Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nainen ei omista yhtään kirjaa - kiinnostukseni loppui :(

Vierailija
30.04.2015 |

Vaikutti amk-taustasta huolimatta lupaavalta tapaukselta, mutta vierailu hänen kotonaan oli pettymys: EI YHTÄÄN KIRJAA. Ei edes kirjahyllyä. Pari naistenlehteä sentään lojui pöydällä. Itse en akateemisena sivistyskodin kasvattina arvosta ihmisiä, jotka eivät lue ikinä kirjoja. 

Kommentit (238)

Vierailija
81/238 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 22:00"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 21:50"]

Ap on oikeassa, ei kannata käyttää lyhyttä elämäänsä turhaan. Kyllä sen tunnistaa toimiiko suhde vai ei. Olen minäkin jättänyt yhden miehen sen takia, ettei polo osannut lajitella vaatteitaan pestessään vaatteitaan ja valkoiset sukat olivat värjäytyneet karmean vaalean sinisiksi. Kyllä. Värjäytyneet. Ne olivat olleet valkoiset. (En aloita jakkausta tästä asiasta.) Jos töissä osaa käyttää aivojaan ja tienaa hyvin ja on muka niin pirun fiksua, niin pitää sitä tonnin maksavaa, muutamalla toiminnolla varustettua pyykinpesukonetta osata käyttää.

Kiitos ja hyvää vappua. Onnea rakkauden etsintään ap.

[/quote]

eikö 99% naisista ajattele , että valkoiset sukat on saatanasta muutenkin??  :D

[/quote]

Valkoiset sukat käyvät urheiluun.

Vierailija
82/238 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kirjojen määrä kerro välttämättä mitään nuoremmilla ihmisillä, mutta jos ei esillä ole YHTÄÄN kirjaa, niin suurella todennäköisyydellä niitä ei lueta ollenkaan. Kirjastonkin kirjat kun on yleensä yöpöydällä tms. E-kirjojen valikoima on toistaiseksi niin suppea, etten pidä vain niitä lukevaa vielä kovinkaan sivistyneenä; trenditietoisena lukijana ehkä, mutten itse arvosta sellaista asennetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/238 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkäin tuntemani ihminen omistaa vain alle 50 kirjaa; matematiikan kirjoja joita ei kai yliopiston kirjastosta löytynyt. Muuten käyttää kirjastoa. Ei kirjojen omistamattomuus tee ihmisestä tyhmää.

Vierailija
84/238 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin kirjoja tarvitsee, kun kaikki aika menee av:n juttuja lukiessa. Ei minulla ole ollut aikaa lukea sen jälkeen kun tänne löysin. 

Vierailija
85/238 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 20:57"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 20:31"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 20:17"]

Ei lukeminen kerro mitään ihmisen älykkyydestä tai taustasta (onko "akateemisesta kulttuuriperheestä" vai ei).

[/quote]

Väittäisin että tässä tapauksessa korrelaatio on aika vahva. Omien empiiristen havaintojeni perusteella ainakin näin on.

Aitoa tutkimustietoa saa myös esittää.

[/quote]

Kirjoitinkin jo tuossa, ettei ainakaan omalla kohdallani niin ole (akateemiseen koulutukseen tai taustaan viitaten), enkä usko nyt mikään harvinainen poikkeus olevani.

Koulutuskaan ei tee ihmisestä älykästä ja myös eri näkökantoja tai mielipiteitä ymmärtävää niin kuin voisi helposti olettaa. Sivistys ja koulutuksen taso ovat kaksi eri asiaa. Sinä olet tästä hyvä esimerkki. Oikea elämä on muutakin kuin tilastoja ja tutkimuksia.

[/quote]

Huh!

Kerro ihmeessä lisää. Oikea elämä on muuta kuin tilastoja ja tutkimuksia niille, jotka eivät tilastoja ja tutkimuksia ymmärrä.

