Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuorotyöläiset narisee aina työvuoroista

Vierailija
01.05.2015 |

Mikä siinä on, että ihmiset lähtee esim. hoitoalalle, jossa 80% on vuorotyötä ja sitten valitetaan niistä työvuoroista? Monta vuotta esimiehenä olen kyllästynyt siihen, että aina joku valittaa, kun ei saa vapaaksi vappua tai oli viime pääsiäisen töissä ja nyt on niin epäoikeudenmukaista, jos vappukin menee töissä!!! Jos yksi ihminen tekee 20 työvuorolistat, niin ei ole aikaa selata joka ikisen työvuoroja 5 vuotta taaksepäin, eikä sekään ole reilua, jos uusimmat tekee aina kurjimmat työvuorot. Miksi ihmiset tulee hoitoalalle, jos ei halua tehdä iltavuoroa, vappua, juhannusta, joulua ja kesälomatkin hoiva-alalla yleensä kiertävät, koska koko taloa ei voi ottaa täyteen pelkkiä sijaisia heinäkuuksi!!!

Kommentit (221)

Vierailija
221/221 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 14:57"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 14:14"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 09:57"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 11:40"]

Niinno... Itse olen toimittaja, ja suunnitellut seitsemän vuotta työvuoroja yli kahdellekymmenelle. Vuorot vaihtelevat vuorokauden ympäri ja vuoden jokaisena päivänä. 

Ymmärrän ap:n kututuksen oikein hyvin. Ihmiset tarkkailevat vain omia vuorojaan, ei kokonaisuutta. He tosiaan tuntuvat luulevan, että vuoronlaatija muistaa jokaisen vuorot ties kuinka pitkältä ajalta. Itse kannustin kollegoja kirjaamaan vuorotoiveisiin senkin, jos kokevat, että jotain vuoroja on ollut liikaa tai liian vähän. Juurikin siksi, etten millään voi muistaa kaikkea.

Mutta mitä tulee vuorotöiden raskauteen, niin ap hyvä, ei sellaista voi oikeasti tietää jo ammattia valitessaan! Ympärivuorokautisen vuorotyön raskauden tajuaa kunnolla vasta tehdessä, ja raskaus sitä paitsi vaihtelee elämäntilanteen, iän ja työtehtävien mukaan. Vuorotkin muuttuvat, samoin voi työyhteisön koko ja haittavuorojen määrä vaihdella.

Joten kyllä, minusta vuorotyöläisellä on oikeus uupua ja valittaa. Niitä valituksia ei kannata ottaa henkilökohtaisesti, jos ei ole itse selvästi mokannut vuoroja laatiessaan (niitäkin toki joskus tulee, koska ihmisiä ollaan me vuorolaatijatkin).

[/quote]no jotkut tyhjäntoimittajat nyt ei tiedä vuorotyön raskaudesta yhtään mitään! ihan joutavaa koko porukka kun istuvat copypeistaamassa juttuja ulkomaisista lehdistä!

[/quote]

Älä viitsi aukoa päätäsi asiasta, mistä et mitään tiedä. Voin kertoa, että tarkkaa ja aikarajattua työtä on erittäin stressaavaa ja uuvuttavaa tehdä keskellä yötä tai vaikkapa puoli neljältä aamuyöllä töihin lähteneenä. Toki, ei meillä ole fyysistä työtä eikä kenenkään henki ole työn jäljestä kiinni, mutta virheitä ei saisi olla ja työ on asiantuntijatyötä. Kopioimalla ei yksikään suomalainen media tee juttujaan.

Tämä nyt on itse asian eli vuorosuunnittelun kannalta täysin sivuseikka, mutta käy palstan vakio-toimittajavihaaja joskus ärsyttämään, kun kommenteistaan huokuu silkka tietämättömyys.

[/quote]

Miten tuo toimittajan työ muuten suhtautuu perhe-elämään? Pystyykö tekemään pelkkää päivävuoroa? Olen samaa mieltä, että ei ole asiallista lytätä toisen työtä, jos ei ole päivääkään sitä tehnyt! Jos tuossa kyseessä hyvin nuori ihminen? En siis tiedä enkä tunne, mutta hoitoalan kokemuksella tiedän, että nuoret kollegat/ alaiset/harjoittelijat ovat joskus hyvinkin kärkkäitä ja varmoja siitä, että se heidän tekemänsä työ on joko paskinta, arvokkainta, vaikeinta tai raskainta maailmassa ;)

[/quote]

Näinhän se on.

itse en ole pystynyt järjestämään itselleni päivätyötä, sitä tekee arviolta varmaan neljäsosa toimittajista. Uutispuolella vain pomot. Onneksi mies on aikakauslehdessä, niin edes hänellä on säännöllinen päivätyö. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan