Nainen ei omista yhtään kirjaa - kiinnostukseni loppui :(
Vaikutti amk-taustasta huolimatta lupaavalta tapaukselta, mutta vierailu hänen kotonaan oli pettymys: EI YHTÄÄN KIRJAA. Ei edes kirjahyllyä. Pari naistenlehteä sentään lojui pöydällä. Itse en akateemisena sivistyskodin kasvattina arvosta ihmisiä, jotka eivät lue ikinä kirjoja.
Kommentit (238)
Olen lukenut tuhansia kirjoja, mutta omistan nykyään vain e-kirjoja e-kirjan lukulaitteessa, koska en jaksanut rahdata tuhansia kirjoja enää muutoissa, vaan haluan että kaikki oleellinen mahtuu reppuun. Kelpaanko freffeille? Vai oliko kyse siitä kuinka hyviltä "kulissini" tulisivat näyttämään kavereidesi ja sukulaistesi silmissä?
Mulla on kirjoja todella paljon tabletilla / puhelimessa, kiitos Elisa Kirjan.
En omista kuin muutaman hassun kirjasen ja kirjahyllyn pistin palasiks pari vuot sitten.
Pelkkä lukeminen ei kerro mitään älykkyydestä tai älyllisestä kapasiteetista. Isoäitini luki jatkuvasti jotakin romaaneja ja sen sellaista paskaa, juuri ennen dementian puhkeamista. Sen jälkeen hänen kanssaan kun puoli minuuttia oli keskustellut, niin oli jo unohtanut kaiken. Varsinainen nero. Pitää olla hyllyssä esim. teoreettisen fysiikan kirjallisuutta, meteorologiaa, ohjelmointikirjoja ja matematiikan kirjoja. Itselläni esim. Arfken, mathematical methods for physicists, Kreuzig, Advanced engineering mathematics, Holton, intro to dynamical meteorology, Haykin, Neural networks, Roger Penrose, Road to reality, Granger, Fluid mechanics, Fetter-Waleca Theoretical mechanics of particles and continua, Rivest et al, Introduction to algorithms, Russell & Norvig, Artificial intelligence a modern approach, Brehm & Mullin, Introduction to structure of matter, jne. Nyt on kuitenkin niin, että en ole viitsinyt aikoihin ostaa kirjoja, vaan olen netistä hankkinut skannattuja teoksia, joita säilytän kovalevylläni.
Minulla on paljon ystäviä, jotka lukevat paljon. Ihan tavallisia peruspirkkoja, eipä niistä nyt mitenkään paista, että olisi ajattelu noussut korkeammalle tasolle. Päinvastoin, esim. luetun ymmärtäminen on osalle kovin haastavaa, jos pitää lukea vaikka jokin resepti ja toimia sen mukaisesti, jotta saataisiin ruokaa. Ajattelu on epäloogista ja käytännön toiminta avutonta. Ihmeellisiä knoppitietoja kyllä tipahtelee vuodelta miekka ja kivi.
Joten ei paljoa pisteet nouse, vaikka tiedän että kirjahyllyt pursuaa.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:10"]Itse en lue ikinä kirjoja oman alan julkaisuja lukuunottamatta. Olen koulutukseltani lääketieteen lisensiaatti, akateeminen siis.
[/quote]
Sama täällä. En juurikaan lue muuten kuin lapsilleni. Ei ole koskaan ollut mun juttu ahmia romaaneja. Olen ope. Kasvatustieteen maisteri.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:21"]
Ei mitään, hyvä ettei tuhlata enempää aikaa toisiimme.
Löytyyhän omasta kodistasi jokin esillä oleva harrastus? Rakennettuja pienoismalleja olohuone täynnä? Makkari tapetoitu täytetyillä ristikoilla? Keittiössä kangaspuut? Eteisessä moottoripyörä? Vessassa kalastusvälineet?
Miksi juuri yksi harrastus on mielestäsi ylitse muiden, ja se pitää olla? Onneksi en oikeasti tunne noin putkikatseisia ihmisiä todellisessa elämässä, täällä syrjäytyneiden palstoilla tosin pyörii aika paljon kirjarunkkareita.
[/quote]
Loistava!
Entä fiksu/akateeminen, joka pitää lukemisesta, mutta ei halua omistaa kirjoja? Mieheni on ehdottomasti yksi älykkäimmistä henkilökohtaisesti tuntemistani ihmisistä. Hän pitää todella paljon lukemisesta, mutta ei omista kuin pari kirjaa, jotka nekin aikoo myydä pois pölyä keräämästä. Lukee käytännössä kaiken joko sähköisesti (lähinnä lääketieteellisiä tai luonnontieteisiin liittyviä julkaisuja), mutta myös lainaa kirjoja silloin tällöin. Tämä käy minulle oikein hyvin koska kirjat vievät valtavasti tilaa, enkä muutoinkaan halua massoittain tavaraa kotiini. Hyvällä tuurilla kirjan lukee pari kertaa parinkymmenen vuoden aikana, joten melko suuren osan se kirja nököttää "elämästään" turhan panttina hyllyssä.
Mä lukisin mielelläni kevyempääkin kirjallisuutta, mutta juuri nyt aika on kortilla. Tällä hetkellä saa tuijottaa päivittäin oman alan akateemista ammattikirjallisuuttaan (tuhatsivuisia kirjoja + tutkimusjulkaisuja) sen verran nyt opintojen loppuvaiheilla, ettei viitsi sitten sitä vähääkin aikaansa käyttää vielä muuhun lukemiseen. Sitä odotellessa, että joskus voi tulla taas kotiin niin, että on illalla vapaa-aikaa, ja voi napata vaikka sen romaanin käteensä ajan kuluksi. Tiedä sitten tekeekö se minusta enää sen fiksumpaa. Pelkkä kirjojen lukeminen ei tee ihmisestä fiksumpaa vaan ennemmin se miten havannoi ja pohtii ylipäänsä ilmiöitä, muita ihmisiä ja maailmaa ympärillään.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:03"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:01"]
Mä luen todella paljon mutta olen luovuttanut jo vuosia sitten kirjojen ostamisen. Lähellä on suuri kaupunginkirjasto josta kyllä saa kirjan kuin kirjan, lisäksi lainaan välillä yliopiston kirjastosta kirjoja. Huvittavaa että joku edelleen kuvittelee että pitäisi olla iso kirjasto näyttääkseen kaikille kuinka "sivistynyt" on :D
[/quote]
Teillä mahtaa olla hyvinvarusteltu kirjasto tai kirjamakusi aikalailla valtavirran kuohuja myötäilevä.
Mulla on noin 300 kirjaa käsittävä ostolista ja yllättyisin jos omasta kirjastostani löytyisi viittäkään prosenttia listan kirjoista.
[/quote]
Tykkään itseasiassa eniten lukea suhteellisen vanhoja kirjoja. Joskus on pitänyt tilata kirja jostain muualta mutta aina on lukemista löytynyt. Itse taidat seurailla jos et valtavirtoja niin ainakin joitain virtoja kun olet tuollaisen listan ehtinyt kerätä, jostain nekin ideot on sullekin tulleet ;)
Nykyään harrastan paljon sellaista että kuljeskelen pitkin käytäviä ja otan sattumanvaraisesti jonkun kirjan. Tulee luettua sellaisiakin kirjoja joista kukaan ei ole aiemmin kuullutkaan (tai no tietty joku on kun ne kirjoina on mutta ei kovin moni). Joskus tulee täyttä kuraa, joskus helmiä :)
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 18:59"]
Ei ole mullakaan kirjahyllyä ole. Pidän kirjat kaapissa.
[/quote]
Sama, mulla on kirjat lipaston laatikossa. Nykyään on tosin kirjanostokielto. Mieluummin lainaan kirjastosta, koska laatikkoon ei uskalla laittaa enää paljon lisäpainoa ettei romahda.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:05"]
Minä taas olen aina ihmetellyt, miten ne pärjäävät, jotka vain ostavat kirjoja eivätkä koskaan hyödynnä kirjastoa. Kirjakaupoista kun löytyy lähinnä niitä uutuuksia, kirjastossa on vanhempaakin valikoimaa.
[/quote]
Kirjoja voi ihan tilatakin. Minä tilasin.
Mulla on kaapissa joitain lukemattomia kirjoja, jotka varmaan luen sitten joskus mökillä. Keskittymiskykyni ei riitä kirjojen lukemiseen arkena, valitettavasti. Joten tyydyn äänikirjojen kuunteluun.
Ei lukeminen kerro mitään ihmisen älykkyydestä tai taustasta (onko "akateemisesta kulttuuriperheestä" vai ei).
Itse olen rakastanut lukemista ja kirjoja ihan lapsesta saakka, vaikka duunariperheestä olenkin lähtöisin (vanhempani ovat myös ahkeria lukemaan). Kotoani löytyy pari kirjahyllyä, mutta pyrin kierrättämään kirjoja ja "säästän" vain ne itselleni tärkeimmät ja mielenkiintoisimmat. Hyvä kirja kestää lukuisia lukemiskertoja ja eri elämäntilanteissa voi saada "irti" aina jotakin uutta. Olen myös todella ahkera kirjaston asiakas. Kirjasto onkin Suomessa yksi hienoimmista verorahoista kustannetuista palveluista.
Mielestäni ihminen, joka ei lue kirjoja jää paljosta paitsi. Lukeminen on itselleni rentoutumiskeino ja irtiotto omasta arjesta, niin kuin elokuvatkin. Ymmärrän silti täysin, että kaikille se ei ole yhtä tärkeää kuin itselleni.
En tiedä,mikä neuroosi itselläni on; mutta aina syödessäni sekä esim. bussissa istuesssani, on pakko olla kirja nenän edessä.Olo ilman kirjoja tuntuu orvolta. Aina on pino kirjastosta lainattuja kirjoja kotona. Olen ollut lapsesta lähtien "lukuhullu". Kaikki lahjat ovat aina liittyneet kirjoihin. Tunnen oloni levottomaksi ilman kirjoja.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:04"]"Vaikutti amk-taustasta huolimatta lupaavalta tapaukselta", mahtavaa, että joku uskaltaa sanoa tämänkin ääneen. T: Akateeminen mies
[/quote] Anteeksi nyt, mutta minä puolestani en arvosta kovin korkealle ketään, joka luokittelee ihmisiä tuolla tavalla koulutuksen perusteella. T: eräs "vain" ammattikoulun käynyt
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 18:57"]
Vaikutti amk-taustasta huolimatta lupaavalta tapaukselta, mutta vierailu hänen kotonaan oli pettymys: EI YHTÄÄN KIRJAA. Ei edes kirjahyllyä. Pari naistenlehteä sentään lojui pöydällä. Itse en akateemisena sivistyskodin kasvattina arvosta ihmisiä, jotka eivät lue ikinä kirjoja.
[/quote]
Olet ennakkoluulojesi uhri.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:45"]
Pelkkä lukeminen ei kerro mitään älykkyydestä tai älyllisestä kapasiteetista. Isoäitini luki jatkuvasti jotakin romaaneja ja sen sellaista paskaa, juuri ennen dementian puhkeamista. Sen jälkeen hänen kanssaan kun puoli minuuttia oli keskustellut, niin oli jo unohtanut kaiken. Varsinainen nero. Pitää olla hyllyssä esim. teoreettisen fysiikan kirjallisuutta, meteorologiaa, ohjelmointikirjoja ja matematiikan kirjoja. Itselläni esim. Arfken, mathematical methods for physicists, Kreuzig, Advanced engineering mathematics, Holton, intro to dynamical meteorology, Haykin, Neural networks, Roger Penrose, Road to reality, Granger, Fluid mechanics, Fetter-Waleca Theoretical mechanics of particles and continua, Rivest et al, Introduction to algorithms, Russell & Norvig, Artificial intelligence a modern approach, Brehm & Mullin, Introduction to structure of matter, jne. Nyt on kuitenkin niin, että en ole viitsinyt aikoihin ostaa kirjoja, vaan olen netistä hankkinut skannattuja teoksia, joita säilytän kovalevylläni.
[/quote] Jopas sotkit juttuusi monta asiaa :). Isoäitisi oli todennäköisesti älykäs ennen dementiaan sairastumistaan. Dementia voi tulla, vaikka olisi korkeastikin koulutettu, etenkin jos elät riittävän pitkään. Noin paljon olet lukenut ( kirjaluettelosi ?), mutta et ole jaksanut perehtyä muistisairauksiin, mistä isoäitisikin muistamattomuus ilmeisesti johtui.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 20:04"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:03"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:01"] Mä luen todella paljon mutta olen luovuttanut jo vuosia sitten kirjojen ostamisen. Lähellä on suuri kaupunginkirjasto josta kyllä saa kirjan kuin kirjan, lisäksi lainaan välillä yliopiston kirjastosta kirjoja. Huvittavaa että joku edelleen kuvittelee että pitäisi olla iso kirjasto näyttääkseen kaikille kuinka "sivistynyt" on :D [/quote] Teillä mahtaa olla hyvinvarusteltu kirjasto tai kirjamakusi aikalailla valtavirran kuohuja myötäilevä. Mulla on noin 300 kirjaa käsittävä ostolista ja yllättyisin jos omasta kirjastostani löytyisi viittäkään prosenttia listan kirjoista. [/quote] Tykkään itseasiassa eniten lukea suhteellisen vanhoja kirjoja. Joskus on pitänyt tilata kirja jostain muualta mutta aina on lukemista löytynyt. Itse taidat seurailla jos et valtavirtoja niin ainakin joitain virtoja kun olet tuollaisen listan ehtinyt kerätä, jostain nekin ideot on sullekin tulleet ;) Nykyään harrastan paljon sellaista että kuljeskelen pitkin käytäviä ja otan sattumanvaraisesti jonkun kirjan. Tulee luettua sellaisiakin kirjoja joista kukaan ei ole aiemmin kuullutkaan (tai no tietty joku on kun ne kirjoina on mutta ei kovin moni). Joskus tulee täyttä kuraa, joskus helmiä :)
[/quote]
Tietenkin seuraan. En tykkää ostaa sikaa säkissä.
Lähinnä kyse on kirjojen aihepiiristä. Minua kiinnostavat aihepiirit ovat niin marginaalisia, että ei Suomen kirjastolaitos sellaisia tule kokoelmaansa hankkimaan ehkä genren klassikkoteoksia lukuunottamatta.
Keskustelitko tämän hoidon in spe kanssa harrastuksista, mm. siitä, milliasesta kirjallisuudesta pitää ja kuinka paljon lukee? Ehkä hän on kirjaston suurkuluttaja.
Kirjahyllyttömyys tuntuu olevan vaomakas trendi nykysisustuksessa. Ja täytyy tunnustaa, että jos kodista puuttuu kirjahylly ja runsas kirjavalikoima, niin aika haljulta tuntuu. Ei todellakaan tunnu sivistyksen henkäys. Tästä on jo muutamia vuosia, kun juttelimme työkavereiden kanssa kodeista ja niiden sisustuksesta, ja tulin silloin maininneeksi, että koti vaikuttaa henkisesti ja sivistyksellisesti tyhjältä, jos kirjahylly puuttuu, ja sain varsinkin nuoret kollegat silmilleni. Ei kuulu kuulemma nykykotiin. Ja kuitenkin nämä nuoret ihmiset olivat pitkälle koulutettuja ja ainakin osa ns. sivistyskodeista lähtöisin.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:30"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 18:57"]
[/quote]Teit palveluksen naiselle, ei kukaan nipottajaa harmikseen kaipaa.
[/quote]
Näin itse amk:ssa opiskelevana kertoisin ap:lle, että asuntoni on väliaikainen ja kaikki rakkaat kirjani ovat vielä odottamassa muuttoa vanhempieni kodista. Muutan pois lapsuudenkodistani kunhan saan opinnot päätökseen ja tiedon tulevasta työskentelypaikkakunnasta. Voihan olla, että tämä ap:n kuvailema "amk-taustainen" oli samassa tilanteessa kuin itse olen.
Muuten ajattelen, että ap:n kirjoitus oli pelkkä provo. Kuka idiootti kirjoittaisi vauva.fi palstalle mokomaa p***aa