Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työelämä on nykyisin sellaista että erittäin monet on koko ajan ihan äärirajoilla?

Vierailija
09.01.2022 |

Ei mielestäni ollut tavanomaista 70- tai 80-luvuilla tällainen suomalaisessa työelämässä. Työ oli enemmän vain yksi osa elämää silloin.

Eikö asioiden pitäisi mennä parempaan eikä huonompaan suuntaan?

Miksi näin on tapahtunut?

Onko asiaa tutkittu kunnolla?

Kommentit (1097)

Vierailija
141/1097 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 35-vuotiaana työkyvytön koska työelämä vei äärirajoille ja sen yli. Et todella kannattavaa elinkeinoelämältä ajaa ihmiset loppuun ja työkyvyttömyyseläkkeelle.

Jos vastaan kävelisi joku yritysjohtaja joka on paasannut tehostamisesta ja liian korkeista palkoista työntekijöillä ja että pakko saada halpatyövoimaa niin luultavasti vetäisin tätä turpaan.

Vierailija
142/1097 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ihmiset ei halua maksaa tuotteista ja palveluista enempää.

Ei pystytä, kun ei ole ostovoimaa. Asumiseen ja elämiseen menee suurin osa rahoista.

Ja ostovoiman vähyys johtuu siitä, että työnantajat halpuuttavat työn hintaa.

Tässä nostaisin myös pöydälle Suomen järjettömät elinkustannukset. Jos sähkö(nsiirto), asuminen, autoilu ja ruoka ovat noin kalliita, ostovoima pakollisten menojen jälkeen jää todella heikoksi. (enkä tarvitse tähän nyt niitä kolmea aktiivista talvipyöräilijää kommentoimaan miten ilman autoa pärjää hienosti, ja kolme lasta harrastekamoineen sekä ruokaostokset kulkevat tarakalla näppärästi, asennekysymys).

Ostovoimaa nimenomaan tarvitaan, että ihmisillä olisi varaa maksaa tuotteista hiukan enemmän. Toki paradoksi on siinä, että tämä lisähinta ei nykysysteemillä valu työntekijöiden hyvinvointiin, vaan omistajien jo ennestään pulskiin lompakoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/1097 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha raha raha.

Vierailija
144/1097 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustakaa itse firma ja tehkää siitä hyvä työpaikka.

🤣

Vierailija
145/1097 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielihyvin ellei sitäkin olisi tehty vielä enemmän mahdottomaksi kuin edes siedettävän, keskiverron työpaikan pitämisestä.

Vierailija
146/1097 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ei saa arvostella pomoja ellei itse ole pomohenkilö. "Tee ite parempi".

Vierailija
147/1097 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kun ihan tosissaan. Jos on aina niiin helvetillistä olla työnantajan palveluksessa niin kuin näissä keskusteluissa on, niin kyllä minä ainakin harkitsisin vakavasti yrittäjyyttä. Ja siitä sitten muita palkkaamaan ja takaamaan hyvä henki työpaikalla.

Näitä ulisijoita vaan piisaa, joille ei ikinä mikään ole hyvä, mutta mitään ei viititä tehdäkään tilanteelle.

Vierailija
148/1097 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimmalla osalla asiantuntijatyössä olevista on liian huonot it-taidot. He luulevat niitä hyviksi, koska eivät tiedä paremmasta. Oikeasti merkittävän määrän asiantuntijan työstä voisi automatisoida, jos halua ja osaamista riittää.

T: asiantuntija, joka opetteli viime kesälomallaan käyttämään Office365:n PowerAutomatea ja VBA:ta ja tekee töitä sen takia ehkä puolet työajasta

Lähinnä kai suurin ongelma on se, että tuollaisista mahdollisuuksista ei edes tiedetä. Olen 30 ja sain vasta vuosi sitten konkreettisesti nähdä, mitä macrot ovat. Olin myös hämmästynyt, että kesäpoika oli kehitellyt itselleen VBA:lla oman systeemin, jolla oli automatisoinut osoitteiden kirjoittamisen. Onhan se mielenkiintoista. En mä kuitenkaan itseäni tyhmänä pidä etten sitä aikaisemmin tiennyt, eihän edes suuret viisaat työnantajat ole keksineet mainostaa tällaista "Päivikki hei, helpota omaa työkuormaasi ja opettele tää".

Koska pääset internetiin, lienee sellainen väline kuin Google tuttu. Sillä minäkin nuo löysin, kun ryhdyin etsimään tietoa siitä, mitä eri asiat ohjelmissa, joita kyäytän, tekevät. Eri hain asioita tyyliin "what is powerautomate?" "What record macro means?" Jne. Tuntuu siltä, että suurin osa asiantuntijoista on kuin heillä olisi hevosten silmälaput, jotka rajaavat näkökentän vain niihin asioihin, joita jo osataan ja joita robottimaisesti toistetaan.

