Vasta 2800€ säästössä omakotitalon omarahoitusta varten
N. 15 000€ pitäisi saada säästettyä, että on säästöjä n.10 000€ ja saa lainan sekä sitten saa maksettua varainsiirtoveron ja kaupanvahvistuksen.
No pakkohan se on jostakin aloitettava. Olen tällä hetkellä opintovapaalla ja tulot normaalia pienemmät, niin ei kauheasti vielä kerry säästöön. Ja kyllä, vanha omakotitalo muuttotappiokunnasta. Ei ole home tms. talo vaan hyvässä kunnossa pidetty talo jossa lapsen kanssa asun vuokralla. On sukulaisen omistama talo.
Kommentit (51)
Pysy positiivisena ja muista jos alat epäilemään valitsemaasi tietä niin olet oikealla polulla. Kaikkea hyvää elämääsi ja toivottavasti saat rahat kasaan.
Vierailija wrote:
Multa jäi ymärtämättä, että miksi sun täytyy säästää 15000€ jotta sulla olisi säästössä 10000€. Mihin se viisi tonnia katoaa?
No tuossahan se lukee aloituksessa ihan selvästi: varainsiirtovero ja kaupanvahvistus. Lainaa varten säästöjä 10 000€. Mikä tuossa nyt muka oli epäselvää?
Ap
Vierailija wrote:
Pysy positiivisena ja muista jos alat epäilemään valitsemaasi tietä niin olet oikealla polulla. Kaikkea hyvää elämääsi ja toivottavasti saat rahat kasaan.
Kiitos tsempeistä! Sen unohdin mainita, että rahastoon menee 50€/kk. Pieni summa siellä vasta on eikä tuottoa oli tullut paljon mitään, mutta onpa jotakin kertymässä. S-bonukset ohjaan suoraan säästötilille. Teen villasukkia ja -lapasia ja niistä saadut rahat ohjaan suoraan myös säästöön.
Ap
Kaupanvahvistuksen on meillä aina maksanut myyjä (mutta tontit onkin ostettu kaupungilta).
Varainsiirtoveroon on käytetty asuntolainaa.Toki ei kannata jättää lainaa niin tiukalle, että se on parista tonnista kiinni.
Vierailija wrote:
Kaupanvahvistuksen on meillä aina maksanut myyjä (mutta tontit onkin ostettu kaupungilta).
Varainsiirtoveroon on käytetty asuntolainaa.Toki ei kannata jättää lainaa niin tiukalle, että se on parista tonnista kiinni.
Mä haluan maksaa sen veron heti pois ja siksi säästän siihen rahat. Kyllä mä olen käsittänyt, että mä sen kaupanvahvistuksen maksan.
Ap
Tuolla summalla et saa edes kunnon Legotaloa. Hommaa lisätyö, kerää tyhjiä tölkkejä jne. Kulutus minimiin.
Vierailija wrote:
Multa jäi ymärtämättä, että miksi sun täytyy säästää 15000€ jotta sulla olisi säästössä 10000€. Mihin se viisi tonnia katoaa?
Opettele lukemaan.
Vierailija wrote:
Ei kyllä ainakaan kaksi vuotta sitten voinut käyttää asuntolainaa varainsiirtoveroon. Tai ei ainakaan meidän pankille käynyt se. Omakotitalossa varainsiirtovero on todennäköisesti muutenkin enemmän kuin pari tonnia, meillä se oli noin kymppitonni.
Vierailija wrote:
Tuolla summalla et saa edes kunnon Legotaloa. Hommaa lisätyö, kerää tyhjiä tölkkejä jne. Kulutus minimiin.
Mitä ihmettä sä oikein selität? 10 000€ omarahoitusta ja sitten saan lainan. Mikä tässä nyt oli se ongelma? En todellakaan ala täällä tuppukylässä kiertämään ja etsimään jotakin tölkkejä kun ei niitä pahemmin missään ikinä näy. En kysynyt mitään vinkkejä. Olen opintovapaalla ja keikkatyötä teen sen minkä pystyn. Kulutan lapsen kanssa mitä kulutan.
Ap
Hauska sattuma! Aloitin juuri tänään säästämisen omaan talon. Haaveissa nimenomaan sopiva omakotitalo muuttotappiokunnasta. Haavetta kohti pienin askelin! Minä myös olen pienituloisessa osa-aikatyössä vielä tällä hetkellä, toivottavasti saan paremman työn ja pääsen vauhtiin säästämisessä. Unelmoin niin ikiomasta kodista meidän pienelle perheelle, eli minulle, tytölle ja kissoille :)
Mulla 35 000e. Säästän 2000e/kk.
N30
Kannattaa huomioida että vanhan talon omistajalle voi koska tahansa tulla joku yllättävä ongelma joka saatttaa maksaa 2000-10000 euroa ja on pakko korjata nopeasti. Erityisen hankalaa on jos omistajalla on peukalo keskellä kämmentä ja joutuu maksamaan remonttimiehille.
Vierailija wrote:
Hauska sattuma! Aloitin juuri tänään säästämisen omaan talon. Haaveissa nimenomaan sopiva omakotitalo muuttotappiokunnasta. Haavetta kohti pienin askelin! Minä myös olen pienituloisessa osa-aikatyössä vielä tällä hetkellä, toivottavasti saan paremman työn ja pääsen vauhtiin säästämisessä. Unelmoin niin ikiomasta kodista meidän pienelle perheelle, eli minulle, tytölle ja kissoille :)
Mä saan aikuiskoulutustukea ja sitten teen keikkatyötä amistutkinnollani. Opiskelen AMK:ssa ja ala on melko varmasti työllistävä. Reilu vuosi olisi vielä opintoja jäljellä. Keväällä teen enemmän töitä, mutta en silti kokopäiväisesti. Kesän olen sitten töissä pari kuukautta ja kuukausi on palkallista kesälomaa.
Tsemppiä sullekin säästämiseen!
Ap
Vierailija wrote:
Kannattaa huomioida että vanhan talon omistajalle voi koska tahansa tulla joku yllättävä ongelma joka saatttaa maksaa 2000-10000 euroa ja on pakko korjata nopeasti. Erityisen hankalaa on jos omistajalla on peukalo keskellä kämmentä ja joutuu maksamaan remonttimiehille.
Kannattaa aina huomioida että on näitä lyttääjiä :) miten uuteen taloon ei voisi tulla yllättäviä ongelmia?
Vierailija wrote:
Paljonko haet lainaa?
Se riippuu siitä koska saan säästöt kasaan. Talon myyntihinta tulee olemaan se mitä omistajalla on tuolloin lainaa jäljellä. Nyt sitä on n. 70 000€.
Ap
Kannattaisi laskea myös pystyykö sitä lainaa edes lyhentämään lainkaan. Siihen kun ei sitten asumistukea saa. Yhteiskunta kun ei ostele kellekään asuntoja.
Varainsiirtovero on meillä ainakin maksettu asuntolainasta. Ei sitä summaa ole käteisellä pitänyt olla missään jemmassa
Vierailija wrote:
Mulla 35 000e. Säästän 2000e/kk.
N30
No sulla on asiat hyvin. Mulla ei edes ole tulot noin paljoa tällä hetkellä kuin sä laitat säästöön. Enkä voisi säästää noin paljon vaikka tekisin kokopäiväisesti nykyistä työtäni. Enkä kyllä pysty säästämään noin paljon edes tulevassa ammatissa.
Ap
Lapseni säästi 15 000 euroa vuodessa tekemällä osa-aikaisia keikkatöitä. Avustimme ilmaisella asumisella kotona.