Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tylytin äsken äitiäni kunnolla

Vierailija
30.04.2015 |

puhelimessa. Mutta tajusin puhelun aikana, että äiti elää aivan ihme valheissa, ja niiden turvin ja oikeutuksella haukkuu ja syyttää minua. Hän esimerkiksi väitti hänen ystäviensä tietävän, miten hän kasvatti minua ja millainen äiti hän oli. Totuus kuitenkin on se, että äiti oli kun oltiin paikassa jossa oli muita ihmisiä aivan ystävällinen ja normaali, mutta kun pääsimme kotiin alkoi hirveä haukkuminen ja raivoaminen minulle. 

Hänen ystävillään ei ollut mitään käsitystä siitä, miten äiti kohteli minua kun olimme kahden. Ja nyt äiti väittää, että kaikki tiesivät ja olivat hyväksyviä. Ja mä olen kokenut siis aivan jotain muuta, mutta en ole lapsena oikein erottanut sitä, ettei äidin ystävät todella näe, mitä äiti mun kanssa harrastaa. 

Joku toinenkin samantapainen valhe siinä puhelimessa tuli esille, missä näin, että äiti on aivan valheellinen, suorastaan harhainen sen suhteen, mitä on luullut tai mitä nyt jälkikäteen uskoo tehneensä ja mikä oli totta. 

Itse olen kuvitellut, että asiat ovat äidille yhtä selviä kuin minullekin, että hän huusi, mitätöi ja raivosi minulle, mutta hän onkin autuaasti unohtanut kaiken.... Minä en tietenkään ole ja pahoinvointini määrä on suhteellisen merkittävää.. Olen äiti nyt itsekin, auttakaa, mistä haen apua? Pelkään ettei minua oikein uskota, koska äitikään ei usko kun kerron, että hän oikeasti teki pahaa minulle. Hän sanoo, ettei asia ollut niin ja halusi, että mä meen lääkäriin, aivan kuinMÄ olisin tässä se hullu, vaikka toedän, etten oo. Mieskin on samaa mieltä tai ainakin että äiti on sen sitten aiheuttanut, mutta mua pelottaa. En saa apua mistään.

Niin se tylytys oli sitä, että annoin tulla äidilleni, mille kaikki on tuntunut. Äiti osin suuttui, osin mitätöi naureskelemalla minulle että oonkos kärsinyt tai jotain ihan hirveää. Ihan hirveä viha äidiltä, kun en ole sellainen kuin hän haluaisi, ehkä valehtelee senkin kun sanoo, ettei oo vihainen tai vihaa minua? Olen jo päälle 4-kymmenen, siksikin tää hävettää kun mun pitäis jo toipua nopeemmin. Nyt oon 1,5 vuotta oireillut akuutimmin, sitä ennen 20 vuotta eriasteista alakuloa ja masista. Mutta en ole koskaan aiemmin nähnyt että äiti ei näe mua oikeastaan lainkaan vaan elää ihan omia valheitaan tai jotain. Oon luullut, että meillä ois ns. välit ja koittanut ylläpitää niitä, kun olen ajatellut, että se on oikein. Mutta en jaksa enää, vaikka rakastankin häntä, mutta en jaksa enää, kun ei tästä tule enää yhtään mitään. Tuntuu, ettei minua auta kukaan ja mieskin jo väsyy ihan täysin, vaikka on jaksanut tähän asti olla mun tuki ja turva aivan mielettömän suuresti.

Kommentit (187)

Vierailija
121/187 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä on monen vaikea tajuta, miten paha asia on, jos oma äiti tuhoaa ihmisen elämän jo alkutaipaleella. Sitä on vihainen, silti tavallaan kaipaa äitiä. Jota ei ole koskaan ollut. Mutta toivoo että se Ihminen olisi siellä. Äidissä. Ei voi itsekään uskoa, että joo, oma äitini ei minua rakastanut ja kohteli huonommin kuin kukaan voi koskaan kohdella. Ettei ole sitä äitiä tai tule koskaan olemaankaan. Ei saa edes anteeksipyyntöä, mutta pitäisi olla väleissä. Vain koska se on Äiti. Kuinka moni pitäisi jälkeenpäin yhteyttä vaikkapa väkivaltaiseen exään? Kuinka moni pitää yhteyttä väkivaltaiseen Äitiin? Joka ei lyö enää, vain koska ei uskalla lyödä aikuista (oman kokoistaan, pelkästään pienempiään/heikompiaan). Ja tiedän kokemuksesta, näistä ajatuksista on vaikea saada selkää tai ymmärrettävää pakettia. Onhan se jo niin ristiriitainen ajatus itsessään, että vihaa omaa äitiä.

