Minkä ikäiset lapset osaa valita eteisessä olevista ulkovaatteista säähän sopivat vaatteet itse?
Tarkoittaa siis esimerkiksi loppukesää/alkusyksyä jolloin kelit vaihtelee, niin minkä ikäiset osaa itse valita esimerkiksi, puenko takin/pipon/käsineet/kumpparit jne ilman, että äidin/isän pitää käydä sanomassa, että puepa nyt tuo ja tuo?
Kommentit (44)
Ainakaan teinit ei vielä osaa. Paljasta nilkkaa pakkasella yms.
Moniko aikuinen osaa valita oikeat vaatteet?
Vierailija kirjoitti:
Hei historia tuke hakemaan vanhat juttusi takaisin.
Opetettako jotain sääntöjä? Tyyliin, jos lämpömittarissa alle x astetta, laita pipo ja lapaset ?
Vierailija kirjoitti:
Tuosta muodista kasvettin ulos jo vuonna 2018. Jolloin pinnalle tuli leggingsit ja niiden päälle ns tennissukat.
Mä en osaa itsekään syksyllä/keväällä valita sopivaa. Joko on aamulla kylmä tai iltapäivällä läkähtyy. Suomen alkusyksy ja loppukevät vain on sellaisia, ettei niiden kanssa voi voittaa.
Vierailija kirjoitti:
Opetettako jotain sääntöjä? Tyyliin, jos lämpömittarissa alle x astetta, laita pipo ja lapaset ?
Ei, täyspäinen lapsi oppii kyllä milloin esim hänellä itsellään on kylmä. Eli jos eilen paleli tänään osaa laittaa lisää vaatteita päälle.
Mun mies on 45v ja se on alkanut viime vuosina jo ihan itse ottamaan sopivat vaatteet päälleen.
Meillä 14 ja 17 v, eivät osaa vielä.
Talvella halutaan kulkea ilman takkia, ja kesällä peittävissä paksuissa rytkyissä.
Tekemällä oppii. Jos lapsesi ei kävele mitään 8km koulumatkaa, vaan lähinnä liikkuu nopsaa kouluun ja ulkoilee välitunnit, niin siinähän sitä oppii kun on kerran kengät märkänä tai villapaidassa helteellä.
Ehkä paras mitä itse olen vasta aikuisena oppinut: kerrospukeutuminen. Että jos lapsenakin olisi tiennyt että sen villapaidan voi iltapäivällä laittaa reppuun. Sitä vaan istui sen kuuman paidan kanssa kun sellainen oli tullut laitettua.
Ei se varmaan ole osaamiskysymys.
Vierailija kirjoitti:
Ei se varmaan ole osaamiskysymys.
Niinpä. Milloin naiset oppivat valitsemaan kengät, joissa on hyvä kävellä? Milloin miehet puvun takin, joka on mukava ja joustava?
Miten te käytännössä teette, jos koululainen tulee koulusta yksin kotiin ja menee sitten itsekseen ulos pihalle, laitatteko te valmiiksi sääennusteen mukaan vaatteet, jotka hän pukee, vai miten?
Tämän kesän havaintojeni mukaan osa 50 vuotta täyttäneistä osaa jo valita sateeseen sopivan asun, kun helteiden keskelle on luvattu muutama sadepäivä,
On muuten mahdottoman mukavaa katsella ikkunasta, kun kansa taapertaa rankkasateessa T-paidassa ja shortseissa.
Vierailija kirjoitti:
Tekemällä oppii. Jos lapsesi ei kävele mitään 8km koulumatkaa, vaan lähinnä liikkuu nopsaa kouluun ja ulkoilee välitunnit, niin siinähän sitä oppii kun on kerran kengät märkänä tai villapaidassa helteellä.
Ehkä paras mitä itse olen vasta aikuisena oppinut: kerrospukeutuminen. Että jos lapsenakin olisi tiennyt että sen villapaidan voi iltapäivällä laittaa reppuun. Sitä vaan istui sen kuuman paidan kanssa kun sellainen oli tullut laitettua.
Eihän teini nyt mitään välitä märistä kengistä tai kuumasta villapaidasta. Pukeutumisen määrittää ihan muut seikat kuin hyvä olo. Itse kuljin nuorena talvipakkasetkin muovisessa tekonahkatakissa ja tennareissa ilman pipoa eikä mielestäni häiritsevästi palellut.
Vierailija kirjoitti:
Tämän kesän havaintojeni mukaan osa 50 vuotta täyttäneistä osaa jo valita sateeseen sopivan asun, kun helteiden keskelle on luvattu muutama sadepäivä,
On muuten mahdottoman mukavaa katsella ikkunasta, kun kansa taapertaa rankkasateessa T-paidassa ja shortseissa.
Kesä kuivaa minkä kastelee.
Ei minkään ikäinen lapsi. Eka on tosiaan lapsi, joten ei osaa. Sitten on teini, joten ei halua.
42