Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Ei kukaan enää tee noin", mitä vanhan ajan tapoja sinulla on?

Vierailija
07.01.2022 |

Kehräätkö villaa itse? Teetkö makkaraa suolesta? Kirjoitatko nauhakirjoituskoneella?

Itse ostin lattiaharjan ja olipa hyvä ostos. Imuroin toki myös, mutta harjalla aina isot roskat, jos jotain tippuu lattialle. Luuttuan myös lattioita kontaten. Paljon paremmin tulee nurkat puhtaaksi.

Kommentit (871)

Vierailija
421/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Katson TV:stä ja kuuntelen radiosta ohjelmia.

Luen paperisia kirjoja.

Tilaan useampaa lehteä.

Keitän perunoita kuorineen.

Olen ollut yhdessä saman naisen(olen mies) kanssa 30v.

Onko perunoiden keittäminen vanhanaikaista vai mitä se tekee listalla? :D

Ihmettelee N27, joka keittää perunat samalla lailla.

Kuorineen keitetyt perunat on kyllä sekä vanhanaikaisia, että todella hankalia syötäviä. Mitään en niin inhoa, kuin kuumien perunoiden kuorimista. Perunat polttaa sormia ja liimamaista töhnää tarttuu sormiin, ( keiteetyä perunaa voi käyttää liimana) peruna hajoaa kesken kuorimisen ja tippuu, minne nyt  milloinkin sattuu tippumaan. 

Aikuiset lapseni eivät ole oppineet kuorimaan kuumia perunoita, koska olen viimeiset 40v kuorinut perunat raakoina ja keittänyt vasta sitten. On niin paljon helpompaa ja kätevämpää kuoria vaikka 15 raakaa perunaa, kun 3 keiteetyä, kuumaan, murenevaa perunaa.

Joo ja kyllä olen koko lapsuuteni kuorinut noita kuumia perunoita ja osaan kyllä, mutta  en tee sitä enää, koska perunan kuoriminen raakana on niin paljon helpompaa. 

Kuorineen keitety peruna saa minun puolestani olla historiaa.

Perunat menevät pilalle jos ne kuoritaan ennenkeittämistä.

T. Milleniaali

Ei mene. Höyrykattilassa keitetyt perunat ei ole sen "pilaantuneempia" kuin kuorineen keitetytkään.

Olen syönyt kuoriperunoita ensimmäiset 20v ja sen jälkeen kuorittuja, eikä mitään eroa ole ollut.

Maku ruokaan tulee meillä muusta kuin perunasta. Miten muuten keitoissa ja laatikoissa? Maistuuko peruna pahalta ja pilaantuneelta, kun on kuorittu ennen keittämistä/kypsyttämistä?  Niinpä.

Tietenkään ne perunan makuvivahteet ei tule esiin, jos maku ruokaan tulee muusta kuin perunasta.

Muistan lapsena, miten innolla vanhemmat odotti vuoden ensimmäisiä omia perunoita. Suoraan maasta nostettuina pestäviksi, keitettäväksi ja pöytään. Siinä siiten joukolla arvioitiin makuvivahteita, että millainenkas on tämän vuoden sato.

Laatikkoruuat ym. vastaavat on talvivarastoituja vanhoja perunoita varten. Niissä perunan maku ei ole enää priimaa, vaan maku tulee muusta.

Vierailija
422/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn aina oikeana päivänä äänestämässä. Sen jälkeen juodaan vaalikahvit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huolehdin että leipä on aina oikein päin pöydällä. Olen tarkka ettei ruokaa mene koskaan roskiin. Käytän esiliinaa ja huivia leipoessa. Teen itse korppujauhot.

Leivänkääntelijä täälläkin 🙋

Lähetän myös joulu- ja onnittelukortteja.

Jatkan vielä

Joulu- ja onnittelukortteja lähetän minäkin. Kirjoitin myös viime vuonna 12 kirjettä

Ap leivän kääntelijä

Saisko kysyä että miksi leipää käännellään? En ole kuullut tällaisesta.

Minullekin tuo aiheuttaa päänvaivaa. Siis miten oikeinpäin? Pohja alaspäin + esim. halkaistussa reikäleivässä se voitelupuoli ylöspäin, eli yläpuoli alaspäin?? Ymmärsinkö oikein?[/quote

Kunnioituksesta leipää kohtaan

Kyse on leivästä ENNEN voitelua. Kun tavallinen reikäleipä on kokonainen tai esim puolessa välin, moni laittaa sen pöydälle tai leipälaatikkoon väärin päin tai siis kummin päin milloinkin, kun ei tiedä. Pohja ylöspäin on väärin. Voileipä on tietysti aina voipuoli ylöspäin.

Nykyisin on niin paljon palaleipää ja siivutettua. Niissäkin tämä pätee. Pohja alaspäin.

Ai kamala. Minä olen nyt ihmetellyt tätä leivän voitelua, että voidellaanko jossain päin leipä paiston jälkeen pinnalta vai mitä ihmettä.

Ja nyt tajusin, että jotkut kirjoittaa voidelluista leipäpalasista, ei koko leivästä.

Vierailija
424/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taputan kun lentokone laskeutuu.

Vierailija
425/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään, mutta miesystävä on jättänyt sivistymättä. Hän esim. pesee astiat niin, että huutelee ne altaassa, jonka täyttää siis vedessä. Hyvin pianhan vesi velloo pesuaineessa. Siinä hän sitten nostelee vaahtoisia astioita kuivauskaappiin...... Juurikin noin minun vanhempani pesivät astiat. Samoin näkemäni monet vanhukset. Itse huuhtelin sitten aina jo lapsena astiat ennen kuin söin niistä, ja nämä valittivat, että mitä ihmettä teen, vettä menee hukkaa ja olen luulotautinen jne...

Onkohan miesystäväsi muualta lähtöisin ;) Saksalaiset ystäväni pesevät astiansa käsitiskissä normaalisti astianpesuaineella, mutta niitä ei kyllä huuhdota lainkaan, suoraan kuivumaan vain. 

Itse kyllä huuhdon, pikaisesti juoksevan veden alla (mittasin muinoin, eikä vie meidän tiskeissä yhtään enempää vettä kuin altaan täyttäminen).

Vierailija
426/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhanaikaisesti tiskaan kaikki astiamme käsin, enkä koneeseen koske. En halua konetiskiaineita tai kirkastusaineita luontoa kuormittamaan, enkä ruoka-astioihimme. Toki astianpesuainetta käytän, kohtuudella.

Vierailija
427/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huolehdin että leipä on aina oikein päin pöydällä. Olen tarkka ettei ruokaa mene koskaan roskiin. Käytän esiliinaa ja huivia leipoessa. Teen itse korppujauhot.

Leivänkääntelijä täälläkin 🙋

Lähetän myös joulu- ja onnittelukortteja.

Jatkan vielä

Joulu- ja onnittelukortteja lähetän minäkin. Kirjoitin myös viime vuonna 12 kirjettä

Ap leivän kääntelijä

Saisko kysyä että miksi leipää käännellään? En ole kuullut tällaisesta.

Minullekin tuo aiheuttaa päänvaivaa. Siis miten oikeinpäin? Pohja alaspäin + esim. halkaistussa reikäleivässä se voitelupuoli ylöspäin, eli yläpuoli alaspäin?? Ymmärsinkö oikein?[/quote

Kunnioituksesta leipää kohtaan

Kyse on leivästä ENNEN voitelua. Kun tavallinen reikäleipä on kokonainen tai esim puolessa välin, moni laittaa sen pöydälle tai leipälaatikkoon väärin päin tai siis kummin päin milloinkin, kun ei tiedä. Pohja ylöspäin on väärin. Voileipä on tietysti aina voipuoli ylöspäin.

Nykyisin on niin paljon palaleipää ja siivutettua. Niissäkin tämä pätee. Pohja alaspäin.

Ai kamala. Minä olen nyt ihmetellyt tätä leivän voitelua, että voidellaanko jossain päin leipä paiston jälkeen pinnalta vai mitä ihmettä.

Ja nyt tajusin, että jotkut kirjoittaa voidelluista leipäpalasista, ei koko leivästä.

No, miten päin pidät leipäsi esim leipälaatikossa?

