"Ei kukaan enää tee noin", mitä vanhan ajan tapoja sinulla on?
Kehräätkö villaa itse? Teetkö makkaraa suolesta? Kirjoitatko nauhakirjoituskoneella?
Itse ostin lattiaharjan ja olipa hyvä ostos. Imuroin toki myös, mutta harjalla aina isot roskat, jos jotain tippuu lattialle. Luuttuan myös lattioita kontaten. Paljon paremmin tulee nurkat puhtaaksi.
Kommentit (871)
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt, että harja on vanhanaikainen. Meillä on useampia. Kangasnenäliinoja varmasti moni pitää vanhanaikaisina.
olen perinyt suvun vanhoja nenäliinoja. käsilaukussa on aina pari pitsistä ja flunssa-aikoina isoisän jättimäiset ruudulliset ovat käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolehdin että leipä on aina oikein päin pöydällä. Olen tarkka ettei ruokaa mene koskaan roskiin. Käytän esiliinaa ja huivia leipoessa. Teen itse korppujauhot.
Leivänkääntelijä täälläkin 🙋
Lähetän myös joulu- ja onnittelukortteja.Jatkan vielä
Joulu- ja onnittelukortteja lähetän minäkin. Kirjoitin myös viime vuonna 12 kirjettä
Ap leivän kääntelijäSaisko kysyä että miksi leipää käännellään? En ole kuullut tällaisesta.
Luitko kokonaan tämän leipäjutun?
Vanhastaan on ollut tapa, että leipä on oikein päin. Siis jauhopuoli alaspäin. Leipä on Jumalan viljaa, ja sitä pitää kunnioittaa.
Näin olen lapsesta asti oppinut.Ok, ymmärsitkö nyt?
Siis onko monellakin tapana pitää leipää jauhopuoli ylöspäin? Kyllä meillä leipä on aina paistopuoli ylöspäin, muttei siihen mitään erityisiä uskomuksia liity, näyttää vaan paremmalta ja on muutenkin luontevampaa.
Leivän kääntelystä en ole kuullutkaan. Meillä kotikotona opetettiin ruuan kunnioitusta sanomalla, ettei ruokaa saa mennä roskiin tai kohdella epäkunnioittavasti. Jälkimmäinen tarkoitti esim. sitä, ettei vessassa saa syödä (muistan lapsena yrittäneeni tällaista, en tiedä miksi..). Ensimmäinen sääntö on aikaansaanut sen, että minulla viisikymppisellä ei totisesti mene ruokaa biojätteeseen, suurinpiirtein vain kuoria (omena, sipuli jne) ja kahvinpuruja. Luulen, että olen biojätteen osalta ollut aina mestari vaikka muuten kierrätyksen oppimisessa on mennyt oma aikansa.
Vierailija kirjoitti:
Olen kiltti ja ystävällinen.
Miten hieno tapa! Minäkin yritän olla.
Uskovainen äitini siunasi kaikki leipomukset, esim. pullataikinan, laittamalla kämmensyrjällä ristin taikinan päälle ja sitten se sai jäädä kohoamaan.
Olen uuspakana teen samoin :) periaatteella siunaus on aina positiivinen asia.
rakastan kaikkia uusia digitaalisia härpäkkeitä, laitteita ja softia. mutta yli 10 vuoden jälkeen otin käyttöni paperikalenterin, koska haluan leikkiä leimasimilla, tarroilla, washiteipeillä ja kynillä.
jälki ei ole siistiä eikä hienoa, mutta hittosoikoon minulla on erinomaisen hauskaa. käytän tätä "hybridi-bujoani" vain kotona, omaksi ilokseni. seuraan siinä trackereillä myös hyvien tapojen noudattamista, mm. liikunta.
lisäksi se pitää kirjoituskykyäni yllä, siis käsin kirjoittamista. koen sen hyvin hitaaksi menetelmäksi naputtamisen sijaan, joten tuleepa johonkin kirjoitettua. samalla tulee tarkkailtua käsialaa, joka on muuten kaikille suotavaa. siitä kun voi paljastua esim. orastava parkinsonin tauti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Katson TV:stä ja kuuntelen radiosta ohjelmia.
