Voiko/kannattaako mennä vaan päivystykseen..nyt huolettaa
Kysymys kuuluu, voiko esim Haartmanin päivystykseen tms. mennä Helsingissä jos tuntuu, että en saa mistään hoitoa???
Sori nyt tulee hirveä sairaskertomus, jos ette jaksa lukea koko stooria niin ymmärrän..
Olen kärsinyt seuraavista oireista nyt kohta 3kk. Jatkuvat lihasnykäykset, tasapainohäiriöt, puutumiset, kylmän ja kuuman tunteet eri puolilla kehoa, pistely, rannekanavaoireyhtymä molemmissa ranteissa, jalkojen välillä mielettömän kovat iskiastyyppiset kivut...ja oireet vaihtelee päivästä toiseen...nyt sitten monesti on kun aamulla herään toisen puolen jalka ja käsi ihan lötköjä. Ihan roikkuvat vaan ja en voi niille mitään. Toisesta jalasta tunto on pahasti alentunut ja astun sillä koko ajan harhaan.
Kävin yksityisellä neurologilla ensimmäisen kerran kesällä 2014 kun epäilin, että mulla on MS. Yksityinen neurologi sanoi ettei huolta, neurologiset testit normaalit. Sitten syksyllä uudestaan menin kun toinen käsi oli puutunut monta viikkoa. Jouduin odottamaan julkiselle pääsyä 2kk. Pääsin ja sain lähetteen aivojen magneettikuvaukseen. Siihenkin odotin pääsyä 2kk. Magneettikuvassa ei näkynyt mitään poikkeavaa. Neurologi soitti ja sanoi, että ei aihetta jatkotutkimuksiin, MS on poissuljettu, vaikka vaadin kaularangan ja selkäytimen kuvasta. Kehotti hakeutumaan takaisin terveyskeskukseen.
Sain tk-hon kuukauden päähän ajan ja kerroin oireeni. Lääkäri sanoi lähettävänsä minut erikoislääkärille ja fysioterapiaan. Fysioterapiaan menin, mutta ei se mitään auta, kun oireet vaihtelevat päivästä päivään. Soitin kuukauden kuluttua odottelusta tk:n, että milloin sinne erikoislääkärille tulee kutsu. Sanoivat, että lähetteeni on palautunut, sillä katsottiin, että vakavat syyt on jo poissuljettu. Kehotettiin jatkamaan fysioterapiaa.
En kestä enää. Ei ole rahaa opiskelijana mennä enää yksityiselle ja lääkärit tk:ssa eikä erikoissairaanhoidossa ota tosissaan. Nyt aloin toissapäivänä näkemään kaksoiskuvia. Voinko vaan mennä esim. päivystykseen? Minut on kyllä sieltäkin jo kerran käännytetty terveysasemalle, kun olen käynyt. Pitäisi kuulemma jonottaa terveysasemalle. Sieltä olen jo yrittänyt saada apua. Huoh
Kommentit (110)
Googletapa borrelioosi. Oireet sopisivat.
Itsekin olen kärsinyt kaikesta epämääräisestä, en jaksa tässä edes sitä luetella mutta on ollut kipuja ja väsymystä ja vaikka mitä. Kiertänyt lääkäriltä toiselle ja aina vaan otettu veriarvot ja sanottu että ovat hyvät, ei hätää. Psyykkisiä diagnooseja ehdottavat.
Paniikkihäiriö tai masennus ovat monilla lääkäreillä yleisdiagnooseja ihan kaikkeen ja esim. borrelioosia ei tunnuta haluavan tutkia edes silloin, kun arvot näyttävät, että tartunta on. Ja nuori ihminen ei kans saa mitään muuta kuin sen mt-diagnoosin, koska aina ajatellaan että nuorella ei voi olla mitään vakavaa sairautta. :/
Niskat jumissa? mulla epäiltiin jotain aivoperäistä kun oli niin pahat oireet niskajumin takia.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 20:43"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 20:39"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 20:36"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 20:33"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 20:19"]
Epäilen siis MS:ää. Sillä aikaisemmin oireet oli semmosia, että ne tuli ja meni, kesti n.2-3viikkoa ja häipyivät. Nyt kestänyt oireet lähemmäs 3kuukautta jo. Mietin vaan et miks ne ei kuvannut kaulaa tai selkäydintä...
Terv. Keskustelun aloittaja
[/quote]
Öö.. Mitä? Miksi kaula tai selkäydin olisi pitänyt kuvata? MS-tauti todetaan AIVOJEN magneettikuvalla (joka sinulle on tehty jo) ja selkäydinNESTENÄYTTEESTÄ. Ei kaulan ja selkäytimen kuvasta.
Pelkkä magneettikuvaus ei riitä ms-diagnoosiin, mutta eiköhän lääkäri olisi nähnyt aivoissa selkeitä demyelinaatiomuutoksia, jos sinulla olisi MS-tauti. Koska tauti voi varsinkin alussa edetä aaltomaisesti, on silti hyvä varata uusi lääkäriaika ja kertoa uusista oireista. Ole sitkeä, kyllä noin vakavat oireet kannattaa tutkituttaa, oli kyse sitten MS-taudista tai psyykkisestä oireilusta.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00048
18
[/quote].
tämäkään ei täysin pidä paikkaansa. Kyllä selkäytimenkin kuvauksia suositellaan, jos on aihetta epäillä Ms-taudin esiintyvän selkäytimen alueella. Muuten hyvä teksti.
[/quote]
Varmaan sinulla on laittaa linkki väitteesi tueksi. Kun missään en ole moista väitettä nähnyt, eikä minulle ainakaan tehty moista.
18
[/quote]
Selkäytimen tutkimus tehdään tarvittaessa lisätutkimuksena. Googleta käypä hoito Ms-tauti ja lue kohta magneettitutkimukset.
[/quote]
Selkäytimen mk teetetään, jos oireet keskittyvät raajoihin, selkäytimen demyelinaatiot eivät selitä kasvojen tunnottomuutta tai näköhäiriöitä. Siksi todennäköisesti lääkäri on määrännyt ap:lle vain aivojen mk:n. Kannattaa luke tuo laittamani linkki.
Tässä se vielä uudestaan:
http://www.laakarilehti.fi/files/nostot/2012/nosto7_1.pdf
45
Hei minulla oireili niska-hartiajumi juuri noin. Kädet puutuivat ja vapisivat, korvissa soi, silmät oireili. Sitten tuli jalat kipeiksi ja alkoivat vapista. Neurologiset testit eivät osoittaneet mitään vikaa. Lopulta OMT fysioterapeutti löysi niskan ja lantion jumit. Kävin puolivuotta hierojalla ja vaivat alkoivat pikkuhiljaa hävitä... Tosin niskat saan jumiin edelleen helposti
Koska oireesi alkoivat? Oletko muuttanut lähiaikoina? Millaisessa asunnossa asut? Homealtistus aiheuttaa hyvin monenlaisia oireita, myös kuvailemasi on kovin tyypillistä. ..Myös MS-TAUDIN puhkeamista on tavattu useilla hometalossa asuneilla.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 20:59"]
Hei! Vitonen vastaa... Sähköhermoratatestiin menin terveyskeskuslääkärin lähetteellä, kun vasen jalkani oli heikompi... En pystynyt juoksemaan pitkää matkaa vaan jalka alkoi läpsyä. Tutkimuksen tehnyt lääkäri ohjasi pään mangneettikuvaan ja sanoi epäilevänsä ms tautia. Oireina minulla oli jo useita vuosia ennen sairauden toteamista. Kasvot puutuneet, toisen jalan voimattomuutta, refleksien hidastumista, outoja tuntoharhoja, näkö häiriöitä. En vaan jotenkin osannut yhdistää niitä ms-tautiin. En ehkä halunnutkaan. Neurologi sanoi että sairaus olisi ollut havaittavissa todennäköisesti jo paljon aiemmin niiden asioiden perusteella joita olin käynyt terveyskeskuksessa valittamassa. Minä sain diagnoosin alle kuukaudessa joten olin varmasti onnekas kun en ehtinyt asiaa miettiä.
