Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Lomaa lapsista". Miksi?

Vierailija
26.04.2015 |

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska lapset on hirveitä

Vierailija
42/96 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 14:07"]

Se on ihan normaalia, että joskus halutaan vapaailta tai viikonloppuvapaa aikuisten kesken. Mutta se ei sitten ole normaalia eikä hyväksyttävää, että pidetään lapset päiväkodissa samalla kun itse ollaan lomalla. 

[/quote]

Miksi ei? Jos lapset siitä huolimatta saavat pitkän, kunnollisen kesäloman vanhempiensa kanssa. Oisko hyväksyttävämpää laittaa lapset vaikkapa viikoksi sukulaisten luo?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 14:16"]

Se on ihan normaalia, että joskus halutaan vapaailta tai viikonloppuvapaa aikuisten kesken. Mutta se ei sitten ole normaalia eikä hyväksyttävää, että pidetään lapset päiväkodissa samalla kun itse ollaan lomalla. 

[/quote]

Miksi ei? Jos lapset siitä huolimatta saavat pitkän, kunnollisen kesäloman vanhempiensa kanssa. Oisko hyväksyttävämpää laittaa lapset vaikkapa viikoksi sukulaisten luo?

[/quote]

Niin, jos aikuisilla on lomaa vaikka kuusi viikkoa ja lapsilla päiväkodista viisi niin mikä ettei. Mutta jos lasten loma typistyy pariin viikkoon, sitten ei. Ja nämä loma-ajan hoidot olisivat sitten vapailta markkinoilta ostettavia hoitopalveluita, joita mielestäni yhteiskunnan ei tarvitsisi tarjota. 

Vierailija
44/96 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Koska täällä porukka on niin mustavalkoista, että he ajattelevat lasten olevan päiväkodissa koko kesä- ja heinäkuun, vaikka kirjoittaja olisi tarkoittanut esim. muutamaa päivää tai yhtä viikkoa, jolloin aikuiset lataavat akkuja ja lapset on päiväkodissa.

Useimmissa päiväkodeissa ei ole mahdollista pitää lasta heinäkuussa hoidossa, jos on itse lomalla, vaan päivystysaika on tarkoitettu vain tuolloin työssä olevien vanhempien lapsille. Jos on heinäkuussa töissä, on sitten vaikkapa elokuussa lomalla. Sama se, kunhan lapsilla on jossain vaiheessa kesää myös lomaa.

Vierailija
45/96 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompa ihme marttyyrimammoja täällä. Ei kaikille naisille lapset ole koko elämä ja äitiys koko persoona. Miehille nyt on itsestäänselvää ettei oma persoona katoa lasten myötä eikä kaikkia harrastuksia tai kavereita tarvitse jättää. Olen ollut äiti 21 vuotta josta ajasta osan yksinhuoltajana. Viimeksi suurperheen yksinhuoltajana. Nyt minulla on uusi mies ja yhteisiä lapsia tulossa. Jotkut ihmettelevät että miten vielä jaksan kun vanhimmat lapset jo aikuisia, kateelliset ikätoverit voivottelevat miten he eivät vain enää jaksaisi ja valittavat oman ajan puutetta kirjoittaen marttyyripäivityksiä valittaen arkeaan ja uhrauksiaan. Onnellista parisuhdettani ja nuorta mieltäni ja ulkomuotoani kadehditaan,  itse ollaan kuin toinen jalka haudassa jo. Minulta kysytään mikä on nuorekkuuteni ja jaksamiseni salaisuus. 

En ole koskaan menettänyt minuuttani enkä alkanut elää lasteni kautta. He saavat olla omia persooniaan ja toteuttaa itseään kuten minäkin teen. Kun on aikuisia lapsia ymmärtää sen ettei äitiys ole vain uhrautumista vaan äiti antaa myös elämisen ja naisen mallin. Olen koko äitiyteni ajan kehittänyt itseäni, harrastanut, huolehtinut jaksamisestani ja ulkoisestakin olemuksestani. Minua eivät määritä lasteni tekemiset, lasteni ei tarvitse olla lääkäreitä tai lakimiehiä, menestyä urheilukisoissa tai olla luokkansa priimuksia. Lähes poikkeuksetta uhrautujaäitien fb-päivitykset koskettavat vain heidän lastensa tekemisiä, etenkin niitä saavutuksia,  hyviä koulutodistuksia ja mitaleja. Ei koskaan mitään henkilökohtaista, kuka on tämä nainen ja mitä hänelle kuuluu. Mitä kun lapset kasvavat?  Annetaanko niiden kasvaa, onko elämää enää sen jälkeen? Millainen esikuva lapsilleen, etenkin tyttärilleen mutta myös esimerkki naisen roolista pojilleen on äiti joka elää vain lastensa kautta?  

