Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksu hääruuista?

Vierailija
26.04.2015 |

Ollaan miehen kanssa menossa naimisiin. Onko kenenkään häissä ollut käytäntöä että vieraat voi erikseen ostaa paremmat ruuat?

Kommentit (124)

Vierailija
81/124 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirissä ihan normaali käytäntö ollut. 50v elämän aikana on monet juhlat juhlittu maksujen kera ja mukavaa on ollut. Ei mitään outoa, anna aloittaja mennä!

Vierailija
82/124 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysin itse maksua juuri siksi että saisin muutaman sukulaisen eliminoitua häistäni. Kutsumattomuudesta olisi tullut valtava poru.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/124 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sanoi, että vanha tarkoittaisi huonoa? Viittasit hinnan suhteen tähän menuun, jossa hinnat ovat markkoina.

Ja jos nyt siis oikeasti olisit jotain tuollaista järjestämässä, niin ajatus olisi kertakaikkiaan typerä. Miksi ihmeessä yhdistää kahta niin erityyppistä ruokatyyliä samalle tarjoilulle. Siinä ei ole mitään, pienintäkään järkeä. Idea on luokkaa lihapullia, italiansalaattia ja kotikaljaa sekä hummeria ja samppanjaa. Kummassakaan ei ole edelleenkään mitään vikaa, mutta miksi kummassa kukaan haluaisi yhdistää ne samassa juhlassa eri ihmisille tarjoiltaviksi? Ettekö osaa valita jotain siitä keskiväliltä tai vain toisen? Ei häiden ruoan ajatella olevan jokin suuri elämyksellinen fine dine -erikoisuus, vaikka voi tietysti sitäkin olla, mutta ei siten, että yksille yhtä ja toisille toista.

Tuo nyt vaan osoittaisi erittäin huonoa makua ja kyvyttömyyttä järjestää yhtenäinen juhlatilaisuus. Mielipiteitä hait, nyt olet ne saanut. Ajatella jos olisit oikeasti järjestämässä moiset juhlat xD

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 15:58"]

Nro 83: Niin? Vanha ei tarkoita huonoa. Tuontyyppistä haemme.

-Ap

[/quote]

Vierailija
84/124 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 15:51"]Tuollainen ajattelutapa viestii mielestäni sivistymättömyydestä, rahvas yrittää ylöspäin.
[/quote]

Näin. Minulle ja perheelleni on aina ollut kunnia-asia tarjota vieraille mukavat juhlat, ruokaa ja juomaa, oli kyse sitten tupareista tai häistä. Mielestäni kutsuvieras on aina juhlissa aina vain nauttimassa, on minun tehtäväni emäntänä varmistaa, että mikään ei lopu kesken. Syödä saa mahan täyteen ja santsata niin paljon kun huvittaa. En ikinä kehtaisi maksattaa juhlia vieraillani, enkä itse myöskään tuollaisiin juhliin osallistuisi. Kyse ei ole rahasta, vaan periaatteesta.

Ps. En myöskään ikinä kutsuisi ketään kutsumaani ihmistä "köyhäksi nillittäjäksi". En kutsu kuin mahtavia tyyppejä - sääli, jos jonkun sosiaalinen verkosto on niin kuihtunut, että pitää kutsua ihmisiä, joita halveksii.

Vierailija
85/124 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 15:43"]

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 14:40"]

Lahjoja emme meinaa pyytää kun kaikkea on jo. Hinta ei tule olemaan niin kallis, esim juuri 20e/hlö. Sen voi ajatella vaikka sitten lahjana.

-Ap

[/quote]

Voin kertoa, että jos menen häihin, joissa maksan omat syömiseni, en todellakaan koe sen olevan lahja hääparille. Vaikka ette pyytäisi lahjaa, saisitte niitä kuitenkin. Ihmiset kun yleensä haluavat muistaa, mutta ihan jollain muulla tavalla kuin omalla ruokalipullaan.

