Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Ei kukaan enää tee noin", mitä vanhan ajan tapoja sinulla on?

Vierailija
07.01.2022 |

Kehräätkö villaa itse? Teetkö makkaraa suolesta? Kirjoitatko nauhakirjoituskoneella?

Itse ostin lattiaharjan ja olipa hyvä ostos. Imuroin toki myös, mutta harjalla aina isot roskat, jos jotain tippuu lattialle. Luuttuan myös lattioita kontaten. Paljon paremmin tulee nurkat puhtaaksi.

Kommentit (871)

Vierailija
401/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edellisen kerran kylässä käydessä sain kahvipöydässä eteeni kauniit kupit lautasilla ja olin aivan otettu. Se on niin harvinaista nykyään, kaikilla on mukit. Missä ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta on kaunis kuppi silti aina kaunis kuppi.

Taitaa olla vanhanaikaista ihastella sellaista.

Katan aina oikeat pienet kahvikupit lautasineen. Kerran tuli sitten sellainen keski-ikäinen mies kylään, joka pyysi että saisko hän mieluummin mukin  :O  

Meinas mennä kyllä pasmat sekaisin tältä keski-ikäiseltä..

Olen itsekin mies ja semmoiset vanhanaikaiset pienet kahvikupit on huvittavia, niin pieniä, että yhdellä kulauksella hörppää kerralla koko kupin tyhjäksi ja otekin kupista oltava semmoinen varovainen peukalolla ja etusormella, ettei vaan mene herkät kupit rikki :D

Vierailija
402/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitan kanssa kaunoa, lähinnä sen takia, että se on nopeampaa. Kirjoitan myös edelleen kirjeitä enkä koskaan ottanut käyttöön älypuhelinta.

Nykyisin kirjoitan kaikki vähänkin pidemmät jutut kymmensormijärjestelmällä tietokoneen näppämistöllä ja käsinkirjoittaminen rajoittuu lähinnä lyhyeisiin muistiinpanoihin kuten kauppalistoihin. .

Minäkin kirjoittelin pitkään kauppalistoja paperille, kunnes huomasin, että puhelimeen on saatavissa kauppalista-applikaatio. Todella kätevä.

Ja kaupassa joutuu kävelemään koko ajan puhelin kädessä, ei. Tai no niinhän moni tekee nykyään joka tapauksessa joten kaipa tällaiset turhaakin turhemmat sovellukset ovat sitten heille "käteviä".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vissiin sähkö liian halpaa vielä jos pitää kauppaostoksetkin kirjoitella puhelimella ja kuluttaa virtaa niin jonniinjoutavaan.

Vierailija
404/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän papiljotteja ja kampausnestettä aina pestyäni hiukset.

Vieraille tarjoan kahvit aina posliinikukeista servereillä ja itse leipoamiani leivonnaisia, jotka tarjoillaan lasilautaselta, jossa valkoisen kakkupaperi.

Tietämätön kysyy: mitä on kampausneste? Termi on tuttu, mutta tuote ei. Myydäänkö kaupassa jotain muotoiluainetta siis ihan tällä nimellä?

Vierailija
405/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskon housuihini.

Vierailija
406/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tamppaan matot.

Vierailija
407/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen suihkussa vain kynttilänvalossa.

Minä myös, tosin myönnytyksenä nykyajalle ja paloturvallisuudelle käytän yleensä led-kynttilöitä. Säädän niihin sinisen valon ja olen "kylpylässä".

Pidän hämärästä ja pehmeästä valaistuksesta. Varmaan sellaisesta "pärevalosta savupirtissä räppänän alla".. nykytoimistojen ja -tilojen karmaisevan kirkas valaistus sattuu silmiin ja sieluun. Erityisesti loisteputkivalaistus. Vaikka avokonttorissa ei tehdä avokirurgiaa silti kaikkien pitää seistä näiden sokaisevien valojen alla.

Vierailija
408/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

on vissiin sähkö liian halpaa vielä jos pitää kauppaostoksetkin kirjoitella puhelimella ja kuluttaa virtaa niin jonniinjoutavaan.

Niinpä. Paperista ei lopu paristot.

Vierailija
409/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiskaan käsin. Tosin se johtuu siitä, että tiskikone sanoi sopimuksensa irti muutama päivä sitten.