Vierailija
122/187 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 23:46"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 23:39"]

Sinua on varmasti kohdeltu huonosti lapsena ja olet siitä pitkään kärsinyt. Se on kuitenkin menneisyyttä. Olisiko viimeistään nyt aika jättää se taakseen ja mennä eteenpäin? Et saa sitä mennyttä muutetuksi etkä äitiäsi sen paremmin. Itse voit vaikuttaa nykyisyyteesi ja tulevaisuuteesi sen suhteen, haluatko jäädä ikuisiksi ajoiksi hakemaan syitä ja oikeutuksia pahaan oloosi ja vellomaan siinä menneessä. Ihan varmasti tähän sinua on yritetty terapiassakin ohjata, se kannattaa ottaa vastaan. Ja vastuu omasta elämästäsi. Jos sinusta tuntuu pahalta olla tekemisissä äitisi kanssa, älä ole hänen kanssaan tekemisissä. Eikä se, mitä äitisi ystävät tietävät tai eivät tiedä lapsuudestasi muuta enää nykytilannettasi yhtään miksikään. Elä omaa elämääsi, mene eteenpäin.

[/quote]

Ohjata terapiassa? Eiköhän siellä ideana ole ottaa ohjat itselle, eikä kukaan ala minua siellä ohjailla. Minua on nyt ohjailtu ihan tarpeeksi elämäni aikana (äiti). Ei sitä osaa tajuta kukaan muu kuin samaa itse kokenut ja siitä selviytynyt, tai en ainakaan tiedä voisko. Luulla voi vaikka mitä. En jaksa tällaisia nonsenseneuvoja nyt, oon itse sen verran paljon käsitellyt asioitani. Ne äidin ystävät eivät tiedä, mutta saa mua silti vituttaa jos ne siellä sitten syö kakkua eikä tajua jos mä sanon äitiä vaikka limanuljaskaksi. Vaikka ymmärränkin, miksi ne tekee niin, et syövät vain kakkua, eikä tajua minun olostani mitään. Mä sentään joudun ottamaan heidät huomioon kyllä ja koittamaan olla normaalisti  ENKÄ häpäistä ruumista.

Ap
[/quote]

Kummallista. Ajatukset pyörii äidin luona ystävien ja äidin ruumiin häpäisemisen ympärillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/187 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikila ei ole samanlaiset äidit. Kunpa olisikin, sellaiset normaalit perushyvät. On hyvä asia, jos aikuinen lapsi hahmottaa, mikä on vanhemmiltaan tervettä käytöstä ja mikä ei. Pahan voi katkaista, olematta itse äidin kopio. Itsekin aikoinaan olin shokkitilassa ja täysin yksin näiden asioiden kanssa. Tutustuin aiheeseen, yksin, hain kaiken tiedon narsistisesta äidistä netistä ja ymmärsin pitkän prosessin päätteeksi, että minun elämäni voi jatkua vain ilman äitiä. Tai olla jatkumatta, uhrina. Olen siis äiditön, tai siis on minun synnyttäjäni elossa. Se sama tyyppi, jolla on kaikki sairaat narsisitiset ominaisuudet.

Ota aikaa elämässäsi, tutustu rauhassa alueeseen narsistinen äiti. Et häviä siinä mitään, kun satsaat itseesi ja autat itse itseäsi. Alue on niin laaja, että yksittäiset kommentit täällä eivät helposti auta. Et ole yksin.

Vierailija
124/187 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ajatukset pyörivätkin koston ympärillä jos on oikeutetusti vihainen...

Vierailija
125/187 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 15:23"][quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 13:20"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 13:17"]

Onko sinulla sisaruksia? Itsekeskeisyytesi perusteella ei.

[/quote]

Tämä ihminen sanoi minusta pahaa. Turhaan mä sinulle vastaan, olet jo nähnyt minut pahana.

Ap

[/quote]

Miksi jankutat nyt yhtä ja samaa asiaa? Olet sanonut tuon saman lauseen jo useita kertoja. Mene eteenpäin äläkä jumitu nyt yhden  kommenttiin. 
[/quote]

Minusta ap on hyvin itsekeskeinen ja vaikea ihminen

Vierailija
126/187 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 17:26"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 15:23"][quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 13:20"] [quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 13:17"] Onko sinulla sisaruksia? Itsekeskeisyytesi perusteella ei. [/quote]  Tämä ihminen sanoi minusta pahaa. Turhaan mä sinulle vastaan, olet jo nähnyt minut pahana. Ap [/quote] Miksi jankutat nyt yhtä ja samaa asiaa? Olet sanonut tuon saman lauseen jo useita kertoja. Mene eteenpäin äläkä jumitu nyt yhden  kommenttiin.  [/quote] Minusta ap on hyvin itsekeskeinen ja vaikea ihminen

[/quote]Minä taas näen ap:n haavoittuneena ihmisenä. Joka kaipaa ymmärrystä. Oikea näkemyshän hänellä on, äiti on tehnyt väärin. Satuttanut häntä.

Vierailija
127/187 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 17:26"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 15:23"][quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 13:20"] [quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 13:17"] Onko sinulla sisaruksia? Itsekeskeisyytesi perusteella ei. [/quote]  Tämä ihminen sanoi minusta pahaa. Turhaan mä sinulle vastaan, olet jo nähnyt minut pahana. Ap [/quote] Miksi jankutat nyt yhtä ja samaa asiaa? Olet sanonut tuon saman lauseen jo useita kertoja. Mene eteenpäin äläkä jumitu nyt yhden  kommenttiin.  [/quote] Minusta ap on hyvin itsekeskeinen ja vaikea ihminen

[/quote]

Kun ihminen on ongelmissa ja yrittää niitä selvitellä, ei se tee ihmisestä itsekeskeistä ja vaikeata. Asiat voivat olla vaikeita ja itsestään, sekä muista välittävä ihminen yrittää etsiä vastauksia ja ratkaisuja ongelmatilanteisiin. Maailma olisi kammottava paikka elää, jos ihmiset vain tuomittaisiin ongelmista avauduttuaan.

Vierailija
128/187 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 16:31"]Esim. eilen sanoin äidille puhelimessa, että poikani on minusta joskus ärsyttävä, mutta että en minä sitä lapswn syyksi laita. Koitin siis osoittaa äidille, että en laita sitä lapsen syyksi, että minulla on sellaisia tunteita, toisin kuin hän mun lapsuudessani syytti minua syylliseksi, vaikka mä ainakin oon kokenut, ettei se ollut mun syy, mutta on ollut todella vahingollista kokea, että äidistä hänen tunteensa minusta ovat minun syytäni. (Ja tästä on myöhemmin tullut lähinnä ongelmia ihmissuhteissa muiden kanssa).

Niin äitini oikein hämmästyi pientä paheksuntaa äänessään: onko "Ville" sinusta ärsyttävä? Sanoin, että joo, mutta en mä siitä lasta syytä. Niin sitten äiti sanoi minulle: " hei mutta ootko SÄ tehnyt jotain, että Ville käyttäytyy ärsyttävästi?  Olin ihan että wtf, ai nytkö sen voikin nähdä noinpäin ja sanoin, että no en tiedä, mutta että miten sä voit epäillä minua syylliseksi että minusta poikani on ärsyttävä, kun silloin kun mä olin pieni ja mä olin sinusta ärsyttävä (niin että hän siis yhä on sitä mieltä, että mä olin) niin sitten kuitenkaan SÄ et syytä itseäsi ja kysy minulta, että mitä SÄ olit tehnyt, jotta koit minut ärsyttävänä? 

Äiti ei vastannut vaan alkoi kysyä, miten mä tuun toimeen muiden kanssa.

Ap
[/quote]

Äitisi kysymys on aiheellinen. Olen huolissani lähinnä lapsetasi

Vierailija
129/187 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n ongelma lienee vaikea, seinää on tullut eteen, kun häntä ei ole ymmärretty, erittäin ymmärrettävää. Ehkä hän on miettinyt kostoa yhtenä ratkaisukeinonaan, kun ei muutakaan ole voinut tai saanut oikeata apua ja tukea ongelmaan. Ei tuo kostoratkaisu niin kummallinen ajatus ole, kun tässä oikein muistelen, niin kyllä itsekin joskus mietin tuota keinoa. Sain sitten sanottua takaisin äidille vähän nasevammin ja puhuttua omasta elämästäni, miten äiti toiminnoillaan sitä yritttää tuhota ja se johti vain järkyttävimpiin, sairaisiin vastatoimenpiteisiin äitini puolelta, minun laajaan syrjintään. Ratkaisut löytyi tosiaan, kun tietoa löysin narsistisesta äidistä. 

Kosto ei koskaan ole fiksu ja älykäs reaktio. Viisaus ja se, että itse toimii fiksusti, muita vahingoittamatta, ovat onnen ohjeet elämään. Pahimmallekin narsistille ainoa näpäytys, mitä on hyvä tehdä, jos jokseenkin haluaa miettiä tai tuhlata elämäänsä sen narsistin aatoksiin.

Vierailija
130/187 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vaikuttaa ihmiseltä, joka on päättänyt jäädä kiinni omiin kuvitelmiinsa. Hän ei tajua, että jokainen kokee asiat eri tavalla ja aika usein niin kuin on päättänyt. Yksi avantoon hyppäävä kokee kamalaa kauhua ja pelkoa, toinen onnistumisen riemua. Molemmilla on sama avanto, silti kokemus erilainen. Ap on päättänyt, että äidissä oli vikaa joten hänen ei itsensä tarvitse tehdä mitään. Terapeutit puhuvat ap:sta, koska ap on asiakas jonka korvien väli on vinksallaan. Äidistä ei tarvitse puhua, koska lapsuus meni jo, sitä ei voi muuttaa, mutta ap:n keksimät kokemukset voi.

Vierailija
131/187 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Esim. eilen sanoin äidille puhelimessa, että poikani on minusta joskus ärsyttävä, mutta että en minä sitä lapswn syyksi laita. Koitin siis osoittaa äidille, että en laita sitä lapsen syyksi, että minulla on sellaisia tunteita, toisin kuin hän mun lapsuudessani syytti minua syylliseksi, vaikka mä ainakin oon kokenut, ettei se ollut mun syy, mutta on ollut todella vahingollista kokea, että äidistä hänen tunteensa minusta ovat minun syytäni. (Ja tästä on myöhemmin tullut lähinnä ongelmia ihmissuhteissa muiden kanssa).

Niin äitini oikein hämmästyi pientä paheksuntaa äänessään: onko "Ville" sinusta ärsyttävä? Sanoin, että joo, mutta en mä siitä lasta syytä. Niin sitten äiti sanoi minulle: " hei mutta ootko SÄ tehnyt jotain, että Ville käyttäytyy ärsyttävästi?  Olin ihan että wtf, ai nytkö sen voikin nähdä noinpäin ja sanoin, että no en tiedä, mutta että miten sä voit epäillä minua syylliseksi että minusta poikani on ärsyttävä, kun silloin kun mä olin pieni ja mä olin sinusta ärsyttävä (niin että hän siis yhä on sitä mieltä, että mä olin) niin sitten kuitenkaan SÄ et syytä itseäsi ja kysy minulta, että mitä SÄ olit tehnyt, jotta koit minut ärsyttävänä? 

Ap

[/quote]

No voi jumalauta. Sivukaupalla jauhantaa ongelmista, joita ei edes ole. Kyllä on niin first world problems, että oksat pois. Luuletko olevasi ainoa, jonka vanhempien toimet ovat myöhemmällä iällä ihmetyttäneet ja jopa raivostuttaneet? No kuulepa, et ole. Me muut olemme vaan osanneet päästää siitä napanuorasta irti ja jatkaneet elämäämme. Tee sinäkin niin ja lakkaa valittamasta."

Ja jokainen vanhempi ja lapsi on oman aikautensa lapsi. Ja lapsen asema ja yhteiskunnassa on muuttunut valtavasti 40-50-vuoden aikana. Esim. vielä 60-70-luvulla lasta kohdeltiin perheessä aivan toisin kuin tänä päivänä, jopa alan ammatilaiset ja kasvatusohjeet neuvoivat tekemään niin esim. ettei lasta saanut kannustaa tai kehua, muuten hänestä tuli ylpeä tai pitää sylissä, sillä vauvasta oli vaarana tulla liian riippuvainen, eikä 50-60-luvulla ollut sopivaa vanhempien näyttää avoimesti tunteitaan lapsille, ainakaan sivistyneissä piireissä, vanhempia jopa teititeltiin ja piikatytöt hoitivat lapsen perustarpeet ja sitä ennen, lapset olivat jopa alempaa pohjasakkaa ja arvottomia.  Luulen, ap. äidinkin olleen oman aikakautensa vanhempi ja toimineen sen mukaisesti.