[/quote]

En halua antaa lahjaani ruokana kenellekään, siis sitä jonka itse syön. Hassua! Onko varmaa, että valitsemasi paikka ja ruoka matsaa juuri minulle? Saako olla syömättä, jos itse pitää maksaa? paljonko vewloitat lahjana juomista? Ihan vaikka vissystä? Lahjako sekin? Kaffet lienee kalliit...

Vierailija
86/124 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 14:02"]

Voi vittu nyt taas. Vai pitäis maksaa teidän hääruuat? En tulisi teidän häihin, jos maksua alkaisitte pyytää, ei niin tärkeä juhla kuitenkaan.

[/quote] En usko että AP on sinua kutsumassakaan, eli otappa nyt ihan rauhallisesti. Hengitä vaikka johonkin paperipussiin ;)

Vierailija
87/124 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuo kyllä kaikilla mahdollisilla mittapuilla hyvin moukkamaista. Että mikäli sellainen leima omassa persoonassa ja hääpäivässä ei haittaa, niin...

Vierailija
88/124 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 15:40"]

Olen itse ollut mukana kaksissa tällaisissa häissä. Mukava tunnelma, lahjoja eivät pyytäneet. Kukaan ei katsonut kieroon niitä jotka söivät ilmaispöydästä ja moni söikin ristiin. Enkä henkilökohtaisesti ymmärrä, mikä ero on siinä että antaa vaikka 40 euroa lahjana kuin maksaa ruoasta sen 40 euroa? Lopputulos on täysin sama. :D

[/quote]Onko? Jos joku pitää häät, ottaa iloiten vastaan lahjat ja tarjoaa ruoat ja toisen häissä ei haluta lahjoja mutta vieraat maksavat itse omat ruokansa, onko lopputulos aivan sama?

Jos ei halua rihkamaa/rojua/krääsää vai mitä ilmaisuja käytettiinkään, eikö voisi olla niin "jalo" että ilmoittaa että hääpari ei halua lahjoja -tai jos ei halua loukata ihmisiä jotka tahtovat jotenkin muistaa/kiittää juhlasta valitsee yhden hyväntekeväisyyskohteen johon haluamansa summan voi hääparin nimissä osoittaa- ja TARJOAA kaikille vieraille samanarvoisen juhlaruoan.

Vierailija
89/124 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 14:25"]

Kaikki ihmettelivät täysin samanlaista ratkaisuamme kun pidimme häät. Homma meni niin että runsaasti ennen häitä ilmoitimme että tätä on tarjolla maksusta ja tätä ilmaiseksi. Halukkaat ostivat lipukkeet joilla sai sitten sitä parempaa ruokaa. Valtaosa osti, hinta oli 20e/naama ja sillä sai niin paljon ruokaa kun jaksoi syödä, jälkkärit ja juomat.

Ilmainen tarjoilu oli rajoitetumpi: voileipäkakkua, muutamaa erilaista suolaista piirakkaa, karjalanpiirakkaa, suolaisia blinejä, lasagnettea, pateita, kahta eri juustokakkua ja täytekakkua. Juustokakut ja täytekakut olivat kaikille yhteiset. Maksamalla sai sitten alacartelistalta mitä halusi.

[/quote]Ihanko totta? Näitä kaikkia oli yhtäaikaa tarjolla mutta niitä sai jotenkin rajoitetusti tästä sekalaisesta puffetpöydästä ja ala carte-listalta sai valita mitä tahtoi ja syödä sitä niin paljon kuin tahtoi? Olen aina luullut että ala carte-ruoat ovat nimenomaan annoksia ;)

Vierailija
90/124 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli sellaiset häät yhdellä tutulla, että hääruokailu oli vain lähimmille sukulaisille. Muille oli hotellin itsenäisyyspäiväjuhla, johon olisi itse pitänyt maksaa ruuat ja sisäänpääsy, jotka olisivat olleet kalliit. Eli siis olivat kutsuneet vieraat noihin hotellin yleisiin itsenäisyyspäiväjuhliin. Emme tod. menneet.

