Unohtuuko rokotetut riskiryhmäläiset keskustelusta? Heitä rokotus tuskin täysin suojaa
Rokottamattomien kohdalla voidaan sanoa että omaa syytä. Mutta entä kaikki jotain tautia sairastavat tai iän puolesta riskiryhmässä olevat, pitäisikö heidän suojaaminenkin vain unohtaa ja antaa heidän mahdollisesti kuolla?
Itse olen kolmesti rokotettu enkä omalta osalta pelkää koronaa. Mutta noin 70v vanhempien osalta olen edelleen huolissani vaikka he ovat molemmat rokotettuja.
Onkohan mitään tutkimusta tehty mikä on kuolleisuus rokotettujen iäkkäiden tai muiden riskiryhmäläisten kohdalla?
Tämä on suurin syy miksi itse kannatan edelleen tiukkoja rajoituksia, ainakin kunnes tartuntamäärät lähtee selvään laskuun.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vakavimmassa riskiryhmässä käyttämäni biologisen lääkkeeni vuoksi. Se pitää minut täysin terveenä ja hyvin toimintakykyisenä. Olen yhteiskunnallisesti suht merkittävissä tehtävissä ja huolehdin perheestä, jossa kolme kouluikäistä lasta. Olen normaalipainoinen ja harrastan liikuntaa, elämäntavat ovat terveet. Olen käsittääkseni aika tuottava kansalainen ja hyvä veronmaksaja. Mutta minua ei enää ilmeisesti tarvitse suojata koronan vakavilta muodoilta. Eli tough luck jos rokotesuojani pettää.
Mutta millä muulla sua voitaisiin nyt enää suojata kuin sillä ainoalla suojalla mitä on antaa eli rokotteella? Ja onhan täällä nytkin vaikka mitkä rajoitustoimet päällä. Passi ollut käytössä, about kaikki käyttää maskeja ja suurin osa ihan terveistäkin suomalaisista on nämä rokotteet ottaneet etteivät levittäisi vaikka eivät itsellensä niitä edes tarvitse. Siis pitäiskö nyt kaikki laittaa kiinni sinun vuoksesi vai mitä? Ja mitä sekään pitkällä tähtäimellä auttaisi kun joku päivä yhteiskunta pitäis avata kuitenkin. Ja omicron on LIEVÄ se on jopa alkuperäistäkin lievempi jossa kuolemat alkaa tuntua vasta 70v ylöspäin vaikka alkuperäinenkin kyllä kahlasi nuorempaa väestöä ihan kiitettävästi.
Sairaiden elämä on erilaista kun terveiden. Me kaikki ei istuta pyörätuolissakaan solidaarisuudesta pyöratuolia käyttäviä ihmisiä kohtaan. Toki turvavälit maskit yms täytyy julkisilla paikoilla muistaa, se on ihan selvä, mutta mahdottomuuksiin asti ei voi muiden elämää alkaa muutaman vuoksi rajoittaa.Me ei istuta pyörätuolissa, mutta me pyritään siihen että pyörätuolissaistuvat pystyisivät olemaan osa yhteiskuntaa eikä olemaan vain kotonaan mm. sillä että hänellä on se pyörätuoli.
Me suljetaan nyt osa yhteiskunnasta, koska riski pitää avoinna on liian suuri. Varsinkin kun jengi itkee "mulla on oikeus nähdä toisten kasvot" ja "lapsille ei saa pakottaa maskeja". Jos ei ole muuta keinoa niin silloin suljetaan. Ei sitä tehdä kevyin keinoin, muita keinoja suojelemiseksi ei nyt ole.
Ainakaan siis niin kauan kun maskipakkoa ei saada aikaan ja pakkorokotuksia.
Mutta nämä rokotteet nyt on vähän niin kuin ne esteettömyydet mitä pyörätuoliaisille rakennetaan. Ei ne sun sairauksia ja haasteita pois taio eikä kaikkea mahdollista mutta parhaansa mukaan jeesii että elämäsi edes vähän helpottuisi. Nämä on aina vähän hankalia vertauksia, eri sairaudet ja tilanteet vs korona ja rokotteet niin ei pidä ottaa liian kirjaimellisesti.
Nämä rajoitukset ovat myö vähän kuin nämä esteettömyydet mitä pyörätuolilaisille rakennetaan. Saattaa hieman ärsyttää osaa, mutta ovat ainoa keino saada osaksi yhteiskuntaa.
Eli kun invaWC ja pyörätuoliramppi vaaditaan. Haittaa esteettisyyttä, on hieman tiellä kun menee sisälle portaissa ja usein syö tilaa muilta WC-tiloilta. Rakennusvaiheessa ja muulloinkin myös nämä vievät kustannuksia. Tällä tavoin kuitenkin se pyörätuolissa olija on mukana normaalielämässä.
