Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Lomaa lapsista". Miksi?

Vierailija
26.04.2015 |

Kommentit (96)

Vierailija
21/96 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö oikeasti muka kaipaa koskaan aikaa ihan vain aikuisten kesken, ilman lapsia? Ainakaan minulle ilmaisu "lomaa lapsista" ei tarkoita jotain viikon rälläysreissua, vaan voi olla vaikka yksi ilta ja yö kun lapsi on yökylässä kaverilla, mummolla tjsp.

Ja miksi? Koska joskus on rentouttavaa olla vähemmällä vastuulla ja huolehtia vaan itsestään. Ei näitä kovin usein tarvitse, ja toki ilmankin pärjäisi mutta kun lapsestakin on kiva joskus kyläillä ilman vanhempia niin miksi ei?

Vierailija
22/96 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:44"]

No kyllä me joskus kaipaamme kahdenkeskeistä aikaa, ilman tätä palstaa en olisi ikinä käsittänyt, että siinä on jotakin pahaa.

Ja juu, ei ole ikinä tarvinnut riidellä, ei ole exiä eikä exän nyxiä eikä nyxän exiä, on vain me 25 vuotta yhdessä olleet vanhemmat ja jo teini-ikään ehtineet lapset. Ja on mummit ja vaarit ja kummit, jotka ovat pikemminkin pyytäneet lapsia heille.

Oman lapsuuteni parhaat muistot littyvät mökille, jonne lähdettiin heti kun koulu loppui mummin ja vaarin kanssa. Uitiin ja leikittiin kaikki päivät ja omat vanhemmat tulivat viikonloppuna heti kun töistä pääsivät. Ja sitten heidän loma tietty koko perheen kanssa yleensä ihan samassa paikassa. Mulla oli ihana lapsuus! Kyllä mä ajattelen, että vanhemmille se lähtö mökiltä sunnuntaina töihin oli kovempi paikka kuin mulle sinne jääminen mummin ja vaarin kanssa.

[/quote]

Eihän sun vanhemmat ottaneet lomaa lapsistaan vaan olivat töissä silloin kun te olitte mummolassa. Ärsyttävän huono sisälukutaito joillakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/96 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 22:00"]

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:55"]

No mä yritän selittää. Rakastan yksinoloa silloin tällöin. Tarvitsen sitä. Stressaannun helposti taukoamattomasta hälinästä, oli se sitten työpaikalla tai kotona. Kun olen kotona ihan yksin, mun aivot lepää ja rentoudun ihan fyysisetikin. Mun lapseni ovat sellaisia iloisia pölöttöjiä joiden seurassa ei juuri hiljaisia hetkiä tule.

Ovathan he ihania, mutta kaikesta rakkaudesta huolimatta kaipaan ja tarvitsen välillä omaa aikaa toisinaan myös ihan yksin. Hiljaisuus auttaa saamaan ajatukset järjestykseen, rauhoittaa ja rentouttaa, auttaa jaksamaan sitä rakasta mutta silti stressaavaa arkea.

Mulla on ihana anoppi joka ihan omasta aloitteestaan pyytää lapset silloin tällöin viikonlopuksi luokseen. Ja mielellään lapset mummolaan menevätkin. Tällä omalla ajalla me vanhemmat tehdään ihan tavallisia asioita; nautitaan esimerkiksi siitä että voi siivota ilman jatkuvia keskeytyksiä, että voidaan lähteä kaupungille kävelylle ihan tuosta vain miettimättä lasten ruokailuja tms.

Ja nyt tulee se juttu mitä täällä aina kesälomakaudella paheksutaan: pidän yleensä kesälömastani viikon niin, että lapset ovat päiväkodissa. Ihan. Omaa. Lomaa. Mieheni tekee näin myös. Se on ihanaa. Tuon oma viikon aikana teen vaateostoksia, säilön puutarhan satoa ja / tai marjoja, nukun päiväunia jos siltä tuntuu, teen ruokaa pakkaseen, siivoan vaatehuoneen jne. Lasten loman määrästä tämä ei ole pois, sillä lomailemme mieheni kanssa limittäin niin että lapsilla on aina vähintään viiden viikon loma. :)

[/quote]

Miksi se ei ole lasten loman määrästä pois? Jos molemmilla vanhemmilla on 4 vko lomaa, niin lapset saisi 8 vko kesäloman, nyt vain 5 vko. Sinustako 8 on yhtä paljon kuin 5?

[/quote]

Siksi että jos emme saisi pitää lainkaan omaa lomaa, pitäisimme todennäköisesti lomat yhtäaikaa eli sen normisetin 4 viikkoa lomaa lapsillekin. Kyllä, niin sikamaisen itsekkäitä me ollaan! x)

Nyt kun omaan lomaan on mahdollisuus, ollaan (kertyneen loman määrästä riippuen) pidetty viikko-pari yhteistä lomaa, muutama päivä - viikko omaa lomaa, viikko tai pari kokoonpanolla yksi vanhempi + lapset. Ollaan onnekkaita kun ollaan aika pitkälti saatu itse määritellä lomiemme ajankohdat ja siinä samalla saatu järkättyä kunnon irtiotot arjesta sekä lapsille että itsellemme.  

Kokonaan eri aikaan me ei miehen kanssa lomia pidettäisi kuin pakon edessä! Eihän siinä jäis yhtään aikaa lomailla koko perheen kesken - eikä aikaa sille ihanalle, tarpeelliselle ja tärkeälle omalle lomalle! :)

Vierailija
24/96 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 22:36"]

Haluaisin joskus "lomaa" lapsista koska: 

- haluaisin nukkua pitkään ja loikoilla koko päivä sängyssä harrastaen hyvää seksiä puolisoni kanssa

- haluaisin tehdä puolisoni kanssa niitä mukavia asioita, joita tein ennen lapsia

- haluaisin joskus nauttia siististä ja hiljaisesta kodista

- haluaisin joskus tietää, että tänä päivänä ei tarvitse selvitellä lasten tappeluja, ei kuunnella uhmaikäisen uhoamista, ei laittaa ruokaa, ei pestä pyykkiä, ei vastata jatkuvasti toisten tarpeisiin, ei laittaa lapsia nukkumaan, ei tehdä mitään mitä itse en halua. Haluaisin siis yhden päivän ihan vain itselleni

[/quote]

Toivon kovasti että myös tätä tarpeellista lapsivapaata aikaa tulet myös saamaan. <3

Vierailija
25/96 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs sanotte siihen kun olen kahden lapsen yh ja en haluaisi viedä lapsia tarhaan koska matka on pitkä ja ei ole tarvetta (olen nyt työtön), mutta olen yh-isä ja lastensuojelu vaatii että lapset ovat tarhassa. Myös jos itse sairastun niin erikseen soitan, että en jaksa tuoda tarhaan vaan pääsen vähemmällä kun jään kotiin, jolloin saan nukkua pidempään ja lapset leikkivät keskenään. kuitenkin aina on perusteluna tarhan tarpeelle oma jaksamiseni.

Vierailija
26/96 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 23:23"]

Mitäs sanotte siihen kun olen kahden lapsen yh ja en haluaisi viedä lapsia tarhaan koska matka on pitkä ja ei ole tarvetta (olen nyt työtön), mutta olen yh-isä ja lastensuojelu vaatii että lapset ovat tarhassa. Myös jos itse sairastun niin erikseen soitan, että en jaksa tuoda tarhaan vaan pääsen vähemmällä kun jään kotiin, jolloin saan nukkua pidempään ja lapset leikkivät keskenään. kuitenkin aina on perusteluna tarhan tarpeelle oma jaksamiseni.

[/quote]

Subjektiivista päivähoito-oikeutta perustellaan myös sillä että monelle lapselle tekee hyvää viettää osa ajastaan päiväkodissa. Vaikea ottaa kantaa miksi juuri teidän perheen kohdalla on suositellut näin - tulee mieleen että stereotyyppisesti ajatellaan lastenhoidon olevan isälle jotenkin hankalampaa kuin äidille? Tai että isä ei osaisi hoitaa lapsia yhtä hyvin kuin äiti? En tiedä. Ehkä se pk kuitenkin on hyväksi lapsillesi; leikkiseuraa, muitakin aikuisia jne. 

Työnhauan kannalta päiväkotipaikka on varmasti myös ihan hyvä juttu; onpahan paikka valmiina jos / kun löydät työpaikan. Töiden aloitus saatta tulla hyvinkin pian työpaikan löytymisen jälkeen ja voi olla hankalaa löytää hoitopaikkaa kohtuullisen matkan päästä lyhyellä varoitusajalla.

Vierailija
27/96 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska haluaisin joskus kuulla omat ajatukseni.

Vierailija
28/96 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan omat lapset vois lähettää kuuhun loman ajaksi. Jos tietäisin, että he varmasti viihtyvät, eivätkä ikävöi minua, niin en usko, että tulisi kauhea ikävä!

Vierailija
29/96 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 08:59"]

Oikeastaan omat lapset vois lähettää kuuhun loman ajaksi. Jos tietäisin, että he varmasti viihtyvät, eivätkä ikävöi minua, niin en usko, että tulisi kauhea ikävä!

[/quote]

Lisään vielä, että jos kans tietäisin saavaani heidät vielä takaisin, ni sitte :)

Vierailija
30/96 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitetaan näin päin, että kyllä ne lapsetkin tarvitsevat jossain vaiheessa lomaa vanhemmista.

Hyvä kun on omaa aikaa isovanhempien, kummien, serkkujen jne kanssa.

Vierailija
31/96 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) että saan nukkua kunnolla

2) haluan olla kahdestaan miehen kanssa lomalla (aivan erilainen loma, kun ei ole lapsia)

3) lapset tykkää olla isovanhemmilla ja myös isovanhemmat haluavat lapset joskus hoitoonsa (win-win)

Vierailija
32/96 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoisesta loma olis joskus tarpeen, mutta nuoremmasta en haluaisi olla yhtään erossa. Esikoinen on luonteeltaan aika räjähtävä, vaikea ja niin eläväinen, että joskus tuntuu, että tukehdun. Ollaan niin eri luonteisia ja keskustelu on lähinnä väittelemistä. Lapsiaan ei voi valita,  miehen voi.

Vierailija
33/96 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:53"]

Koska mä tarvitsen välillä omaa aikaa ja rauhaa, se auttaa jaksamaan pienten lasten kanssa. Enkä oikein ymmärrä, mitä pahaa siinä on. Esikoinen tykkää tosi paljon olla välillä isovanhempien luona yötä (ja kuopus on niin pieni, ettei vielä yökyläile). Haaveilee myös, että pääsisi toisten isovanhempien luo ja esim. ystäväperheeseen yökylään ihan yksistään.

Hyvä näin, lapsen ehdoilla. Sinulla onkin jo sen ikäiset lapset, jotka osaavat ilmaista halunsa ja mielipiteensä. Eri asia, kun näistä pikkuvauvoista (jotka eivät vielä ymmärrä mitään) pitää päästä lomalle.

[/quote]

Vierailija
34/96 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av:lta opittua: Kun kerran olet lapsen hankkinut, olet velvollinen olemaan hänessä kiinni 24/7 ja mieluiten sinne 18v asti.

Onneksi meitä järkeviäkin naisia/miehiä täältä löytyy jotka eivät unohda itseään lasten keskellä ja osaavat ottaa omaa aikaa -> omaa lomaa. Sitä kannattaisi kaikkien vanhempien yrittää ottaa, löysää sitä kiristävää pinnaa ja virkistää. ;)

Vierailija
35/96 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 09:10"]Laitetaan näin päin, että kyllä ne lapsetkin tarvitsevat jossain vaiheessa lomaa vanhemmista.

Hyvä kun on omaa aikaa isovanhempien, kummien, serkkujen jne kanssa.
[/quote]
Tämä onnistuu vain jos lapset on kasvatettu tasapainoisiksi. Lisäksi tarvitaan luotettavat isovanhemmat - ei lapsia voi kovin märkään mummolaan lähettää.

Vierailija
36/96 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 14:01"]Kai jokainen vanhempi haluaa välillä olla omassa rauhassa. Mua vaan tökkii tuo sanamuoto "lomaa". Ihan kuin lapset olisivat niin rasittavia että ne pitää säännöllisesti lykätä jonnekin muualle että vanhempi voi ladata akkujaan. Meidän lapset on ehkä kaksi kertaa vuodessa yökylässä mummolassa tai tädillä, enkä tosiaan mainosta että tämä on nyt sitten sitä LOMAA omista vapaaehtoisesti hankituista lapsista. On kyllä virkistävää viettää aikaa ilman lapsia sen pari kertaa vuodessa, mutta ei mikään välttämätön pakko.
[/quote]

Mä taas leuhotan silloin oikein kunnolla että nyt oon lomalla jee!! Koska silloin olen oikeasti lomalla, voin keskittyä ihan vain itseeni ja puolisooni. Ja koska nämä hetket on todella harvinaisia. Onhan ne lapsetkin silloin lomalla koska pääsevät yökylään ja eri ympäristöön.
Siis mä en ymmärrä mitä järkyttävän kauheaa siinä on jos sanoo tarvitsevansa lomaa lapsistaan. Ehkä silloin jos lapset on semmoisia sohvalla istuvia herran terttuja joista ei lähde mitään ääntä, eivät riehu ja eivät sotke.

Mut kyllä se jo päivän päästä alkaa ikävöimään sitä tuttua ja turvallista älämölöä ja hyörinää. :)

Vierailija
37/96 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 22:05"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 16:13"]

Mielestäni on ihan ok, että vanhemmat ottavat välillä "lomaa" lapsista. Vanhemmatkin tarvitsevat omaa aikaa jaksaakseen olla tasapainoinen vanhempi lapsille. Eikä äiti tai isä ole pelkästään vain sitä, he ovat muutakin. Parisuhdettakin pitää hoitaa. Ystävyyssuhteita täytyy hoitaa. Kyllä minä ainakin koin lapsuuteni paremmaksi siitä päivästä alkaen, kun vanhempani alkoivat ottaa "lomaa" meistä lapsista. He jaksoivat paremmin, josta syystä koko perheen ilmapiiri muuttui parempaan.

[/quote]

Minä taas mietin päinvastoi eli koko elämä on omaa elämääni. Siivoamaan, leipomaan, kavereita tapaamaan ja lenkille ehtii ihan hyvin, vaikka ei olekaan lomalla lapsista. Olen töissäkäyvä nainen => paljon muutakin kuin äiti! En tarvitse lapsivapaata viikonloppua ollakseni lapsilleni hyvä äiti ja ihan mukavasti nuo ovat kotoa osanneet pois muuttaa, kun se aika on tullut, vaikka ei koko lapsuutta harjoiteltukaan olemaan äidistä erossa. Ehkä tässä pätee  se vanha sanonta, että "ei voi lähteä pois toisen luota, jos ei ole koskaan luonaan ollutkaan" eli hankala lähteä sellaisten vanhempien helmoista pois, jotka ei ole koskaan kotona viihtyneet.

Jokainen toimikoot tavallaan, mutta ei pidä yleistää, että kaikki vanhemmat ovat niin heikkoja, että tarvitsevat tasapainoiseen vanhemmuuteen lasten eroitkua.
[/quote]

Ja sädekehä pään ympärillä loistaa kuuhun asti. Onnea sinä Suomen täydellisin äiti. Missä on mitalisi?
Siis oikasti..come on..
Se että muutaman kuukauden välein käy yksin/puolison kans jossain on varmasti hyvin traumatisoivaa lapsille.. terapiaan joutuvat varmasti aikuisina, vain sen takia että vanhemmat rakastavat lapsiaan niin paljon että haluavat heille parhaan lapsuuden -> hoitamalla parisuhdettaan tai itseään.
Ääh, täällä on turha näille yksille jauhajille selittää mitään.. olkoot. Onneksi itse tiedän mikä on perheeni ja lasteni parhaaksi!

Vierailija
38/96 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin tarkottaisin "lomalla lapsista" enemmänkin sitä, että saa lomailla kotitöistä, kokkailuista jne. En ole yhtään kotiäitityyppiä, kotityöt aiheuttaa ahdistusta.

Olispa ihanaa, jos olisin tajunnut valkata lapsilleni kotitöitä rakastavan isän. Tultais lasten kanssa valmiiseen pöytään ja joskus ystävällisesti voisin auttaa miestä esim. tyhjentämällä tiskarin tai heittämällä roskat.

Vierailija
39/96 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:26"]Turha sitten itkeä, että mieskin haluaa lomaa vaimosta ja perheestä.
[/quote]
Haluaa tietenkin, kuten minäkin lapsista ja miehestä. Ettekö te osaa olla yksin? Eikö teillä ole ystäviä?

Vierailija
40/96 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin joskus tarvitsee vanhemmat lomaa lapsista ihan niinkuin lapset vanhemmista. Tämä jos mikä lujittaa sidettä molemmin puolin. Me vanhemmat lähdemme ainakin kerran vuodessa muutamien päivien lomalle ihan kahdestaan ilman mitään häiriötekijöitä. Kerran kuukaudessa ravintolassa syömässä tms.