Kerroin, etten aio käydä vaimoni haudalla – vaimo suuttui
Keskustelussa tuli esiin, että minulle ei hautapaikalla ja ihmisen ruumiin jäänteillä ole mitän symbolista merkitystä. Jos vaimoni sattuisi kuolemaan minua ennen, muistelisin häntä valokuvien, videoiden ja muistoesineiden äärellä, en missään kirkkomaalla. Minusta tuhkat olisi parempi sirotella vaikka mereen, jos jotain seremonioita kaipaa.
Vaimoani ei tämä ajatus miellyttänyt. Hänen mielestään omaisilla on velvollisuus ravata haudoilla, niin kuin hän itse ravaa omien sukulaistensa haudalla (ja ottaa niiden hoitamisesta liikaakin vastuuta).
Omituinen asia suuttua minusta.
Kommentit (99)
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:03"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 20:56"]
Mutta ajattele, jos hän sanoisi läheisilleen, jos nämä haluaisivat tulla haudatuiksi kirkkomaahan, että en käy siellä, katson videoita ja valokuvia? Eikö ole hiu-kan itsekästä?
[/quote]
Ei ole itsekästä, ainoastaan rehellistä. Jokainen muistelee toista niin kuin itselleen kokee luontavaksi. En ymmärrä, miksi pitäisi pitää yllä merkityksetöntä teatteria, kun toinen on jo kuollut. Hautajaiset, hautaaminen, muistoesineet ja muistomerkit ovat kaikki eläviä varten, eivät kuolleita. -ap
[/quote]
Onhan se myös itsekästä. Vaimosi toive, jota et aio kunnioittaa.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:02"]
Mun mielestä huomattavasti loogisempaa katsella kuvia ja videoita ihmisestä kuin jotain kivimöhkälettä hautausmaalla.
[/quote]
Joo, sä voit tehdä senkin ja toivoa itsellesi sitä. Mutta toisia voisi kunnioittaa heidän toiveissaan.
[/quote]
Ketä sellainen teatteri palvelisi? Vaimoni on lakannut olemasta, ja minulle ei haudalla käyminen merkitse mitään. Mitä järkeä tällaisessa on? -ap
Hiukan outo aihe provosoida tai haastaa riitaa.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 20:56"]
Mutta ajattele, jos hän sanoisi läheisilleen, jos nämä haluaisivat tulla haudatuiksi kirkkomaahan, että en käy siellä, katson videoita ja valokuvia? Eikö ole hiu-kan itsekästä?
[/quote]
Paljon itsekkäämpää minusta haudan takaa vielä määrätä miten toisen pitäisi surra, jos tälle luonnollisempi suremisen ja muistamisen tapa olisi joku muu.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:07"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 20:58"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 20:55"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 20:47"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 20:43"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 20:35"]
Miksi sinun tapasi ajatella olisi niin oikea, että et osaa hieman pehmeämmin vaimon ajatuksiin suhtautua? En koskaan menisi sanomaan kellekään tuollaista ja jos sanoisinkin ja toinen pahastuisi niin sanoisin kyllä, että anteeksi, en ymmärtänyt, että asia on sinulle tärkeä (siis haudalla käynti), voin muuttaa kantaani ja käväistäkin sitten, mutta en lupaa muuttua yhtä innokkaaksi kuin sinä, jos haluaison vihjata, että toiselle asia on vähän liian paljon koko elämä.
Joka tapauksessa voit lupailla ihan mitä vain, koska vaimo ei voi asiaa sitten enää riitauttaa.
[/quote]
Kuka sanoo, että tähän on jokin oikea tai väärä kanta? Itse ajattelen näin, ja muut voivat olla mitä mieltä haluavat. En vain ole sen tyyppinen ihminen, joka lupailisi käydä haudalla, jos ei kuitenkaan aio niin tehdä. Joku toinen valehtelisi tässä kohtaa, ja kaipa hän sen osaa itselleen perustella. -ap
[/quote]
Ei siinä valehdella pidäkään, vaan ajatella, miltä sanasi kuulostavat vaimon korvissa. Sinähän sanot vaimolle: aion unohtaa sinut, kun kuolet. Kuka takaa, että sä mitään videoita katsot tai valokuvia? Muistelet ajatuksissasi? Sähän voit sanoa nyt vain niin, vielä helpoimman kautta!