Vierailija
428/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerään marjoja ja sieniä ja säilön niitä. Leivon itse lähes kaiken leivän, kakut ja piparit. Laitan ruoan alusta asti itse. Imuroin itse, en huolisi robotti-imuria, enkä robottiruohonleikkuria.

Tällaisia vanhanaikaisia, joiden tekemisestä myös nautin. Ja olen aina tehnyt, myös ruuhkavuosina (outo nimitys elämälle), jolloin olin työssäkäyvä kahden lapsen yh.

Ai niin - kuuntelen myös musiikkia kasettinauhurissa, noloa?

Vierailija
429/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerään marjoja ja sieniä ja säilön niitä. Leivon itse lähes kaiken leivän, kakut ja piparit. Laitan ruoan alusta asti itse. Imuroin itse, en huolisi robotti-imuria, enkä robottiruohonleikkuria.

Tällaisia vanhanaikaisia, joiden tekemisestä myös nautin. Ja olen aina tehnyt, myös ruuhkavuosina (outo nimitys elämälle), jolloin olin työssäkäyvä kahden lapsen yh.

Ai niin - kuuntelen myös musiikkia kasettinauhurissa, noloa?

C-kasetit mullakin tallessa. On yks radio-kasettisoitinkin. Siinä muuten kaksi kasettipesää, sai aikoinaan tai siis saa vieläkin äänitettyä kasetilta toiselle. Waude. Eipä tuu kuunneltua...

Marjat kerään metsästä ja säilön. Pakastan ja puolukkaa on kellarissakin. Teen perinteisiä ruokia. Nytkin on kattilallinen hernekeittoa. Ihana talviruoka ulkoilun jälkeen.

Vierailija
430/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt ei mitään super vanhanaikaista ole, mutta kaverit tätä ihmettelee: en katso netflixiä jne vaan dvd itä

Vierailija
431/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin ostoksissa paljonko tämä olisi markkoina , ainakin isommissa.

Vierailija
432/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avaan oven naiselle ja otan päähineen pois sisätiloissa.

M

Naisillahan saa olla päähine sisätiloissa, mutta ihmetyttää nuo pipopäiset, ja joillakin jopa karvareuhka, miehet kaupoissa. Varsinkin huppupäät ovat outoja, usein he tosin ovat päihdeongelmaisia jotka matkivat USA:n oikeita gangstoja.

Vierailija
433/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän papiljotteja ja kampausnestettä aina pestyäni hiukset.

Vieraille tarjoan kahvit aina posliinikukeista servereillä ja itse leipoamiani leivonnaisia, jotka tarjoillaan lasilautaselta, jossa valkoisen kakkupaperi.

Tietämätön kysyy: mitä on kampausneste? Termi on tuttu, mutta tuote ei. Myydäänkö kaupassa jotain muotoiluainetta siis ihan tällä nimellä?

Kampausneste on ihan nimensä mukaista vesimäistä muotoiluainetta. Käytetään nimenomaan papiljottien kanssa, tulee kestävämmät kiharat. Oli jo ennen muotoiluvaahtoja ja -geelejä. Tosi kätevä, riittoisa. Saa myös nätit lettikiharat, kiiltävät.

Nyt joku varmaan kysyy mikä on letti?

Palmikko...

Vierailija
434/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän papiljotteja ja kampausnestettä aina pestyäni hiukset.

Vieraille tarjoan kahvit aina posliinikukeista servereillä ja itse leipoamiani leivonnaisia, jotka tarjoillaan lasilautaselta, jossa valkoisen kakkupaperi.

Tietämätön kysyy: mitä on kampausneste? Termi on tuttu, mutta tuote ei. Myydäänkö kaupassa jotain muotoiluainetta siis ihan tällä nimellä?

Kampausneste on ihan nimensä mukaista vesimäistä muotoiluainetta. Käytetään nimenomaan papiljottien kanssa, tulee kestävämmät kiharat. Oli jo ennen muotoiluvaahtoja ja -geelejä. Tosi kätevä, riittoisa. Saa myös nätit lettikiharat, kiiltävät.

Nyt joku varmaan kysyy mikä on letti?

Palmikko...

Kampausnestettä on vain vaikea löytää kaupoista nykyisin. On lämpösuojaa, suolasuihketta, ym mutta se kampausneste.. kiharasuihkeet ovat usein hyvin karhean tai voimakkaan pinnan tekeviä, ja kampausneste ei tee suolasuihkemaista liian kovaa tukkaa. Öljymäisyys poistaa myös.

Joten jos jollain on vinkkiä mistä näitä nykyisin löytää ja millä nimellä niin kiitos!

Vierailija
435/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn aina oikeana päivänä äänestämässä. Sen jälkeen juodaan vaalikahvit.

Samoin. Olen 18-vuotiaasta lähtien äänestänyt jokaisessa presidentin-, eduskunta-, kunta- ja eurovaalissa ja aina varsinaisena vaalipäivänä. Seuraavan kerran äänestän 23.01.2022 aluevaaleissa ja sitten illalla pitää seurata niitä vaalivalvojaisia että näkee miten eri puolueet ovat pärjänneet.

Vierailija
436/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan päähän huivin, kun menen marjametsään.Tai kun teen kotitöitä. On älyttömän kätevä asuste.

Paras ikinä!! Itsellä huivi on navetassa, siivotessa (ei toki sama, navettahuivit on erikseen vaikkei mua se navetan tuoksu haittaa) ruokaa laittaessa jne. Tarkemmin kun ajattelen, käytän huiveja todella paljon. :)

Vierailija
437/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskaan käsin kirjoitti:

Vanhanaikaisesti tiskaan kaikki astiamme käsin, enkä koneeseen koske. En halua konetiskiaineita tai kirkastusaineita luontoa kuormittamaan, enkä ruoka-astioihimme. Toki astianpesuainetta käytän, kohtuudella.

Tämä on niin totta! Luin hiljattain, että uusiin konetiskiaineisiin lisätään sellaistakin myrkkyä, joka rikkoo veden pintajännityksen pesun jälkeen ja astiat kuivuvat nopeammin! Ei tarvitse odottaa! Ja tämä myrkky menee vesistöihin. Jokin raja voisi olla ihmisen mukavuudenhalulla ja tehdyllä kiireellä. Onko edes olemassa ekologisia astianpesuaineita?

Itselläni ei ole ollut astianpesukonetta eikä tule, vaikka oli neljä lasta.  Ymmärrän koneet suurtalouksissa kuten sairaaloissa ja ravintoloissa, mutta että yhden ja saman perheenjäsenten asioita pestä nylkytetään koneessa vaikka kuinka kauan. Vähempikin riittää.

Vierailija
438/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaan: onko edes olemassa ekologisia konetiskiastianpesuaineita?

Vierailija
439/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä lopetin käyttämästä puhelimen herätyskelloa kun se osoittautui epäluotettavaksi, jostain syystä ei aina herätäkään vaikka herätys on asetettu. Vttu mitä paskoja...

Sama kokemus minulla, edellisen puhelimeni herätyskello ei aina herättänytkään. Sen näytössä joskus tosin vilkkui valo ja luki "hälytys", mutta ei kuulunut minkäänlaista ääntä. Sen jälkeen on ollut oikea herätyskello varalla hälyttämässä.

Vierailija
440/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän avainlukulistaa sähköisissä pankkipalveluissa, enkä ikinä ole ottanut mobilepayta käyttöön, enkä varmaan otakaan...

Nordeassa ei enää tunneta avainlukulistaa, olen vakavasti harkinnut vaihtavani pankkia. Mobilepay minun oli pakko ladata, myyn tavaraa yksityisille ja nykyään harvalla on käteistä vaikka tulevat kaupantekoon. Itse tykkään käyttää paperirahaa.

Osuuspankissa on edelleen käytössä avainlukulista, mutta joskus verkkopankkiin kirjautuminen varmistetaan tekstiviestillä, joka kertoo minkä kohta avainlukulistasta tulee valita.

Danske Bankissa on tunnuslukulaite, joka on korvannut avainlukulistan verkkopankkiin kirjautuessa.

https://danskebank.fi/sinulle/tyokalut/tunnuslukulaite