Nyt estetään pandemian leviämistä turhissa tapauksissa sulkemalla ei-välttämättömiä toimintoja ja siirtämällä etäilemään ne jotka voidaan. Rajoittamalla jonkun aikaa niin ne riskiryhmäläisetkin on jatkossa mukana eikä tehohoidossa, sairaana long covidissa tai kuolleina.
Ei tosiaan ole täydellinen vertaus, mutta ongelmiltaan samaa luokkaa.
Mutta kai nyt ymmärrät että tämän koronan varjolla on puuhailtu ympäri maailmaa ja ajetaan suomeen myös vähän eri luokan sääntöjä jotka ei ole enää mitenkään verrattavissa johonkin inva WCn esteettisyyskysymyksiin:D Esim koronapassi työpaikoille. Puhutaan perustuslaillisista kysymyksistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vakavimmassa riskiryhmässä käyttämäni biologisen lääkkeeni vuoksi. Se pitää minut täysin terveenä ja hyvin toimintakykyisenä. Olen yhteiskunnallisesti suht merkittävissä tehtävissä ja huolehdin perheestä, jossa kolme kouluikäistä lasta. Olen normaalipainoinen ja harrastan liikuntaa, elämäntavat ovat terveet. Olen käsittääkseni aika tuottava kansalainen ja hyvä veronmaksaja. Mutta minua ei enää ilmeisesti tarvitse suojata koronan vakavilta muodoilta. Eli tough luck jos rokotesuojani pettää.
Mutta millä muulla sua voitaisiin nyt enää suojata kuin sillä ainoalla suojalla mitä on antaa eli rokotteella? Ja onhan täällä nytkin vaikka mitkä rajoitustoimet päällä. Passi ollut käytössä, about kaikki käyttää maskeja ja suurin osa ihan terveistäkin suomalaisista on nämä rokotteet ottaneet etteivät levittäisi vaikka eivät itsellensä niitä edes tarvitse. Siis pitäiskö nyt kaikki laittaa kiinni sinun vuoksesi vai mitä? Ja mitä sekään pitkällä tähtäimellä auttaisi kun joku päivä yhteiskunta pitäis avata kuitenkin. Ja omicron on LIEVÄ se on jopa alkuperäistäkin lievempi jossa kuolemat alkaa tuntua vasta 70v ylöspäin vaikka alkuperäinenkin kyllä kahlasi nuorempaa väestöä ihan kiitettävästi.
Sairaiden elämä on erilaista kun terveiden. Me kaikki ei istuta pyörätuolissakaan solidaarisuudesta pyöratuolia käyttäviä ihmisiä kohtaan. Toki turvavälit maskit yms täytyy julkisilla paikoilla muistaa, se on ihan selvä, mutta mahdottomuuksiin asti ei voi muiden elämää alkaa muutaman vuoksi rajoittaa.Me ei istuta pyörätuolissa, mutta me pyritään siihen että pyörätuolissaistuvat pystyisivät olemaan osa yhteiskuntaa eikä olemaan vain kotonaan mm. sillä että hänellä on se pyörätuoli.
Me suljetaan nyt osa yhteiskunnasta, koska riski pitää avoinna on liian suuri. Varsinkin kun jengi itkee "mulla on oikeus nähdä toisten kasvot" ja "lapsille ei saa pakottaa maskeja". Jos ei ole muuta keinoa niin silloin suljetaan. Ei sitä tehdä kevyin keinoin, muita keinoja suojelemiseksi ei nyt ole.
Mutta nämä rokotteet nyt on vähän niin kuin ne esteettömyydet mitä pyörätuoliaisille rakennetaan. Ei ne sun sairauksia ja haasteita pois taio eikä kaikkea mahdollista mutta parhaansa mukaan jeesii että elämäsi edes vähän helpottuisi. Nämä on aina vähän hankalia vertauksia, eri sairaudet ja tilanteet vs korona ja rokotteet niin ei pidä ottaa liian kirjaimellisesti.
Nämä rajoitukset ovat myö vähän kuin nämä esteettömyydet mitä pyörätuolilaisille rakennetaan. Saattaa hieman ärsyttää osaa, mutta ovat ainoa keino saada osaksi yhteiskuntaa.
Eli kun invaWC ja pyörätuoliramppi vaaditaan. Haittaa esteettisyyttä, on hieman tiellä kun menee sisälle portaissa ja usein syö tilaa muilta WC-tiloilta. Rakennusvaiheessa ja muulloinkin myös nämä vievät kustannuksia. Tällä tavoin kuitenkin se pyörätuolissa olija on mukana normaalielämässä.
Nyt estetään pandemian leviämistä turhissa tapauksissa sulkemalla ei-välttämättömiä toimintoja ja siirtämällä etäilemään ne jotka voidaan. Rajoittamalla jonkun aikaa niin ne riskiryhmäläisetkin on jatkossa mukana eikä tehohoidossa, sairaana long covidissa tai kuolleina.
Ei todellakaan ole edes välttävä vertaus, vaan umpisurkea. Se, että jossain on ramppi, ei ole keneltäkään pois, sitten tippaakaan, ja rakennusbudjetissa se on yksi hyttysen pieru. Ja jos jonnekin ei pyörätuolilla pääse, se on voi voi ja pahoittelut.
Ei todellakaan vertaudu siihen, että kukaan ei pääse kirjastoon, salille, ravintolaan, baariin, ylioppilasjuhliin, lapset ei pääse kouluun eikä harrastuksiin, silmälasipäiset elävät rillit huurussa kun joutuvat hönkimään maskien takaa, rokotettavaksi joutuu puolipakolla jne jne jne.
Vajaakuntoisia tulee tietysti tukea, mutta kohtuuden nimissä. Miksi minun pitäisi elää kuin invalidi, vaikka en ole invalidi, siksi että joku muu on invalidi?
Vierailija kirjoitti:
Oma iäkäs vanhempani on ollut ns. kotivankilassa jo kohta 2 vuotta. Jos ei olisi koronaa, kävisi hän uimahallissa uimassa, kahvilassa kahvilla jne. Nyt ei ole edes ruokakaupassa käynyt koko aikana. Hänen suurin toiveensa olisi saada olla ihmisten kanssa tekemisissä. Sosiaalinen luonne on sosiaalinen iäkkäänäkin. Kyllä tässä iäkkäät ovat ihan itse itseään joutuneet suojelemaan.
Jos uimahallit suljetaan ja kahvilatkin pistetään kiinni, niin ei äitisi voi silloinkaan käydä niissä. Ymmärrän kyllä hyvin, että kaipaa muiden ihmisten seuraa, mutta voisiko äiti käydä kaupassa ja muissa paikoissa (siis paikoissa, joissa ei tarvitse ottaa suojainta pois) ffp3-hengityssuojainta käyttäen? Mä jouduin 2020 hankkimaan montaa eri mallia hengityssuojaimia ennenkuin löysin sellaisen, joka sopii mun iäkkään äitini kasvoille. Mutta nyt hänellä on niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole edes välttävä vertaus, vaan umpisurkea. Se, että jossain on ramppi, ei ole keneltäkään pois, sitten tippaakaan, ja rakennusbudjetissa se on yksi hyttysen pieru. Ja jos jonnekin ei pyörätuolilla pääse, se on voi voi ja pahoittelut.
Ei todellakaan vertaudu siihen, että kukaan ei pääse kirjastoon, salille, ravintolaan, baariin, ylioppilasjuhliin, lapset ei pääse kouluun eikä harrastuksiin, silmälasipäiset elävät rillit huurussa kun joutuvat hönkimään maskien takaa, rokotettavaksi joutuu puolipakolla jne jne jne.
Vajaakuntoisia tulee tietysti tukea, mutta kohtuuden nimissä. Miksi minun pitäisi elää kuin invalidi, vaikka en ole invalidi, siksi että joku muu on invalidi?
Tämä!! Kiitos. Itse en enää olis jaksanut vastata johonkin nykymenon älyttömään invaramppivertaukseen niin ihanaa kun joku jaksoi.
Yksi tuttuni kirjoitti juuri somessa, että 'normaali ihminen ei kuole koronaan. Heikot sortuvat elontiellä." Sitä oli heti peukutettu.
Tällaisella ideologialla myös päättäjien enemmistö ja lehdistö on nyt liikkeellä. Niistä, jotka ovat eri mieltä, tehdään pilakuvia.
Vierailija kirjoitti:
Se nyt vaan on niin, ettei yhteiskuntaa voi pitää edes osittain suljettuna pienen vähemmistön takia.
14% naisista sairasta astmaa. 10% miehistä. Diabetesta sairastaa 400000 suomalaista. Ei ole kyse ihan pienistä vähemmistöistä. Puhumattakaan ylipainoisista.
Vierailija kirjoitti:
TYKS:n virologian ylilääkäri: Sairaalahoitoon joudutaan usein rokotehaitan eikä viruksen takia.
Eli juurikin ADE reaktiosta kyse.
Usein sairaalahoitoon joutuneilla on todettu puolustusjärjestelmän ylireagointi, josta oireet ovat johtuneet, ei niinkään viruksesta itsestään", sanoi Turun yliopistollisen keskussairaalan virologian ylilääkäri Tytti Vuorinen.
Missä kohtaa Vuorinen mainitsee rokotukset?
"Omikronin oireiden arvellaan olevan edellisiä variantteja lievempiä, mutta asiasta ei ole yksimielisyyttä. Oireiden voimakkuuteen vaikuttaa se, että yhä useampi on jo sairastanut koronan tai saanut rokotteet.
Turun yliopistollisen keskussairaalan virologian ylilääkäri Tytti Vuorisen mukaan omikrontartunnan saaneet ovat raportoineet vähemmän hajuaistin häviämistä kuin muiden varianttien kohdalla.
– Yleisimmät oireet omikronista ovat olleet hengitysinfektio. Usein sairaalahoitoon joutuneilla on todettu puolustusjärjestelmän ylireagointi, josta oireet ovat johtuneet, ei niinkään viruksesta itsestään, Vuorinen sanoo.
Vuorisen mukaan virus saattaisi olla muuntunut lievempää tautia aiheuttavaksi.
– Omikronin arvioidaan lisääntyvän helpoiten ylähengitysteissä, joten tauti on silloin lievempi kuin olisi alahengitysinfektio eli keuhkokuume, Vuorinen sanoo.
Sairaalahoidon tarvetta ei omikronista vielä tiedetä, koska se näkyy tutkimuksissa viiveellä." https://yle.fi/uutiset/3-12248482
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma iäkäs vanhempani on ollut ns. kotivankilassa jo kohta 2 vuotta. Jos ei olisi koronaa, kävisi hän uimahallissa uimassa, kahvilassa kahvilla jne. Nyt ei ole edes ruokakaupassa käynyt koko aikana. Hänen suurin toiveensa olisi saada olla ihmisten kanssa tekemisissä. Sosiaalinen luonne on sosiaalinen iäkkäänäkin. Kyllä tässä iäkkäät ovat ihan itse itseään joutuneet suojelemaan.
Jos uimahallit suljetaan ja kahvilatkin pistetään kiinni, niin ei äitisi voi silloinkaan käydä niissä. Ymmärrän kyllä hyvin, että kaipaa muiden ihmisten seuraa, mutta voisiko äiti käydä kaupassa ja muissa paikoissa (siis paikoissa, joissa ei tarvitse ottaa suojainta pois) ffp3-hengityssuojainta käyttäen? Mä jouduin 2020 hankkimaan montaa eri mallia hengityssuojaimia ennenkuin löysin sellaisen, joka sopii mun iäkkään äitini kasvoille. Mutta nyt hänellä on niitä.
Niinpä. Nyt suojaimia on vieläpä huomattavasti paremmin tarjolla kuin 2020, FFP2-tasoa löytää joka kaupasta. Rokotekin on vanhemmalle väestölle ollut jo pitkään tarjolla. Jos näistä huolimatta ei uskalla tavata ihmisiä edes ulkosalla, on pääongelma jokin muu kuin koronan olemassaolo.
Aika rohkeasti näyttävät rokotetut riskiryhmäläiset edelleen tulevan viikon kuntoutusjaksoille. Iäkkäämmät eivät edes käytä maskeja.
Yhä oahemmalta näyttää nyt rokotettujen riskiryhmäläisten osalta. Monikohan nyt joutuu sairaalaan tai jopa kuolee jos rajoituksia aletaan purkamaan?
Kyllä nykytilanne on sellainen että rajoituksia pitää hetken vielä kiristää kunnes tartuntamäärät laantuu.
Ja monikohan nyt menettää rokotetut iäkkäät vanhempansa tai isovanhempansa jos viruksen annetaan levitä? Hekin ovat ihmisiä jotka muuten voisi elää vielä vuosikausia.
Vierailija kirjoitti:
Rokotetut riskiryhmäläiset on huomioitu niin hyvin kuin mahdollista. Loppu on heidän omissa käsissään, tarvittaessa pysyvät eristyksissä.
Täysin samaa mieltä! Terv. 75 v.
Vierailija kirjoitti:
Ja monikohan nyt menettää rokotetut iäkkäät vanhempansa tai isovanhempansa jos viruksen annetaan levitä? Hekin ovat ihmisiä jotka muuten voisi elää vielä vuosikausia.
Voidaan hidastaa mutta ei voida estää leviämistä, että sen mukaan pitää jokaisen varautua, josko myöhemmin saataisiin parempia täsmärokotteita, mutta eristäytymällä ja suojautumalla voinee pitkittää ettei joudu pahimpaan ryysikseen.
Onhan se älytöntä että jotkut valmiita uhraamaan myös valtavan määrän riskiryhmäläisiä jotta päästään bisselle tai jumppaan... Kun voisi odottaa että tartunnat ensin laantuu. Rokotukset eivät kuitenkaan suojaa riskiryhmäläisiä yhtä hyvin kuin nuoria ja terveitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuollon perusta on kohtuullinen hoito kaikille. Se ei tarkoita sitä että muutamaa ihmistä varten suljetaan koko yhteiskunta. Ei syöpäpotilaatkaan saa kaikkea hoitoa mitä haluavat. Koska osa on liian kallista.
Yhteiskunnan perusteena taas on suojella heikoimmassa asemassa olevia.
Mä en ainakaan halua suojella heikoimmassa asemassa olevia oman terveyteni kustannuksella. Sorry. En ajattele teidän hyvinvointianne oman hyvinvointini kustannuksella.
Minä itte, minä itte. En mä toisista piittaa. Mun hyvinvointi on kaiken a ja o. Minä itte vaan.
Tässä onkin kysymys siitä, MIKSI ihmeessä kukaan uhraisi omaa terveyttään, koska nimenomaan on terve, jonkun sairaan ja heiveröisen puolesta? Tajuatko? Terveen ja normaalin ihmisen toimintakyky ja terveys ja verojenmaksukyky ja niin edelleen sun sairauksia, rajoitteita, työkyvyttömyyttä ja toimintakyvyttömyyttä vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä rokote on, kun ei edes suojaa riskiryhmäläisiä. Ketä se sitten suojaa, jos ei niitä joita sen pitäisi suojella?
Voi luoja. Immuunipuutosta ei millään lääkkeellä tai rokotteella korjata.
Ei valitettavasti älyn puutettakaan.
Siitä huolimatta se rokote kuitenkin otetaan, vaikka mikään lääke tai rokote korjaa asiaa. Toistan näkemykseni, että rokote ilmeisesti heikentää kognitiivisia kykyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuollon perusta on kohtuullinen hoito kaikille. Se ei tarkoita sitä että muutamaa ihmistä varten suljetaan koko yhteiskunta. Ei syöpäpotilaatkaan saa kaikkea hoitoa mitä haluavat. Koska osa on liian kallista.
Yhteiskunnan perusteena taas on suojella heikoimmassa asemassa olevia.
Mä en ainakaan halua suojella heikoimmassa asemassa olevia oman terveyteni kustannuksella. Sorry. En ajattele teidän hyvinvointianne oman hyvinvointini kustannuksella.
Minä itte, minä itte. En mä toisista piittaa. Mun hyvinvointi on kaiken a ja o. Minä itte vaan.
Tässä onkin kysymys siitä, MIKSI ihmeessä kukaan uhraisi omaa terveyttään, koska nimenomaan on terve, jonkun sairaan ja heiveröisen puolesta? Tajuatko? Terveen ja normaalin ihmisen toimintakyky ja terveys ja verojenmaksukyky ja niin edelleen sun sairauksia, rajoitteita, työkyvyttömyyttä ja toimintakyvyttömyyttä vastaan?
Koronarokote ainut lääke maailmassa minkä teho perustuu siihen että joku toinen ottaa rokotteen. Vähän sama kuin vaatisin rannalla viereistä auringonpalvojaa laittamaan aurinkorasvaa että en itse palaisi.
Missä vaiheessa vastuu terveydenhoidon kapasiteettiongelmista siirrettiin rivikansalaiselle?
Ei rokote suojaa ketään täysin. Yhtälailla voi rokotetuista sanoa että omaa syytä sitten jos sairastuu kun liikaa luottaa rokotteeseen joka ei oikeasti tehoakkaan siten kuten julkisesti on kerrottu. Tiedän monia keillä on esim. Omikron ja nyt joutuvat olemaan kotona ja kaikilla heillä on kolme rokotetta. Ei kannata rokotteista kaikkea uskoa mitä julkisesti sanotaan. Asioita vääristellään paljon ja kaunistellaan. Itse en ole ollut millään muotoa kipeä yli kahteen vuoteen enkä ole testissä joutunut kertaakaan käymään. Ehkä mulla on ollut korona oireettomana. Ei voi tietää. Olen rokottamaton.
Voi pitää ja on pidetty, mutta kuinka kaun se on järkevää.
Minua ei haittaa vaikka rajoitukset kestäisi 20 vuotta.