Minäkin tiskaan käsin mutta sen takia että ei ole tiskikonetta.

Ostin tiskikoneen muutama vuosi sitten. Tuossa se seisoo käyttämättömänä. Mikä on siinä että en näe hyötyä siinä. Ensin virutat tiskin käsin ja sitten heität koneeseen tunniksi pyörimään. Taas ulospakkaaminen ja mikä työ siinä on puhumattakaan nykyajan sähkölaskujen hinnoista.

Ei tiskejä tarvitse "viruttaa" ennen koneeseen laittoa. Se on aivan turhaa.

Pienessä perheessä koneen täyttyminen vie kolme päivää.

Vierailija
410/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitan kanssa kaunoa, lähinnä sen takia, että se on nopeampaa. Kirjoitan myös edelleen kirjeitä enkä koskaan ottanut käyttöön älypuhelinta.

Nykyisin kirjoitan kaikki vähänkin pidemmät jutut kymmensormijärjestelmällä tietokoneen näppämistöllä ja käsinkirjoittaminen rajoittuu lähinnä lyhyeisiin muistiinpanoihin kuten kauppalistoihin. .

Minäkin kirjoittelin pitkään kauppalistoja paperille, kunnes huomasin, että puhelimeen on saatavissa kauppalista-applikaatio. Todella kätevä.

Ja kaupassa joutuu kävelemään koko ajan puhelin kädessä, ei. Tai no niinhän moni tekee nykyään joka tapauksessa joten kaipa tällaiset turhaakin turhemmat sovellukset ovat sitten heille "käteviä".

Miten se eroaa siitä, että pitää tuijottaa koko ajan kauppalistaa? Itse en kyllä kirjoita mihinkään sovellukseen, ihan vaan google sheetsiin.  Mutta ei minun tarvitse tuijottaa sen enempää puhelinta kuin listaakaan.  On tietyt vakio-ostokset, mitä ostetaan joka kerta hevi-osastolta ja sitten yleensä muistaa mitä pitää ostaa.  Muutaman hyllyvälin jälkeen tarkistan mitä kärryssä on ja mitä vielä puuttuu ja sitten taas puhelin pois ja sama toistuu.  En työnnä koko ajan kärryjä mukana, vaan katson aina paikan, missä ne eivät ole kenenkään tiellä, ihmiset pääsevät ottamaan niitä tavaroita mitkä on kärryjä lähellä ja haen tavarat siihen sitten noutamalla.  Tuossa listassa on se hyvä puoli, että siihen voi lisätä missä tahansa.  Voin vaikkapa töissä todeta, että tartten töihin nenäliinoja ja voin siellä lisätä ne siihen heti.  Voidaan samaa listaa käyttää reissun päällä ollessa ja siihen voi perheenjäsenet tehdä lisäyksiään missä tahansa.  Jääkaapin seinässä olevaan paperilistaan lisätessä ne lisäykset pitää muistaa ja tehdä kotona.  

Mutta jos minulla on vain muutama ostos ja käyn lähikaupassa, niin sitten saatan kirjoittaa ne paperille.  Toisaalta toinen voi muistaa jotain kun toinen on lähtenyt kauppaan ja lisätä listalle vielä siinä vaiheessa, ei tarvitse soitella.  Toki se onnistuu viestilläkin.  

Vierailija
411/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhan ajan tapoja: Katson joskus Ylen ohjelmia televisiosta. Aikamoinen boomeri-tv nykyään eli horistaan 70-80-lukujen asioita. Jos ei ole Suomi-filmiä 30-40-luvulta.

Kangasnenäliina on muuten must. Paperinenäliinaa voin allergisena käyttää vain hätätapauksessa.

Vierailija
412/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiskaan käsin. Tosin se johtuu siitä, että tiskikone sanoi sopimuksensa irti muutama päivä sitten.

Ostin tiskikoneen muutama vuosi sitten. Tuossa se seisoo käyttämättömänä. Mikä on siinä että en näe hyötyä siinä. Ensin virutat tiskin käsin ja sitten heität koneeseen tunniksi pyörimään. Taas ulospakkaaminen ja mikä työ siinä on puhumattakaan nykyajan sähkölaskujen hinnoista.

Meillä ei ole kone päällä joka päivä. Joten erityisen likaisiin astioihin kuivuu lika kiinni ennen pesua. Se kuivunut lika ei lähde yhdellä pesukerralla. Sen vuoksi huuhtaisen nopeasti isommat liat pois, koska en tiedä, milloin kone laitetaan seuraavan kerran päälle.

Vierailija
413/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole kone päällä joka päivä. Joten erityisen likaisiin astioihin kuivuu lika kiinni ennen pesua. Se kuivunut lika ei lähde yhdellä pesukerralla. Sen vuoksi huuhtaisen nopeasti isommat liat pois, koska en tiedä, milloin kone laitetaan seuraavan kerran päälle.

Tiskikone on maailman parhaimpia keksintöjä. Saat tiskit sinne piiloon. Kuumassa pesee tiskit paremmin kuin käsitiskissä.

Ei tarvitse kikkailla astioiden ja aterimien kanssa tiskiä säästääkseen.

Vierailija
414/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Katson TV:stä ja kuuntelen radiosta ohjelmia.

Luen paperisia kirjoja.

Tilaan useampaa lehteä.

Keitän perunoita kuorineen.

Olen ollut yhdessä saman naisen(olen mies) kanssa 30v.

Onko perunoiden keittäminen vanhanaikaista vai mitä se tekee listalla? :D

Ihmettelee N27, joka keittää perunat samalla lailla.

Kuorineen keitetyt perunat on kyllä sekä vanhanaikaisia, että todella hankalia syötäviä. Mitään en niin inhoa, kuin kuumien perunoiden kuorimista. Perunat polttaa sormia ja liimamaista töhnää tarttuu sormiin, ( keiteetyä perunaa voi käyttää liimana) peruna hajoaa kesken kuorimisen ja tippuu, minne nyt  milloinkin sattuu tippumaan. 

Aikuiset lapseni eivät ole oppineet kuorimaan kuumia perunoita, koska olen viimeiset 40v kuorinut perunat raakoina ja keittänyt vasta sitten. On niin paljon helpompaa ja kätevämpää kuoria vaikka 15 raakaa perunaa, kun 3 keiteetyä, kuumaan, murenevaa perunaa.

Joo ja kyllä olen koko lapsuuteni kuorinut noita kuumia perunoita ja osaan kyllä, mutta  en tee sitä enää, koska perunan kuoriminen raakana on niin paljon helpompaa. 

Kuorineen keitety peruna saa minun puolestani olla historiaa.

Perunat menevät pilalle jos ne kuoritaan ennenkeittämistä.

T. Milleniaali

Ei mene. Höyrykattilassa keitetyt perunat ei ole sen "pilaantuneempia" kuin kuorineen keitetytkään.

Olen syönyt kuoriperunoita ensimmäiset 20v ja sen jälkeen kuorittuja, eikä mitään eroa ole ollut.

Maku ruokaan tulee meillä muusta kuin perunasta. Miten muuten keitoissa ja laatikoissa? Maistuuko peruna pahalta ja pilaantuneelta, kun on kuorittu ennen keittämistä/kypsyttämistä?  Niinpä.

Vierailija
415/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikon kananmunan aina ensin kuppiin, ennen kuin lisään sen taikinaan. Jokaisen munan erikseen. Lapsellekin olen opettanut. Kun lapsi teki näin koulussa köksän tunnilla, ope oli nauranut ja sanonut, että ennen vanhaan tehtiin noin, kun munat tulivat kotipihalta tai vastaavasta paikasta, eikä kaupasta, jossa ne ostetaan laatikossa jossa päiväysmerkintä.

En ole tiennyt tämän olevan vanhanaikainen tapa. Itse teen edelleen näin. Olen varma että sen kerran kun särjen munan suoraan taikinaan, se on viallinen.

Teen myös näin, opetin miehenkin. Viimeistään siinä vaiheessa oppi, kun rikkoi pilaantuneen munan suoraan valurautapannuun. :D

Onneksi en ollut itse silloin kotona, haju oli vissiin ollut melkoinen.

Vierailija
416/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen aamuisin paperisen sanomalehden.

Vierailija
417/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se eroaa siitä, että pitää tuijottaa koko ajan kauppalistaa? Itse en kyllä kirjoita mihinkään sovellukseen, ihan vaan google sheetsiin.  Mutta ei minun tarvitse tuijottaa sen enempää puhelinta kuin listaakaan.  On tietyt vakio-ostokset, mitä ostetaan joka kerta hevi-osastolta ja sitten yleensä muistaa mitä pitää ostaa.  Muutaman hyllyvälin jälkeen tarkistan mitä kärryssä on ja mitä vielä puuttuu ja sitten taas puhelin pois ja sama toistuu.  En työnnä koko ajan kärryjä mukana, vaan katson aina paikan, missä ne eivät ole kenenkään tiellä, ihmiset pääsevät ottamaan niitä tavaroita mitkä on kärryjä lähellä ja haen tavarat siihen sitten noutamalla.  Tuossa listassa on se hyvä puoli, että siihen voi lisätä missä tahansa.  Voin vaikkapa töissä todeta, että tartten töihin nenäliinoja ja voin siellä lisätä ne siihen heti.  Voidaan samaa listaa käyttää reissun päällä ollessa ja siihen voi perheenjäsenet tehdä lisäyksiään missä tahansa.  Jääkaapin seinässä olevaan paperilistaan lisätessä ne lisäykset pitää muistaa ja tehdä kotona.  

Mutta jos minulla on vain muutama ostos ja käyn lähikaupassa, niin sitten saatan kirjoittaa ne paperille.  Toisaalta toinen voi muistaa jotain kun toinen on lähtenyt kauppaan ja lisätä listalle vielä siinä vaiheessa, ei tarvitse soitella.  Toki se onnistuu viestilläkin.  

Ai miten paperisen kauppalistan tuijotus eroaa kännykkäsovelluksen tuijottamisesta? No, esimerkiksi siten, että siitä paperilapusta ei sammu näyttö kesken kaiken vaan se on koko ajan "päällä". Lisäksi pieni paperilappu on helpompi kantaa mukana kärryjä työnnellessä. Ja vielä yksi etu: käsin kirjoittaminen on mukavampaa ja nopeampaa kuin kännykän minimaalisten näppäinten näpyttely.

Vierailija
418/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohtelias.

Vierailija
419/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai miten paperisen kauppalistan tuijotus eroaa kännykkäsovelluksen tuijottamisesta? No, esimerkiksi siten, että siitä paperilapusta ei sammu näyttö kesken kaiken vaan se on koko ajan "päällä". Lisäksi pieni paperilappu on helpompi kantaa mukana kärryjä työnnellessä. Ja vielä yksi etu: käsin kirjoittaminen on mukavampaa ja nopeampaa kuin kännykän minimaalisten näppäinten näpyttely.

Lisäksi paperisesta kauppalapusta ei kulu virtaa kun haluat katsoa sitä, eikä sitä tarvitse latailla kalliilla sähköllä. Nuoriso on mukamas niin ekotietoista, mutta hukkaa kumminkin sähköä näinkin turhanpäiväisiin asioihin aivan surutta!!

Vierailija
420/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huolehdin että leipä on aina oikein päin pöydällä. Olen tarkka ettei ruokaa mene koskaan roskiin. Käytän esiliinaa ja huivia leipoessa. Teen itse korppujauhot.

Leivänkääntelijä täälläkin 🙋

Lähetän myös joulu- ja onnittelukortteja.

Jatkan vielä

Joulu- ja onnittelukortteja lähetän minäkin. Kirjoitin myös viime vuonna 12 kirjettä

Ap leivän kääntelijä

Saisko kysyä että miksi leipää käännellään? En ole kuullut tällaisesta.

Minullekin tuo aiheuttaa päänvaivaa. Siis miten oikeinpäin? Pohja alaspäin + esim. halkaistussa reikäleivässä se voitelupuoli ylöspäin, eli yläpuoli alaspäin?? Ymmärsinkö oikein?[/quote

Kunnioituksesta leipää kohtaan

Kyse on leivästä ENNEN voitelua. Kun tavallinen reikäleipä on kokonainen tai esim puolessa välin, moni laittaa sen pöydälle tai leipälaatikkoon väärin päin tai siis kummin päin milloinkin, kun ei tiedä. Pohja ylöspäin on väärin. Voileipä on tietysti aina voipuoli ylöspäin.

Nykyisin on niin paljon palaleipää ja siivutettua. Niissäkin tämä pätee. Pohja alaspäin.