Minulla ei ole suurperhettä siksi että lapset ja äitiys olisivat koko elämäni (kuten moni virheellisesti olettaa). Toki ne ovat merkittävin asia elämässäni, johan koko elämäni ja arkeni on niiden ehdoilla pyörinyt viimeiset 21 vuotta. Itseasiassa olen kuullut monesti etten vastaa ollenkaan mielikuvaa suurperheen äidistä (jonkinlainen äitimyytin mukainen hieman ylipainoinen kulahtaneisiin farkkuihin ja me&I -vaatteisiin pukeutuva ennenaikaisesti vanhentunut hieman homssuinen keski-ikäinen).  Minulla on suurperhe koska en ole kokenut koskaan joutuneeni luopumaan mistään lasten takia. En ole olettanut että mistään pitäisi luopua lasten takia. Toki omaa aikaa jne on vähemmän kun on lapsia, mutta muita asioita sitten vastaavasti enemmän elämässä. Tehdään asioita lasten kanssa, miehen kanssa,  kavereiden kanssa, yksin. Jaksamiseni olisi loppunut aikapäiviä sitten jos olisin koko parikymmenvuotisen äitiyteni ajan ollut vain 24/7 lapsissani kiinni. Tosin normaalit lapset kyllä kasvaessaan kaipaavat muutakin kuin äidin seuraa ja ideaalitapauksessa lapsen elämässä on muitakin tärkeitä aikuisia, isovanhempia, sukulaisia, kummeja jne. Myös lapsn omat kaverit, harrastusmenoja, leirejä jne.

Minusta arki ei ole rasittavaa vaikka rankkaa se välillä onkin. Olen jopa niin hullu että lähden uudelle kierrokselle nelikymppisenä sen lisäksi että hoidan lapsia myös työkseni. Järjestän lapsille 15 lapsen yökyläsynttäreitä jne. Silti tarvitsen myö lapsetonta aikaa. En ole robotti, vaan ihminen jolla on myös omia tarpeita. Kun elämä on sitä että olet muiden käytettävissä hoivaten muita vuorokauden ympäri, niin kyllä tulee tarpeeseen se että saa hetkittäin olla vaan itsensä kanssa. Se vaalii mielenterveyttä, positiivista elämänasennetta ja oman minuuden säilyttämistä ja kykyä rakastaa myös muita. Ehkäisee uupumista, masennusta, väsymystä,  katkeruutta. 

Tässä oma näkemykseni ap:n kysymykseen.

Vierailija
46/96 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 14:27"]

[/quote]

[/quote]

Niin, jos aikuisilla on lomaa vaikka kuusi viikkoa ja lapsilla päiväkodista viisi niin mikä ettei. Mutta jos lasten loma typistyy pariin viikkoon, sitten ei. Ja nämä loma-ajan hoidot olisivat sitten vapailta markkinoilta ostettavia hoitopalveluita, joita mielestäni yhteiskunnan ei tarvitsisi tarjota. 

[/quote]

Oletetaan että lapsille määrätään "pakollinen" neljän viikon loma. Eräässä perheessä vanhemmat järkkäävät lapsilleen lomaa ylimääräisen viikon , yhteensä viisi viikkoa limittämällä omat lomansa - ja ottavat samalla kumpikin itselleen yhdet viikot omaa lomaa niin että lapset ovat päikyssä.

Pitäisikö näin lapsilleen viisi viikkoa lomaa tarjoavia vanhempia "sakottaa" niistä kahdesta omasta lomaviikosta? Jos sakotettaisi, vanhemmat lomailisivat yhtäaikaa ja lapset saisivat vain neljän viikon loman. Viiden viikon vaihtoehdossa yhteiskunta säästäisi viikon hoitokulut kahdelta lapselta. Perustelut vastaukselle kuulisin mielelläni myös. :)

Vierailija
47/96 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:53"]

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:50"]Koska elämässä on muutakin kuin lastenhoitoa. "Äiti" ei ole ainoa taitoni eikä roolini eikä mielenkiintoni. Joitakin noista ei voi toteuttaa kun lapset ovat siinä. En nyt puhu monen viikon lomasta, mutta päivä tai pari voi todella virkistää elämää tai parisuhdetta.  [/quote] Miksi sitten hankit lapset?

[/quote]

Ööö .. koska tykkään olla myös äiti. Mutta en pelkästään. 

22

Vierailija
48/96 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 14:41"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Oletetaan että lapsille määrätään "pakollinen" neljän viikon loma. Eräässä perheessä vanhemmat järkkäävät lapsilleen lomaa ylimääräisen viikon , yhteensä viisi viikkoa limittämällä omat lomansa - ja ottavat samalla kumpikin itselleen yhdet viikot omaa lomaa niin että lapset ovat päikyssä.

Pitäisikö näin lapsilleen viisi viikkoa lomaa tarjoavia vanhempia "sakottaa" niistä kahdesta omasta lomaviikosta? Jos sakotettaisi, vanhemmat lomailisivat yhtäaikaa ja lapset saisivat vain neljän viikon loman. Viiden viikon vaihtoehdossa yhteiskunta säästäisi viikon hoitokulut kahdelta lapselta. Perustelut vastaukselle kuulisin mielelläni myös. :)

[/quote]

Jos lapsella on neljä viikkoa lomaa niin en kannata mitään ylimääräistä byrokratiaa näiden tällaisten järjestelyviikkojen epäämiseksi. Voihan siellä olla vaikka talon maalausprojekti tms. työtä, joka ei ole palkkatyötä tai vanhemmilla tarve tuulettaa päätään. 

Ihan yleisluontoisena juttuna kuitenkin pidän ihmeellisenä, että minä veronmaksajana maksan siitä, että kotona olevien vanhempien lapsia hoidatetaan julkisin varoin. 

Vierailija
49/96 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu myös kehitysvaiheesta ja minkälaiset lapset. Kun mulla oli temperamenttinen 2v. joka uhmaraivosi joka 10. minuutti, rikkoi tavaroita ja löi sisartaan joka taas oli koliikkivauva joka huusi klo 17 - 23 ja sitten heräili puolen tunnin välein yöllä, olisin halunnut nousta seuraavaan junaan minne vaan ja nukkua ilman heitä viikon hotellissa. Tukiverkkoja ei ollut, mies teki pitkää päivää töissä ja olin tulla hulluksi 24/7 heidän kanssaan.

Nyt kun ovat järkeviä 6 ja 8-vuotiaita on elämä paljon helpompaa. Kukaan ei raivoa, kaikki nukkuvat yöt läpi, heistä on jopa mukavaa seuraa. En kaipaa heistä lomaa. Kunhan saan käydä jumpassa ja pääsen miehen kanssa ulos keran parissa kuussa olen enemmän kuin tyytyväinen.

Kaikki ovat erilaisia, kaikkia ihmisiä eikä luonteita ole luotu olemaan pullantuoksuisia kotiäitejä joita ei kiinnosta mikään muu kuin omat lapset. Minusta saa olla omanlainen äiti, jopa sellainen joka tarvitsee paljonkin omaa aikaa. Tärkeintä on tiedostaa oma jaksaminen.

Vierailija
50/96 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, tässä on nyt pian 14v äitiyttä takana, murkkuja 2kpl, ja ovat olleet ehkä 4-5x yökylässä ja ylipäätään hoidossa missään ja max 1 yön kerrallaan joten voisin vastata tähän, että vaikkapa siksi.

Vierailija
51/96 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 14:56"]

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 14:41"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Jos lapsella on neljä viikkoa lomaa niin en kannata mitään ylimääräistä byrokratiaa näiden tällaisten järjestelyviikkojen epäämiseksi. Voihan siellä olla vaikka talon maalausprojekti tms. työtä, joka ei ole palkkatyötä tai vanhemmilla tarve tuulettaa päätään. 

Ihan yleisluontoisena juttuna kuitenkin pidän ihmeellisenä, että minä veronmaksajana maksan siitä, että kotona olevien vanhempien lapsia hoidatetaan julkisin varoin. 

[/quote]

Tästä päästäiskin sujuvasti subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen, mutta se on ihan oman topiccinsa juttu.

Vierailija
52/96 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:54"]

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:39"]En kans tajua. Me ollaan perhe, miks yhdestä perheenjäsenestä pitäis ottaa "lomaa". Sama kun sanoisin, että tarviin lomaa miehestä. Tai mies minusta. Tai lapset äidistä. Toki ei tarvii olla koko aikaa yhdessä, ja voidaan välillä lomailla erikseenkin, esim. minä omien kavereiden kanssa tai joskus mies ja minä ilman lapsia, jos on tiedossa joku erityinen aikuisten illanvietto tai muu juttu johon lapsia ei voi viedä. Mut yhtä kivaa meillä on koko perheen kanssa, tuskin oltais tehty lapsia, jos ei haluttais niiden kanssa lomailla ja viettää aikaa! [/quote] Kyllä mää ainakin välillä haluan "lomaa" miehestä ja mies minusta :D pysyy parisuhde hyvänä kun välillä jompikumpi on viikonlopun yli kavereiden kanssa esim mökillä. Ja mulle tuo lomaa lapsista tarkoittaa sitä että haluaa hetken hengähtää arjen keskellä ihan yksin tai miehen kans kaksin. Tarkoittaa siis yhtä iltaa.

[/quote]

Okei, no me puhuttiinki sit eri asiasta. Mäkin tarviin välillä yhden illan/päivän yksin tai omien kavereiden kanssa, erossa miehestä ja lapsista. Mut en koko lomaa (viikkoa tai kahta viikkoa, kuten tuolla eri ketjussa joku kirjoittaja kaipasi lomaa lapsistaan).

T. Ton ekan lainauksen kirjoittaja

Vierailija
53/96 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:39"]

En kans tajua. Me ollaan perhe, miks yhdestä perheenjäsenestä pitäis ottaa "lomaa". Sama kun sanoisin, että tarviin lomaa miehestä. Tai mies minusta. Tai lapset äidistä. Toki ei tarvii olla koko aikaa yhdessä, ja voidaan välillä lomailla erikseenkin, esim. minä omien kavereiden kanssa tai joskus mies ja minä ilman lapsia, jos on tiedossa joku erityinen aikuisten illanvietto tai muu juttu johon lapsia ei voi viedä. Mut yhtä kivaa meillä on koko perheen kanssa, tuskin oltais tehty lapsia, jos ei haluttais niiden kanssa lomailla ja viettää aikaa!

[/quote]

Kyllä mä tarvin lomaa miehestäkin.

Vierailija
54/96 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi että saa vaikka tuntikausia lukea kirjaa/roikku netissä/nukkua ilman keskeytyksiä:)
Kesäkuussa meidän pienillä alkaa päiväkoti 7h päivä, koululaisella 3 viikon 6h päivässä leiri.

Minä ja mies ollaan sillä välin kotona ja nukutaan/nussitaan/käydään syömässä yms.

Vierailija
55/96 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on ihana käydä paskalla niin että muksut ei ole mukana vessassa.Kyllä mä kaipaan lomaa muksuista ainaki sen verta...vaikka rakastankin lapsiani.

Vierailija
56/96 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 15:12"]

Siksi että saa vaikka tuntikausia lukea kirjaa/roikku netissä/nukkua ilman keskeytyksiä:) Kesäkuussa meidän pienillä alkaa päiväkoti 7h päivä, koululaisella 3 viikon 6h päivässä leiri. Minä ja mies ollaan sillä välin kotona ja nukutaan/nussitaan/käydään syömässä yms.

[/quote]

Mun puolesta ihan vapaasti, kunhan minun ei tarvitse sitä maksaa. Antaisin ne rahat mielummin vanhuksille, sairaille ja työttömille ja jopa maahanmuuttajille. 

Vierailija
57/96 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ja on edelleen ihanat vanhemmat. Varmaan senkin takia, koska joskus ottivat lomaa meistä lapsista. Kun kysyttiin, miksi emme pääse mukaan sanoivat suoraan, että : "Rakkaat apinat. Olette meille tärkeintä maailmassa, mutta halutaan joskus olla rauhassa. Mennään sen jälkeen koko porukalla reissuun. Nyt joka tapauksessa meette mummolaan/serkkulaan pitämään hauskaa pariksi päiväksi." Reissusta tuli aina iloiset ja levänneet vanhemmat ja jälleennäkeminen oli ihana =)

Samoin myös minä ja puolisoni otetaan välillä lomaa lapsista =)

Vierailija
58/96 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:59"] kyllä lapsetkin voivat kaivata vaihtelua hengähdystä isistä ja äidistä
[/quote]

Onneksi mä en oo niin hirvee vanhempi et mun lapseni tarvitsisi lomaa musta. :D

Vierailija
59/96 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:43"]Myös lapsia pitää opettaa olemaan yksin, ja en tietenkään tarkoita pieniä lapsia, mutta pikku hiljaa lasten kasvaessa lapset saavat viettää enemmän ja enemmän aikaa myös ns. yksin. Ja tuo ei tarkoita mitään lasten hylkäämistä yksin kotiin, vaan sitä että lapsi oppii myös olemaan yksinään. En ymmärrä ns. "mikkolaista" ajattelumallia jossa lapseen ollaan liimautuneina ns. 24/7/365 koska jossain vaiheessa (toivottavasti...) se lapsi muuttaa omilleen esim. kun lähtee opiskelemaan 2. asteen jälkeen --> tuossa vaiheessa on myöhäistä alkaa opettamaan sitä "kotona yksin olemista" (johon kuuluumm.  kotityöt ym. mutta myös esim. se ettei pelkää jos ketään muuta ei ole kotona jne.)

Mutta olen omissa tutuissani huomannut sen, että joillain ei ole muuta elämää kun se että on äiti. Joillakin ei kerta kaikkiaan ole mitään ns. omaa elämää (ei ole koskaan ollutkaan) jolloin ei sellaista kaipaakaan. Itse saan valtavasti voimaa siitä kun yhdellä tyttöporukalla käymme kaksi kertaa vuodessa ensin teatterissa ja sitten syömässä sen jälkeen, lapsia hoitaa tuolloin isä. Vastaavia juttuja on muitakin, kerran viikossa lenkki tmv. kaverin kanssa, eivät nuo ole lapsilta pois vaan päin vastoin saavat enemmän kun äiti on piristänyt mieltään :)
[/quote]
Aloittaja ei varmaan tarkoittanut tätä. Kuvailemasi elämähän on ihan normaalia, välillä käydään tapaamassa ystäviä ilman että lapset ovat mukana tai käydään miehen kanssa syömässä tai teatterissa ja lapsilla on lapsenvahti sillä aikaa. Veikkaan että aloittaja tarkoittaa sellaista tilannetta että vanhemmat haluavat viettää lomansa ilman lapsiaan eli "lomaa lapsista". Tällainen aloitus oli täällä eilen. Joku yh oli vetänyt herneen nenäänsä kun etävanhempi oli ilmoittanut ettei työpaikan vaihdoksen takia saa kesälomaa, joten ei voi ottaa lapsia kahdeksi viikoksi. Tämä kirjoittaja oli harmistunut kun hän nyt joutuu hoitamaan omia lapsiaan koko kesälomansa, eikä saanut kahta viikkoa lapsivapaata lomaa. Etävanhempi tosin kuitenkin hoiti joka toisen viikonlopun. Oli tämä kys. aloitus provo tai ei, niin jotkut kyllä hehkuttaa näitä lapsivapaita lomia. Johtuneeko sitten siitä että lapsia tulee niin ikävä, että täytyy yrittää kompensoida asiaa hehkuttamalla että nyt rentoudutaan ilman lapsia, vai ajattelevatko todella näin, en tiedä. Ikävältä se kuitenkin korvaan kalskahtaa ja toivon aina että kyseiset lapset, joista lomaa otetaan, eivät kuulisi asiaa.

Vierailija
60/96 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väistämättä tulee mieleen, että millaisia lapsia joillakin oikein on, jos niitten kanssa menee taaperovuosienkin jälkeen niin totaalisesti akku tyhjäksi, että ainoa tapa saada lukea kirjaa tai olla rauhassa on pistää lapset jonnekin ihan siis vain sen vuoksi, että saa olla ilman lapsia.

Tälläkin hetkellä istun siis tässä koneella, pienempi nukkuu päikkäreitä, isompi leikkii pihalla. Sitten lähtevät isänsä kanssa uimaan. Ehdin erittäin hyvin tehdä kaikkea mitä haluan. Oletan että näin on muissakin perheissä, että lapset leikkivät keskenään, näkevät ystäviään tms. ja vanhemmalla on sitä aikaa myös ihan vaikka rauhassa siivota. Siksi se kuulostaa niin omituiselta, että joku ihan erikseen tarvitsee sitä lomaa että pälli kestää.