Kun ei tiedä mitä etsiä, ei tiedä mitä etsiä. Nyt juurikin olen siinä tilanteessa, että voisin ja voin googlata noita asioita. Aiemmin en tiennyt mitä ne ovat, enkä myöskään tiennyt, miten niistä voisi olla apua minun työssäni. Nuo ovat hyviä juttuja, mutta ei ihminen ole tyhmä jos ei noita tiedä. Kuten sanoin, edes työnantajat eivät ymmärrä kannustaa ihmisiä helpottamaan, anteeksi, tehostamaan, työtään noiden avulla. Ei ole mikään itsestäänselvyys, että ihminen, asiantuntijakaan, osaisi noin vain koodata työnsä mukavaksi. Ei edes insinöörikoulutuksessa opeteta muuta kuin excelin peruskomennot.

Niin, tässä juuri tullaan siihen, että tietoa ei voi itse hakea. Viemällä hiiren kursori Excelissä jonkun sellaisen "nappulan" päälle, josta et tiedä, mitä se tekee, näet nappulan nimen. Sen voi sitten löydä Googleen. Toinen tapa etsiä asioita on mennä kirjastoon, etsiä Excel-kiroja ja sitten katsoa niistä termejä ja laittaa ne Googleen. Myös YouTubesta ihan pelkällä Excel-hakusanalla löytyy kaikkea. Jos Oma ongelmanratkaisukyky ei riitä mihinkään näistä, niin ei pidä ihmetellä, jos työ tuntuu liian vaativalta.

Vierailija
149/1097 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei onnistu. Harva haluaa maksaa enemmän palveluista ja tuotteista, vain koska työntekijöitä kohdellaan hyvin ja lain mukaan. Varsinkin jos tarjotat palveluja toisille yrityksille, niin halvin tarjous voittaa -- viis miten missä kenellä ja millä hinnalla duunit teettää.

Kun markkinoiden on annettu mennä tämmöiseksi, niin vaikea on menestyä tai edes selvitytyä toimimalla oikein. Jos firmassa on muita osakkaita tai sijoittajia, kaikkia kiinnostaa vaan mitä he itse saavat voittoa, ja jos olet yksin omistajana joudut itse ottamaan takkiin, jos koitat hoitaa kaikki asiat hyvin.

Vierailija
150/1097 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kun ihan tosissaan. Jos on aina niiin helvetillistä olla työnantajan palveluksessa niin kuin näissä keskusteluissa on, niin kyllä minä ainakin harkitsisin vakavasti yrittäjyyttä. Ja siitä sitten muita palkkaamaan ja takaamaan hyvä henki työpaikalla.

Näitä ulisijoita vaan piisaa, joille ei ikinä mikään ole hyvä, mutta mitään ei viititä tehdäkään tilanteelle.

Se asioiden muuttaminen ei ole työntekijöistä kiinni, vaan yritysten johdosta ja omistajista sekä sijoittajista.

Vierailija
151/1097 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

rarehanu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ihmiset ei halua maksaa tuotteista ja palveluista enempää.

Väärin.

Työnantaja halua päästä mahdollisimman pienillä työvoimakuluilla ja tehdä mahmollisimman paljon voittoa.

sekä että, yritykset haluavat tehdä voittoa, mutta kuluttajat eivät myöskään halua maksaa enempää eettisesti tuotetuista tuotteista.. tämä on totuus.

Vierailija
152/1097 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minimimiehityksellä maksimitulos."

"Säästöjä, säästöjä."

"Osakkeenomistajien ehdoilla."

Siinäpä nykyajan iskulauseet.

Vierailija
153/1097 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täystyöllisyys loppui ysärin lamaan. Sen jälkeen työnantajan markkinat. 

Vierailija
154/1097 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se asioiden muuttaminen ei ole työntekijöistä kiinni, vaan yritysten johdosta ja omistajista sekä sijoittajista.

Perusta oma firma niin voit olla itse noita kaikkia!

Vierailija
155/1097 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asenteet ovat erilaiset kuin ennen. Vaikka laissa on esimerkiksi määrätty että työnantajan olisi huolehdittava työntekijöistä, eipä monet piittaa. Ei vaikka se toisi huonoa mainetta ja olisi huonoa liiketoiminnalle.

Go figure.

Vierailija
156/1097 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perusta oma firma niin voit olla itse noita kaikkia!

No ei tuo sullakaan ihan ruksuta jos näin laajaan työnteon ala-arvoisuuteen et keksi muuta kommentoitavaa kuin kaikille tyytymättömille omat firmat, jep jep, näin ne työelämän ongelmat ratkaistaan, hiljaa tai sit firmaa! :D

Vierailija
157/1097 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia teorioita alempana. Oma kokemus on kaupalliselta alalta, ja useampi työkaveri eri firmoissa on kärsinyt työuupumuksesta. Itsellänikin se on ollut lähellä.

1. Alimmilla rivityöntekijöillä on täysi vastuu oman työnsä resurssoinnista. Pyyntöjä tulee sieltä ja täältä, ja jos pyydät esihenkilöltä apua tai neuvoa, niin hän vaan toteaa, että ”priorisoi”. Mites siinä priorisoit, kun kaikki pyynnöt on pakko tehdä ja mielellään heti. Esihenkilöllä on 20+ alaista eikä hän ymmärrä suurimman osan käytännön työstä hölkäsen pöläystä, jotta pysyisi neuvomaan ajankäytössä.

2. Työn venyminen vapaa-ajalle vaikeuttaa henkistä palautumista. Iltakokoukset ovat asia erikseen, vaikkei nekään mitään mukavia ole, mutta kyse on myös henkisestä irrottautumisesta. Vapaa-ajalla saa SoMessa jatkuvasti omaan työhönsä liittyvää mainontaa (kiitos evästeet), ja muutenkin työstä on vaikeaa päästää irti. Fyysinen liikunta auttaisi, mutta usein työpäivien jälkeen on niin poikki, ettei sille vaan riitä energiaa. Mistä päästäänkin seuraavaan pointtiin…

3. Työpäivät ovat rytmiltään aivan mahdottomia. Tuottavalle työlle ei jätetä aikaa, vaan koko päivä menee palavereissa. Sitten se itse työ pitää tehdä kiireellä palsujen välissä, jolloin väkisinkin syntyy virheitä. Asiantuntijatyössä aivojen pitäisi päästä välillä lepäämään, että ongelmanratkaisu toimisi, mutta sen sijaan aivot toimivat koko ajan ylikierroksilla. Hiljaisia hetkiä ei ole, kun koko ajan piippaa puhelin, meili, Teams, Slack tai jokin muu sovellus. Ja jos laitat ne hetkeksi pois päältä, niin saat haukut siitä, ettet ole tavoitettavissa.

4. Kaikesta säästetään, kaikkein eniten työntekijöiden kouluttamisesta. Esihenkilö valittaa, että osaamista pitäisi olla siitä, tästä ja vielä tuosta, mutta kun pyytää rahallista ja ajallista tukea koulutukseen, niin sitä ei heru. Eli työhön vaadittava osaaminen pitäisi hankkia mielellään vapaa-ajalla ja omalla rahalla. Jatkuva riittämättömyyden tunne myös kuormittaa, kun töitä ei pysty tekemään niin hyvin kuin haluaisi.

5. Kiitoksen puute. Työpaikoilla pääasiassa puututaan virheisiin, mutta onnistumisista harvoin saa kiitosta. Jos on tunnollinen ja ankara itselleen, niin jatkuva negatiivisiin asioihin tarttuminen vie voimat.

Vierailija
158/1097 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämä on jotenkin vaativampaa kuin ennen, monilla työt seuraavat kotiin, on etätyötä ja meileihin esim pitää vastata kotoakin. Ja ihmiset ovat koko ajan saavutettavissa. Vapaa-ajan ja työn raja on häilynyt.

Ehkä ei uskalleta asettaa omia rajoja? Minun piti olla nykyisessä työpaikassani tämä 7v ennen kuin sisäistin että en ole työpaikkani omaisuutta, vaan päinvastoin minä myyn omaa aikaani/työpanostani työnantajalle. Vapaa-aikani on arvokasta nykyään.

Vierailija
159/1097 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos robottien verotusta nostettaisiin, työntekijöiden verotusta voitaisiin samassa suhteessa laskea. Näin työntekijöiden palkkaaminen on halvempaa ja saadaan silää työvoimaa ja työntekijöitä.

Tällä tavoiteltaisiin tuloveron progression keventämistä ja sitä kautta tuloerojen kasvattamista.

Vierailija
160/1097 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä pitää kohdella hyvin, mutta poliitikot hyväksyvät sen, että esim. työpaikan kiusaaminen eli henkinen väkivalta hyväksytään eikä siitä tule työnantajalle seuraamuksia kuin äärimmäisen harvoin. Valittakaa tästä poliitikoille!

Systeemi on mätä. Viranomaiset ovat laatineet säännöt itseään suojelemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän