Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Ei kukaan enää tee noin", mitä vanhan ajan tapoja sinulla on?

Vierailija
07.01.2022 |

Kehräätkö villaa itse? Teetkö makkaraa suolesta? Kirjoitatko nauhakirjoituskoneella?

Itse ostin lattiaharjan ja olipa hyvä ostos. Imuroin toki myös, mutta harjalla aina isot roskat, jos jotain tippuu lattialle. Luuttuan myös lattioita kontaten. Paljon paremmin tulee nurkat puhtaaksi.

Kommentit (871)

Vierailija
141/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittelen miestäni <3. Koska kunnioitan ja rakastan.

Vierailija
142/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suursiivous ainakin 2 kertaa vuodessa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulitko aikakoneella kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tv-sarjojen ja elokuvien tallennusten katsominen (tallennettavan digiboxin kautta) vanhanaikaista? Teen sitä ja olen pulassa, kun laitteeni joskus hajoaa, sillä uudemmilla systeemeillä ei pysty katsomaan yhtä kätevästi pikakelauksella.

En ole koskaan kuullut digiboksista johon laitetaan kasetti. Yleensä digiboksit tallentaa....

Missä tässä puhutaan kasetista?

Vierailija
144/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selaan tekstitv:tä

Vierailija
145/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olispa kamalaa jos aviopuoliso puhuttelisi monikossa :D "Onko teillä varmasti nyt kaikki mukana?" "Lähdettekö te nyt kauppaan kanssani?"

Vierailija
146/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Katson TV:stä ja kuuntelen radiosta ohjelmia.

Luen paperisia kirjoja.

Tilaan useampaa lehteä.

Keitän perunoita kuorineen.

Olen ollut yhdessä saman naisen(olen mies) kanssa 30v.

Onko perunoiden keittäminen vanhanaikaista vai mitä se tekee listalla? :D

Ihmettelee N27, joka keittää perunat samalla lailla.

Kuorineen keitetyt perunat on kyllä sekä vanhanaikaisia, että todella hankalia syötäviä. Mitään en niin inhoa, kuin kuumien perunoiden kuorimista. Perunat polttaa sormia ja liimamaista töhnää tarttuu sormiin, ( keiteetyä perunaa voi käyttää liimana) peruna hajoaa kesken kuorimisen ja tippuu, minne nyt  milloinkin sattuu tippumaan. 

Aikuiset lapseni eivät ole oppineet kuorimaan kuumia perunoita, koska olen viimeiset 40v kuorinut perunat raakoina ja keittänyt vasta sitten. On niin paljon helpompaa ja kätevämpää kuoria vaikka 15 raakaa perunaa, kun 3 keiteetyä, kuumaan, murenevaa perunaa.

Joo ja kyllä olen koko lapsuuteni kuorinut noita kuumia perunoita ja osaan kyllä, mutta  en tee sitä enää, koska perunan kuoriminen raakana on niin paljon helpompaa. 

Kuorineen keitety peruna saa minun puolestani olla historiaa.

Vierailija
147/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huolehdin että leipä on aina oikein päin pöydällä. Olen tarkka ettei ruokaa mene koskaan roskiin. Käytän esiliinaa ja huivia leipoessa. Teen itse korppujauhot.

Leivänkääntelijä täälläkin 🙋

Lähetän myös joulu- ja onnittelukortteja.

Jatkan vielä

Joulu- ja onnittelukortteja lähetän minäkin. Kirjoitin myös viime vuonna 12 kirjettä

Ap leivän kääntelijä

Saisko kysyä että miksi leipää käännellään? En ole kuullut tällaisesta.

Luitko kokonaan tämän leipäjutun?

Vanhastaan on ollut tapa, että leipä on oikein päin. Siis jauhopuoli alaspäin. Leipä on Jumalan viljaa, ja sitä pitää kunnioittaa.

Näin olen lapsesta asti oppinut.

Ok, ymmärsitkö nyt?

Vierailija
148/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Luen paperisia kirjoja.

Tilaan useampaa lehteä.

Kyllä kuoriperunat on niin sou laaaast siison. Meillä teinit ei koskaan halua kuoriperunoita. Ja jos niitä on, niin syövät kuorineen. Ei viitsi vaivautua kuorimaan. No, onhan niissä kai ne vitamiinit juuri kuorissa. Nykyisin kuoriperunoita syö vain Antti Litja mielensäpahoittajassa, karvalakki päässä.

Kuoriperunat ovat paljon maukkaampia. Hyvin pestynä ne voi todella syödä kuorineen. Tai lohkoperunat uunissa - nam. Kuorineen.

Vierailija
149/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 70-luvulla syntynyt mies ja ajattelen pikemminkin niin, että uusi teknologia on tuonut vain lisää vaihtoehtoisia tapoja tehdä asioita. Ns. "vanhat" tavat ovat edelleen ihan toimivia, esim. paperikalenteri puhelimen kalenterin sijasta, joten kyse on vaan valinnoista millä tavalla haluaa toimia.

Tämä ns. nykyteknologia on loppujen lopuksi aika monimutkaista ja muuttuu jatkuvasti suunnilleen joka päivityksen yhteydessä, mikä aiheuttaa jonkinverran vaivaa etsiä ja opiskella ne uudet toiminnot ja työtavat, kun esim. se paperikalenteri pysyy aina samanlaisena.

Vierailija
150/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lapsia vaan yhden miehen kanssa, ja sen kanssa olen edelleen naimisissa.

Vierailija
151/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen aina aamuisin tulet pystyuuniin ja saunakin on puulämmitteinen.

Vierailija
152/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan joskus papiljotit kuin hiukset kuivuvat. Lempeä tapa kihartaa, kunhan papiljotit eivät ole sellaiset jotka tarraavat hiuksiin.

Vierailija
153/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivon mm. piimäkakkua, piparit alusta asti, pullaa, monia muitakin, ja olen opettanut 7&9v tyttäreni myös leipomaan. Nyt jos heille tulee into voin katsella vierestä ja hoidan uunin. Tärkeää siirtää taidot eteenpäin. Meillä ei ole yleiskonetta tms. Reseptit luetaan kirjasta tai vihosta johon olen ne kirjoittanut tai leikannut lehdistä.

Pöytäliinoina on käsin kudottuja kapiopöytäliinoja, tai -lakanoita joissa on pitsireunus toisessa päässä. Ei kyllä minun tekemiäni, vaan mummon ja hänen naimattoman siskonsa. Lakanat on tehty käsin kehrätystä pellavasta.

Käytän kyllä iloisesti mobiilipalveluja, maksu- pankki - ym. Kymmensormijärjestelmä ja ohjelmistot ja pilvipalvelut taittuu ja en möngi vastaan. Kirjat luen mieluummin paperisina mutta suurin osa työlukemisista koneelta. Kirjoitan kaunoa jota en oikeastaan enää oppinut koulussa, mutta opettajaäitini opetti. Mm. kaikki yliopiston esseet kun se on paljon nopeampaa kuin tekstaus.

Kotiin en halua mitään muovista. T. Kemisti-biologi

Vierailija
154/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Luen paperisia kirjoja.

Tilaan useampaa lehteä.

Kuorineen keitetyt perunat on kyllä sekä vanhanaikaisia, että todella hankalia syötäviä. Mitään en niin inhoa, kuin kuumien perunoiden kuorimista. Perunat polttaa sormia ja liimamaista töhnää tarttuu sormiin, ( keiteetyä perunaa voi käyttää liimana) peruna hajoaa kesken kuorimisen ja tippuu, minne nyt  milloinkin sattuu tippumaan. 

Aikuiset lapseni eivät ole oppineet kuorimaan kuumia perunoita, koska olen viimeiset 40v kuorinut perunat raakoina ja keittänyt vasta sitten. On niin paljon helpompaa ja kätevämpää kuoria vaikka 15 raakaa perunaa, kun 3 keiteetyä, kuumaan, murenevaa perunaa.

Joo ja kyllä olen koko lapsuuteni kuorinut noita kuumia perunoita ja osaan kyllä, mutta  en tee sitä enää, koska perunan kuoriminen raakana on niin paljon helpompaa. 

Ei kai kuuma perunaa kosketa sormin? Meille opetettiin jo ala-asteen ruokailussa, miten peruna kuoritaan lautasella haarukkaa ja veistä käyttäen. On erittäin helppoa ja nopeaa, kun se osaa.

Vierailija
155/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Luen paperisia kirjoja.

Tilaan useampaa lehteä.

Kuorineen keitetyissä perunoissa pysyy paremmin vitamiinit ja maku on parempi.

Vierailija
156/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omista mikroa, enkä astianpesukonetta. Hyvin on pärjätty lasten kanssa ja hekin osaavat tehdä kaurapuuron hellalla kattilassa.

Lisäksi mankeloin kaikki lakanat ja pyyhkeet, tyynyliinat silitän. Leivon itse kakut ja pullat. Neulon omat sukkani yms. ja juu, minulla on lattiaharja keittiössä. Teen itse kynttilöitä.

Ulkosaunaan on kantovesi.

Teen kaikkea muutakin vanhanaikaista, mutta en ole ajatellut sitä sillä tavalla.

Asun yli 100 - vuotta vanhassa talossa...

Vierailija
157/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kiltti ja ystävällinen. 

Vierailija
158/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän kalenteria. Merkkaan siihen kaiken tärkeän sekä päivän lämpötilan ja sääolot.

Teen aivan samaa! Tarvitsen ehdottomasti paperisen taskukalemterin, muuten olen aivan hukassa.

Vierailija
159/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Luen paperisia kirjoja.

Tilaan useampaa lehteä.

Kuorineen keitetyissä perunoissa pysyy paremmin vitamiinit ja maku on parempi.

Kuoriperunahifistely on vanhanaikaista. Ymmärtän, ettei kuoriperunoista tykkää ne, joilla on kokemusta vain kaupasta ostetuista koulujen suurtalouskeittiöissä keitetyistä tahmaperunoista.

Mutta ne oikeat... maaperä, kasvuvuosi varastointi, lajike, keittoaika... Kaikki ne merkkaa siinä, miten hyviä tulee.

Vierailija
160/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olispa kamalaa jos aviopuoliso puhuttelisi monikossa :D "Onko teillä varmasti nyt kaikki mukana?" "Lähdettekö te nyt kauppaan kanssani?"

Teitittely ei ole MONIKOSSA puhumista. Esimerkiksi teitittelyssä kysyttäisiin "Oletteko käynyt kaupassa tänään". Monikossa lause kuuluu "Oletteko KÄYNEET kaupassa tänään". Eikö siellä peruskoulussa opi mitään?