Unohtuuko rokotetut riskiryhmäläiset keskustelusta? Heitä rokotus tuskin täysin suojaa
Rokottamattomien kohdalla voidaan sanoa että omaa syytä. Mutta entä kaikki jotain tautia sairastavat tai iän puolesta riskiryhmässä olevat, pitäisikö heidän suojaaminenkin vain unohtaa ja antaa heidän mahdollisesti kuolla?
Itse olen kolmesti rokotettu enkä omalta osalta pelkää koronaa. Mutta noin 70v vanhempien osalta olen edelleen huolissani vaikka he ovat molemmat rokotettuja.
Onkohan mitään tutkimusta tehty mikä on kuolleisuus rokotettujen iäkkäiden tai muiden riskiryhmäläisten kohdalla?
Tämä on suurin syy miksi itse kannatan edelleen tiukkoja rajoituksia, ainakin kunnes tartuntamäärät lähtee selvään laskuun.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Hyviä pohdintoja, itsekin mietin tätä!
Mutta kohta joku neropatti juoksee kommentoimaan että on ollut 2 vuotta aikaa laihduttaa 😀
Suomessa on paljon esim biologisten lääkkeiden käyttäjiä, joilla on jokin autoimmuunisairaus. Thl on suositellut meille neljättä rokotetta, kuulemma vasta neljäs toimii meillä kuten kolmas terveillä. Että ihan kiva elää tämän vastuuttomuuden keskellä. Enkä kyllä ole tätä sairautta itselleni hankkinut tai voi sitä taikoa pois.
Jep, riskiryhmissä on paljon ihmisiä, joilla vain lääkitys alentaa immuunipuolustusta. Eli ei todellakaan muuten sairaus elämässä näy. Ärsyttää kun aina oletetaan että riskiryhmässä ollaan jo valmiiksi haudan partaalla…
Vierailija kirjoitti:
Olen vakavimmassa riskiryhmässä käyttämäni biologisen lääkkeeni vuoksi. Se pitää minut täysin terveenä ja hyvin toimintakykyisenä. Olen yhteiskunnallisesti suht merkittävissä tehtävissä ja huolehdin perheestä, jossa kolme kouluikäistä lasta. Olen normaalipainoinen ja harrastan liikuntaa, elämäntavat ovat terveet. Olen käsittääkseni aika tuottava kansalainen ja hyvä veronmaksaja. Mutta minua ei enää ilmeisesti tarvitse suojata koronan vakavilta muodoilta. Eli tough luck jos rokotesuojani pettää.
Kysymys ei oikeastaan ole siitä pitäisikö vai ei. Kysymys on siitä voiko toista suojata. Ei voi.
Vierailija kirjoitti:
Jep, riskiryhmissä on paljon ihmisiä, joilla vain lääkitys alentaa immuunipuolustusta. Eli ei todellakaan muuten sairaus elämässä näy. Ärsyttää kun aina oletetaan että riskiryhmässä ollaan jo valmiiksi haudan partaalla…
Näinhän se on. Kun rokotukset alkoivat, en kuulunut vielä riskiryhmään. Mutta sitten reumani taas paheni ja aloitettiin lääkitys, jonka vuoksi kuulunkin riskiryhmään.
Näillä rajoituksilla suojellaan riskiryhmiä. Näihin riskiryhmiin kuuluu myös rokottautumattomat.
Kun voidaan todeta, että riskiryhmillä ei ole tosiasiallista riskiä enää (riskiryhmiä saadaan rajattua riittävän pieneksi tai rokotettua esim.) niin suojelun tarvetta voidaan vähentää. Näin on tehty koko pandemian ajan. Kun opitaan enemmän niin voidaan aina tehdä uusia päätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuollon perusta on kohtuullinen hoito kaikille. Se ei tarkoita sitä että muutamaa ihmistä varten suljetaan koko yhteiskunta. Ei syöpäpotilaatkaan saa kaikkea hoitoa mitä haluavat. Koska osa on liian kallista.
Yhteiskunnan perusteena taas on suojella heikoimmassa asemassa olevia.
Mutta ei millä hinnalla hyvänsä. Heikoimpia ei suojella esimerkiksi influenssalta sulkemalla yhteiskuntaa, vaikka näin voitaisiin joka vuosi säästää kymmeniä ihmishenkiä. Yhteiskunta ei myöskään tarjoa kaikkein kalleimpia lääkkeitä ja hoitoja vakaviin tauteihin, koska on arvioitu että niiden kustannus-hyötysuhde on liian huono (toisin sanoen ne maksavat liikaa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kohta joku neropatti juoksee kommentoimaan että on ollut 2 vuotta aikaa laihduttaa 😀
Suomessa on paljon esim biologisten lääkkeiden käyttäjiä, joilla on jokin autoimmuunisairaus. Thl on suositellut meille neljättä rokotetta, kuulemma vasta neljäs toimii meillä kuten kolmas terveillä. Että ihan kiva elää tämän vastuuttomuuden keskellä. Enkä kyllä ole tätä sairautta itselleni hankkinut tai voi sitä taikoa pois.
Aamen!!! Kukaan ei edes omassa ystäväpiirissä ymmärrä miten näin terve ihminen voi olla riskiryhmää. Olisi myös kiva pysyä terveenä - tai edes hengissä
Rokotushan ei kenellekään annan 100% suojaa, eikä tämä ole missään kohtaa muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt vaan on niin, ettei yhteiskuntaa voi pitää edes osittain suljettuna pienen vähemmistön takia.
Pienen vähemmistön?! Suurin osa suomalaisista kuuluu koronan riskiryhmään yksistään jo ylipainon takia.
Mutta rakas. Suurin osa suomalaisista on tähän mennessä selviytynyt koronasta ihan hengissä.
Todettuja tartuntoja 306k ja kuolleita n.1600.
Nämä tilastot on nykytilanteesta nyt jäljessä mutta antaa osviittaa kuitenkin että kenelle tämä tauti on oikeasti riski. Lähteenä thl.
0-10v sairastuneita 31888 kuolleita 0
10-20v sairastuneita 42 229 kuolleita 0
20-30v sairastuneita 50 510 kuolleita alle 5(niin vähän että yksityisyydensuojapykälien vuoksi tarkkaa tietoa hankala saada)
30-40v sairastuneita 47 417 kuolleita 14
40-50v sairastuneita 38 527 kuolleita 26
50-60v sairastuneita 25 192 kuolleita 67
60-70v sairastuneita 13 478 kuolleita 147
70-80v sairastuneita 6594 kuolleita 369
80+v sairastuneita 4 457 kuolleita 934
Luvut ihan oikeasti rupeaa tuntumaan vasta tuolla 70v ylöspäin. 2020 uutisoitiin ihan selkeästi että 95% kuolleista on jokin pitkäaikais/perussairaus. Ylipaino on riski ja yliedustettuna sairaalahoitotilastoissa mutta ei kuitenkaan sairauksiin verrattava riski kuolintilastoissa.
Ymmärrän apn pointin että on tosi kurjaa olla heikommassa asemassa tämän taudin kanssa. Ja on tosi kurjaa että meillä on sellaiset rokotteet nyt tähän tautiin jotka ei estä leviämistä tai sairastumista tai edes suojele täysin näitä riskiryhmiä.
Mutta mitä tälle nyt sitten voi/haluttaisiin tehdä? Passilla turha rajoittaa ihmisiä, tauti leviää kuitenkin ja riskissä olevat osaavat itse päättää kyllä omasta puolestaan että haluavatko mahdollisesti hakea taudin tapahtumista ja väkijoukoista.
Ihan hullua että nyt passi takia jotain täysin tervettä 17v nuorta painostettaisiin loputtomaan tehosterumbaan esim oman harrastuksen menettämisen uhalla. Vain siksi että siellä olisi jollakin triplapiiitetyllä astmaatikolla jotenkin maagisesti turvallisempi olo vaikka tauti leviää rokotettujenkin kesken?
Kaikkia ei myöskään voi eikä edes olisi mitenkään järkevää pakkorokottaa puolen vuoden välein koska se ei edelleenkään estä uusia variantteja eikä taudin kiertoa.
Itse näkisin tämän nyt niin että meille on nyt annettu se suoja mikä on annettu ja jokainen tietää sen epätäydellisyyden ja tekee sitten omat riskivalintansa. Sairaalahoidon kapasiteettia olis pitänyt alkaa tehostaa jo 2v sitten mutta viimeistään nyt että voitais päästä siihen tilanteeseen että tämän pitkittyneen kapasiteetin tehostamisen tarpeesta selvitään.
Luojan kiitos omicron on lievempi variantti kuitenkin. Moni vanhus ja perussairaskin selvinnyt tavallisen flunssan oirein.
Kuinka pitkään yhteiskunta on pidettävä enemmän tai vähemmän suljettuna riskiryhmien suojelemiseksi? Milloin todetaan, että nyt olemme tehneet kaiken voitavamme? Minusta olemme jo nyt siinä tilanteessa, kun kaikille on tarjottu 2-3 rokotetta ja kaikkein suurimmassa riskissä oleville aloitetaan jo 4. rokotteet. Lisäksi on tarjolla tehokkaita hengityssuojaimia.
Yhteiskunnalla ei ole velvoitetta suojella niitä, jotka eivät itse halua ottaa suojelua (rokotteet, maskit) vastaan.
Ymmärrän sairautensa vuoksi riskiryhmään kuuluvien huolen. Sairauksia ei voida maailmasta kokonaan poistaa eikä sairauksiin liittyviä riskejä. Se on ikävä kyllä pakko hyväksyä myös koronan suhteen. On myös katsottava, kuinka suurta vahinkoa laajat rajoitustoimet aiheuttavat sekä suoraan (esim. lisäävät mt-ongelmia) että epäsuorasti (ihmisiä jää työttömäksi mikä on iso terveysriski jo sinänsä, verotulot vähenevät joten terveydenhuollon rahoitusta supistettava jne...). Ei voida katsoa asiaa vain riskiryhmäläisten näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt vaan on niin, ettei yhteiskuntaa voi pitää edes osittain suljettuna pienen vähemmistön takia.
Pienen vähemmistön?! Suurin osa suomalaisista kuuluu koronan riskiryhmään yksistään jo ylipainon takia.
Mutta rakas. Suurin osa suomalaisista on tähän mennessä selviytynyt koronasta ihan hengissä.
Todettuja tartuntoja 306k ja kuolleita n.1600.Nämä tilastot on nykytilanteesta nyt jäljessä mutta antaa osviittaa kuitenkin että kenelle tämä tauti on oikeasti riski. Lähteenä thl.
0-10v sairastuneita 31888 kuolleita 0
10-20v sairastuneita 42 229 kuolleita 0
20-30v sairastuneita 50 510 kuolleita alle 5(niin vähän että yksityisyydensuojapykälien vuoksi tarkkaa tietoa hankala saada)
30-40v sairastuneita 47 417 kuolleita 14
40-50v sairastuneita 38 527 kuolleita 26
50-60v sairastuneita 25 192 kuolleita 67
60-70v sairastuneita 13 478 kuolleita 147
70-80v sairastuneita 6594 kuolleita 369
80+v sairastuneita 4 457 kuolleita 934Luvut ihan oikeasti rupeaa tuntumaan vasta tuolla 70v ylöspäin. 2020 uutisoitiin ihan selkeästi että 95% kuolleista on jokin pitkäaikais/perussairaus. Ylipaino on riski ja yliedustettuna sairaalahoitotilastoissa mutta ei kuitenkaan sairauksiin verrattava riski kuolintilastoissa.
Ymmärrän apn pointin että on tosi kurjaa olla heikommassa asemassa tämän taudin kanssa. Ja on tosi kurjaa että meillä on sellaiset rokotteet nyt tähän tautiin jotka ei estä leviämistä tai sairastumista tai edes suojele täysin näitä riskiryhmiä.
Mutta mitä tälle nyt sitten voi/haluttaisiin tehdä? Passilla turha rajoittaa ihmisiä, tauti leviää kuitenkin ja riskissä olevat osaavat itse päättää kyllä omasta puolestaan että haluavatko mahdollisesti hakea taudin tapahtumista ja väkijoukoista.
Ihan hullua että nyt passi takia jotain täysin tervettä 17v nuorta painostettaisiin loputtomaan tehosterumbaan esim oman harrastuksen menettämisen uhalla. Vain siksi että siellä olisi jollakin triplapiiitetyllä astmaatikolla jotenkin maagisesti turvallisempi olo vaikka tauti leviää rokotettujenkin kesken?
Kaikkia ei myöskään voi eikä edes olisi mitenkään järkevää pakkorokottaa puolen vuoden välein koska se ei edelleenkään estä uusia variantteja eikä taudin kiertoa.
Itse näkisin tämän nyt niin että meille on nyt annettu se suoja mikä on annettu ja jokainen tietää sen epätäydellisyyden ja tekee sitten omat riskivalintansa. Sairaalahoidon kapasiteettia olis pitänyt alkaa tehostaa jo 2v sitten mutta viimeistään nyt että voitais päästä siihen tilanteeseen että tämän pitkittyneen kapasiteetin tehostamisen tarpeesta selvitään.
Luojan kiitos omicron on lievempi variantti kuitenkin. Moni vanhus ja perussairaskin selvinnyt tavallisen flunssan oirein.
Ja huomiohuomio nuo tartuntaluvut edelleenkin on vain todennetut tartunnat. Todellinen luku voi olla vaikka tuplat tuostakoska kaikkia oireettomia kantajia ei ole todennettu. Etenkin nyt kun omicron leviää niin todeeliset luvut on voineet räjähtää ihan pilviin. Tauti joka on entistä lievempi ja tartuttavuus 7-12hlöä per sairastunut. Lieväoireisia rokotettuja ei edes testata eikä rokotetut joudu karanteeniin. Kyllä tuo on äkkiä pyyhkinyt väestön läpi.
Vierailija kirjoitti:
70-vuotiaat vahempasi tuskin ovat enää työelämässä (ainakaan tekemässä lähityötä). Nyt pitää meidän riskiryhmäläisten ihan itsekin alkaa ottaa vastuuta omasta terveydestämme. Joo, onhan tämä kurjaa kökkiä kotona ja ulkoilla vain lähiympäristössä sekä käyttää kuonokoppaa ( = FFP3-hengityssuojain) silloin, kun on aivan pakko käydä jossain kuten lääkärissä, mutta tämän kanssa nyt vaan eletään. Ikävämpää niillä riskiryhmiin kuuluvilla, jotka ovat vielä työelämässä, mutta ei ole etätyömahdollisuutta.
Kaikki riskiryhmäläiset eivät ole eläkkeellä. Työikäisiäkin on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamen!!! Kukaan ei edes omassa ystäväpiirissä ymmärrä miten näin terve ihminen voi olla riskiryhmää. Olisi myös kiva pysyä terveenä - tai edes hengissä
Mutta mitä sinä haluat että yhteiskunta sitten tekee? Muuta kun tarjoaa ilmaiset rokotteet? Jos olet riskissä niin osaat kyllä varmasti elää just niin varovaisesti kuin hyväksi näet ja vältellä ihmiskontakteja.
Olen kyllä sitä mieltä että riskiryhmille pitöisi tarjota etätyönahdollisuus kaikilla aloilla missä se vain mitenkään on mahdollista. Maskeja suurin osa tuolla kaupoissa ym paikoissa käyttää ja ei ole iso uhraus itseltä ainakaan, joskaan ei nyt välttämättä edes hirveästi auta kuten ffp2 suojaimet. En höngi ihmisten niskaan kassajonoissa ja pesen kädet.
Se että rokote ei nyt suojaa edes riskiryhmiä ei ole kanssaihmisten vika. Sinne pfizerin osastoon voipi ennemmin valitella että miks saatiin tämmönen joka ei estä leviämistä ja kolmenkin jälkeen saan pelätä henkeni puolesta. Kukaan muu ei tälle asialle nyt oikein mitään voi.
Vierailija kirjoitti:
Olen vakavimmassa riskiryhmässä käyttämäni biologisen lääkkeeni vuoksi. Se pitää minut täysin terveenä ja hyvin toimintakykyisenä. Olen yhteiskunnallisesti suht merkittävissä tehtävissä ja huolehdin perheestä, jossa kolme kouluikäistä lasta. Olen normaalipainoinen ja harrastan liikuntaa, elämäntavat ovat terveet. Olen käsittääkseni aika tuottava kansalainen ja hyvä veronmaksaja. Mutta minua ei enää ilmeisesti tarvitse suojata koronan vakavilta muodoilta. Eli tough luck jos rokotesuojani pettää.
Mutta millä muulla sua voitaisiin nyt enää suojata kuin sillä ainoalla suojalla mitä on antaa eli rokotteella? Ja onhan täällä nytkin vaikka mitkä rajoitustoimet päällä. Passi ollut käytössä, about kaikki käyttää maskeja ja suurin osa ihan terveistäkin suomalaisista on nämä rokotteet ottaneet etteivät levittäisi vaikka eivät itsellensä niitä edes tarvitse. Siis pitäiskö nyt kaikki laittaa kiinni sinun vuoksesi vai mitä? Ja mitä sekään pitkällä tähtäimellä auttaisi kun joku päivä yhteiskunta pitäis avata kuitenkin. Ja omicron on LIEVÄ se on jopa alkuperäistäkin lievempi jossa kuolemat alkaa tuntua vasta 70v ylöspäin vaikka alkuperäinenkin kyllä kahlasi nuorempaa väestöä ihan kiitettävästi.
Sairaiden elämä on erilaista kun terveiden. Me kaikki ei istuta pyörätuolissakaan solidaarisuudesta pyöratuolia käyttäviä ihmisiä kohtaan. Toki turvavälit maskit yms täytyy julkisilla paikoilla muistaa, se on ihan selvä, mutta mahdottomuuksiin asti ei voi muiden elämää alkaa muutaman vuoksi rajoittaa.
Mun mielestä missään vaiheessa ei ole ollut kohtuuttomia rajoituksia. Ymmärrän ihan täysin, että hyvin isoa kansanosaa suojellaan rajoittamalla kaikkia. Siis eihän niitä rajoituksia tarvis, jos jengi osais käyttäytyä kuten pandemiassa olisi hyvä käyttäytyä, mutta kun ei osata niin sit suljetaan.
Jos on liian vaikeaa sisäistää maskisäädöksiä jne niin sit ei mennä minnekään - edes maski päällä. Eihän meille oikeasti mitään sulkuja tulis jos ei tuolla nuo +40 miehet sekoilis. En oikeasti ole juuri minkään muun ihmisryhmän käyttäytyvän jokaista sääntöä vastaan. Eikäytetä maskia eikä oteta rokotetta. No, sit ei tehdä mitään missään vaan ollaan kotona :D
Jännä että tälläistä rasismia salliltaan edustettän. Kaikista on ihan ok että kuolleet ovat "vanhuksia", Mitä jos virus tappaisi vaikka mustaihoisia tai vielä parempi lapsia samassa suhteessa kun nyt vanhuksi??? Todettaisiinko vaan että suurin os kuolleista alle 20 vuotiaita niin ei mitään hätää. ??Toivottavasti.
Missäs kaikki rasimia ja BLM huutavat nyt ovat ???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta millä muulla sua voitaisiin nyt enää suojata kuin sillä ainoalla suojalla mitä on antaa eli rokotteella? Ja onhan täällä nytkin vaikka mitkä rajoitustoimet päällä. Passi ollut käytössä, about kaikki käyttää maskeja ja suurin osa ihan terveistäkin suomalaisista on nämä rokotteet ottaneet etteivät levittäisi vaikka eivät itsellensä niitä edes tarvitse. Siis pitäiskö nyt kaikki laittaa kiinni sinun vuoksesi vai mitä? Ja mitä sekään pitkällä tähtäimellä auttaisi kun joku päivä yhteiskunta pitäis avata kuitenkin. Ja omicron on LIEVÄ se on jopa alkuperäistäkin lievempi jossa kuolemat alkaa tuntua vasta 70v ylöspäin vaikka alkuperäinenkin kyllä kahlasi nuorempaa väestöä ihan kiitettävästi.
Sairaiden elämä on erilaista kun terveiden. Me kaikki ei istuta pyörätuolissakaan solidaarisuudesta pyöratuolia käyttäviä ihmisiä kohtaan. Toki turvavälit maskit yms täytyy julkisilla paikoilla muistaa, se on ihan selvä, mutta mahdottomuuksiin asti ei voi muiden elämää alkaa muutaman vuoksi rajoittaa.
Jos et ole huomannut niin kyllä hyvinvointiyhteiskunnissa pyritään esteettömyyteen monessakin paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ei istuta pyörätuolissa, mutta me pyritään siihen että pyörätuolissaistuvat pystyisivät olemaan osa yhteiskuntaa eikä olemaan vain kotonaan mm. sillä että hänellä on se pyörätuoli.
Me suljetaan nyt osa yhteiskunnasta, koska riski pitää avoinna on liian suuri. Varsinkin kun jengi itkee "mulla on oikeus nähdä toisten kasvot" ja "lapsille ei saa pakottaa maskeja". Jos ei ole muuta keinoa niin silloin suljetaan. Ei sitä tehdä kevyin keinoin, muita keinoja suojelemiseksi ei nyt ole.
Ainakaan siis niin kauan kun maskipakkoa ei saada aikaan ja pakkorokotuksia.
No ei kyllä ole todellakaan unohtuneet keskustelusta. Vastahan tässä on perusteltu jopa 90k hoitajan poispotkiminen sillä perusteella että voivat altistaa sairaat riskiryhmäläiset vaaraan vaikka näillä ryhmillä olisi kolme rokotetta. Taudin alkaessa sulut perusteltiin vanhusten ja riskiryhmien suojelulla ja että pitää jaksaa kunnes on rokote. Nyt on rokotteita jopa 3 saatavilla ja edelleenkin pitää ajatella niitä riskiryhmiä ka suojella heitä. Ja rokotteista huolimatta ohjeistettu maskeista ja turvaväleistä. Passilla kiristetään terveitä tavallisia ihmisiä vaikka passi ei tätä maailmaa ole pelastanut ja tuskin pelastaa tänäkään vuonna.