Nainen ei omista yhtään kirjaa - kiinnostukseni loppui :(
Vaikutti amk-taustasta huolimatta lupaavalta tapaukselta, mutta vierailu hänen kotonaan oli pettymys: EI YHTÄÄN KIRJAA. Ei edes kirjahyllyä. Pari naistenlehteä sentään lojui pöydällä. Itse en akateemisena sivistyskodin kasvattina arvosta ihmisiä, jotka eivät lue ikinä kirjoja.
Kommentit (238)
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:03"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:01"]
Mä luen todella paljon mutta olen luovuttanut jo vuosia sitten kirjojen ostamisen. Lähellä on suuri kaupunginkirjasto josta kyllä saa kirjan kuin kirjan, lisäksi lainaan välillä yliopiston kirjastosta kirjoja. Huvittavaa että joku edelleen kuvittelee että pitäisi olla iso kirjasto näyttääkseen kaikille kuinka "sivistynyt" on :D
[/quote]
Teillä mahtaa olla hyvinvarusteltu kirjasto tai kirjamakusi aikalailla valtavirran kuohuja myötäilevä.
Mulla on noin 300 kirjaa käsittävä ostolista ja yllättyisin jos omasta kirjastostani löytyisi viittäkään prosenttia listan kirjoista.
[/quote] Yliopistolla on kaikki suomessa julkaistu kirjallisuus ja sitä saa rahassa lainailla. Vaan ehkei ole makuusi tarpeeksi elitististä tai erikoista...
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 20:23"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 18:57"]
Vaikutti amk-taustasta huolimatta lupaavalta tapaukselta, mutta vierailu hänen kotonaan oli pettymys: EI YHTÄÄN KIRJAA. Ei edes kirjahyllyä. Pari naistenlehteä sentään lojui pöydällä. Itse en akateemisena sivistyskodin kasvattina arvosta ihmisiä, jotka eivät lue ikinä kirjoja.
[/quote]
Olet ennakkoluulojesi uhri.
[/quote]
Mitäs, jos joku fitness-ihminen sattuisi treffeille ylipainoisen kanssa, ja toteaisi tyypistä samoin kuin aloittaja. Olisiko hänkin ennakkoluulojensa uhri?
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:01"]
Koti josta ei löydy kirjoja kertoo siitä, että niitä ei tarvita/lueta/arvosteta siellä. Alapa kalppia sieltä.
[/quote]
Mulla oli aika mittava kirjakokoelma ikään sun muuhun suhteutettuna, mutta mä asuin homekämpässä ja kaikki oli hävitettävä. Olin sen verran kunniallinene etten laitannut keräyksiin yms. muita kirjoja saastuttamaan. Kaipaan vieläkin joitain kirjoja. Onneksi kirjastot ovat olemassa.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 20:19"]
En tiedä,mikä neuroosi itselläni on; mutta aina syödessäni sekä esim. bussissa istuesssani, on pakko olla kirja nenän edessä.Olo ilman kirjoja tuntuu orvolta. Aina on pino kirjastosta lainattuja kirjoja kotona. Olen ollut lapsesta lähtien "lukuhullu". Kaikki lahjat ovat aina liittyneet kirjoihin. Tunnen oloni levottomaksi ilman kirjoja.
[/quote]
Minä olen saunonutkin kirjojen kanssa, tosin todella kuivissa olosuhteissa, kirjat eivät ole kärsineet ja ne yleensä on ollut omia kirjoja.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:18"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:10"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:03"]
Mä luen todella paljon mutta olen luovuttanut jo vuosia sitten kirjojen ostamisen. Lähellä on suuri kaupunginkirjasto josta kyllä saa kirjan kuin kirjan, lisäksi lainaan välillä yliopiston kirjastosta kirjoja. Huvittavaa että joku edelleen kuvittelee että pitäisi olla iso kirjasto näyttääkseen kaikille kuinka "sivistynyt" on :D
[/quote]
Teillä mahtaa olla hyvinvarusteltu kirjasto tai kirjamakusi aikalailla valtavirran kuohuja myötäilevä.
Mulla on noin 300 kirjaa käsittävä ostolista ja yllättyisin jos omasta kirjastostani löytyisi viittäkään prosenttia listan kirjoista.
[/quote]
Yksi sana: Kaukolaina. Otapa selvää mitä tarkoittaa.
Aloin harrastaa näitä ja e-kirjoja, kun viimeinenkin varastonnurkka oli täytetty niillä omaksi ostetuilla kirjoilla.
[/quote]
Kaksi sanaa: ei auta.
[/quote]
No nyt alkoi kovasti kiinnostaa, mitä ihmettä oikien luet. :) Kerro toki!
Itse luen varsin paljon ja monipuolisesti, eri alojen ammattikirjallisuuttakin, ja lähes aina olen kirjastosta avun saanut.
AP- mitä päättelisit minusta???
- amk-koulutus, vieläpä jatkona se ylempi amk
- tykkään lukea ja luen paljon kaikenlaista koko ajan, MUTTA
- jos tulisit käymään, et taitaisi äkkisilmäyksellä nähdä yhtään kirjaa - kaikki on kaapissa
- ja tosiaan käytän paljon myös kirjastoa
- ja mielellään myyn kirjat eteenpäin kun olen lukenut, eli kaapissakaan niitä ei ihan monin metrein ole sielläkään
- ai niin, yläkerran olkkarissa ja yöpöydällä on muutamia kirjoja näkyvissä, riittäisiköhän ne..?
Treffit?
(p.s. mua ärsyttää myös mieheni tai siis kohta varmaan ex muista syistä, mutta hän siis ei ikinä lue eikä ole lukenut varmaan yhtään kirjaa loppuun yhdessäolomme aikana, jos jotain on joskus aloittanutkin. Onkohan eläissään lukenut yhtään kirjaa oikeasti kunnolla...)
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 20:40"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:18"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:10"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:03"]
[/quote]
[/quote]
Yksi sana: Kaukolaina. Otapa selvää mitä tarkoittaa.
Aloin harrastaa näitä ja e-kirjoja, kun viimeinenkin varastonnurkka oli täytetty niillä omaksi ostetuilla kirjoilla.
[/quote]
Kaksi sanaa: ei auta.
[/quote]
No nyt alkoi kovasti kiinnostaa, mitä ihmettä oikien luet. :) Kerro toki!
Itse luen varsin paljon ja monipuolisesti, eri alojen ammattikirjallisuuttakin, ja lähes aina olen kirjastosta avun saanut.
[/quote]
Suurin puute on Science Fictionin puolella. Hankalaa on myös löytää marginaalista musiikki/urheilu/filosofia/historia/elokuvakirjallisuutta.
Varmasti osa löytyisi jos jaksaisi kaivaa, mutta nykyisenä nettiaikana helpompi on tilata vaikka käytettynä ulkomailta.
Mulla on kirjahyllyt pullollaan. Ja kun omat ei riitä, haen kirjastosta lisää. Olen vieläpä järkyttävän kaikkiruokainen. Kiinnostuitko?
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 20:31"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 20:17"]
Ei lukeminen kerro mitään ihmisen älykkyydestä tai taustasta (onko "akateemisesta kulttuuriperheestä" vai ei).
[/quote]
Väittäisin että tässä tapauksessa korrelaatio on aika vahva. Omien empiiristen havaintojeni perusteella ainakin näin on.
Aitoa tutkimustietoa saa myös esittää.
[/quote]
Kirjoitinkin jo tuossa, ettei ainakaan omalla kohdallani niin ole (akateemiseen koulutukseen tai taustaan viitaten), enkä usko nyt mikään harvinainen poikkeus olevani.
Koulutuskaan ei tee ihmisestä älykästä ja myös eri näkökantoja tai mielipiteitä ymmärtävää niin kuin voisi helposti olettaa. Sivistys ja koulutuksen taso ovat kaksi eri asiaa. Sinä olet tästä hyvä esimerkki. Oikea elämä on muutakin kuin tilastoja ja tutkimuksia.
Tässä ap terve!
Pari tarkennusta:
Moni tarttui siihen, että nainen saattaakin lukea e-kirjoja tai kirjat ovat kaapissa piilossa. Tästä ei ollut kysymys. Kyseinen henkilö sanoi suoraan, ettei lue yhtään mitään. Harmitteli että oli tilannut naistenlehden (taisi olla Me naiset), koska sitäkään ei kuulemma viitsi lukea.
En luokittele ihmisiä koulutustason perusteella. Olen kuitenkin huomannut, että usein akateemiset ovat kiinnostuneimpia maailmasta ja yhteiskunnasta. Korkeasti koulutetut lukevat enemmän kuin duunarit ja heillä on muutenkin parempi yleissivistys. Poikkeuksia on tietysti molempiin suuntiin, mutta näin on keskimäärin. Itselleni on tärkeää, että naisen kanssa on mahdollisimman paljon yhteisiä kiinnostuksen kohteita, eikä homma oikein toimi, jos omat puheenaiheeni menevät toiselta kokonaan ohi.
Olen huomannut, että lukeminen korreloi todella hyvin sen kanssa, miten hyvin henkisellä tasolla synkkaa. Siksi kirjattomuus on turn-off.
Ap olisi sitten voinut sanoa, että ei kiinnostunut naisesta koska tämä ei lue, eikä siksi ettei kirjoja ollut esillä.
Minäkin luen paljon ja kaikenlaista, mutta pienen asunnon tila on rajallista ja harvaa kirjaa tarvitsee usein, joten pistän kirjat kiertoon (vaikka niitä ostankin) ja kirjamäärä pysyy melko alhaisena, vaihtuvuus vain on suurta. Jos joku tuomitsee minut tuon takia, tuomitkoon. Itse toivon, että lukeminen voi välittyä ihan muin keinoin kuin kirjahyllyn sisällön kautta.. Toisaalta se kirjojen määrä ei kerro siitä, lukeeko paljon, monella kirjat pölyttyvät hyllyssä.
Ap on oikeassa, ei kannata käyttää lyhyttä elämäänsä turhaan. Kyllä sen tunnistaa toimiiko suhde vai ei. Olen minäkin jättänyt yhden miehen sen takia, ettei polo osannut lajitella vaatteitaan pestessään vaatteitaan ja valkoiset sukat olivat värjäytyneet karmean vaalean sinisiksi. Kyllä. Värjäytyneet. Ne olivat olleet valkoiset. (En aloita jakkausta tästä asiasta.) Jos töissä osaa käyttää aivojaan ja tienaa hyvin ja on muka niin pirun fiksua, niin pitää sitä tonnin maksavaa, muutamalla toiminnolla varustettua pyykinpesukonetta osata käyttää.
Kiitos ja hyvää vappua. Onnea rakkauden etsintään ap.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 20:35"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 20:23"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 18:57"]
[/quote]
Olet ennakkoluulojesi uhri.
[/quote]
Mitäs, jos joku fitness-ihminen sattuisi treffeille ylipainoisen kanssa, ja toteaisi tyypistä samoin kuin aloittaja. Olisiko hänkin ennakkoluulojensa uhri?
[/quote]
Toki, useimmat ihmiset ovat. Jos joku kohtaa tuon yksittäisen ominaisuuden ja tekee päätelmänsä ihmisestä tämän perusteella, ennen kuin kohtaa ominaisuuden takana olevan ihmisen (tähän voi mennä aikaa, sillä ihmisiin tutustuminen ottaa aikansa), niin totta kai se on ennakkoluuloihin kiinni jäämistä.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 21:50"]
Ap on oikeassa, ei kannata käyttää lyhyttä elämäänsä turhaan. Kyllä sen tunnistaa toimiiko suhde vai ei. Olen minäkin jättänyt yhden miehen sen takia, ettei polo osannut lajitella vaatteitaan pestessään vaatteitaan ja valkoiset sukat olivat värjäytyneet karmean vaalean sinisiksi. Kyllä. Värjäytyneet. Ne olivat olleet valkoiset. (En aloita jakkausta tästä asiasta.) Jos töissä osaa käyttää aivojaan ja tienaa hyvin ja on muka niin pirun fiksua, niin pitää sitä tonnin maksavaa, muutamalla toiminnolla varustettua pyykinpesukonetta osata käyttää.
Kiitos ja hyvää vappua. Onnea rakkauden etsintään ap.
[/quote]
eikö 99% naisista ajattele , että valkoiset sukat on saatanasta muutenkin?? :D
Edesmennyttä ystävääni lainaten: "kirjat kuuluvat sivistyskotiin"
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 20:04"]
Mä lukisin mielelläni kevyempääkin kirjallisuutta, mutta juuri nyt aika on kortilla. Tällä hetkellä saa tuijottaa päivittäin oman alan akateemista ammattikirjallisuuttaan (tuhatsivuisia kirjoja + tutkimusjulkaisuja) sen verran nyt opintojen loppuvaiheilla, ettei viitsi sitten sitä vähääkin aikaansa käyttää vielä muuhun lukemiseen. Sitä odotellessa, että joskus voi tulla taas kotiin niin, että on illalla vapaa-aikaa, ja voi napata vaikka sen romaanin käteensä ajan kuluksi. Tiedä sitten tekeekö se minusta enää sen fiksumpaa. Pelkkä kirjojen lukeminen ei tee ihmisestä fiksumpaa vaan ennemmin se miten havannoi ja pohtii ylipäänsä ilmiöitä, muita ihmisiä ja maailmaa ympärillään.
[/quote]
No joo mut jos lukee niin ei tarvitse keksiä itse joka pyörää uudelleen.
Mulla on vaan katselukirjoja (sisustus, muotoilu tms). Romaanit sun muut voin lainata kirjastosta jos tarvis, yleensä en lue mitään kahdesti kun muistan niin hyvin lukemani. Kindlestä luen kirjoja myös. Amazonista on kiva tilata ja valikoimaakin on varsinkin kun lukee paljon englanniksi. Lahjaksi tulee joskus pokkareita, jotka laitan luettuani kiertoon. En tajua mikä sivistyksen merkki on kirjojen keräily.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 20:29"]
Keskustelitko tämän hoidon in spe kanssa harrastuksista, mm. siitä, milliasesta kirjallisuudesta pitää ja kuinka paljon lukee? Ehkä hän on kirjaston suurkuluttaja.
Kirjahyllyttömyys tuntuu olevan vaomakas trendi nykysisustuksessa. Ja täytyy tunnustaa, että jos kodista puuttuu kirjahylly ja runsas kirjavalikoima, niin aika haljulta tuntuu. Ei todellakaan tunnu sivistyksen henkäys. Tästä on jo muutamia vuosia, kun juttelimme työkavereiden kanssa kodeista ja niiden sisustuksesta, ja tulin silloin maininneeksi, että koti vaikuttaa henkisesti ja sivistyksellisesti tyhjältä, jos kirjahylly puuttuu, ja sain varsinkin nuoret kollegat silmilleni. Ei kuulu kuulemma nykykotiin. Ja kuitenkin nämä nuoret ihmiset olivat pitkälle koulutettuja ja ainakin osa ns. sivistyskodeista lähtöisin.
[/quote]
Sivistyksen arvostus yleensäkin on laskussa. Nykyisin tärkeää on se, miltä asiat näyttävät: ulkonäkö, nuoruus, menevyys, paljon rahaa... Rahvaanomaiset ja pinnalliset arvot jyräävät. Jos ihmettelette, mistä trendi on tullut, lukekaa esim. Theodore Dalrympleä.
Mulla on oma kirjastohuone. Rakastan kirjoja. Ymmärrän aloittajan valinnan -oikein tehty!
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 20:17"]
Ei lukeminen kerro mitään ihmisen älykkyydestä tai taustasta (onko "akateemisesta kulttuuriperheestä" vai ei).
[/quote]
Väittäisin että tässä tapauksessa korrelaatio on aika vahva. Omien empiiristen havaintojeni perusteella ainakin näin on.
Aitoa tutkimustietoa saa myös esittää.