Luen paperisia kirjoja.
Tilaan useampaa lehteä.
Keitän perunoita kuorineen.
Olen ollut yhdessä saman naisen(olen mies) kanssa 30v.
Onko perunoiden keittäminen vanhanaikaista vai mitä se tekee listalla? :D
Ihmettelee N27, joka keittää perunat samalla lailla.
Kyllä kuoriperunat on niin sou laaaast siison. Meillä teinit ei koskaan halua kuoriperunoita. Ja jos niitä on, niin syövät kuorineen. Ei viitsi vaivautua kuorimaan. No, onhan niissä kai ne vitamiinit juuri kuorissa. Nykyisin kuoriperunoita syö vain Antti Litja mielensäpahoittajassa, karvalakki päässä.
Kuoriperunat ovat paljon maukkaampia. Hyvin pestynä ne voi todella syödä kuorineen. Tai lohkoperunat uunissa - nam. Kuorineen.
Yksi suurin ilo ja hyöty uusista perunoista on se että niissä on niin olematon kuori, että niitä ei voi kuoria. Minä tykkään kuoria perunat ennen keittämistä ja maustaa ne miedosti esimerkiksi currylla siinä keittämisvaiheessa. Jos keittää ne perunat liha- tai kalaruoan lisukkeiksi, niin sitten niitä ei tarvitse enää erikseen kuoria ruokapöydässä vaan niiden päälle voi laittaa vaikkapa pienen ripauksen margariiniä.
Poltan noitia roviolla koska Mooseksen laki käskee niin.
Sisäköllämme ja kodinhoitajattarallamme on valkoinen hilkka päässään ja tärkätty esiliina, kun he liikkuvat meidän puolellamme.
Minullakin on keittiössä rikkakihveli, kätevää kun ei tarvitse koko ajan imuroida vaan murut saa harjattua pois.
Vierailija kirjoitti:
Jos kirjoitan kynällä, kirjoitan yleensä kaunoa.
Itse käytän myös yleensä paperia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesäisin käytän pihan hoidossa sirppiä. Jos nyt yleensä kukaan tietää mikä se on.
Sirppejä myydään ihan tavallisissa rautakaupoissa, ettet varmastikaan ole ainoa, joka sellaista käyttää. Meilläkin on sirppi.
Löytyykö sirpin toveriksi myös vasara?
Vitsi jolle tällainen sukupolvi X:n edustaja vielä osaa nauraa :D
Kirjoitan sillä "uudella" kaunotyypillä koko ajan, joka opetettiin meille toisella luokalla. En ees osaa enää kirjoittaa tikkukirjaimilla kunnolla niinkuin joskus lapsena kirjoitin koko ajan.:-D Mun molemmille isosiskoille opetettiin kirjoittamaan sitä "vanhaa" kaunoa koulussa. Onpa mun käsialaa kehuttu myös kauniiksi. Lisäksi kirjoitan yliopiston luentojen joitain muistiinpanoja paperille vihkoon kun nykyään etenevissä määrin on trendinä kirjoittaa niitä tietokoneelle johonkin tiedostoon. Mun mielestä tietotekniikkaa käytetään nykyään muutenkin jo ihan tarpeeksi yliopisto-opiskelun tukena.
T: M27
Olen paluumuuttaja, pyrkimys on pois nykytekniikasta.
Olen tehnyt päätöksen siirtyä pois vakoilu laitteista. Etsin juuri tietoja, löytyykö markkinoilta esim. matkapuhelinta, jota ei kuunneltaisi, muulloin kuin puhuttaessa puhelimeen.
Myös tabletista ja kannettavasta on pakko luopua, jollei niitä saa suojattua ulkoisella suojalla. Kirjastossa voisi käydä hoitamassa mm. Omakannan ja Maisan vaatimat päivitykset.
TV myös huolettaa, todennäköisesti sekin kuuntelee. Samoin kaikki muutkin kodin Wi-Fi laitteet.
Näihin selvityksiin tarvitsen fyysikon neuvoja, yksin en tätä hallitse.
Tässä olisi markkinarako paluumuuttajille kehitetäviin tuotteisiin. Itse maksaisin ylihintaa täysin turvallisesta laitteesta.
Kirjoitan hyväksi koetut reseptit käsin yhteen ja samaan vihkoon. Sen alussa on sisällysluettelo.
Käytän isovanhempieni aikaisia pellavalakanoita ja pyykeitä mm. laudeliinoina ja jopa ..pyyhkeinä :D
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole varmaan mitään vanhanaikaista tapaa?
Ehkä ruoka jota syömme on usein ns vanhanaikaista. Näitä 80-90-luvun perusruokia.
Syön myös Marianneja, Kettukarkkeja ja Fazerin parhaat karkkeja. On lemppareita.Mieheni on enemmän vanhanaikainen. Hän ei suostu esim käyttämään mobiilipankkia vaan maksaa laskut tietokoneella. Kymmenisen vuotta sitten kävi vielä pankissa maksamassa laskut mutta sain suostuteltua hankkimaan verkkopankkitunnukset.
Mobilepayta ei suostu lataamaan.
Sähköpostin katsoo myös tietokoneelta, ei puhelimesta.
Hän kuuntelee vinyyleitä ja käy levykaupassa ostamassa musiikin cd-levyinä. Ostaa toki myös vinyyleitä mutta uudemman musiikin ostaa cd:nä.No okei, ehkä somemaailma on minulle vieraampi ja en tykkää asioida sähköpostilla. Podcastit ja äänikirjat löysin vasta vähän aikaa sitten.
Tykkään myös vaalia vanhoja sanontoja ja harmittaa ettei nykynuoriso ymmärrä vanhaa suomenkieltä.
No kyllähän nyt pankkiasiat ja sähköpostit on näppärämpi hoitaa tietokoneella kuin puhelimella.
Vierailija kirjoitti:
Olen paluumuuttaja, pyrkimys on pois nykytekniikasta.
Olen tehnyt päätöksen siirtyä pois vakoilu laitteista. Etsin juuri tietoja, löytyykö markkinoilta esim. matkapuhelinta, jota ei kuunneltaisi, muulloin kuin puhuttaessa puhelimeen.
Myös tabletista ja kannettavasta on pakko luopua, jollei niitä saa suojattua ulkoisella suojalla. Kirjastossa voisi käydä hoitamassa mm. Omakannan ja Maisan vaatimat päivitykset.
TV myös huolettaa, todennäköisesti sekin kuuntelee. Samoin kaikki muutkin kodin Wi-Fi laitteet.
Näihin selvityksiin tarvitsen fyysikon neuvoja, yksin en tätä hallitse.
Tässä olisi markkinarako paluumuuttajille kehitetäviin tuotteisiin. Itse maksaisin ylihintaa täysin turvallisesta laitteesta.
En tiennyt, että vainoharhaisuus kuuluu paluumuuttajan ominaisuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Saan usein kuulla ihmisiltä, että olen ikäisekseni tosi vanhanaikainen. Kai sitten:
- Kirjoitan nimeni uusiin kirjoihin kaunolla, sekä sen vuoden jona olen kirjan saanut.
- Kuuntelen cd-levyjä ja katson dvd-elokuvia.
- Pelaan tetristä vanhalla pelikonsolilla.
- Suosin sisustuksessa räsymattoja, ryijyjä ja kuparitauluja.
- Säästän kaiken toimivan ja yritän aina korjata kaikki viat viimeiseen asti.
- Käytössäni on perinteinen radio.
- Teen muistiinpanot, kauppalaput yms. aina paperille.
- Etsin uusia reseptejä vain fyysisistä keittokirjoista, ja käytän opiskellessa fyysisiä oppikirjoja, jos mahdollista.
- Minulla on Jeesus-taulu sänkyni vieressä seinällä.
- Käytän hattuneuloja.
N19
Neuvo minua viisikymppistä hattujen ystävää: pitääkö hattuneula sen hatun päässä kiinni esim. tuulisella säällä? Käyttäisin hattuja ellen kärsisi typerästä pelosta, että hattu lentää päästäni ja joudun esiintymään ihmismassoille "tädillä lensi hattu päästä haha". Puhumattakaan siitä, että lempihattu lentää kadoksiin/menee rikki.
Jos vaikka laitan nutturan, ja hatun hattuneulalla niin pysyykö se siinä? Mistä hattuneuloja saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolehdin että leipä on aina oikein päin pöydällä. Olen tarkka ettei ruokaa mene koskaan roskiin. Käytän esiliinaa ja huivia leipoessa. Teen itse korppujauhot.
Leivänkääntelijä täälläkin 🙋
Lähetän myös joulu- ja onnittelukortteja.Jatkan vielä
Joulu- ja onnittelukortteja lähetän minäkin. Kirjoitin myös viime vuonna 12 kirjettä
Ap leivän kääntelijäSaisko kysyä että miksi leipää käännellään? En ole kuullut tällaisesta.
Luitko kokonaan tämän leipäjutun?
Vanhastaan on ollut tapa, että leipä on oikein päin. Siis jauhopuoli alaspäin. Leipä on Jumalan viljaa, ja sitä pitää kunnioittaa.
Näin olen lapsesta asti oppinut.Ok, ymmärsitkö nyt?
Ei tarvitse olla ilkeä, on ihan uusi juttu tällainen (ehkä olen liian nuorekas). Onko tässä siis joku uskonnollinen tausta? Miten se "jauhopuoli" on muka alaspäin jos leipä on oikeinpäin? Ihan tosissani oon kiinnostunut.
En tosiaan oo ilkeä. Ymmärsin itsekin miten vaikea on selittää, kun itselle aina ollut niin selkeä. Kuvittele ruislimppu. Kun laitat sen pöydälle jauhoinen pohja alaspäin, se on oikein päin. Ennen vanhaan myös siunattiin leipä tekemällä viiltoja tai risti limpun päälle ennen paistamista.
Ettekö oikeasti ole kuulleet tälläisestä?
Meillä oli ennen kaivovesi ja kun vesi loppui kesäkuumalla, tuotiin kanisterilla vettä kotiin ja mm. tiskasin sillä. Yleensä käytin siis konetta. Oli siis helppo katsoa paljonko vettä meni siihen käsin tiskaamiseen ja yllätys, yllätys, ei mennyt sen enempää kuin konekaan käyttää, vaikka sitä aina toitotetaan, miten kone säästää vettä. Eikä tosiaan ollut vaahtoa astioissa, kun nostelin kuivauskaappiin. Iso tiskikone on kätevä, jos tulee pesuun kattiloita ym. isompaa, mutta jos on sellainen ruoka, ettei tiskiä paljon tule, koneen täyttymiseen menee pidempi aika. Silloin alkaa helposti jotkut aterimet ym. loppua eli iso kone vaatii paljon astioita. Jos tiskaa käsin heti aterian jälkeen, ne astiat ovat saman tien valmiita käyttöön. Omassa lapsuudenkodissani ei ollut tiskikonetta, eikä minulla sellaista opiskeluaikana ollut, mutta miehen kotona sellainen on ollut "aina". Miehelle on jotenkin "kunniakysymys", että se kone löytyy. Itse taas tykkään tiskata. Tosin olen sillä tavalla kaheli, että tykkään myös pyykätä käsin. Totuin tähän opiskeluaikana ja nykyisin nautin matkoilla, jos täytyy pestä pikkupyykkiä :)