Vierailija
91/124 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta olis ihan ok että jokainen maksaisi itse sapuskansa, kunhan se vain kutsussa mainittaisiin että tarjolla ei ole ruokaa, mutta häät vietetään ravintolassa jossa jokainen voi halutessaan myös syödä itse maksamansa ruuan. Mutta kyllä itse ainakin pyrin antamaan lahjana vähintään sen verran mitä ruokani on maksanut.

Häissä ei myöskään ole pakko olla ruokaa, voi olla myös pikkusuolasta ja kakku jos ei ole varaa tai halua sen suurempaa järjestää. Itse kutsuisin häihin vain ne ihmiset jotka eivät ajattele vain itseään, ruuan voi syödä kotonakin.

Vierailija
92/124 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 17:51"]

Musta olis ihan ok että jokainen maksaisi itse sapuskansa, kunhan se vain kutsussa mainittaisiin että tarjolla ei ole ruokaa, mutta häät vietetään ravintolassa jossa jokainen voi halutessaan myös syödä itse maksamansa ruuan. Mutta kyllä itse ainakin pyrin antamaan lahjana vähintään sen verran mitä ruokani on maksanut.

Häissä ei myöskään ole pakko olla ruokaa, voi olla myös pikkusuolasta ja kakku jos ei ole varaa tai halua sen suurempaa järjestää. Itse kutsuisin häihin vain ne ihmiset jotka eivät ajattele vain itseään, ruuan voi syödä kotonakin.

[/quote]Juhlissa nyt yleensä on tapana tarjota syötävää/juotavaa ja usein jopa jotain "vähän parempaa" tai ainakin runsaampaa kuin ihan arkiruoka kotona. Jotkut vieraat tulevat matkan päästä ja päivä voi olla pitkäkin.

Kyllä edelleen meidänkin kulttuurissamme yhdessä ruokailu on iso osa juhlia ja normaalit ihmiset haluavat tarjota juhlaruoan vieraillensa, on se sitten ruokaisa salaattipöytä, perinteinen pitopöytä, sushia, voileipä- & täytekakkua, ihan mitä tahansa.

Fiksut hääparit voisivat ajatella muutakin kuin itseänsä.

Vierailija
93/124 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli sellaiset häät yhdellä tutulla, että hääruokailu oli vain lähimmille sukulaisille. Muille oli hotellin itsenäisyyspäiväjuhla, johon olisi itse pitänyt maksaa ruuat ja sisäänpääsy, jotka olisivat olleet kalliit. Eli siis olivat kutsuneet vieraat noihin hotellin yleisiin itsenäisyyspäiväjuhliin. Emme tod. menneet.

[/quote]Aika pohjanoteeraus pariskunnalta :O

Vierailija
94/124 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitte tehdä niin että joko pidätte niin pienet häät joihin on varaa tai sitten otatte lainaa.

Kutsutte vain lähimmät ja lähimmät antavat varmasti lahjaksi rahaa sen verran että saatte laskun maksettua.

Jos  esim. Sisaruksellani olisi tälläinen tilanne että tietäisin että rahaa on niukasti antaisin häälahjaksi tarpeeksi että kattaisin perheeni ruoka ja juoma kustannukset

En tajua näitä lähes 180 palstalaista jotka alapeukuttavat ehdotustasi, he selvästi ajattelevat menevänsä syömään jonkun tutun kustannuksella eivätkä lähimmäisensä.

Vierailija
95/124 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 17:59"]

Voisitte tehdä niin että joko pidätte niin pienet häät joihin on varaa tai sitten otatte lainaa.

Kutsutte vain lähimmät ja lähimmät antavat varmasti lahjaksi rahaa sen verran että saatte laskun maksettua.

Jos  esim. Sisaruksellani olisi tälläinen tilanne että tietäisin että rahaa on niukasti antaisin häälahjaksi tarpeeksi että kattaisin perheeni ruoka ja juoma kustannukset

En tajua näitä lähes 180 palstalaista jotka alapeukuttavat ehdotustasi, he selvästi ajattelevat menevänsä syömään jonkun tutun kustannuksella eivätkä lähimmäisensä.

