun sai aivoinfarktin, joka oli kaulavaltimoiden kovettumisen myötä saanut tuollaisia oireita ja lääkärissä ei tutkittu. No tutkittiin ja tuo löydettiin ja diagnosoitiin aivoinfarktiksi.

[/quote]

Oih.. Onpa sinulla ikävä kokemus taustalla. Ymmärrän pointtisi kyllä, mutta ap:n oireet ovat kestäneet pitkään ja oirekuva vaihdellut (eri hermotusalueilla), niin ei oikein aivoinfarktiksi siksi sovi. 

Vierailija
60/110 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen vitonen vahingossa diagnoosin saanut :)
Oireet ovat inhottavia ja odottaminen raastavaa. Mutta tämä tauti on hidas tappaja. Anteeksi musta huumori, mutta ei tähän yhdessä yössä kuole. Pommita sitkeästi terveyskeskusta.