Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko/kannattaako mennä vaan päivystykseen..nyt huolettaa

Vierailija
04.05.2015 |

Kysymys kuuluu, voiko esim Haartmanin päivystykseen tms. mennä Helsingissä jos tuntuu, että en saa mistään hoitoa???

Sori nyt tulee hirveä sairaskertomus, jos ette jaksa lukea koko stooria niin ymmärrän..

Olen kärsinyt seuraavista oireista nyt kohta 3kk. Jatkuvat lihasnykäykset, tasapainohäiriöt, puutumiset, kylmän ja kuuman tunteet eri puolilla kehoa, pistely, rannekanavaoireyhtymä molemmissa ranteissa, jalkojen välillä mielettömän kovat iskiastyyppiset kivut...ja oireet vaihtelee päivästä toiseen...nyt sitten monesti on kun aamulla herään toisen puolen jalka ja käsi ihan lötköjä. Ihan roikkuvat vaan ja en voi niille mitään. Toisesta jalasta tunto on pahasti alentunut ja astun sillä koko ajan harhaan.

Kävin yksityisellä neurologilla ensimmäisen kerran kesällä 2014 kun epäilin, että mulla on MS. Yksityinen neurologi sanoi ettei huolta, neurologiset testit normaalit. Sitten syksyllä uudestaan menin kun toinen käsi oli puutunut monta viikkoa. Jouduin odottamaan julkiselle pääsyä 2kk. Pääsin ja sain lähetteen aivojen magneettikuvaukseen. Siihenkin odotin pääsyä 2kk. Magneettikuvassa ei näkynyt mitään poikkeavaa. Neurologi soitti ja sanoi, että ei aihetta jatkotutkimuksiin, MS on poissuljettu, vaikka vaadin kaularangan ja selkäytimen kuvasta. Kehotti hakeutumaan takaisin terveyskeskukseen.

Sain tk-hon kuukauden päähän ajan ja kerroin oireeni. Lääkäri sanoi lähettävänsä minut erikoislääkärille ja fysioterapiaan. Fysioterapiaan menin, mutta ei se mitään auta, kun oireet vaihtelevat päivästä päivään. Soitin kuukauden kuluttua odottelusta tk:n, että milloin sinne erikoislääkärille tulee kutsu. Sanoivat, että lähetteeni on palautunut, sillä katsottiin, että vakavat syyt on jo poissuljettu. Kehotettiin jatkamaan fysioterapiaa.

En kestä enää. Ei ole rahaa opiskelijana mennä enää yksityiselle ja lääkärit tk:ssa eikä erikoissairaanhoidossa ota tosissaan. Nyt aloin toissapäivänä näkemään kaksoiskuvia. Voinko vaan mennä esim. päivystykseen? Minut on kyllä sieltäkin jo kerran käännytetty terveysasemalle, kun olen käynyt. Pitäisi kuulemma jonottaa terveysasemalle. Sieltä olen jo yrittänyt saada apua. Huoh

Kommentit (110)

Vierailija
81/110 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Guillan-Barren oireyhtymä? Aiheuttaa raajojen puutumista, jopa halvaantumista, ja kipuilua. Läheiseni sairastui tähän rankimmassa muodossa, eli 3 kk teholla kun kaikki kaulasta alaspäin halvaantui, siis myös hengityselimet. Lievempänä voi oireilla esim. juuri raajojen pistelynä ja puutumisena.

Vierailija
82/110 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:22"]

Oletko Ap täysin poissulkenut borrelioosin kun et vastaa sitä koskeviin viesteihin?

[/quote]

Hei! Borrelioositesti on minulle tehty verestä ja se oli negatiivinen. Näitä viestejä on tullut yllättävän paljon, joten anteeksi jos en heti kerkeä kaikkeen vastaamaan :) Borrelioosimahdollisuuskin tietenkin on kun perheessäni koira ja nukkuu sängyssä. Punkin olen joskus joutunut poistamaan, mutta en muista, että kunnolla olisi purrut viime kesänä?

