Maksu hääruuista?
Ollaan miehen kanssa menossa naimisiin. Onko kenenkään häissä ollut käytäntöä että vieraat voi erikseen ostaa paremmat ruuat?
Kommentit (124)
Mä en nyt oikein hiffaa tätä :D
Siis ymmärsinkö oikein, että teillä ei ole varaa kustantaa kaikille vieraillenne ns. parempia ruokia ja nostaaksenne häidenne statusarvoa tarjoatte mahdollisuuden parempaan ruokaan sillä, että vieraat maksavat itse sen erotuksen, joka muodostuu huonomman ruuan ja paremman ruuan välillä? Koska jos todella ajatus on näin, niin tulisi kyllä todellakin sellainen fiilis, että nyt tavoitellaan jotain, mihin ei hääparilla ole varaa. Mielestäni ehdottomasti parempi se, että kaikki syövät samaa ruokaa, jota tarjotaan hääparin maksukyvyn mukaisesti. Muuten olisi mielestäni ihan tosi noloa, oikein alleviivaus siitä, ettei parilla ole varaa kustantaa omia häitään.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 17:57"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 17:51"]
Musta olis ihan ok että jokainen maksaisi itse sapuskansa, kunhan se vain kutsussa mainittaisiin että tarjolla ei ole ruokaa, mutta häät vietetään ravintolassa jossa jokainen voi halutessaan myös syödä itse maksamansa ruuan. Mutta kyllä itse ainakin pyrin antamaan lahjana vähintään sen verran mitä ruokani on maksanut.
Häissä ei myöskään ole pakko olla ruokaa, voi olla myös pikkusuolasta ja kakku jos ei ole varaa tai halua sen suurempaa järjestää. Itse kutsuisin häihin vain ne ihmiset jotka eivät ajattele vain itseään, ruuan voi syödä kotonakin.
[/quote]Juhlissa nyt yleensä on tapana tarjota syötävää/juotavaa ja usein jopa jotain "vähän parempaa" tai ainakin runsaampaa kuin ihan arkiruoka kotona. Jotkut vieraat tulevat matkan päästä ja päivä voi olla pitkäkin.
Kyllä edelleen meidänkin kulttuurissamme yhdessä ruokailu on iso osa juhlia ja normaalit ihmiset haluavat tarjota juhlaruoan vieraillensa, on se sitten ruokaisa salaattipöytä, perinteinen pitopöytä, sushia, voileipä- & täytekakkua, ihan mitä tahansa.
Fiksut hääparit voisivat ajatella muutakin kuin itseänsä.
[/quote]
Olet kamala ja alan ymmärtää miksi monet tuttuni menevät maistraatissa naimisiin eivätkä juhli ollenkaan. On jotenkin surullista että juuri hääjuhlassa on oltava tuhansien eurojen sapuskat eikä juhlat ilman sitä kelpaa. Itse en kutsuisi kaltaistasi juhliini ollenkaan!
Jos matkaat helvetin kaukaa niin käy ihmeessä syömässä jossain ennen hää juhlaa!
[/quote]Öööö eikö tossa ollut että on se ruoka mitä tahansa, ei mitään tuhansien eurojen tarjottavia. Sinä olet joko älyllisesti rajoittunut tai et kovin ystävällinen ihminen. Kun itse menin naimisiin emme olleet opiskelijoina mitenkään varoissamme mutta vieraamme saivat kunnon ruoat ja taatusti vatsansa täyteen. On vieraiden aliarvioimista jos ei tahdo tarjota heille mitään vaan kiskoa rahat heiltä.
Jännä miten jotkut kääntää nämä ahneet hääparit uhreiksi ja vieraat joilta halutaan nyhtää rahat juhliin ahneiksi ja itsekkäiksi.
Itse olet todella kamala.