Nyt kyllä et tainnut ihan tajuta ap:n aloitusta. Ahne ja muiden kustannuksella hyötyvä on juuri ap eivätkä ne palstalaiset jotka paheksuivat ap:n ajatusmaailmaa tässä asiassa..

[/quote]

Vierailija
96/124 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo nyt on aikoihin eletty! Että vieraat maksavat päästäkseen juhlimaan teidän häitä? Ei tulis kyllä kysymykseenkään! Täällä pohjoisessa on kyllä tapana vielä järjestää vieraille ilmainen majoituskin.. Kauheaksi on kyllä häiden tarkoitus mennyt!

Jättäisin kyllä kohteliaasti menemättä rahastusjuhliin! Pitää saada prinsessahäät, mutta ei ole niihin varaa? Tosin vähän sama on tämän nykyisen pitää olla omakotitalot ja uudet autot jne. ajatuksen kanssa!

Meillä täällä koko suku (mummot ja papat ja vanhemmat) osallistuvat häiden järjestelyihin. Mummot mielellään leipovat ja papat tekevät jätkänkynttilöitä ja hakevat koivuja. Juhlaruoaksi riittää keitot ja kiusaukset ja suolaset ja makeat kakun lisäksi. Juhlat vietetään siellä, mihin kaikki pääsevät ja mahtuvat ja kelit antaa myöten! Eikä täällä lapset ole mitään riesoja, juhlivat siinä missä aikuisetkin. Ja niitähän vahtii koko suku sivusilmällä, ei ne mitään lapsenlikkoja tarvi!

Kaikilla on hauskaa ja rahaa ei pala hääparilta omakotitalon verran, puhumattakaan nyt vieraista!

Vierailija
97/124 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi tommoisiin häihin, jos itse pitäisi tarjoilut maksaa. Eikös sille hääparille henkeä kohti antaa rahana  vähintään 50-100 euroa, sillähän saa tarjottavaa  vieraille?

Vierailija
98/124 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 15:32"]

Ap täällä taas. Jotain tähän suuntaan olemme kaavailleet maksulliseksi menuksi. Eli ei mitään halppista. Ilmaisena sitten runsas noutopöytä.

Lapset eivät ole juhliimme tervetulleita.

[/quote]

HAH! Ikivanha menu markka-ajoilta!

Vierailija
99/124 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 17:57"]

[/quote]Juhlissa nyt yleensä on tapana tarjota syötävää/juotavaa ja usein jopa jotain "vähän parempaa" tai ainakin runsaampaa kuin ihan arkiruoka kotona. Jotkut vieraat tulevat matkan päästä ja päivä voi olla pitkäkin.

Kyllä edelleen meidänkin kulttuurissamme yhdessä ruokailu on iso osa juhlia ja normaalit ihmiset haluavat tarjota juhlaruoan vieraillensa, on se sitten ruokaisa salaattipöytä, perinteinen pitopöytä, sushia, voileipä- & täytekakkua, ihan mitä tahansa.

Fiksut hääparit voisivat ajatella muutakin kuin itseänsä.

[/quote]

Olet kamala ja alan ymmärtää miksi monet tuttuni menevät maistraatissa naimisiin eivätkä juhli ollenkaan. On jotenkin surullista että juuri hääjuhlassa on oltava tuhansien eurojen sapuskat eikä juhlat ilman sitä kelpaa. Itse en kutsuisi kaltaistasi juhliini ollenkaan!

Jos matkaat helvetin kaukaa niin käy ihmeessä syömässä jossain ennen hää juhlaa!

Vierailija
100/124 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi ihmeessä ne häät vietettäisiin ravintolassa jos ruokaa ei ole kutsujien puolelta tarjolla? Mitä siellä on? Jos haluaa pitää juhlat eikö katso että tarjoaa vieraille jotain, ohjelmaa, ruokaa.. yhdessäolon lisäksi tietty. Mutta mitkä juhlat ne sellaiset ovat joissa ei ole mitään jos vieraat eivät sitä järjestä/maksa? Erikoinen näkemys häistä ja vieraanvaraisuudesta.[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi