Nainen ei omista yhtään kirjaa - kiinnostukseni loppui :(
Vaikutti amk-taustasta huolimatta lupaavalta tapaukselta, mutta vierailu hänen kotonaan oli pettymys: EI YHTÄÄN KIRJAA. Ei edes kirjahyllyä. Pari naistenlehteä sentään lojui pöydällä. Itse en akateemisena sivistyskodin kasvattina arvosta ihmisiä, jotka eivät lue ikinä kirjoja.
Kommentit (238)
En pidä itseäni minään kulttuuri-ihmisenä, mut mulla kirjat työhuoneessa ja niitä on melko paljon, melkein 30 metriä. Mutta juu, joskus joku hämmästyy, kun niitä on muka paljon?
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 23:34"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 23:22"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 20:35"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 20:23"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 18:57"]
Vaikutti amk-taustasta huolimatta lupaavalta tapaukselta, mutta vierailu hänen kotonaan oli pettymys: EI YHTÄÄN KIRJAA. Ei edes kirjahyllyä. Pari naistenlehteä sentään lojui pöydällä. Itse en akateemisena sivistyskodin kasvattina arvosta ihmisiä, jotka eivät lue ikinä kirjoja.
[/quote]
Olet ennakkoluulojesi uhri.
[/quote]
Mitäs, jos joku fitness-ihminen sattuisi treffeille ylipainoisen kanssa, ja toteaisi tyypistä samoin kuin aloittaja. Olisiko hänkin ennakkoluulojensa uhri?
[/quote]
Joo, sillä ylipainoisella olisi varmaan kaapin ovien takana piilossa se hyväkuntoinen olemuksensa. Ja sitä lainattaisiin varmaan kirjastostakin ja hyvin se sopisi myös sähköiseen formaatiin.
Huoh. Eikö joillain kommentoijilla ole aivoja ollenkaan?
[/quote]
Mutta aloittajahan juuri kertoi, että kyseinen nainen oli itse myöntänyt, ettei lue mitään, ei kirjaston kirjoja eikä e-kirjoja. Hädin tuskin naistenlehtiäkään.
Sen sijaan ylipainoinen saattaa ihan hyvin tehdä pitkiä kävelylenkkejä, syödä hyviä rasvoja ja olla kolesteriarvoiltaan viiterajoissa. Eli ylipaino on ihan vain kosmeettinen haitta. Senkin ennakkoluuloinen!
[/quote]
"Hyvistä" rasvoista ja kolesteroliarvoista puhuva kuulostaa aivottomalta lampaalta, joka uskoo kaiken propagandan, jonka media, valtiovalta jne. tahot syöttävät.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 23:58"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 23:34"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 23:22"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 20:35"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 20:23"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 18:57"]
[/quote]
Olet ennakkoluulojesi uhri.
[/quote]
Mitäs, jos joku fitness-ihminen sattuisi treffeille ylipainoisen kanssa, ja toteaisi tyypistä samoin kuin aloittaja. Olisiko hänkin ennakkoluulojensa uhri?
[/quote]
Joo, sillä ylipainoisella olisi varmaan kaapin ovien takana piilossa se hyväkuntoinen olemuksensa. Ja sitä lainattaisiin varmaan kirjastostakin ja hyvin se sopisi myös sähköiseen formaatiin.
Huoh. Eikö joillain kommentoijilla ole aivoja ollenkaan?
[/quote]
Mutta aloittajahan juuri kertoi, että kyseinen nainen oli itse myöntänyt, ettei lue mitään, ei kirjaston kirjoja eikä e-kirjoja. Hädin tuskin naistenlehtiäkään.
Sen sijaan ylipainoinen saattaa ihan hyvin tehdä pitkiä kävelylenkkejä, syödä hyviä rasvoja ja olla kolesteriarvoiltaan viiterajoissa. Eli ylipaino on ihan vain kosmeettinen haitta. Senkin ennakkoluuloinen!
[/quote]
"Hyvistä" rasvoista ja kolesteroliarvoista puhuva kuulostaa aivottomalta lampaalta, joka uskoo kaiken propagandan, jonka media, valtiovalta jne. tahot syöttävät.
[/quote]
Huhuu, "omilla aivoilla ajattelija" saapuu. Pieni vinkki: THL ei ole tämän ketjun aihe.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 23:48"]
Ohiksena kysyn että tykkäättekö oikeasti lukea kirjanne e-kirjoina? Itse en voi sietää kirjan lukemista tabletilta. Silmiä alkaa särkeä ja tuntuu kuin vain "selailisi" kirjaa, en pääse uppoutumaan kirjaan ollenkaan niin kuin oikeaa kirjaa lukiessa.
[/quote]
Tykkään paperisesta enemmän, mutta kyllä e-kirjakin menettelee, jos kirja on oikeasti kiinnostava. Pakko myöntää että e-kirja jää helpommin kesken, jos ei olekaan niin hyvä.
Pienestä kiinni, jos kirjoista on ollut kiinni. Itse lainaan ~100% lukemistani kirjastosta.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:41"]Minulla oli yksi tuore ystävä, joka tuli kylään ja alkoi nuuskia kirjahyllyjäni ja yöpöytäni kirjoja. Hän selvästi halveksui joitakin kirjojani. Enpä ollut ajatellut, että minun, akateemisen ihmisen, pitäisi esittää jollekin jotakin kirjoillani. En halua sellaista ystävää, joka etsii arvosteltavaa minusta, joten yhteydenpitoni häneen loppui vähin äänin. Minun kirjamakuni voi olla junttimainen, mutta hänen käyttäytymisensä oli epäkohteliasta ja sivistymätöntä.
[/quote]
Tällainen mielikuva ap:stakin syntyi. Jos hylly olisi löytynyt, niin sitä oltaisi kytätty arvostellen, huokailtu syvään tuhahdellen Ylpeys ja ennakkoluulon kohdalla ja sitten tultu naputtelemaan viesti vauva.fihin. Samanlaisia egonsa buustaajia löytyy myös tiettyistä musadiggareista. Onko teidän kirjallisuusfanien mielestä kirjallisuus todella Se Ainoa Oikea tapa päätyä sivistyksen piiriin? Eipä tainnut se kaikki lukeminen kauheasti maailmankuvaanne avata. Itse luen kohtuullisen paljon, arvostan lukemista, ja tuo autuaaksi tekevä kirjahyllykin löytyy, mutten todellakaan ymmärrä noin kapeakatseista muiden leimaamista.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 23:52"]
Ohiksena kysyn että tykkäättekö oikeasti lukea kirjanne e-kirjoina? Itse en voi sietää kirjan lukemista tabletilta. Silmiä alkaa särkeä ja tuntuu kuin vain "selailisi" kirjaa, en pääse uppoutumaan kirjaan ollenkaan niin kuin oikeaa kirjaa lukiessa.
[/quote]
Mä luen paljon, ja totuus on että e-kirjaa ei jaksa kovin monta tuntia putkeen lukea. Tosin se on kätevä sängyssä, kun ei tarvitse häiritä perhettä valoilla. (Perhepeti)
Mutta lukufriikkinä ja myös e-kirjojen valikoimiin tutustuneena hymyilyttää nämä "vaihdoin kaikki tuhat kirjaani e-versioiksi" -tyypit. Joo ihan varmasti.
[/quote]
Olen lukijana ns. narkkari tyyppiä, kun aloitan, niin yleensä luen loppuun saman tien. Tietysti jos kovin moni tuhat sivuinen on, niin sitten parin vuorokauden sisällä. En millään pysty tuijottamaan tablettia yhteen menoon niin pitkään. Tietysti jos lukutottumuksiltaan on sellainen, että pystyy sen parikymmentä sivua lukemaan sängyssä ennen nukkumaan menoa ja sitten lopettamaan, niin silloin varmaan kykenee tabletillakin lukemaan.
Ja entäs sitten kaikki tietokirjat? Itsellä ainakin jää jotenkin fyysiseen muistiin ihan erillä tavalla missä kohdassa mitäkin asioita oli, jos selaan oikeaa kirjaa kuin että jos selaan tablettia. En kyllä pysty edes kuvittelemaan elämää ilman kirjoja. Varmaan sama asia jos kokkiharrastajalle sanottaisiin että ihan tyhmää ja vanhanaikaista omistaa patoja ja pannuja kun voi eineksiä lämmittää mikrossa...
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:04"]
"Vaikutti amk-taustasta huolimatta lupaavalta tapaukselta", mahtavaa, että joku uskaltaa sanoa tämänkin ääneen. T: Akateeminen mies
[/quote]
T: ap joka yrittää teroittaa provonsa kärkeä, kun se ei meinaa ottaa kunnolla tuulta alleen.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 00:15"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:04"]
"Vaikutti amk-taustasta huolimatta lupaavalta tapaukselta", mahtavaa, että joku uskaltaa sanoa tämänkin ääneen. T: Akateeminen mies
[/quote]
T: ap joka yrittää teroittaa provonsa kärkeä, kun se ei meinaa ottaa kunnolla tuulta alleen.
[/quote]
Öö, onhan tämä jo kuudetta sivua pitkä...
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 00:11"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 23:52"]
[/quote]
Mä luen paljon, ja totuus on että e-kirjaa ei jaksa kovin monta tuntia putkeen lukea. Tosin se on kätevä sängyssä, kun ei tarvitse häiritä perhettä valoilla. (Perhepeti)
Mutta lukufriikkinä ja myös e-kirjojen valikoimiin tutustuneena hymyilyttää nämä "vaihdoin kaikki tuhat kirjaani e-versioiksi" -tyypit. Joo ihan varmasti.
[/quote]
Olen lukijana ns. narkkari tyyppiä, kun aloitan, niin yleensä luen loppuun saman tien. Tietysti jos kovin moni tuhat sivuinen on, niin sitten parin vuorokauden sisällä. En millään pysty tuijottamaan tablettia yhteen menoon niin pitkään. Tietysti jos lukutottumuksiltaan on sellainen, että pystyy sen parikymmentä sivua lukemaan sängyssä ennen nukkumaan menoa ja sitten lopettamaan, niin silloin varmaan kykenee tabletillakin lukemaan.
Ja entäs sitten kaikki tietokirjat? Itsellä ainakin jää jotenkin fyysiseen muistiin ihan erillä tavalla missä kohdassa mitäkin asioita oli, jos selaan oikeaa kirjaa kuin että jos selaan tablettia. En kyllä pysty edes kuvittelemaan elämää ilman kirjoja. Varmaan sama asia jos kokkiharrastajalle sanottaisiin että ihan tyhmää ja vanhanaikaista omistaa patoja ja pannuja kun voi eineksiä lämmittää mikrossa...
[/quote]
Tuo pannuvertaus oli sikäli tosi hyvä, että nykyäänhän sisustamisessa ihanne on, että omistetaan mahdollisimman vähän, olipa kyseessä sitten keittiö tai kirjahylly. Tavallaan ihan hyvä, että edes jollakin tavalla kyseenalaistetaan jatkuva kuluttaminen. Mutta toisaalta ihan älytön ajatus, että ihminen, joka on koko ikänsä hankkinut huolella valikoituja tavaroita, nakkaa kaiken menemään jonkinlaisena puhdistautumisriittinä.
Jos on kulinaristi, tarvitsee sen höyrytyskattilan ja riisinkeittimen. Jollekulle ne ovat turhakkeita ja kaapintäyttäjiä. Sama pätee kirjoihin. Jos niitä rakastaa, ne tietyt valikoidut yksilöt haluaa kotiinsa.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 23:03"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 22:39"]
tässä varsinainen paljastus. olen yliopisto-opiskelija. elämäni aikana en ole lukenut yhtä ainoaa kirjaa kannesta kanteen. en edes ylä-asteellä. kirjaesitelmät keksin päästäni. tosi kuin vesi.lukeminen ei kiinnosta mutta tässä ollaan
[/quote]
Sen huomaa kyllä. Edes tuo yläaste olis ollut syytä oppia kirjoittamaan oikein siellä yläasteella: uskon, että äikänopesi siitä kyllä ihan riittävän monta kertaa huomautti. Terveisin äikänope(si?)
[/quote]
Tunnen vain yhden ihmisen, joka ei lue muuta kuin juorulehtiä. Hänen kirjallinen ilmaisunsa ei ole virheellistä, mutta sanavarasto on suppea eikä kykene täsmällisesti selittämään mitään. Puheensa on pitkäveteistä jaaritusta täynnä niinkua ja totanoinnia. Tyhmä hän ei ole, ainoastaan kyvytön keskittymään. Hänkin suorastaan ylpeilee sillä, ettei lue. Mielestäni lukeminen sivistää kaikkia, myös yliopisto-opiskelijoita ;-)
No täällä kirjallisuuden ammattilainen, 5000 kirjaa, ei ole herroja jonoksi asti, kun se kaikki kollegat istuskelevat siellä kotikirjastoissaan - kuten minäkin.
Kirjasto on olemassa.
Itselläkin omistuksessa joku 5 v vanha 7 veljestä, Potterit ja Tsh. Kellarissa melkein kaikki.
Äikästä L.
Ja mikä pettymys onkaan, kun mies on vappuna av:lla...
Höh, kirjat on niin turhia omistaa. Kirjastot on kattavia ja jos ei sieltä löydy, niin ostaa käytettynä ja myy edelleen. Kyllä sitä ihmisestä näkee sivistyksen muustakin, kuin kirjahyllystä.
Onko muita, joilla haaveissa kirjahyllyttömyys? Itse olen jo vuosikausia vienyt kirjoja kierrätykseen, silti vielä yksi seinällinen kirjahyllyjä täynnä kirjoja. Oih, sitä hetkeä, kun pölyä keräävät, tilaa vievät kirjat ovat ulkona asunnosta! Saatan jopa samppakaljaa lasillisen kippistellä sille. Sinkkutätinä toivon löytäväni lukevan, mutta ei kirjoja - tai muutakaan tavaraa - keräävän miekkosen. Ehkä sellainen löytyy kirjastosta.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 00:11"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:41"]Minulla oli yksi tuore ystävä, joka tuli kylään ja alkoi nuuskia kirjahyllyjäni ja yöpöytäni kirjoja. Hän selvästi halveksui joitakin kirjojani. Enpä ollut ajatellut, että minun, akateemisen ihmisen, pitäisi esittää jollekin jotakin kirjoillani. En halua sellaista ystävää, joka etsii arvosteltavaa minusta, joten yhteydenpitoni häneen loppui vähin äänin. Minun kirjamakuni voi olla junttimainen, mutta hänen käyttäytymisensä oli epäkohteliasta ja sivistymätöntä. [/quote] Tällainen mielikuva ap:stakin syntyi. Jos hylly olisi löytynyt, niin sitä oltaisi kytätty arvostellen, huokailtu syvään tuhahdellen Ylpeys ja ennakkoluulon kohdalla ja sitten tultu naputtelemaan viesti vauva.fihin. Samanlaisia egonsa buustaajia löytyy myös tiettyistä musadiggareista. Onko teidän kirjallisuusfanien mielestä kirjallisuus todella Se Ainoa Oikea tapa päätyä sivistyksen piiriin? Eipä tainnut se kaikki lukeminen kauheasti maailmankuvaanne avata. Itse luen kohtuullisen paljon, arvostan lukemista, ja tuo autuaaksi tekevä kirjahyllykin löytyy, mutten todellakaan ymmärrä noin kapeakatseista muiden leimaamista.
[/quote]
Ei puhuttu kirjallisuudesta, puhuttiin lukemisesta. Onko sinusta ihminen, joka ei koulukirjoja lukuun ottamatta ole lukenut yhtään kirjaa, sivistynyt? Minusta ei. Jos ei halua lukea kaunokirjallisuutta, sen vielä ymmärtää, mutta ainakin pitäisi olla edes vähän kiinnostusta maailmaa kohtaan sitten jollain muulla tasolla eli lukea vaikkapa populaaritiedettä.
Itse ainakaan en osta kirjoja oikeastaan ikinä. Lainaan tai luen nettikirjana.
Miksi jotkut pätevät lukemisella? Minä luen siksi, että lukeminen on rentouttavaa ja kivaa ajankulua. Joskus jopa hävettää lukemiseen käytetty aika, kun voisin sillä aikaa esim. siivota, urheilla tai olla lasteni kanssa.