Terv. Aloittaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/110 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee lääkäriin ja kerro oireet. Ja liioittele niitä, älä tarjoa diagnoosia. Pyydä ratkaisua

Vierailija
84/110 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepram 10mg, nykyään annostus on 40 mg. Sairastanut 8 vuotta, ja nykyään oireilee jotenkin ajoittain, mutta kun tiedän mistä on kyse niin olen kehittänyt erilaisia temppuja kohtauksen tullessa. Esim soitan jollekin, hengittelen tietyllä tavalla,
Rauhoittavia en ole ikinä syönyt, kun en ole halunnut
Yksi lääkäri sitä paniikkihäiriötä ehdotti kun mitään ei tutkimuksissa löytynyt. Kovasti väitin vastaan, ettei mulla nyt sellaista ole. Muutaman viikon mietin, ja sitten pyysin lekurilta lääkkeen. Ja se tunne oli mahtava, kun kaikki palautui normaaliksi. Ja sain selityksen kaikille oireille.
Mulla epäiltiin ensin ms-tautia, aivokasvainta, borreoloosia, yms. Kävin magneettikuvauksessa pari kertaa, selkäydinpunkitiossa, hermotatatutkimuksissa, fysioterapeutilla yms...
Terapiassa en ole käynyt, koska itselläni puhkesi se huonossa työympäristössä. Sen ymmärsin vasta jälkikäteen.
Myöhemmin ymmärsin myös sen, että se oli oireillut jo aikaisemmin nuoresta asti tietynlaisissa tilanteissa.
Silloin olin joutunut turvautumaan terkkariin, jossa jouduin aina ekg:hen, jossa ei luonnollisesti näkynyt enää mitään.
Kokeile lääkitystä, saat ainakin selvyyden jatkoa varten.

Vierailija
85/110 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 20:23"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 20:19"]Epäilen siis MS:ää. Sillä aikaisemmin oireet oli semmosia, että ne tuli ja meni, kesti n.2-3viikkoa ja häipyivät. Nyt kestänyt oireet lähemmäs 3kuukautta jo. Mietin vaan et miks ne ei kuvannut kaulaa tai selkäydintä...

Terv. Keskustelun aloittaja
[/quote]

Mutta sehän on poissuljettu? Vai onko sulla jotain tietoa mitä lääkärillä ei ole?
[/quote]
Aika nopeasti ovat päätyneet poissulkemaan ms-taudin.
Minulla ms-diagnoosin saaminen kesti 6 vuotta, mikä ei ole edes tavattoman pitkä aika. Sen 6 vuotta diagnoosi oli ms-epäily. Ko. sairauden diagnosoiminen voi olla hyvinkin vaikeaa, jopa kokeneelle neurologille.
Tietysti ap:n oireet voivat johtua jostakin toisesta vaikeasti diagnosoitavasta sairaudesta tai vaivasta.
Käy vain ap valittamassa oireistasi lääkärille. Toivottavasti saat apua pikaisesti.

Vierailija
86/110 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

74 ja 84 siis sama.

Vierailija
87/110 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitonen jälleen :)
Minä olen saanut vuosien saatossa monia diagnooseja ms-taudin oireista, tai epäilyjä... Oikea tuli sitten kuukaudessa ihan puun takaa.
Kasvojen puutuminen, niska hartiat seudun jumi.
Jalan läpsyminen mansikanpoimijan tauti. Joku pienempi oire johtui aina ylipainosta. Ja monta muuta epäilyä.
Yksi syy miksi tulin lääkärille jalkaani valittaneeksi, oli juoksuharrastuksen aloittaminen ja painon pudotus.

Vierailija
88/110 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha niskajumi? ? Itsellä ainakin tekee sitä, etten tunne vasenta puolta kehostani ( voin kövellä mutta tuntuub ettei jalka ole siinä!) älillä tavarat lentelee käsistä jne.

spookyä

Vierailija
89/110 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toista päivää näät kaksoiskuvia ja nyt sitten menisit päivystykseen?! Päivystys on AKUUTTIA, HENKEÄ JA TERVEYTTÄ UHKAAVAA HOITOA varten, ei siks että oot kuukaustolkulla kärsinyt niskajumista.

Vierailija
90/110 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:37"]

Sepram 10mg, nykyään annostus on 40 mg. Sairastanut 8 vuotta, ja nykyään oireilee jotenkin ajoittain, mutta kun tiedän mistä on kyse niin olen kehittänyt erilaisia temppuja kohtauksen tullessa. Esim soitan jollekin, hengittelen tietyllä tavalla, Rauhoittavia en ole ikinä syönyt, kun en ole halunnut Yksi lääkäri sitä paniikkihäiriötä ehdotti kun mitään ei tutkimuksissa löytynyt. Kovasti väitin vastaan, ettei mulla nyt sellaista ole. Muutaman viikon mietin, ja sitten pyysin lekurilta lääkkeen. Ja se tunne oli mahtava, kun kaikki palautui normaaliksi. Ja sain selityksen kaikille oireille. Mulla epäiltiin ensin ms-tautia, aivokasvainta, borreoloosia, yms. Kävin magneettikuvauksessa pari kertaa, selkäydinpunkitiossa, hermotatatutkimuksissa, fysioterapeutilla yms... Terapiassa en ole käynyt, koska itselläni puhkesi se huonossa työympäristössä. Sen ymmärsin vasta jälkikäteen. Myöhemmin ymmärsin myös sen, että se oli oireillut jo aikaisemmin nuoresta asti tietynlaisissa tilanteissa. Silloin olin joutunut turvautumaan terkkariin, jossa jouduin aina ekg:hen, jossa ei luonnollisesti näkynyt enää mitään. Kokeile lääkitystä, saat ainakin selvyyden jatkoa varten.

[/quote]

Okei, kiitos sinullekkin! Täytyy kokeilla, jos tosiaan käy niin, että tutkimuksissa ei löydy mitään selittävää :)

Terv. Aloittaja

Vierailija
91/110 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:04"]

Toista päivää näät kaksoiskuvia ja nyt sitten menisit päivystykseen?! Päivystys on AKUUTTIA, HENKEÄ JA TERVEYTTÄ UHKAAVAA HOITOA varten, ei siks että oot kuukaustolkulla kärsinyt niskajumista.

[/quote]

Siis täällä TK-lääkärit yleensä lähettävät päivystykseen, kun TK:lla ei ole mitään, millä tutkia esimerkiksi silmiä. He lähettävät siis yleensä silmätautien päivystykseen. Samoin kun on esim.neuron ja sisätautien päivystys, jonne lähetetään, jos on elämää hankaloittava oire, johon ei voida TK:ssa auttaa.

Terveisin: Aloittaja

Vierailija
92/110 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulta testattu kilpirauhasarvot? Itsellä kilpirauhasen liikatoiminta aiheutti juuri samanlaisia oireita. (Voi aiheuttaa jopa kaksoiskuvia, jos sulla on basedowin tauti, googleta!) Epäilin myös MS:ää, kävin magneettikuvassa ja sain lähetteen selkäydinnestepunktioon...  mutta syy löytyi kilpirauhasista.

Jos kilpirauhasarvot ovat kunnossa, mene vielä yksityiselle kerran ja vaadi jatkohoitoa =>lähete selkäydinnestepunktioon sairaalaan. Kyllä varmasti yksityinen neurologi kirjoittaa tämän lähetteen eteenpäin! Se poissulkee ihan viimeistään MS:n. Mutta todennäköisesti sulla sitä ei ole, jos aivokuvat ovat OK ja neurologien kliiniset testit. Ainakin todennäköisyys on erittäin pieni.

Vaikka en sua hulluksi epäilekään, ihmisen mieli on niin jännä juttu että pelkästään stressaamalla ja pelkäämällä saa ihan mitä vaan oireita itselleen pitkiksi ajoiksi, tästäkin kokemusta.

Vierailija
93/110 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alueissa on varmaan eroja.
Olin siksikin onnekas, kun minun asiani hoidettiin yliopistosairaalan seurannassa.
Vitonen

Vierailija
94/110 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ALS?

Vierailija
95/110 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
96/110 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:15"]

Onko sulta testattu kilpirauhasarvot? Itsellä kilpirauhasen liikatoiminta aiheutti juuri samanlaisia oireita. (Voi aiheuttaa jopa kaksoiskuvia, jos sulla on basedowin tauti, googleta!) Epäilin myös MS:ää, kävin magneettikuvassa ja sain lähetteen selkäydinnestepunktioon...  mutta syy löytyi kilpirauhasista.

Jos kilpirauhasarvot ovat kunnossa, mene vielä yksityiselle kerran ja vaadi jatkohoitoa =>lähete selkäydinnestepunktioon sairaalaan. Kyllä varmasti yksityinen neurologi kirjoittaa tämän lähetteen eteenpäin! Se poissulkee ihan viimeistään MS:n. Mutta todennäköisesti sulla sitä ei ole, jos aivokuvat ovat OK ja neurologien kliiniset testit. Ainakin todennäköisyys on erittäin pieni.

Vaikka en sua hulluksi epäilekään, ihmisen mieli on niin jännä juttu että pelkästään stressaamalla ja pelkäämällä saa ihan mitä vaan oireita itselleen pitkiksi ajoiksi, tästäkin kokemusta.

Nuorempana (olen nyt parikymppinen) minulla on ollut vakava anoreksia x 2, ja olen epäillyt sen jälkeen kilpirauhasongelmia kun palelen aina todella paljon (kesälläkin) ja väsynyt. Mutta labra-arvot olleet normaalit kun katsottu. On minullakin näitä sairauksia siis riittänyt jo tähän elämään... Ja uskon myös, että näiden oireiden "pelkääminen" pahentaa asiaa.

[/quote]

Vierailija
97/110 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei sulta on leikattu sydäntä alle vuosi sitten ja sulla on skolioosi kahdessa paikassa rankaa. Kyllä viimeksi mainittu on puutumisten mahdollinen syy ja jalkojen heikkouden syy esim. huono fyysinen kunto. Koska sulle on tehty magneettikuva ja borrelioositestit, niin sinua on jo tutkittu Todella Huolella ja paljon. Älä haikaile erikoislääkärille, ihmisiä nekin vain on. Jos sinulla on oikeasti kaksoiskuvia, mene lääkäriin. Jos sen sijaan on vain tuntemuksia ja pelkoja että mitä, näinkö just kahtena, niin paniikkihäiriön puolelle menee. Sen synnyttävänä tekijänä saattaa olla itsensä ihan liikaa tarkkaileminen.

Vierailija
98/110 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin tuli tästä ketjusta mieleen tuo itsensä liika tarkkailu.Kaikilla on vaikkaminkä oireita jos riittävästi pohtii tuntemuksiaan...

Vierailija
99/110 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Als?

Vierailija
100/110 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:38"]

Hei sulta on leikattu sydäntä alle vuosi sitten ja sulla on skolioosi kahdessa paikassa rankaa. Kyllä viimeksi mainittu on puutumisten mahdollinen syy ja jalkojen heikkouden syy esim. huono fyysinen kunto. Koska sulle on tehty magneettikuva ja borrelioositestit, niin sinua on jo tutkittu Todella Huolella ja paljon. Älä haikaile erikoislääkärille, ihmisiä nekin vain on. Jos sinulla on oikeasti kaksoiskuvia, mene lääkäriin. Jos sen sijaan on vain tuntemuksia ja pelkoja että mitä, näinkö just kahtena, niin paniikkihäiriön puolelle menee. Sen synnyttävänä tekijänä saattaa olla itsensä ihan liikaa tarkkaileminen.

[/quote]

Kiitos kommentistasi. Tuo kahtena näkeminen minulla on vain toisessa silmässä, kuva ikään kuin tulee perässä..tässä silmässä pupilli on myös noin puolet pienempi kuin toisessa...tiedä sitten miksi.

Mutta sairashistoriaa kun minulta tosiaan löytyy; selän ongelmat (+huono ryhti) sydämen ongelma, nuoruuden syömishäiriö... voihan se olla, että hätäilen liikoja :)

Terveisin: Aloittaja

Kiitän muuten kaikkia arvokkaista kommenteistanne! :)