Vierailija
86/238 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:21"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:10"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:03"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:01"]

Mä luen todella paljon mutta olen luovuttanut jo vuosia sitten kirjojen ostamisen. Lähellä on suuri kaupunginkirjasto josta kyllä saa kirjan kuin kirjan, lisäksi lainaan välillä yliopiston kirjastosta kirjoja. Huvittavaa että joku edelleen kuvittelee että pitäisi olla iso kirjasto näyttääkseen kaikille kuinka "sivistynyt" on :D

[/quote]

Teillä mahtaa olla hyvinvarusteltu kirjasto tai kirjamakusi aikalailla valtavirran kuohuja myötäilevä.

Mulla on noin 300 kirjaa käsittävä ostolista ja yllättyisin jos omasta kirjastostani löytyisi viittäkään prosenttia listan kirjoista.

[/quote]

En ole tuo jolle vastasit, sen sijaan olen kirjastonhoitaja. Aika moni kirjasto kuuluu tätä nykyä kirjastokimppaan, eli jos ei omasta lähikirjastosta teosta löydy, niin sen voi lainata toisesta kimppaan kuuluvasta kirjastosta. Jos ei löydy kimppakirjastosta ollenkaan, niin kirjan voi myös kaukolainata, ihan vaikka yliopistokirjastosta. Mikäli tuo kirjalistasi ei käsitä ainoastaan omakustanteita, niin melkeinpä voisi sanoa, että Suomessa julkaistu kirja kyllä aina jostain kirjastosta löytyy. Todella, todella paljon löytyy myös ulkomaisia kirjojakin.

Jatkakaa toki.

[/quote]

Voi olla. Listani käsittää kyllä paljon Suomessa julkaisemattomia kirjoja. Ja monesti tilaan kirjani alkuperäiskielellä, käytettynä, halpana ja isompana eränä ennen kuin lähden metsästämään yhtä nimikettä ympäri Suomenmaan.

[/quote]

Ulkomaisista teoksista hankintaan päätyvät ne, joiden sisältö on jollain tavalla relevanttia. Jos yliopistokirjastoissa tulee hankintaehtotuksia, niin kyllä ne käytännössä toteutetaan. Yleisissä kirjastoissa ei luonnollisestikaan ole järkeä käyttää koko vuotuista budjettia kivihiilestä kiinaksi kertoviin kirjoihin. Mutta sitä varten on onneksi se kaukolaina. Ja heh, ei asiakkaan tarvitse metsästää niitä kirjoja "ympäri Suomen maan", vaan kyllä sen tekee puolestasi ihan se tietopalvelussa istuskeleva kirjastonhoitaja tahi informaatikko.

t: se sama kirjastonhoitaja

Vierailija
87/238 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää ihmisellä sentään joku kirja olla, ei niin junttia saa ollakaan

Vierailija
88/238 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä varsinainen paljastus. olen yliopisto-opiskelija. elämäni aikana en ole lukenut yhtä ainoaa kirjaa kannesta kanteen. en edes ylä-asteellä. kirjaesitelmät keksin päästäni. tosi kuin vesi.lukeminen ei kiinnosta mutta tässä ollaan

Vierailija
89/238 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kerran nk.wt-ystävä, oli kova arvostelemaan toisten ihmisten sisustuksia ja kauhisteli mm. meidän kirjoja (pölyttävät ja eivät ole muodissa).  Kehui jopa, että hänen luo passaisi vaikka presidentin tulla. No sisutus oli tiimari krääsää, tekotakkaa, ikkunat täynnä ihme hörpöttimiä, siis huonoa makua. Lapset katsoi kaiket ajat videoita, ja cd-torni täynnä kopioituja suomi iskelmiä. Molemmat penskat erityisopetuksessa, syihin ja seurauksiin en ota kantaa.Tuohan ei muuten kiinnitä huomiota, mutta hän oli sitä mieltä, että on parempi sen vuoksi, että kämppä täynnä krääsää kuin esim. kirjoja. Niin tyypillinen wt. 

