Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuorotyöläiset narisee aina työvuoroista

Vierailija
01.05.2015 |

Mikä siinä on, että ihmiset lähtee esim. hoitoalalle, jossa 80% on vuorotyötä ja sitten valitetaan niistä työvuoroista? Monta vuotta esimiehenä olen kyllästynyt siihen, että aina joku valittaa, kun ei saa vapaaksi vappua tai oli viime pääsiäisen töissä ja nyt on niin epäoikeudenmukaista, jos vappukin menee töissä!!! Jos yksi ihminen tekee 20 työvuorolistat, niin ei ole aikaa selata joka ikisen työvuoroja 5 vuotta taaksepäin, eikä sekään ole reilua, jos uusimmat tekee aina kurjimmat työvuorot. Miksi ihmiset tulee hoitoalalle, jos ei halua tehdä iltavuoroa, vappua, juhannusta, joulua ja kesälomatkin hoiva-alalla yleensä kiertävät, koska koko taloa ei voi ottaa täyteen pelkkiä sijaisia heinäkuuksi!!!

Kommentit (221)

Vierailija
181/221 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

a Pitkäaikaissairaalassa taas juostiin hulluna aamuvuorot, jos pomo paikalla. Taidettiin marista kokouksissa, että aamuvuoroissa muka liian vähän väkeä. Pomo lepytteli, että yrittäkääs jaksaa, ei voi enää enempää siirtää illoista aamuun. Ei meillä mikään kiire ollut, kunhan esitettiin nuoruuden huimina. Vanhat naiset ihmetteli vierestä, miten noilla tytöillä tulee niin kiire. Saattoivat olla itseensä tyytyväisiä, kun itse suoriutuivat ihan vaivatta aamuist;)

Menikö minulla jokin ohi? Mitä tuo hyödytti? Hauskuuden vuoksi juostiin hulluna aamuvuoroissa?

Vierailija
182/221 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työyhteisöjen kokousajan priorisointi on myös päänvaivaa esimiehelle aiheuttava. Mitä on pakko käydä yhdessä läpi ja mitä sen lisäksi ehditään.

Eikä kaikkialla enää ehditä pitää kokouksia koko työporukalle. Tiimit vain keskenänsä kokoustaa. Ennen oli työhyvinvointipäiviä tai työkykyliikuntaa, nyt ei ole vuosiin ollut koko porukalle mitään yhteistä. Kiitos vain, mutta eivät kaikki halua Mariskooleja tai vastaavia kotiinsa pölyttymään. Mieluummin viettäisin mukavan päivän/iltapäivän yhdessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/221 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä ole hoitoalalla sellaista sääntöä, että tietty määrä juhlapyhinä pitää olla vapaana tai työnantaja saa sakot. Aika mahdotonta se olisikin hyvin pienissä yksiköissä, esim. asuntolat, joissa työntekijöitä tarvitaan just silloin kun asukkaat on paikalla ja arkipäivinä kun asukkaat on töissä, ei tarvii olla ohjaajia tupa täynnä...

Vierailija
184/221 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka se Liljan ja Teemun ja Sannan esimerkki oli täysin kuvitteellinen, olin ympännyt sinne niitä samoja asioita, joista on valitettu. En ikimaailmassa toistaisi täysin autenttista tilannetta täällä ihan jo tietoturva- ja lojaliteettisyistä, mutta esimerkin voi sanoa jollain tavalla kuvastavan valituksen aiheita työvuoroihin liittyen. Ihan hyviä huomioita tänne tulikin! Ja miksei saa tulla vaikka lisääkin ratkaisuehdotuksia. Ulkopuolelta näkee joskus selkeämmin. Yh-työntekijät ovat selvästi jakaneet mielipiteitä: toisten mielestä tulee huomioida elämäntilanne ja hoitomahdollisuudet, toisten mielestä ei erityiskohtelua. Samoin Lilja jakoi mielipiteitä: joidenkin mielestä esimiehen tulee huomioida tasapuolisuus pyhien suhteen vaikkei ole toivomuksia ja muut toivoneet vapun vapaaksi ja joidenkin mielestä taas se on vähän kuin oma moka js ei auta napista tai jälkikäteen uhkailla, jos ei toivo/ tee omaa listariviä, vaikka siitä on yhteisössä sovittu. Hmmm, mikä sitten tosiaan on aiheellista valitusta, mikä turhaa.

Vierailija
185/221 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 13:47"]Sitä paitsi: yksityisellä sektorilla on nykyään myös tulostavotteet. Kun palvelu on myynnissä, maksava osapuoli tahtoo halvalla hyvää. Jos sitä ei saa, kääntyy nokka toiseen suuntaan. Se merk. asiakkaiden vähenemistä mistä voi seurata vaikka lomautus tai irtisanominen. Työvuorot kiristyy jos tiukennuksia rahaliikenteessä. Että sikäli on hyvä jos on vuoroja joista valittaa.
[/quote]
Ketä hyödyntää uhkailu irtisanomisilla? Eikö tään ole vähän esimiesten narinaa "ei te kuitenkaan mistään töitä saa jos ette ole tyytyväisiä näihin tapoihin toimia". Ihan niin se ei ole. Mulle hoitotyö on esim. sivuansion, nykyisessä työpaikassa ihan kivaa mutta ei välttämätöntä, silti riittää töitä ja esimies jopa pyrkii pitämään minut talossa jotta en vaihtaisi toisaalle.

Vierailija
186/221 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narisevat myös siitä, kun koko muu maailma ei elä saman rytmin mukaan.

Vierailija
187/221 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 09:40"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 09:32"]

Miksi Lilja on töissä?

[/quote]

En ole tuon kirjoittaja, mutta minun logiikallani siksi, että hän ei ole toivonut vapaata. Listan tekijä ei ole ajatustenlukija ja itse olettaisin, että jos ei ole vapaa-/vuorotoivetta, niin hän haluaa tulla töihin ja mikä tahansa vuoro kelpaa.
[/quote]

Kyllä, näin se juuri voi mennä. Jokaisen kanssa kun ei ole mahdollista käydä keskustelua joka listaa varten! Esimies tai listantekijä saattaa olettaa, että on silloin samantekevää, mikä vuoro siinä on. Ja jos on sovittu, että vähintään ehdottomat toiveet pitää merkitä etukäteen listalle (eli jokainen osallistuu), niin jos joku ei sitä tee, kuinka hänen toiveensa voidaan huomioida!

Vierailija
188/221 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse opiskelin hoitoalalle, jo opiskeluaikana opettajat antoivat ymmärtää että työvuoroista valitus kuuluu asiaan ja "kaikkialla" tämä asia on epäreilusti hoidettu. Kylvettiin tarkoituksella sellaista ennakkoasennetta tuleviin hoitajiin, että ihan varmasti meistä jokainen oli töihin mennessään jo valmiiksi sillä mielellä, että väärin kohdellaan joka tapauksessa. Itselläni on myös toisen alan koulutus ja kieltämättä joskus on ihmetyttänyt tämän naisvaltaisen alan työntekijöiden osaamattomuus tällaisissa organisointiasioissa. Osittain kyse on tosin asennevammoistakin.

Vierailija
189/221 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 16:55"]

Tessin mukaan vuorojen väli pitää olla väh 9 tuntia.

[/quote] 

minkä tessin? niitäkin on erilaisia...

Vierailija
190/221 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 22:21"]Narisevat myös siitä, kun koko muu maailma ei elä saman rytmin mukaan.
[/quote]

Totta tuokin eräiden kohdalla. Auta armias, jos ei lähikauppa ole auki, kun vuorotyöläinen lähtee äitienpäivänä yövuorosta kotia kohti.

Vierailija
191/221 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 10:56"]Kun itse opiskelin hoitoalalle, jo opiskeluaikana opettajat antoivat ymmärtää että työvuoroista valitus kuuluu asiaan ja "kaikkialla" tämä asia on epäreilusti hoidettu. Kylvettiin tarkoituksella sellaista ennakkoasennetta tuleviin hoitajiin, että ihan varmasti meistä jokainen oli töihin mennessään jo valmiiksi sillä mielellä, että väärin kohdellaan joka tapauksessa. Itselläni on myös toisen alan koulutus ja kieltämättä joskus on ihmetyttänyt tämän naisvaltaisen alan työntekijöiden osaamattomuus tällaisissa organisointiasioissa. Osittain kyse on tosin asennevammoistakin.
[/quote]

Eikä? Ihan oikeasti? Ei ihme, jos työvuoroihin ollaan tyytymättömiä, jos se on jo perusoletus, että jokainen pettyy.

Vierailija
192/221 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 10:41"]Autonomiseen työaikasuunnitteluun ei voi ketään pakottaa. Jos tuossa esimerkissä kyseinen "Lilja" ei halunnut itse tehdä riviään, esimiehen tulee kai valvoa, että tasapuolisuus toteutuu silti.
[/quote] Mutta jos ei toivo vapaata, niin voi myös olettaa, että haluaa olla töissä. Mikään lakihan ei kiellä tekemästä vaikka 10 vappua putkeen. Vähän marttyyrin kuuloista jättää toivomatta ja sitten ulista ja alistua, kun listat on jo tehty. Vappua ei voi verrata esim jouluun tai juhannukseen muutenkaan.

Vierailija
193/221 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 22:17"]Hmmm, mikä sitten tosiaan on aiheellista valitusta, mikä turhaa.

[/quote]

Esimiehen kannalta ratkaisevinta on yrittää pitää työilmapiiri mahdollisimman hyvänä. Yhteisön kannalta on myös merkitystä sillä miten tosissaan nurisia on esim. lähtöaikeistaan. Kaksi samaa työtä tekevää henkilöä voi olla työpaikalle myös eriarvoisia, toisen lähtö työpaikalta ei vaikuta kuin vähän (tai joskus se voi myös olla helpotus) kun taas jonkun toisen lähtö, jopa tyytymättömyys voi olla työpaikankannalta iso menetys.

Terveydenhuoltoalalla esimiehen tehtävä ei todellakaan ole helppo paineita tulee niin työntekijöiltä joiden puolella työhyvinvoinnin kannalta esimiehen tulisi olla. Painetta luo myös niin poliittiset päätökset, säästötavoiteet, tavoiteet hoidon laadun suhteen jne.

Vierailija
194/221 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä että maailmassa on keksitty vaikka mitä laitteita ja sairauksien parannuskeinoja ja ihminen on käynyt jopa avaruudessa, mutta työvuorolistojen suunnittelu on edelleen niin vaikeaa! Mistähän voisi johtua...?

Vierailija
195/221 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 23:21"]Minä esimiehenä laitan surutta uusimmat tekemään (eka vuoden ajan) paskat vuorot. Tokihan uudet siitä kitisee, mutta mun mielestä paikkansa on ansaittava. Sitten kun vuoden on ollut, niin lähtee taas "kierto."
[/quote]
--------
Ja sinä esimiehenä kohtelet alaisiasi siis epäoikeudenmukaisesti. Kyllä nuorella hoitajalla om jo ihan tarpeeksi työtä siinä, että opetellaan talon tavoille ja koulun jälkeen kerrytetään oikeata tietotaitoa työelämästä. Tämän stressin lisäksi haluat vielä nakittaa heille paskimmat vuorot? Kyllähän pyhistä rahaa saa, mutta haluaako työntekijä AINA tehdä surkeimmat vuorot? Tuolla toiminnalla esimies vaan varmistaa sen, ettei nuori hoitaja ole työpaikkaansa tyytyväinen. Siinäpä sitten saa pohdiskella, miksi niin moni haluaa vaihtaa alaa. Jotain järkeä tuohon johtamiseen, oikeasti...
T. Sh-opiskelija, jolla on reilu työnantaja

Vierailija
196/221 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein 19 vuotta vuorotöitä, lisäksi olin muutaman vuoden esimiehenä tehden listoja. Niitä valittajia on aina, sama mitä tekee. Muutaman vuoden jälkeen annoin kaiken mennä toisesta korvasta ulos.

Vierailija
197/221 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuorotyöläisten kakara. Onnekseni äidillä oli vapaat juhlapyhät yleensä. Olisi ollut ihan kamalaa, jos jouluna ei olisi kotonaan saanut juhlia. Perheellisten vuorotyöläisyys ei ole helppo juttu. Yhteiskunta korjaa sadon, jos ei vanhemmat ehdi kasvattaa.

Vierailija
198/221 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 11:24"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 23:21"]Minä esimiehenä laitan surutta uusimmat tekemään (eka vuoden ajan) paskat vuorot. Tokihan uudet siitä kitisee, mutta mun mielestä paikkansa on ansaittava. Sitten kun vuoden on ollut, niin lähtee taas "kierto." [/quote] -------- Ja sinä esimiehenä kohtelet alaisiasi siis epäoikeudenmukaisesti. Kyllä nuorella hoitajalla om jo ihan tarpeeksi työtä siinä, että opetellaan talon tavoille ja koulun jälkeen kerrytetään oikeata tietotaitoa työelämästä. Tämän stressin lisäksi haluat vielä nakittaa heille paskimmat vuorot? Kyllähän pyhistä rahaa saa, mutta haluaako työntekijä AINA tehdä surkeimmat vuorot? Tuolla toiminnalla esimies vaan varmistaa sen, ettei nuori hoitaja ole työpaikkaansa tyytyväinen. Siinäpä sitten saa pohdiskella, miksi niin moni haluaa vaihtaa alaa. Jotain järkeä tuohon johtamiseen, oikeasti... T. Sh-opiskelija, jolla on reilu työnantaja

[/quote]

Olen samoilla linjoilla, useammassa paikassa esimiestyötä tehneenä, siihen välillä kyllästyneenä ja uudelleen palanneena. Uudet työntekijät ovat yhä useammin "vanhoja", eli ovat jo vuoden tai pari roikkuneet sijaislistoilla, hypänneet työyhteisöön silloin kun joku sairastuu ja oksentaa pää vessanpöntössä kotona, oli sitten joulu tai juhannus. Miksi pitää vielä nöyryyttää siten, että et ole ihan yhtä tärkeä kuin nämä vuosia täällä olleet? Totuus on kuitenkin loppupeleissä se, että ilman näitä uusia työntekijöitä koko yhteisö olisi pulassa, kun tietotaito siirtyy eläkkeelle tai mammat viettävät äitiyslomia ja hoitovapaita.

Vierailija
199/221 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 10:37"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 09:21"]

Kiitos hyvistä pointeista! Haastan ketjun alulle panijana vielä miettimään, mikä on kohtuullista narinaa ja mikä menee yli ja syö esimiestä. Kuvitteellinen esimerkki vappu: Tiina, Leena ja Saku ovat tehneet itse listaa varten omat rivinsä ja kaikilla vappu vapaa. Else tekee vain arkipäiviä, eli vappu vapaa. Niina on toivonut omalle rivilleen työvuoron mahd. myöhään alkavaksi vappuna. Reetta on ilmoittanut listaa varten, että hänellä on lapset (yh), eli ei voi olla koko viikonloppuna töissä. Raija ei kuulu hoitajiin, tekee avustavaa työtä. Sanna on jättänyt toiverivinsä suunnittelematta, koska on ollut pidemmällä saikulla, joka saattaa jatkua. Eeva ja Teemu ovat merkinneet toiveeksi kolmen päivän vapaat ja Eeva on ollut viimeiset 2 vappua töissä, joten hän on esimiestä muistuttanut, ettei ole tasapuolista, jos hän on taas töissä. Y.......

Vapun osalta mentäisiin suunnitelman mukaan, tosin varmasti johonkin vuoroon olisi mahdollista käyttää myös sijaista (vapun "ylimäärävapaa tai saikku).

[/quote]

Nythän vitsin murjaisit!!!!! Ei nykypäivänä yleensä sijaista palkata, jos ei jää työvuoroja vajaaksi listalla. Toisin sanoen pitää olla todellinen puute, että otetaan sijainen, koska se on kallista lystiä. Ainakin mun ed. duunipaikassa tulospalkkaus oli sitä, että määrärahoissa pysytään eikä sijaisbudjetti saanut ylittyä. Jokainen sijaisvuoro mietittiin kyllä.

Vierailija
200/221 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinno... Itse olen toimittaja, ja suunnitellut seitsemän vuotta työvuoroja yli kahdellekymmenelle. Vuorot vaihtelevat vuorokauden ympäri ja vuoden jokaisena päivänä. 

Ymmärrän ap:n kututuksen oikein hyvin. Ihmiset tarkkailevat vain omia vuorojaan, ei kokonaisuutta. He tosiaan tuntuvat luulevan, että vuoronlaatija muistaa jokaisen vuorot ties kuinka pitkältä ajalta. Itse kannustin kollegoja kirjaamaan vuorotoiveisiin senkin, jos kokevat, että jotain vuoroja on ollut liikaa tai liian vähän. Juurikin siksi, etten millään voi muistaa kaikkea.

Mutta mitä tulee vuorotöiden raskauteen, niin ap hyvä, ei sellaista voi oikeasti tietää jo ammattia valitessaan! Ympärivuorokautisen vuorotyön raskauden tajuaa kunnolla vasta tehdessä, ja raskaus sitä paitsi vaihtelee elämäntilanteen, iän ja työtehtävien mukaan. Vuorotkin muuttuvat, samoin voi työyhteisön koko ja haittavuorojen määrä vaihdella.

Joten kyllä, minusta vuorotyöläisellä on oikeus uupua ja valittaa. Niitä valituksia ei kannata ottaa henkilökohtaisesti, jos ei ole itse selvästi mokannut vuoroja laatiessaan (niitäkin toki joskus tulee, koska ihmisiä ollaan me vuorolaatijatkin).