Huhhuh miten noloja olette. Ahneuden huipentuma. Tinkikää vieraista tai ruoista tai menkää maistraatissa naimisiin, niin ei tartte vierailla kaikkea maksattaa.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 17:57"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 17:51"]
Musta olis ihan ok että jokainen maksaisi itse sapuskansa, kunhan se vain kutsussa mainittaisiin että tarjolla ei ole ruokaa, mutta häät vietetään ravintolassa jossa jokainen voi halutessaan myös syödä itse maksamansa ruuan. Mutta kyllä itse ainakin pyrin antamaan lahjana vähintään sen verran mitä ruokani on maksanut.
Häissä ei myöskään ole pakko olla ruokaa, voi olla myös pikkusuolasta ja kakku jos ei ole varaa tai halua sen suurempaa järjestää. Itse kutsuisin häihin vain ne ihmiset jotka eivät ajattele vain itseään, ruuan voi syödä kotonakin.
[/quote]Juhlissa nyt yleensä on tapana tarjota syötävää/juotavaa ja usein jopa jotain "vähän parempaa" tai ainakin runsaampaa kuin ihan arkiruoka kotona. Jotkut vieraat tulevat matkan päästä ja päivä voi olla pitkäkin.
Kyllä edelleen meidänkin kulttuurissamme yhdessä ruokailu on iso osa juhlia ja normaalit ihmiset haluavat tarjota juhlaruoan vieraillensa, on se sitten ruokaisa salaattipöytä, perinteinen pitopöytä, sushia, voileipä- & täytekakkua, ihan mitä tahansa.
Fiksut hääparit voisivat ajatella muutakin kuin itseänsä.
[/quote]
Olet kamala ja alan ymmärtää miksi monet tuttuni menevät maistraatissa naimisiin eivätkä juhli ollenkaan. On jotenkin surullista että juuri hääjuhlassa on oltava tuhansien eurojen sapuskat eikä juhlat ilman sitä kelpaa. Itse en kutsuisi kaltaistasi juhliini ollenkaan!
Jos matkaat helvetin kaukaa niin käy ihmeessä syömässä jossain ennen hää juhlaa!
[/quote]Tässä siis Suomen tulevaisuus ja nykyinen polvi esittelee sivistyneisyyttään, ei ihme että moni kannattaa näitä vieraat maksakoon, minä en tarjoa mitään mutta juhlat haluan pitää.
Minäkään en ihmettele että tuttavasi avioituvat kuten kerroit, minäkään en tahtoisi kaltaistasi ihmistä omiin häihini.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 18:15"]
Huhhuh miten noloja olette. Ahneuden huipentuma. Tinkikää vieraista tai ruoista tai menkää maistraatissa naimisiin, niin ei tartte vierailla kaikkea maksattaa.
[/quote]Samaa mieltä olen, sen vain haluan korjata että jotkut menevät maistraatissa naimisiin ja silti järjestävät vierailleen kunnon juhlat.
Joku voidaan vihkiä kirkossa eikä ko pari pidä juhlia lainkaan eli ei se juhlimisen tapa vihkipaikasta riipu.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 18:22"]
104: oletko ihan normaaliälyinen?
[/quote]Musta tuntuu että tais kalikka kalahtaa.. ;) siis tolle 104:lle kun noin reagoi
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 14:04"]
Misään häissä ei ole ollut á la carte listaa josta vieraat valitsevat ruoat ja maksavat ne itse.
Olen pitkään työskennelyt ravintola-alalla ja tämä on ennenkuulumatonta.
keittiömestari
[/quote]
Minä olin kerran yhdessä paremmassa ravintolassa syömässä, missä oli sellainen 20 hengen pöytä ihan vieressämme. Siihen tuli hääseurue, näytti olevan kaveriporukkaa, sillä kaikki olivat samaa ikäluokkaa. Huomasin sivusilmällä, että jokainen maksoi ruokansa itse. Aika kiusallista sekin, että ihan siinä vaan muiden ruokailjoiden keskellä olivat.
Vinkki! Tarjotkaa ilmaiseksi häämaljaksi alkolitonta kuohuviiniä. Jos haluaa alkoholillisen version (jonka minä ainakin haluaisin jos noin typeriin bileisiin tulisin) niin siitä voisi maksaa vaikka euron, jonka esim. söpö kukkaistyttö voisi kerätä. Säästätte niissäkin kustannuksissa.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 18:34"]
Vinkki! Tarjotkaa ilmaiseksi häämaljaksi alkolitonta kuohuviiniä. Jos haluaa alkoholillisen version (jonka minä ainakin haluaisin jos noin typeriin bileisiin tulisin) niin siitä voisi maksaa vaikka euron, jonka esim. söpö kukkaistyttö voisi kerätä. Säästätte niissäkin kustannuksissa.
[/quote]Vichy vois olla vielä halvempaa mut poreilis kuitenkin kivasti :)
Miksi ruuan pitäisi olla hienompaa kuin mihin on varaa? Itselleni kelpaa kyllä vaatimattomampikin tarjoilu mielihyvin, mutta oudolta tuntuisi ruveta ostamaan jotain ruokalipukkeita.
ja pysäköintimaksu, narikkamaksu, ohjelmamaksu, juomamaksu, kirkossa kolehti ja kirkkoonkuulumattomien pitäisi maksaaa kirkollisvero, että pääsevät sisään, lastenhoitomaksu, vakuutus ym
Miksi teidän, AP, täytyy mennä naimisiin juuri nyt kun ei ole varaa järjestää normaaleja hääjuhlia? Oletko kenties raskaana? Luulisi, että rakastunut pari pystyisi kihloissakin kärvistelemään sen aikaa, että pystyy häät järjestämään. Ei se avioliitto asioita muuta, eroamisen toki tekee hankalammaksi...
Jos tällaisille pareille kuitenkin pitäisi/haluaisi häälahjan antaa, lahjakortti Halpahalliin voisi olla hääparin tasolle sopiva :)
Hienoa pitää olla vaikkei siihen olisi varaa! Todella ällöttäviä teeskentelijöitä. En menisi häihin.
Täällä on ollut keskusteluja illalliskortti juhlista. Itse en ole törmännyt
Ei todellakaan tuollaista järjestelyä.
Yleensä häitä varten on varattu koko ravintola ja hääpari/häiden maksaja sopivat keittiömestarin kanssa häiden menun. Kaikille samaa ruokaa toki huomioidaan erityisruokavaliot.
Vieraat eivät maksa häiden tarjoilua vaan juhliin kutsujat.
Menettely olisi todella nolo.
Vieraat tyytyvät siihen mitä heille tarjotaan. Hinta sekä makumieltymykset vaikuttavat mitä tarjotaan.
Osassa ravintoloita ja pitopalveluita on olemassa suunnitellut häämenut joista pari valitsee itselleen mieluisimman.
Voi vittu nyt taas. Vai pitäis maksaa teidän hääruuat? En tulisi teidän häihin, jos maksua alkaisitte pyytää, ei niin tärkeä juhla kuitenkaan.
Mikä hääjuhlien tarkoitus on? Olen luullut, että silloin hääpari haluaa juhlia suurta päiväänsä lähimpien kanssa. Yleensä se/ne juhlittavat järjestävät tarjoilut (kukkaronsa mukaan). Kutsutut tulevat sitten lahjojen kera. Jos taas ei halua/pysty järjestämään mitään niin ei sitten järjestä.
Nykyäänkö jo perkele maksatetaan ne omien juhlien tarjoilut niillä kutsutuilla vierailla? Ei voi olla totta!
Koko ajan härskimmäksi menee. Kai kohta lähetetään lähipiirille lasku, jossa jokainen maksaa osuutensa hääparin asuista, morsiammen meikistä, juhlapaikan vuokrasta, jne jne ja vielä loppusumma avoimeksi, että lahjaksi voi pistää vielä jonkun satasen päälle?
Eikö tosiaan hävetä edes yhtään?