Jokainen sukupolvihan kuvittelee olevansa parempi vanhempi kuin edellinen tai seuraava, mutta näinhän ei suinkaan ole, sillä samat virheet ja heikkoudet toistuvat sukupolvelta toiselle, myös ap. kohdalla, halusimme sitä tai emme. Onhan jokaisella sukupolvella omat ongelmansa, jolloin oma vanhemmuus on koetuksella, eikä olosuhteista johtuen voi aina tarjota parasta lapselle vaikka haluaisi, on paljon taloudellista hätää, ihmissuhde kriisejä, oma mielenterveys tai läheisen järkkyy jne.

Ja jokaisesta perheestä löytyy näitä jotka kokevat tulleensa väärin kohdeltuksi oli vanhemmat miten hyviä tahansa, sillä useimmat meistä hakevat jonkun syntipukin omiin ongelmiinsa, oli ne sitten todellisia tai ei. Ja yhtä hyvin voidaan kysyä miten ap. vanhemmat tai heidän vanhempana ovat edes selvyytee sodan kauhuuksista ja julmuuksista.

Vierailija
132/187 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 17:07"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 16:57"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 16:48"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 16:44"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 16:37"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 16:31"]

Esim. eilen sanoin äidille puhelimessa, että poikani on minusta joskus ärsyttävä, mutta että en minä sitä lapswn syyksi laita. Koitin siis osoittaa äidille, että en laita sitä lapsen syyksi, että minulla on sellaisia tunteita, toisin kuin hän mun lapsuudessani syytti minua syylliseksi, vaikka mä ainakin oon kokenut, ettei se ollut mun syy, mutta on ollut todella vahingollista kokea, että äidistä hänen tunteensa minusta ovat minun syytäni. (Ja tästä on myöhemmin tullut lähinnä ongelmia ihmissuhteissa muiden kanssa).

Ap

[/quote]

No voi jumalauta. Sivukaupalla jauhantaa ongelmista, joita ei edes ole. Kyllä on niin first world problems, että oksat pois. Luuletko olevasi ainoa, jonka vanhempien toimet ovat myöhemmällä iällä ihmetyttäneet ja jopa raivostuttaneet? No kuulepa, et ole. Me muut olemme vaan osanneet päästää siitä napanuorasta irti ja jatkaneet elämäämme. Tee sinäkin niin ja lakkaa valittamasta.

[/quote]

Ei ole kyse siitä. Et pysty näkemään ongelman ytimeen.  Ja inhoan sinua siksi, että päätit tulla sanomaan tuollaista paskaa.

Ap

[/quote]

Inhoa rauhassa. Eipä paljon hetkauta. Ai niin... mä olenkin normaali, jota ei kiinnosta jonkun mielenterveyspotilaan mielipide. Sinä taas takerrut siihen, kuinka joku tuntematon haukkuu sinua "pahaksi" ja jankutat siitä parin kolmen sivun verran. Pimee ämmä.

[/quote]

Joo no mutta kirjoittelusi perusteella saattaa tosiaan olla, että mä voin jopa sinua paremmin, joten silleen mua ei haittaa, oot mitä mieltä oot, kun ei sullakaan hyvältä näytä.

Ap

[/quote]

Kerropa, mitä minä olen paljastanut itsestäni tässä ketjussa? Muuta kuin sen, että mielestäni kaltaiset turhan ruikuttajat voisivat ottaa itseään niskasta kiinni ja lopettaa turhasta valittamisen. "Yhyyy, äiti mollasi mua lapsena." Joku tuolla vissiin epäili, että olisit insestin uhri. No, et ole. Jos olisit, niin ymmärtäisin, että psyykeesi on saanut kolauksen. Mutta oma valituksesi aihe on nähtävästi se, että äitisi ei ole arvostanut sinua tarpeeksi. No voi voi. Siinä itsesäälissä sitä kannattaakin koko elämänsä velloa. Sääli on sairaus, mutta itsesääli vielä pahempi.

Tiedoksesi, voin oikein mainiosti. Minulla on hyvät välit äitiini (joka toki on tehnyt mielestäni aivan älyttömiä tyhmyyksiä. Minä en vaan vatvo niitä vuosikymmenkaupalla). Minulla on hieno mies, ihanat lapset ja osaan katsoa asioita positiiviseltakin kantilta, vaikka elämä ei aina mene niin kuin minä haluan. Opettelepa se taito, niin jää turhat vinkumiset sinultakin vähemmälle.

[/quote]

Vielä kun oppisit suhtautumaan muiden vaikeuksiin myötätuntoisemmin. Tuollainen ikävä kommentointi antaa sinusta kuitenkin hiukan kehittymättömän kuvan mulle. Joka toki itsekin olen, mutta en yritäkään väittää muuta.

Ap

Vierailija
133/187 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sota ole syynä äidin rakkaudettomuuteen. Sodan aikana ja jälkeen, jos jotain on jäänyt jäljelle, vanhempien rakkaus lastaan kohtaan. Jotkut vanhemmat ovat kieroon kasvaneet, sodan jälkeisten perhevalistusten myötä, kun markkinatalous alkoi jylläämään. Siinä jäi sylin ja turvan valistus vähemmälle, seksi ja raha jylläsivät. Tosin lapsille kouluissa kyllä opetettiin, miten vanhemmille pitäisi puhua avoimesti kuukautisista ja ongelmista, muuten ok, paitsi että haukuttiin kotona paskahousuksi kun kuukautisista uskalsi hiljaa ja peläten kertoa, äidille, lasipalatsin seinien sisällä. Ei ole lapsen vika, jos kasvatus on pepusta.

Vierailija
134/187 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei ole kyse siitä. Et pysty näkemään ongelman ytimeen.  Ja inhoan sinua siksi, että päätit tulla sanomaan tuollaista paskaa. Ap"

Hyvä ap. sinä kuvittelet olevasi maailman napa ja kaikki pyörivän sinun ympärilläsi, etkä hyväksy pienintäkään kritiikkiä muilta tai äidiltäsi ja mieheltäsi, mutta kuvittelet kuitenkin sinulla olevan oikeus kohdella muita miten huonosti ja ilkeäst tahansa ja olet täysin poistolaltasi ja pahoitat mielesi, jos kun sanoo poikkipuolisen sanan.  Lue omia kommentejasi, kuinka parjaa muita ja kirjoitat ilkeästi ja aina löydät jonkun syntipukin, milloin se on äitisi, milloin täällä toinen kommentoija, jolle latelet suorat sanat.

Luulen, että sinulla on ongelmia äitisi lisäksi, myös opiskeluaikana, työssä, naapureiden kanssa jne. ja miehesi on vain joo, joo-ihmisiä ja perheesi pyörii sinun pillisi mukaan.

Ainoa tie pahaan oloosi  on rakastaa lähimmäisiä ja tulla kaikkien ihmisten kanssa toimeen, oli ne samaa mieltä tai ei ja olla armollinen itselleen, ettei kaikessa tarvitse olla se paras ja täydellinen, sillä jokaisella on meillä on omat vahvuudet ja heikkoudet, joiden kanssa on vain elettävä ja olla onnellinen.

Vierailija
135/187 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 17:15"]

"Mietimme asiaa nyt aamulla vielä mieheni kanssa, joka eilen jutteli myös äitini kanssa puhelimessa ja mies sanoi, että jos äitini on esimerkiksi jonain päivänä riidellyt kanssani jostain, ja mulla on ollut siitä paha mieli aamulla, niin kuin onkin, niin äitini on aamulla ajatellut, että "et sinä minulle mitään mahda", siis minä. Aivan kuin olisin miettinytkään sellaista! Mutta äitini on nähnyt minut niin, koska on itse sitten ilmeisesti aika ylemmyydentuntoinen. Ja kun olen oireillut sitä edellisillan riitaa, äiti on sitten jo unohtanut sen, koska eihän se häntä satuttanut, ja ajatellut mun vain kiukuttelevan ja että se menee ohi. Siitä ei ollut lainkaan kyse, eikä se, että äiti riidassa loukkasi minua ole mennyt ohi, kun sitä tapahtui jatkuvasti viikosta toiseen minun saamatta mitään apua tilanteeseeni äidin suhtautuessa minuun samanaikaisesti niin, että et sinä minulle mitään mahda! Siis naureskelu minun pahalle mielelleni silloin seuraavana aamuna kertoo siitä ajattelusta, enkä minä nähnyt sitä lainkaan niin, että minun uskotaan ajattelevan, että "et sinä minulle mitään mahda", mitä minun olisi pitänyt äidilleni "mahtaa"? Olisin mielelläni halunnut tulla hänen kanssaan toimeen, jos hän ei olisi tuollalailla mitätöinyt ja nähnyt täysin väärin minua.

Kun nyt ajattelen äitiäni ja sitä, että hän ajajtteli minusta että "et sinä minulle mitään mahda" alkaa moni muukin asia selvitä. Eli äiti on itse ylemmyydentuntoinen ja näkee sen takia muut ihmiset samoin, mikä ei minun ja isäni kohdalla pidä laisinkaan paikkaansa"

Huomatkoo itsekkään, mitä ajattelet. Kirjoitat tänne miehesi olettamuksia äidistäsi, mutta samalla jatkat sitä kuin ne olivatkin olleet äitisi ajatuksia - "et sinä minulle mitään mahda..."

Nyt tarvitset terapiaa ja pian, sillä tuollainen katkeruudessa piehtaroiminen ei tee kenellekään hyvää, kun olettamuksiakin pidät toteta.

[/quote]

No kuule mun mies on sen verran hyvä ihmistulkitsija että ei kyllä harhalaukauksia paljoa lauo. Tuo on aivan todennäköinen selitysmalli äitini käytökselle. Enkä nyt ymmärrä, miksei mulla saisi olla hänestä omaa käsitystäni, kun hänelläkin on ollut omansa minusta ja se on tehnyt minulle pahaa? Tuo ajatus sopi ainakin mun äidin muihinkin puheisiin esim isästäni, joten se on "koeteltavan" arvoinen tulkinta. 

Se voi olla juuri se tapa, jolla äitini on selvinnyt omasta lapsuusajastaan. Se ei vain toiminut hänen omalle lapselleen, koska en yrittänyt voittaa häntä. 

Ap

Vierailija
136/187 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 18:37"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 17:07"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 16:57"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 16:48"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 16:44"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 16:37"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 16:31"]

Esim. eilen sanoin äidille puhelimessa, että poikani on minusta joskus ärsyttävä, mutta että en minä sitä lapswn syyksi laita. Koitin siis osoittaa äidille, että en laita sitä lapsen syyksi, että minulla on sellaisia tunteita, toisin kuin hän mun lapsuudessani syytti minua syylliseksi, vaikka mä ainakin oon kokenut, ettei se ollut mun syy, mutta on ollut todella vahingollista kokea, että äidistä hänen tunteensa minusta ovat minun syytäni. (Ja tästä on myöhemmin tullut lähinnä ongelmia ihmissuhteissa muiden kanssa).

Ap

[/quote]

No voi jumalauta. Sivukaupalla jauhantaa ongelmista, joita ei edes ole. Kyllä on niin first world problems, että oksat pois. Luuletko olevasi ainoa, jonka vanhempien toimet ovat myöhemmällä iällä ihmetyttäneet ja jopa raivostuttaneet? No kuulepa, et ole. Me muut olemme vaan osanneet päästää siitä napanuorasta irti ja jatkaneet elämäämme. Tee sinäkin niin ja lakkaa valittamasta.

[/quote]

Ei ole kyse siitä. Et pysty näkemään ongelman ytimeen.  Ja inhoan sinua siksi, että päätit tulla sanomaan tuollaista paskaa.

Ap

[/quote]

Inhoa rauhassa. Eipä paljon hetkauta. Ai niin... mä olenkin normaali, jota ei kiinnosta jonkun mielenterveyspotilaan mielipide. Sinä taas takerrut siihen, kuinka joku tuntematon haukkuu sinua "pahaksi" ja jankutat siitä parin kolmen sivun verran. Pimee ämmä.

[/quote]

Joo no mutta kirjoittelusi perusteella saattaa tosiaan olla, että mä voin jopa sinua paremmin, joten silleen mua ei haittaa, oot mitä mieltä oot, kun ei sullakaan hyvältä näytä.

Ap

[/quote]

Kerropa, mitä minä olen paljastanut itsestäni tässä ketjussa? Muuta kuin sen, että mielestäni kaltaiset turhan ruikuttajat voisivat ottaa itseään niskasta kiinni ja lopettaa turhasta valittamisen. "Yhyyy, äiti mollasi mua lapsena." Joku tuolla vissiin epäili, että olisit insestin uhri. No, et ole. Jos olisit, niin ymmärtäisin, että psyykeesi on saanut kolauksen. Mutta oma valituksesi aihe on nähtävästi se, että äitisi ei ole arvostanut sinua tarpeeksi. No voi voi. Siinä itsesäälissä sitä kannattaakin koko elämänsä velloa. Sääli on sairaus, mutta itsesääli vielä pahempi.

Tiedoksesi, voin oikein mainiosti. Minulla on hyvät välit äitiini (joka toki on tehnyt mielestäni aivan älyttömiä tyhmyyksiä. Minä en vaan vatvo niitä vuosikymmenkaupalla). Minulla on hieno mies, ihanat lapset ja osaan katsoa asioita positiiviseltakin kantilta, vaikka elämä ei aina mene niin kuin minä haluan. Opettelepa se taito, niin jää turhat vinkumiset sinultakin vähemmälle.

[/quote]

Vielä kun oppisit suhtautumaan muiden vaikeuksiin myötätuntoisemmin. Tuollainen ikävä kommentointi antaa sinusta kuitenkin hiukan kehittymättömän kuvan mulle. Joka toki itsekin olen, mutta en yritäkään väittää muuta.

Ap

[/quote]

Älä ap välitä noista ilkeistä kommenteista, heilläkin on vielä jotain opittavaa. Tietty täällä tulee vastaan yhtä jos toista kommentoijaa. Ilkeiden akkojen kommentit kun sivuuttaa, löytynee täältä ehkä jotain auttavaakin, vertaistukea, näkemystä joka voi havannoittaa tilanteeseen. Aina on heitä, jotka eivät ymmärrä ja harva on niitä, jotka ymmärtävät.

Vierailija
137/187 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se tietenkin tämänkin jälkeen olla, että joku/moni inhoaa mua jos käyttäydyn tyhmästi tai menneisyyteni takia, mutta se ei enää tunnu minusta niin pahalta, koska tiedän nyt itse, että vain teko oli paha, en minä itse. 

Ehkä yritän suhtautua äitiini pikkuhiljaa noin, eli että inhotkoon minua, jos kerran näkee mun toiminnan huonona, se vain ei a) tue eikä auta mua mitenkään b) pitää minut ja hänet erillään toisistamme, mutta kaikkea ei vaan voi saada. 

Ap

Vierailija
138/187 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se piti siis vielä sanomani, että se, että joku inhoaa mua ei sinänsä pelota minua. Olen elänyt koko elämäni se tunne niskassani ja kokenut, että se on minun vikaani aina. Tästä lähin pidän huolen, että inholle ei ole syy minussa, niin jos joku edelleen inhoaa minua eikä voi antaa virheellisyyksiäni anteeksi, vaikka olisin pahoillani, niin inhotkoon sitten. Kunhan en itse alentuisi ainakaan ihan vähästä ja turhasta inhoamaan!

Ap

Vierailija
139/187 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä h-vetin paha toiminta, ootko joku hyväkskäyttäjä?

Vierailija
140/187 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 01:27"]

Mikä h-vetin paha toiminta, ootko joku hyväkskäyttäjä?

[/quote]

Häh, en. Sieltäkö sun pahan asteikkosi alkaa? :O  Olen kärsinyt jo olosta, että oon paha, jos vain pahoitan kenen tahansa vaikka työkaverin mielen ja myös olen varmaan tulkinnut pahoittaneeni jonkun mielen silloin kun heillä onkin vain huono päivä. Olen sitten vain paheksunut itse itseäni ja koittanut olla näkymätön, kun vaikea mennä kysymäänkään, että olenko pahoittanut mielesi, koska jos toinen olisi sanonut että olet, niin pelkäsin, että hän onkin vain heikkouttani hyväksikäyttävä hankala ihminen, joka näkee tilaisuutensa tulleen (minulle on käynyt näin kerran ja siitä "ystävyyssuhteesta" oli aivan mahdotonta päästä pois itsetunnottomana.)

Ap