Vierailija
90/238 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys: miellättekö riittävän sivistyneeksi, jos lukee tieto-/tutkimuskirjallisuutta ja sanomalehtiä, vai pitääkö mielestänne lukea kaunokirjallisuutta ollakseen sivistynyt? Minä nimittäin aluksi nikottelin, kun valkeni, ettei mieheni lue kaunokirjallisuutta lähes lainkaan. Ammattikirjallisuutta ja lehtiä lukee sekä kuuntelee radio-ohjelmia. Meni aika kauan, että opin näkemään tämän yhtenä mahdollisista tiedonjanon ja  eläytymisen tavoista. Olen yhä pahoillani, etten voi hänen kanssaan oikein kunnolla jutella lukemistani kaunokirjoista, mutta samalla olen kyllä tullut siihen tulokseen, että olisin itse harvinaisen kapeakatseinen ja typerä, mikäli leimaisin huomaavaisen, asioista kiinnostuneen ja sydämellisen mieheni tyhmäksi tai sivistymättömäksi pelkästään sen takia, ettei hän viihdytä itseään samoin kuin minä.

Vierailija
91/238 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 22:34"]

Mä luen todella paljon mutta olen luovuttanut jo vuosia sitten kirjojen ostamisen. Lähellä on suuri kaupunginkirjasto josta kyllä saa kirjan kuin kirjan, lisäksi lainaan välillä yliopiston kirjastosta kirjoja. Huvittavaa että joku edelleen kuvittelee että pitäisi olla iso kirjasto näyttääkseen kaikille kuinka "sivistynyt" on :D

[/quote]

Teillä mahtaa olla hyvinvarusteltu kirjasto tai kirjamakusi aikalailla valtavirran kuohuja myötäilevä.

Mulla on noin 300 kirjaa käsittävä ostolista ja yllättyisin jos omasta kirjastostani löytyisi viittäkään prosenttia listan kirjoista.

[/quote]

En ole tuo jolle vastasit, sen sijaan olen kirjastonhoitaja. Aika moni kirjasto kuuluu tätä nykyä kirjastokimppaan, eli jos ei omasta lähikirjastosta teosta löydy, niin sen voi lainata toisesta kimppaan kuuluvasta kirjastosta. Jos ei löydy kimppakirjastosta ollenkaan, niin kirjan voi myös kaukolainata, ihan vaikka yliopistokirjastosta. Mikäli tuo kirjalistasi ei käsitä ainoastaan omakustanteita, niin melkeinpä voisi sanoa, että Suomessa julkaistu kirja kyllä aina jostain kirjastosta löytyy. Todella, todella paljon löytyy myös ulkomaisia kirjojakin.

Jatkakaa toki.

[/quote]

Voi olla. Listani käsittää kyllä paljon Suomessa julkaisemattomia kirjoja. Ja monesti tilaan kirjani alkuperäiskielellä, käytettynä, halpana ja isompana eränä ennen kuin lähden metsästämään yhtä nimikettä ympäri Suomenmaan.

[/quote]

Ulkomaisista teoksista hankintaan päätyvät ne, joiden sisältö on jollain tavalla relevanttia. Jos yliopistokirjastoissa tulee hankintaehtotuksia, niin kyllä ne käytännössä toteutetaan. Yleisissä kirjastoissa ei luonnollisestikaan ole järkeä käyttää koko vuotuista budjettia kivihiilestä kiinaksi kertoviin kirjoihin. Mutta sitä varten on onneksi se kaukolaina. Ja heh, ei asiakkaan tarvitse metsästää niitä kirjoja "ympäri Suomen maan", vaan kyllä sen tekee puolestasi ihan se tietopalvelussa istuskeleva kirjastonhoitaja tahi informaatikko.

[/quote]

Kaunokirjallisuudessa?

Ehkä lukemani kirjallisuus ei sitten kirjastojen mittapuulla ole sisällöltään mitenkään relevanttia. No, ei se mulle mikään yllätys ole. Suomen maassa montakin maailmalla tunnustettua ja normaalia asiaa pidetään täysin obskuurina.

Vierailija
92/238 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaikki Anni Polvan, hertta-sarjan, Enid Blytonin ja Danielle Steelin kirjat, virsikirja ja raamattu sekä paljon elloksen kuvastoja. Olen sivistynyt. 

Vierailija
93/238 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 21:28"]

Ap olisi sitten voinut sanoa, että ei kiinnostunut naisesta koska tämä ei lue, eikä siksi ettei kirjoja ollut esillä.

Minäkin luen paljon ja kaikenlaista, mutta pienen asunnon tila on rajallista ja harvaa kirjaa tarvitsee usein, joten pistän kirjat kiertoon (vaikka niitä ostankin) ja kirjamäärä pysyy melko alhaisena, vaihtuvuus vain on suurta. Jos joku tuomitsee minut tuon takia, tuomitkoon. Itse toivon, että lukeminen voi välittyä ihan muin keinoin kuin kirjahyllyn sisällön kautta.. Toisaalta se kirjojen määrä ei kerro siitä, lukeeko paljon, monella kirjat pölyttyvät hyllyssä.

[/quote]

Samaa tässä naureskelin. Akateeminen AP päätti kirjoittaa mammapalstalle, mutta ei pystynyt tekemään edes sellaista keskustelunavausta, jossa tulisi heti ymmärretyksi :D

Vierailija
94/238 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 22:44"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 22:34"]

[/quote]

[/quote]

Jatkakaa toki.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kaunokirjallisuudessa?

Ehkä lukemani kirjallisuus ei sitten kirjastojen mittapuulla ole sisällöltään mitenkään relevanttia. No, ei se mulle mikään yllätys ole. Suomen maassa montakin maailmalla tunnustettua ja normaalia asiaa pidetään täysin obskuurina.

[/quote]

Kyllä, Suomesta löytyy myös kaunokirjallisuutta hyllymetreittäin eri kielillä. Joissain kirjastoissa on oma hylly/korneri esim. englanninkieliselle scifille.

En aliarvioi genreäsi, mutta tuntuu jotenkin ristiriitaiselta, että sinä ikään kuin halveksut esimerkiksi suomalaista kaunokirjallisuutta, jota nyt voi olettaa löytävänsä jokaisesta yleisestä kirjastosta, ja samalla scifi on sitten jotain tosi hienoa, erikoista ja ennen kaikkea älykästä...

Vierailija
95/238 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 22:39"]

tässä varsinainen paljastus. olen yliopisto-opiskelija. elämäni aikana en ole lukenut yhtä ainoaa kirjaa kannesta kanteen. en edes ylä-asteellä. kirjaesitelmät keksin päästäni. tosi kuin vesi.lukeminen ei kiinnosta mutta tässä ollaan

[/quote]

Sen huomaa kyllä. Edes tuo yläaste olis ollut syytä oppia kirjoittamaan oikein siellä yläasteella: uskon, että äikänopesi siitä kyllä ihan riittävän monta kertaa huomautti. Terveisin äikänope(si?)

Vierailija
96/238 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 10-15 kirjaa. Loput lainaan kirjastosta tai siskolta. Olen minimalisti, kaikkea ei tarvitse omistaa.
Saan sieltä kaiken tarvitsemani, usein uutuudet varaan, maksaa euron per kirja.

Vierailija
97/238 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 22:28"]

Älykkäin tuntemani ihminen omistaa vain alle 50 kirjaa; matematiikan kirjoja joita ei kai yliopiston kirjastosta löytynyt. Muuten käyttää kirjastoa. Ei kirjojen omistamattomuus tee ihmisestä tyhmää.

[/quote]

Mites kaunokirjallisuus?

Vierailija
98/238 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavalla sukupolvella ei tule olemaan ainuttakaan kirjaa kotona. Vaihdoin omat kirjat e-muotoon just siksi, ettei tarvitse kantaa niitä kirjoja ullakolle lasta varten, joka niitä ei tod.näk. kumminkaan lue.

Hauskaa muuten, että täälläkin itseään pitävät sivistyneenä nekin, jotka eivät edes vaivaudu lukemaan edes osaa niistä kirjoistaan niiden alkuperäiskielellä.

Vierailija
99/238 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliseen lisäten: hyllytila on kotona niin arvokasta, että kirjoja niille ei kannata laittaa. t. 99.

Vierailija
100/238 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:18"]

Sitä paitsi en tunne ketään lukemista harrastavaa, joka ei myös ostaisi kirjoja, vaikka enimmäkseen käyttäisi kirjastoa.

[/quote]

Moi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi