Onko normaailia, että ekaluokkalainen ei käy suihkussa yksin?
Oltiin sellaisessa kyläpaikassa, jossa äiti meni pesemään ekaluokkalaista.. Sain kuvan, että ihan jokailtainen toimenpide.
Meillä kyllä ihan itse peseytyvät, mutta onko ihan yleistäkin tämä, etteivät kouluikäiset itse peseydy?
Kommentit (87)
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 16:20"]Kyllähän jotkut pesee vielä 9-vuotiaiden hampaitakin eikä näe siinä mitään outoa. Toisissa perheissä sitten taas lapset ovat kykenevämpiä vähän nuorempina.
[/quote]
Just käytiin hammaslääkärissä 9-vuotiaan kanssa ja noottia tuli kun annetaan itse pestä hampaat. On tosi näppärä muksu, mutta niin vain on jäänyt ienrajat huonolle hoidolle poskissa. Kuulemma kaikilta lapsilta tulisi aikuisen pestä hampaat ainakin 10-11 ikävuoteen saakka.
Jos on hirveän pitkä tukka niin helpompaahan se on, kun on joku auttamassa. En pitäisi sitä mitenkään outona, mutta eipä ole tarvinnut avittaa. Osasin itsekin ihan peseytyä kunnolla silloin ekaluokalle mennessä...
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:59"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:53"] [quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 16:20"]Kyllähän jotkut pesee vielä 9-vuotiaiden hampaitakin eikä näe siinä mitään outoa. Toisissa perheissä sitten taas lapset ovat kykenevämpiä vähän nuorempina. [/quote] 10 v on vasta motorisesti kykenevä pesemään hampaansa itse. Eli tarkistaa kannattaa. [/quote] Riippuu varmaan kymmenvuotiaasta? On se kumma kun kirjoitetaan kaunoa, tehdään lettejä ja jotkut pikkuvanhat kymppiveet nykyään melkein meikkaavatkin niin ei hampaita osata pestä? :D [/quote] Googlaapa ihan faktaa. Jotkut aikuisetkin pesee päin p***tä hampaansa.
[/quote]
No googlaampa ihan faktan :D :D :D No ei minulta ole pesty ja varmaan riippuu ihan lapsesta, ihan oikeasti. Itse pesin kuten hamppilääkäri ohjeisti, ensin sisäpinnat, sitten ulkopinnat ja lopuksi purupinnat... Aina kehuivat ihan pikkusesta asti että hyvin pestyt hampaat. Tosiaan yksilökohtaista, eihän kaikkia esim. kiinnosta hampaiden pesu yhtään. Aina kannattaa tarkistaa, jos epäilyttää. En itse uskoisi että 10-v "alistuisi" moiseen, ainakaan jos omaa lapsuuttaa muistelee.
Meillä 5v poika osaa käydä yksinkin suihkussa mutta yleensä patistan isän kanssa yhtäaikaa, että tulee kunnolla pestyä ja lattia kuivattua yms.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:59"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:53"] [quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 16:20"]Kyllähän jotkut pesee vielä 9-vuotiaiden hampaitakin eikä näe siinä mitään outoa. Toisissa perheissä sitten taas lapset ovat kykenevämpiä vähän nuorempina. [/quote] 10 v on vasta motorisesti kykenevä pesemään hampaansa itse. Eli tarkistaa kannattaa. [/quote] Riippuu varmaan kymmenvuotiaasta? On se kumma kun kirjoitetaan kaunoa, tehdään lettejä ja jotkut pikkuvanhat kymppiveet nykyään melkein meikkaavatkin niin ei hampaita osata pestä? :D [/quote] Googlaapa ihan faktaa. Jotkut aikuisetkin pesee päin p***tä hampaansa.
[/quote]
No googlaampa ihan faktan :D :D :D No ei minulta ole pesty ja varmaan riippuu ihan lapsesta, ihan oikeasti. Itse pesin kuten hamppilääkäri ohjeisti, ensin sisäpinnat, sitten ulkopinnat ja lopuksi purupinnat... Aina kehuivat ihan pikkusesta asti että hyvin pestyt hampaat. Tosiaan yksilökohtaista, eihän kaikkia esim. kiinnosta hampaiden pesu yhtään. Aina kannattaa tarkistaa, jos epäilyttää. En itse uskoisi että 10-v "alistuisi" moiseen, ainakaan jos omaa lapsuuttaa muistelee.
[/quote]
Se on googlaanpa
Ei jumalauta ihmiset. Teidän viisveet siis tekee kaiken ihan itse ja yksin. Käyvät pesulla ja osaavat pestä hampaansa ja saavat värjätä tukkansa ja pelata gta:ta?? Sit ihmetellään, et miksei ne muksut hoida vanhempiaan tai käy ees kattomassa. No ei kai, kun ei ne vanhemmatkaan koskaan missään auttaneet, aina vaan oletetaan, että kyllä lapsi pystyy mihin vaan, "kyllä meidän Mirkkuli osaa jo ajaa autoa ja korjata pesukoneenkin, ja ikää on vaan neljä. Itekseen asumaan muuttaa sitten kun menee ekalle."
Lapsilla on varmaan sellainen olo, ettei vanhempia kiinnosta ja hirvee paine pärjäämiseen. Sit mietitään, et miks ne vitun itsemurhatilastot on niin helvetin kovat täällä.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:50"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 16:20"]
Kyllähän jotkut pesee vielä 9-vuotiaiden hampaitakin eikä näe siinä mitään outoa. Toisissa perheissä sitten taas lapset ovat kykenevämpiä vähän nuorempina.
[/quote] Öö jos 9-vuotiaalta pitää aikusen pestä hampaat niin ei todellakaan ole normaalia
[/quote]
Hammaslääkärit suosittelevat, että aikuinen pesee lapsen hampaat 10-vuotiaaksi asti.
Mä en näe mitään ihmeellistä siinä, ettei ekaluokkalainen käy yksin suihkussa. Jos on vaikka pitkät hiukset niin niitä voi olla hankala pestä kunnolla. Tai voihan sitä ihan muutenkin käydä yhdessä, jos kerran tilaa on.