[/quote]
Okei, kiitoksia vastauksestasi.
Mulla on tota toisen jalan läpsymistä pelkästään kävellessä.
Mulla on molemmat jalat heikot. Juosta en oo voinu nyt kesästä asti, ei vaan riitä voimat. Jalat alkaa täriseen ihan hulluna ja muuttuu jäykäks. Kokeilin vähän aikaa sitten polkupyörällä 1km, tuloksena hillitön pohkeiden tärinä...
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:03"]
Heippa, ap! Minkälainen elämänhistoria sinulla on? Oireileeko kehosi kenties jotain traumaa?
[/quote]
Hei. Olen todella onnellisessa, rakastavassa parisuhteessa ja muuten elämässäni ei mikään voisi olla paremmin. Voisin sanoa jopa, että olisin onnellisin ikinä, mutta tämä jatkuva sairastaminen käy vähän hermoon ja voimille.
Terv. Aloittaja
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:00"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 20:19"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 20:15"] Kuulostaa aivoinfarktilta, vaikka oireet ovat jatkuneet kauan. TIA kohtauksia? tai risti/lanneselän nikamien jumilta. Sano päivystyksessä kaksoiskuvat, toispuoleisuus ja tunnottomuus, niin kuviin pääset. Ja sano että puutuneisuus on nyt sietämätöntä ja tuntuu että kaadut hetkenä minä hyvänsä. Tsemppiä [/quote] jaa, millähän koulutuksella tämän aivoinfarktin diagnoosin lätkäisit? Ei kyllä siihen sovi. [/quote] En millään koulutuksella, vaan surullisesta kokemuksesta. Jouduin isäni elvyttämään, kun sai aivoinfarktin, joka oli kaulavaltimoiden kovettumisen myötä saanut tuollaisia oireita ja lääkärissä ei tutkittu. No tutkittiin ja tuo löydettiin ja diagnosoitiin aivoinfarktiksi.
[/quote]
Minulla tosin on leikattu sydäntä viime kesänä 2014 ja sen jälkeen ilmaantui paljon rytmihäiriöitä ja sen jälkeen sydämestä on kuulunut sivuääni, samoin kaulalta. Ei kuulemma pitäisi olla vakavaa? Eihän nämä voi liittyä kipuihin tai puutumisiin?
Olen itse epäillyt kokoajan tuota selkää tai niskaa?
Terv. Aloittaja
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:18"]
Niskat jumissa? mulla epäiltiin jotain aivoperäistä kun oli niin pahat oireet niskajumin takia.
[/quote]
Niskassa ja selässä on pitkään ollut kipua skolioosin takia, mutta tuskin ne selittävät tuon toispuoleisen käden ja jalan ajoittaisen lötköyden ja ongelmat jalkojen kanssa...
Kiitos muuten kaikille vinkeistä ja ehdotuksista! Näitä on tullut paljon enemmän kuin oletin =)
Terv. Aloittaja
Mulla selkä jumittaa tuohon malliin ja aiheuttaa kivuliaita kramppeja/lihasnykäyksiä selkään. Tuntuu myös jalkoihin, vaikea liikkua. Kädet puutuvat. Jopa hengittäminen voi sattua. Kuntosalia ja magnesiumia ensiavuksi.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:56"]
Koska oireesi alkoivat? Oletko muuttanut lähiaikoina? Millaisessa asunnossa asut? Homealtistus aiheuttaa hyvin monenlaisia oireita, myös kuvailemasi on kovin tyypillistä. ..Myös MS-TAUDIN puhkeamista on tavattu useilla hometalossa asuneilla.
[/quote]
Itseasiassa olen asunut juurikin vuoden homeisessa (mustaa hometta löytyy) opiskelijakämpässä. Voisiko oireet ainakin jossain määrin pahentua tms. sen takia, sitä en tiedä.
Mulla oli samanlaisia oireita, tehtiin kaikki mahdolliset kokeet. Ja ajan kuluessa ymmärsin, että ko paniikkihäiriö.
Jos sullakaan ei mitään löydy, niin kokeile lääkitystä, mulla auttoi alle viikossa.
Saat ainakin sen poissuljettua lääkityksellä.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:08"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:18"]
[/quote]
Niskassa ja selässä on pitkään ollut kipua skolioosin takia, mutta tuskin ne selittävät tuon toispuoleisen käden ja jalan ajoittaisen lötköyden ja ongelmat jalkojen kanssa...
Kiitos muuten kaikille vinkeistä ja ehdotuksista! Näitä on tullut paljon enemmän kuin oletin =)
Terv. Aloittaja
[/quote]
Hei ap, sullahan on nuoreksi ihmiseksi perussairauksia vaikka muille jakaa, sydänleikkaus ja skolioosi... Eikö ne olisi todennäköisemmin oireiden takana kuin MS?
Hei! Vitonen vastaa... Sähköhermoratatestiin menin terveyskeskuslääkärin lähetteellä, kun vasen jalkani oli heikompi... En pystynyt juoksemaan pitkää matkaa vaan jalka alkoi läpsyä. Tutkimuksen tehnyt lääkäri ohjasi pään mangneettikuvaan ja sanoi epäilevänsä ms tautia. Oireina minulla oli jo useita vuosia ennen sairauden toteamista. Kasvot puutuneet, toisen jalan voimattomuutta, refleksien hidastumista, outoja tuntoharhoja, näkö häiriöitä. En vaan jotenkin osannut yhdistää niitä ms-tautiin. En ehkä halunnutkaan. Neurologi sanoi että sairaus olisi ollut havaittavissa todennäköisesti jo paljon aiemmin niiden asioiden perusteella joita olin käynyt terveyskeskuksessa valittamassa. Minä sain diagnoosin alle kuukaudessa joten olin varmasti onnekas kun en ehtinyt asiaa miettiä.
[/quote]
Mulla on molemmat jalat heikot. Juosta en oo voinu nyt kesästä asti, ei vaan riitä voimat. Jalat alkaa täriseen ihan hulluna ja muuttuu jäykäks. Kokeilin vähän aikaa sitten polkupyörällä 1km, tuloksena hillitön pohkeiden tärinä... Terv. Aloittaja siis...
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:12"]
Mulla oli samanlaisia oireita, tehtiin kaikki mahdolliset kokeet. Ja ajan kuluessa ymmärsin, että ko paniikkihäiriö. Jos sullakaan ei mitään löydy, niin kokeile lääkitystä, mulla auttoi alle viikossa. Saat ainakin sen poissuljettua lääkityksellä.
Hei, mielenkiintoinen ehdotus, mutta mikäköhän lääkitys oli kyseessä? =D
Todellakin toivon, että olis vaikka paniikkihäiriö, mutta toisaalta epäilen...
Terv. Aloittaja
[/quote]
[/quote]
Mulla on molemmat jalat heikot. Juosta en oo voinu nyt kesästä asti, ei vaan riitä voimat. Jalat alkaa täriseen ihan hulluna ja muuttuu jäykäks. Kokeilin vähän aikaa sitten polkupyörällä 1km, tuloksena hillitön pohkeiden tärinä...
[/quote]Terv. Aloittaja (unohdan et mulla ei oo nimimerkkiä, sori!)
Oletko Ap täysin poissulkenut borrelioosin kun et vastaa sitä koskeviin viesteihin?
Mulla läpsyvä jalka ja syy issiashermon puristus selän nikamaongelman vuoksi
Ap. onko sinulla otettu borrelioositestit? Toisaalta, tuo ei välttämättä verikokeessa näy, eikä selkäydinpunktiossakaan, mutta verikokeista ainakin voisi aloittaa.