Voiko alle 1v-3vuotiaalle sattua jotakin hengenvaarallista sillä välim kun aamutorkkuu aikuinen?
Mulla on itellä vaivannut tää asia iha kauheesti mutta asutaan siis mun vanhempien naapurissa mun 11.1 3vuotta täyttävän tytön kaa ja vanha ongelma alkanu toistua(nyt asiaa korjannut taas) mut vanhat virheet tulee myös pintaan.
Kun tyttäreni oli alle 1v ja vähä yli 1v niin mulla oli väsyneenä tapana kun olin katellut videoita puhelimella ja chattaillut yöhön asti eli lapsi ei hereil pitänyt. Nii kun herätään tytön kas nii ottaa sohvalla ns aamuköllöttelyy yms kun mulla oli sillon isompi sohva kun odotin äidiltä viestiä naapuriin et ne on herännyt äiti ja iskä kun sillo siä syötii enemmän nii mun tyttö ryömisis iässkin touhuili lattialla ja makoilin sohvalla ja ehkä välil torkahtelin.
Olin kyllä sillee et havahduin vähä välii kurkkii mitä se tekee ja si monesti avasin silmät pelkästään siitä kun se nousi sohvaa vasten ja tuijotti mua.
Löysi välillä rikkinäisii pikku esineitä ja jotakin neuloja ja nastoja mikä si mua hirvittääkin mut hän ei ikinä laittanu kauheemmin suuhu mitää ja jos laittoi nii sylkäs tosi nopeesti pois kun tajus et ei kuulu suuhun.
Mut usein havahduin tähänkin jos sil joku nastakin kädes.
Siin olin tarkka kun alko liikkuu et jatkojohtoo ei laittais suuhun ja sen omas kämpäs otinkin ylös siltä ettei sitä laita mut nyt siis tää sama mut vaa makkaris on alkanu tulla kun tyttö isompi niin sillon aikasemmin mun porukat aamupäiväl hyökkäs tänne ja havahtu asiaan ja nyt myöhemmin vaa kerran nii et olin sängyl nii kaikkina näinä kertoina käyty läpi et niistä tää ei oo yhtää hyvä juttu.
Mustakaan tää ei oo yhtää hyvä juttu ja tuntuu et inhoon itteeni et se vaa toistunu varsinkin sillon kun tyttö pienempi vaik havahduinkin mitä tekee vaikken iha kaikkea laatikon availuja yms kuullutkaan.
Äiti tuonu esille että voi sattua jotakin ja oon sen kaa käyny monta kertaa myöhemmin läpi asiaa nii jälkäteen sanonut et ei se oo kauheen todennäköistä mut mahollista et kaukaa haettu et tapahtuis mut se ei ikinä itse laittanu mun hereil olles makuulle sekunnikskaan ettei nukaha vaik ei ole sikeeuninen.
Vaik asiaa ny oon korjannut nii varsinkin kun tyttö oli pienempi nii möröt kummittelee et jos se olis kuollut mun takia nii oonko ainoo joka näin tehny ja mitä muut on mieltä?
Huomaan ongelmaa tosiaankin ja siks muuttanut asiaa mut pelottaa jos mun rakkain olis kuollut mun takia🥺🥺
Kommentit (93)
Tiedostan asian myös, äitikin sanoi että ei niin turvallista kotis olekkaan ettei voisi vaikka olisikin epätodennäköistä
Yleensä koti tehdään mahdollisimman turvalliseksi lapselle, juuri siksi että sä voit vaikka ottaa torkut ja tiedät että lapsi ei pääse ulos ovesta tai ikkunasta tai syö jotain myrkyllistä. Vanhemmat tarvitsevat myös unta ja lepoa. Vaarallisempaa ois että sä vaikka nukahdat väsyneenä auton rattiin.
Verhokaihtimien narujen muoviset kartiopäät kannattaa leikata pois ja jättää ne narut erillisiksi. Sillä tavalla lapsi ei ainakaan hirttäydy verhonnaruihin.
Pesuaineet ja muut myrkyt korkealle/ lukkojen taakse.
Älä laita kokkiveitsiä terä pystyssä pesukoneen aterinkoriin. Sellaiseen kaatumalla on ainakin yksi lapsi kuollut Suomessa.
Pesuaineet ja muut onneksi aina ollut niin korkealla ettei viäkää yletä
Mutta se valvominen on omaa hölmöyttä eikä lapsen aiheuttamaa, tuo herääkin 8-9aikaan aamulla ja menee 20-21 nukkuun
Monta kertaa sillon aijemmin perhetyöntekijän kaa tästä juteltiin eikä huolestunut mitä kyl sillee ihmettelen koska parempi olis kun olin pelästynyt että olis jättänyt mulle sen tunteen et tajuan
Kuinka myöhään sä sitte torkuit aamulla?
Ei jaksanu lukea.
Ihan kun jonkun teinin kirjoittamaa sepustusta.
Yodako siellä kirjoittelee sanajärjestyksiä päin alvettia?
Mitä se lapsi nyt tekee, sillä aikaa kun sä räpellät tänne sekavia?
Vierailija kirjoitti:
Ei jaksanu lukea.
Ihan kun jonkun teinin kirjoittamaa sepustusta.
No aika lähellä, oon mä ny 21v tänä vuonna 22v et ei ei teinistä kauhe kaukana
Toivottavasti lapsesi oppii kirjoittamaan paremmin kuin sinä 🧐
Tämän on pakko olla provo, ei yhdessäkään lapsiperheessä lapsi löydä satunnaisesti "neuloja ja nastoja", ja jos näin käy niin ei varmasti käy toiste.
Mutta, yleensä koti on tehty lapsille mahdollisimman turvalliseksi, vaikka tietysti aina jotain voi sattua. Henkilö, joka torkahtelee ja lapsi löytää sillä aikaa nastoja ja neuloja, tarvitsee kipeästi apua, jo eilen.
Tärkeintä olisi sinun korjata omaa unirytmiäsi, että osaisit mennä aikaisemmin nukkumaan ja jaksaisit olla hereillä silloin kun lapsi on. Ei lasta voi vielä pitkään aikaan jättää yksin, ja se on yksin jättämistä jos sinä nukut ja lapsi puuhaa omiaan. Tiedän kuitenkin äitejä jotka näin tekee eli et ole ainoa.
Pistän pahemmaksi, mutta tämä oli mun miehen syy. Mieheni käytti siis nuuskaa lasten ollessa vaua/taaperoiässä. Lopetti ensin tupakoinnin kun tulin raskaaksi ja sitten aloitti nuuskankäytön kun aloin odottaa toista. Pahinta siinä nuuskailussa oli, että käytti sitä missä ja milloin vaan, myös nukkuessa... meillä oli sitten sängyssäkin joskus niitä limanuuskamyttyjä ja yhden kerran nuorempi sotten löysi ja pisti suuhunsa sellaisen. Minä jouduin sit tietenkin soittamaan päivystykseen, että meillä on 8 kk vauva nyt ehkä syönyt nuuskaa. Siellä sitten neuvoivat seuraamaan tilannetta, ei noussut kuumetta eikä muuta, mutta mikä ressi ja häpeä onkaan vahtia niin pientä lasta, että mitä myrkkyä on sisuksiinsa laittanut. Olin kyllä niin hlvetin vihainen miehelle, että se lopetti sen nuuskaamisen sitten siihen paikkaan.
Aina voi sattua vaikka mitä. Mikä vain on mahdollista.