[/quote]
Kerrotko, miten kuvien ja videoiden äärellä muisteleminen merkitsee sitä, ettei aio muistella toista? -ap
[/quote]
En mä niin sanonutkaan, että et aio, mutta sanoin vain, että paskaako vaimosi voi siihen luottaa sen enempää kuin jos lupaisit käydä haudalla. Mutta vain jälkimmäinen olisi sinusta valehtelua ja lisäksi vaimosi toive ei ole sinun käskysi NOIN tärkeässä viimeisessä asiassa. En ymmärrä.
[/quote]
En ymmärrä kommenttiasi. Valehtelua on sanoa jotakin, minkä tietää olevansa epätotta. Vaimoni on tottunut, että sanon, mitä tarkoitan, ja tarkoitan, mitä sanon. -ap
[/quote]
Okei, no sitten en ymmärrä, miksi hän loukkaantui. (Not) Toivottavasti teillä toimii sama toisin päin, eikä vaimo kaunistele asioita sinun suuntaasi.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:10"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:07"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 20:58"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 20:55"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 20:47"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 20:43"]
Miksi sinun tapasi ajatella olisi niin oikea, että et osaa hieman pehmeämmin vaimon ajatuksiin suhtautua? En koskaan menisi sanomaan kellekään tuollaista ja jos sanoisinkin ja toinen pahastuisi niin sanoisin kyllä, että anteeksi, en ymmärtänyt, että asia on sinulle tärkeä (siis haudalla käynti), voin muuttaa kantaani ja käväistäkin sitten, mutta en lupaa muuttua yhtä innokkaaksi kuin sinä, jos haluaison vihjata, että toiselle asia on vähän liian paljon koko elämä.
Joka tapauksessa voit lupailla ihan mitä vain, koska vaimo ei voi asiaa sitten enää riitauttaa.
[/quote]
Kuka sanoo, että tähän on jokin oikea tai väärä kanta? Itse ajattelen näin, ja muut voivat olla mitä mieltä haluavat. En vain ole sen tyyppinen ihminen, joka lupailisi käydä haudalla, jos ei kuitenkaan aio niin tehdä. Joku toinen valehtelisi tässä kohtaa, ja kaipa hän sen osaa itselleen perustella. -ap
[/quote]
Ei siinä valehdella pidäkään, vaan ajatella, miltä sanasi kuulostavat vaimon korvissa. Sinähän sanot vaimolle: aion unohtaa sinut, kun kuolet. Kuka takaa, että sä mitään videoita katsot tai valokuvia? Muistelet ajatuksissasi? Sähän voit sanoa nyt vain niin, vielä helpoimman kautta!
[/quote]
Kerrotko, miten kuvien ja videoiden äärellä muisteleminen merkitsee sitä, ettei aio muistella toista? -ap
[/quote]
En mä niin sanonutkaan, että et aio, mutta sanoin vain, että paskaako vaimosi voi siihen luottaa sen enempää kuin jos lupaisit käydä haudalla. Mutta vain jälkimmäinen olisi sinusta valehtelua ja lisäksi vaimosi toive ei ole sinun käskysi NOIN tärkeässä viimeisessä asiassa. En ymmärrä.
[/quote]
En ymmärrä kommenttiasi. Valehtelua on sanoa jotakin, minkä tietää olevansa epätotta. Vaimoni on tottunut, että sanon, mitä tarkoitan, ja tarkoitan, mitä sanon. -ap
[/quote]
Okei, no sitten en ymmärrä, miksi hän loukkaantui. (Not) Toivottavasti teillä toimii sama toisin päin, eikä vaimo kaunistele asioita sinun suuntaasi.
[/quote]
Tai jätä sanomatta, vielä oleellisemmin ehkä.
27
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 20:39"]
[/quote]
Rehellisyys ei näemmä ole kovin kovassa kurssissa nykyään.
[/quote]
Valkoisen valheen kurssi on ollut iät ja ajat korkeampi...
En minäkään miehen haudalla ramppaisi, niin rakas kun tuo onkin.
Sitäkin enemmän ehkä viettäisin aikaa meidän "yhteisillä paikoilla"; mökin grillipaikalla, lammella soutuveneessä, ihanan kauniilla levähdyspaikalla Maaningan kupeessa.
Ymmärtän ap:ta. Minulle myös vanhempieni haudat on vähän rasite, ja maksan viiden haudan hoidosta. Itse olen sanonut lapsille, että en halua hautapaikkaa, enkä rumaa ja synkkää hautakiveä. Tuhkat voi heitellä jonnekin. Niin, muistelen vanhempiani, kuvat ovat esillä, ja joskus juttelenkin kuville. Ja poltan kynttilöitä.
Musta tuosta on hönttiä keskustella noin ehdottomana. Sähän et voi tietää miten käyttäydyt, jos noin kurjasti käy.
Suru voi muuttaa ihmisen käytöstä paljonkin.
[quote author="ExoPol" time="03.05.2015 klo 21:12"]
Sitäkin enemmän ehkä viettäisin aikaa meidän "yhteisillä paikoilla"; mökin grillipaikalla, lammella soutuveneessä, ihanan kauniilla levähdyspaikalla Maaningan kupeessa.
[/quote]
eihän tämä ollut pointti vaan vaimon tunteiden kunnioittaminen hänen elinaikanaan.
Minäkään en ole oppinut tuota haudallakäynnin perinnettä. Minulla on oma tapani muistella äitiä ja isää, haudalla käyn ehkä muutaman vuoden välein.
Mutta onneksi seurakunnan kanssa voi tehdä haudanhoitosopimuksen. Olen tehnyt sopimuksen kymmeneksi vuodeksi, johon sisältyy kesäkukka. Ei tarvitse pelätä, että hauta on siellä jotenkin epäsiistinä, vaikken sitä jatkuvasti kävisi hoitamassakaan.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:19"]
[/quote]
eihän tämä ollut pointti vaan vaimon tunteiden kunnioittaminen hänen elinaikanaan.
[/quote]
Juu, totta kai pitää luvata tehdä vaimon mieliksi jotain mitä itse ei halua.
Vaimo voisi mennä vähän itseensä. Minusta on uskomatonta vaatia toista suremaan jollain tietyllä rituaalilla. Toki vaimon toivetta pystyttää hauta on fiksua kunnioittaa, mutta kuka vaatii toista käymään haudalla?
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:09"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:02"]
Mun mielestä huomattavasti loogisempaa katsella kuvia ja videoita ihmisestä kuin jotain kivimöhkälettä hautausmaalla.
[/quote]
Joo, sä voit tehdä senkin ja toivoa itsellesi sitä. Mutta toisia voisi kunnioittaa heidän toiveissaan.
[/quote]
Ketä sellainen teatteri palvelisi? Vaimoni on lakannut olemasta, ja minulle ei haudalla käyminen merkitse mitään. Mitä järkeä tällaisessa on? -ap
[/quote]
Vaimosi on nyt elossa vielä ja sinun kuuluisi välittää hänestä ja hänen tunteistaan nyt. Et kai sä päätä, miten vaimosi tuntee tässä asiassa? Minusta sä olet ihan hirveä, ettet voi vaimokullallesi luvata, että käyt hänen haudallaan. Mäkin olen rehellinen ihminen, mutta en vain näe mitään järkeä puhua tuossa asiassa noin järjenvastaista totta. Saat sä muutenkin muistella, mutta eikö todella edes kiinnosta käydä toisen haudalla? Outoa minusta. Mikä siinä nyt niin kamalaa on?
