Naurattaa nää yhdyssana poliisit palstalla
Tulevat tähänkin kommaamaan kun otsikossa virhe x)
Kommentit (43)
Puhumattakaan siitä, että se helpottaa pomon työtä aivan älyttömästi, jos ei tarvitse joka ikistä kirjettä ja sähköpostia kirjoittaa alaistensa puolesta, kun hävettää niin paljon.
Niin muakin, ja mä sentään oon kielialan ammattilainen :)
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:32"]Niin muakin, ja mä sentään oon kielialan ammattilainen :)
[/quote]
Aivan varmasti joo. Lueppa tekstisi uudestaan.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:33"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:32"]Niin muakin, ja mä sentään oon kielialan ammattilainen :) [/quote] Aivan varmasti joo. Lueppa tekstisi uudestaan.
[/quote]
Luin jo, oli äkkiä luettu!
Ja muutkin haukat ärsyttää. Musta on kiva sanoa tai kirjottaa vähän väärin ja nauraa itse näille kyttääjille kun ne sitten yrittävät päteä ja korjata virheitä. Nää on niitä samoja, jotka ei keskity asiaan vaan ovat jotenkin lyhytnäköisiä :D.
Mä laitan tarkituksella pikku virheitä viesteihin ihan kiusallani hauska katsoa kuinka moni tekee pikku aisoista isoja ongelmia
Mua taas ärsyttää todella huono oikeinkirjoitustaito. Ymmärrän näppäilyvirheet, mutta en sitä,että järjestelmällisesti on virheitä. Koulupinnareita?
Mä en koskaan kommentoi että "kirjotusvirhe" tms, mutta on hankala lukea tekstiä jossa on yhdyssanat väärin kirjotettu. :D
Suomen kieli tarvitsee kielipoliiseja..rakasta äidinkieltämme on kohdeltava sen ansaitsemalla kunnioituksella.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:38"]
Mua taas ärsyttää todella huono oikeinkirjoitustaito. Ymmärrän näppäilyvirheet, mutta en sitä,että järjestelmällisesti on virheitä. Koulupinnareita?
[/quote]
Ei tarvitse pinnata koulusta. Toiset ihmiset on lahjakkaita kielissä, toiset matikassa. Mulle lukeminen, kirjoittaminen ja muut kieleen ja kieliin liittyvät asiat on aina olleet helppoja, matikka taas vaikeaa. Taipumukset ovat yksilöllisiä.
2
Kun ei jaksa panostaa kirjottamiseen! Voisin siirtyä nuorison lyhenteillä kommunikointiin, pointti on pääasia. Muut nuriskoot ja vääntäkööt. Ps. Sain aikoinani äikästä L:n.
Usein myös älyvehkeillä kirjoittelu on anuksesta, kun nakkaa vääriä sanoja ja erottaa sanat toisistaan vaikka kirjoittaa yhdyssanan.
Kielipoliisit on aina koomisia, parasta on kun ne saa kilareita. "Se kirjoitetaan näin ja vittu ärsyttää virheet". Hah, hah, haa.
Lukihäiriö on jännä juttu :) hassua kun esim värisokeille ei kuittailla värien väärin näkemisestä mutta lukihäiriöisille kuottaillaan sanojen "väärin" näkemisestä :)
*kuittaillaan ettei kukaan nyt pääse pätemään tuostakin :)
Toki asia voi tuntua nipotukselta, mutta kyllä se vie heti pohjan asialta, jos teksti on päin mäntyä ja yksinkertaisetkin yhdyssanat on kirjoitettu väärin.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:33"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:32"]Niin muakin, ja mä sentään oon kielialan ammattilainen :) [/quote] Aivan varmasti joo. Lueppa tekstisi uudestaan.
[/quote]
Lueppa...
Kieli on ihmisen ajattelun perusta. Lapsi oppii kielen kehittyessä ajattelemaan monimuotoisemmin, jopa abstrakteja asioita.
Sen sijaan, että otatte nokkiinne ja vähättelette kielivirheittenne oikojia, yrittäkää suhtautua positiivisemmin; ahaa, opin uuden asian, kielipoliisi onkin yhdyssana ja se kirjoitetaan yhteen.
Suomen kieli on kaunis ja monimuotoinen. Sitä kannattaa vaalia.
Oikeaoppinen kirjoitus antaa ihmisestä sivistyneen kuvan, toistuvat virheet sitävastoin aivan toisenlaisen.
Todellakin pahinta kaikista on tuo nuorison sanontojen ja lyhenteiden viljely. Olkaa ystävälliset ja jättäkää ne edes pois, ne eivät kuulu aikuisten kommentteihin.
Tämä on muuten ensimmäinen kertani, kun kommentoin tätä kielemme raiskausta mitenkään.