Ei kenenkään terveys ole kiveen hakattu, jos minun vaimoni kuolisi vaikka syöpään, en jäisi suremaan vaan etsisin uuden rakkauden. En menisi hautajaisiinkaan. Koittaisin parhaani mukaan unohtaa entisen elämän, möisin talon, hävittäisin tavarat ja valokuvat. Miksi pitäisi jäädä murehtimaan ja suremaan lopuksi elämää? Jos tulee näistä asioista puhe niin varmasti sanon ihan miten asia on. Ei kenestäkään kuitenkaan mitään jää jäljelle.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:19"]
[/quote]
[/quote]
Voi hyvä luoja mitä mielensäpahoittajajien PASKAA.
Mitäs jos keskittyisitte siihen mitä on nyt, ei kuolemanjälkeiseen kukkahattuiluun.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:23"]
Minäkään en ole oppinut tuota haudallakäynnin perinnettä. Minulla on oma tapani muistella äitiä ja isää, haudalla käyn ehkä muutaman vuoden välein.
Mutta onneksi seurakunnan kanssa voi tehdä haudanhoitosopimuksen. Olen tehnyt sopimuksen kymmeneksi vuodeksi, johon sisältyy kesäkukka. Ei tarvitse pelätä, että hauta on siellä jotenkin epäsiistinä, vaikken sitä jatkuvasti kävisi hoitamassakaan.
[/quote]
Ei tämä ollut se pointti vaan että aloittaja sanoi vaimolle, ettei aio käydä tämän haudalla!!!!!!! Ettekö te nyt lukeneet (ymmärtäneet) aloitusta? Jos vaimo kuitenkin haluaa hautaan eikä mereen, niin sellainen puhe on loukkaavaa. Eri asia jos vaimo on niin merkityksetön ap:lle jo tämän eläessä, että ap kehtaakin käyttäytyä noin.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:24"]
Ei kenenkään terveys ole kiveen hakattu, jos minun vaimoni kuolisi vaikka syöpään, en jäisi suremaan vaan etsisin uuden rakkauden. En menisi hautajaisiinkaan. Koittaisin parhaani mukaan unohtaa entisen elämän, möisin talon, hävittäisin tavarat ja valokuvat. Miksi pitäisi jäädä murehtimaan ja suremaan lopuksi elämää? Jos tulee näistä asioista puhe niin varmasti sanon ihan miten asia on. Ei kenestäkään kuitenkaan mitään jää jäljelle.
[/quote]
TÄMÄ on rehellistä puhetta. Vaimokin voi tehdä johtopäätökset jo eläessään, miten tärkeä onkaan ja osalle asia voikin olla ihan okei. Tietysti ap:n vaimokin tekee nyt omat johtopäätöksensä ja sekös ap:lle ei nut sovi. Pilkahtikohan vaimon käytöksessä nyt erimielisyys? Pitääköhän vaimo useinkin mielipiteensä ap:stä itsellään? Nyt ap narisee, kun rehellisyys ei tuonutkaan suukkoa poskelle.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:26"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:23"]
[/quote]
Ei tämä ollut se pointti vaan että aloittaja sanoi vaimolle, ettei aio käydä tämän haudalla!!!!!!! Ettekö te nyt lukeneet (ymmärtäneet) aloitusta? Jos vaimo kuitenkin haluaa hautaan eikä mereen, niin sellainen puhe on loukkaavaa. Eri asia jos vaimo on niin merkityksetön ap:lle jo tämän eläessä, että ap kehtaakin käyttäytyä noin.
[/quote]
Älä huuda siellä. AP sanoi että aikoo muistella rakasta vaimoa itselleen sopivalla tavalla. Oletko siis sitä mieltä että ap:n pitäisi a) valehdella vai b) tehdä jotain itselleen ikävää vaimon kuoltua koska ap:n tapa surea ei vaimolle kelvannut?
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:00"]
Vai onko sulla jokin aivan traumainen syy, ettet pysty ajattelemaan haudalle menoa? En kysy vittuillakseni vaan ymmärtääkseni. Kerro se vaimolle.
[/quote]
Ei ole mitään traumaa. -ap