Abortinvastustajat käskevät aina antamaan lapsen adoptioon
Nytkin on paljon lapsia ilman vanhempia, joten miksi niitä ei ensiksi adoptoida? Ja adoptioon antaminen on erittäin rankka naisen psyykelle. Raskaus on sitä paitsi terveysriski ja itse muutaman adoptoidun tiedän miettivän usein miksi ei kelvannut vanhemmilleen.
Kommentit (323)
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:33"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 11:54"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 11:44"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 11:40"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 11:37"] [quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 11:29"]Herkässä asiassa meidän kannattais varmaan koittaa olla hienotunteisia erimielisyydestämme riippumatta. Samaan aikaan, kun joku voi miettiä vieläkin vuosia vanhaa tapahtumaa - ja toinen ei, kolmas voi eri näkökulmasta pitää oikeutenaan -omassa kriisiytyneessä elämäntilanteessaan tai muuten-, ja neljäs muistuttaa jo alkion yksilöllisestä perimästä. Viides taas lääkärin eettisen tavoitteen mukaisesti haluaa suojella elämää alusta loppuun asti. Joku pariskunta voi kärsiä lapsettomuudestaan kovasti, ja syvästi odottaa saavansa adoptiolapsen. Hienotunteisuus ja ystävällisyys olisi varmasti hyvää tukea monelle kärsivälle, jos elämä on jo potkinut niin ei me potkita enää. [/quote]Yritän suhtautua positiivisesti mutta en vaan osaa pitää toiselta elämän viemistä hyväksyttävänä asiana vaikka kuinka yritän. En näe mitään eroa viedäänkö elämä vatsassa vasta kasvavalta, 1 vuotiaalta, 5 vuotiaalta vai kolmekymppiseltä. Mun mielestä asi on yhtä paha minkä ikäisenä vaan. Lapsen surmat saa mut vihaiseksi kuten abortitkin. Näin mä mietin vaikka kuinka yrittäisin positiivisesti ajatella. [/quote] Ajattele niin että äiti tietää valmiiksi että lapsen kohtalo tulee olemaan onneton, jos hän ei kykene jostain syystä lapsesta huolehtimaan. Aborttikin voi olla äidinrakkautta. Toki olen sitä mieltä että yksinäisiä äitejä pitää tukea, että kaikilla halukkailla on mahdollisuus synnyttää lapsensa. [/quote]Mutta jos ei millään hakua itsellä pitää niin onko surmaaminen oikea ratkaisu? Eikö silloin voi antaa adoptioon? Ei kai kukaan ole niin itsekäs että alkaa miettiä kuinka raskasta raskausaika olisi ja ennemmin surmaa lapsensa, eihän?
[/quote]
Moni äiti jäisi kuitenkin murehtimaan, miten pieni selviää vieraiden ihmisten käsissä. Kaikkihan eivät ole selvinneet.
[/quote]Ennemmin surmaa lapsensa siis kun jää murehtimaan onko vanhemmat hyvät? En usko. Eikö surmaaminen ole pahin vaihtoehto? Kriteerit adoptiovanhemmille ovat todella korkeat. Varmasti oafempi kuin lopettaa elämä toiselta.
[/quote]
Ei abortissa surmata lasta. Estetään vain alkion/sikiön kehittyminen lapseksi
[/quote]
Sitä ei voi tehdä tappamatta alkiota tai sikiötä. Ihmisen alkukin on ihminen.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 14:47"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:33"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 11:54"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 11:44"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 11:40"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 11:37"] [quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 11:29"]Herkässä asiassa meidän kannattais varmaan koittaa olla hienotunteisia erimielisyydestämme riippumatta. Samaan aikaan, kun joku voi miettiä vieläkin vuosia vanhaa tapahtumaa - ja toinen ei, kolmas voi eri näkökulmasta pitää oikeutenaan -omassa kriisiytyneessä elämäntilanteessaan tai muuten-, ja neljäs muistuttaa jo alkion yksilöllisestä perimästä. Viides taas lääkärin eettisen tavoitteen mukaisesti haluaa suojella elämää alusta loppuun asti. Joku pariskunta voi kärsiä lapsettomuudestaan kovasti, ja syvästi odottaa saavansa adoptiolapsen. Hienotunteisuus ja ystävällisyys olisi varmasti hyvää tukea monelle kärsivälle, jos elämä on jo potkinut niin ei me potkita enää. [/quote]Yritän suhtautua positiivisesti mutta en vaan osaa pitää toiselta elämän viemistä hyväksyttävänä asiana vaikka kuinka yritän. En näe mitään eroa viedäänkö elämä vatsassa vasta kasvavalta, 1 vuotiaalta, 5 vuotiaalta vai kolmekymppiseltä. Mun mielestä asi on yhtä paha minkä ikäisenä vaan. Lapsen surmat saa mut vihaiseksi kuten abortitkin. Näin mä mietin vaikka kuinka yrittäisin positiivisesti ajatella. [/quote] Ajattele niin että äiti tietää valmiiksi että lapsen kohtalo tulee olemaan onneton, jos hän ei kykene jostain syystä lapsesta huolehtimaan. Aborttikin voi olla äidinrakkautta. Toki olen sitä mieltä että yksinäisiä äitejä pitää tukea, että kaikilla halukkailla on mahdollisuus synnyttää lapsensa. [/quote]Mutta jos ei millään hakua itsellä pitää niin onko surmaaminen oikea ratkaisu? Eikö silloin voi antaa adoptioon? Ei kai kukaan ole niin itsekäs että alkaa miettiä kuinka raskasta raskausaika olisi ja ennemmin surmaa lapsensa, eihän?
[/quote]
Moni äiti jäisi kuitenkin murehtimaan, miten pieni selviää vieraiden ihmisten käsissä. Kaikkihan eivät ole selvinneet.
[/quote]Ennemmin surmaa lapsensa siis kun jää murehtimaan onko vanhemmat hyvät? En usko. Eikö surmaaminen ole pahin vaihtoehto? Kriteerit adoptiovanhemmille ovat todella korkeat. Varmasti oafempi kuin lopettaa elämä toiselta.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ihmisen alkiota ei erota vielä minkään muun eläimen alkiosta
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 14:38"]
Meillä on ystäväpiirissä pelkästään positiivisia adoptiokokemuksia; ystäväpiirimme on kansainvälinen ja lapsia on adoptoitu ympäri maailmaa. Turha levittää adoption vastaista propagandaa, jotta vauvan tappamista kohtuun alettaisiin pitää "eettisempänä."
[/quote]
No hyvä on. Haluan kyetä tekemään abortin täysin itsekkäistä syistä. Murehtisin liikaa mitä omaa vertani olevan ihminen tekisi para-aikaa maailmalla ilman että tietäisin sitä. Onko hän huonoissa oloissa ja satutetaanko häntä? Kärsiikö hän samoista piirteistä ja ominaisuuksista kuten minäkin? En myöskään kykenisi rikkomaan omaa tunnesidettä lapseeni, olen siitä varma, vaan traumatisoituisin erosta.
Tosin olen myös Vela. Muun muassa edellä mainituista syistä.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 11:34"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 11:29"]Herkässä asiassa meidän kannattais varmaan koittaa olla hienotunteisia erimielisyydestämme riippumatta.
Samaan aikaan, kun joku voi miettiä vieläkin vuosia vanhaa tapahtumaa - ja toinen ei, kolmas voi eri näkökulmasta pitää oikeutenaan -omassa kriisiytyneessä elämäntilanteessaan tai muuten-, ja neljäs muistuttaa jo alkion yksilöllisestä perimästä. Viides taas lääkärin eettisen tavoitteen mukaisesti haluaa suojella elämää alusta loppuun asti.
Joku pariskunta voi kärsiä lapsettomuudestaan kovasti, ja syvästi odottaa saavansa adoptiolapsen.
Hienotunteisuus ja ystävällisyys olisi varmasti hyvää tukea monelle kärsivälle, jos elämä on jo potkinut niin ei me potkita enää.
[/quote]
Tuo adoptiojuttu on ihan höpöhöpöä. Maailmassa on miljoonia lapsia ilman vanhempia mutta ei miljoonia lapsen kaipuussa riutuvia vanhempia - miksei heitä voi adoptoida, miksi pitää tehdä LISÄÄ onnettomia lapsiparkoja? Ai niin mutta ne lapset eivät olekaan yhtä hyviä ja tärkeitä, koska heillä ei ole vaaleaa tukkaa ja sinisiä silmiä...
[/quote]
Jos nyt ihan täällä Suomessa pysytään, niin ei ihan noin mene. Adoptiojonot kestävät vuosia sen takia, kun ei ole adoptoitavia lapsia. Ne lapset ovat siellä roskiksessa. Uusia ihmisiä tulee jonoihin koko ajan. Lapsille olisi halukkaita vanhempia ja toiset ehkäisevät aborteilla.
Abortin vastustajat nyt vaan ovat yleensä hieman yksinkertaisia
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 14:48"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 14:47"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:33"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 11:54"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 11:44"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Erottaa siitä, että on ihminen. Ihmisen kromosomisto ja dna. Luonne, ulkonäkö, pituus ynnämuu jo koodattuna pieneen alkioon. Oma ainutlaatuinen elämä edessä. Itse hän ei ole kohtuun tunkeutunut. Hänet on tehty aikuisten toimin. Hän ei ole loinen vaan oma persoona. Jos nainen on raiskauksen takia raskaana on tietenkin eri tilanne. Silloinkin abortissa pieni elämä tuhoutuu, mutta tämä on surullinen ja harvinainen tilanne. Minä en ymmärrä miksi ihmisyys alkaisi jollakin tietyllä viikolla. Minusta ihminen on aina ihminen. Toinen ajattelee toisin ja se minun täytyy hyväksyä. Jospa sinäkin hyväksyt minun ajatukseni.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 14:55"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 11:34"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 11:29"]Herkässä asiassa meidän kannattais varmaan koittaa olla hienotunteisia erimielisyydestämme riippumatta.
Samaan aikaan, kun joku voi miettiä vieläkin vuosia vanhaa tapahtumaa - ja toinen ei, kolmas voi eri näkökulmasta pitää oikeutenaan -omassa kriisiytyneessä elämäntilanteessaan tai muuten-, ja neljäs muistuttaa jo alkion yksilöllisestä perimästä. Viides taas lääkärin eettisen tavoitteen mukaisesti haluaa suojella elämää alusta loppuun asti.
Joku pariskunta voi kärsiä lapsettomuudestaan kovasti, ja syvästi odottaa saavansa adoptiolapsen.
Hienotunteisuus ja ystävällisyys olisi varmasti hyvää tukea monelle kärsivälle, jos elämä on jo potkinut niin ei me potkita enää.
[/quote]
Tuo adoptiojuttu on ihan höpöhöpöä. Maailmassa on miljoonia lapsia ilman vanhempia mutta ei miljoonia lapsen kaipuussa riutuvia vanhempia - miksei heitä voi adoptoida, miksi pitää tehdä LISÄÄ onnettomia lapsiparkoja? Ai niin mutta ne lapset eivät olekaan yhtä hyviä ja tärkeitä, koska heillä ei ole vaaleaa tukkaa ja sinisiä silmiä...
[/quote]
Jos nyt ihan täällä Suomessa pysytään, niin ei ihan noin mene. Adoptiojonot kestävät vuosia sen takia, kun ei ole adoptoitavia lapsia. Ne lapset ovat siellä roskiksessa. Uusia ihmisiä tulee jonoihin koko ajan. Lapsille olisi halukkaita vanhempia ja toiset ehkäisevät aborteilla.
[/quote]
Ei sitä lasta tehdä niitä adoptiovanhempia varten. Tärkeintä on etsiä sille lapselle vanhemmat, eikä vanhemmille lasta. Siksi sitä sikiötä ei kanneta 9kk kohdussa vain, että joku muu saa siitä lapsen. T: Abortin tehnyt rv 7 ja voin sanoa, ettei siinä möykyssä ollut mitään ihmistä muistuttavaa
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:25"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:06"] Mun mielestä on järjetöntä hyökätä abortin vastustajien kimppuun, sillä kyseessä on näkemysero siitä, että milloin ihminen on ihminen. Ja tähänhän ei ole mitään absoluuttista vastausta, ei vastustajilla eikä puolustajilla, joten oma mielipide rakentuu näkemyksen varaan. Miksi ette hyväksy toisten ihmisten näkemyksiä? Itse suhtaudun aborttiin hyvin varauksella, mielestäni esim eutanasia on eettisempää. En kuitenkaan tyrkytä muille mielipidettäni, sillä ymmärrän, että tämä on kysymys, johon ei ole absoluuttista vastausta. [/quote] Periaatteessahan ei ole kyse pelkästä abortista vaan myös etiikasta ja moraalista. Ja abortti aiheena on sen takia koko ajan tapetilla, koska siinä ihmisen hyvinvointi ei olekaan niin yksiselitteinen asia. Minä hyväksyn abortin sen vuoksi, koska näen ihmiset ensisijaisesti tunneolentoina. Fyysinen olemassa olo siis on toisarvoista. Ihmisen perusta on tunteissa ja ympärillä olevissa ihmisissä. Jos ei ole välittäviä ihmisiä, tunteet kuolee hitaasti ja olemassa olo on puhtaasti pelkkää fyysisen ruumiin raahaamista paikasta toiseen. Tämä on pahin kohtalo, minkä ihminen voi saada, enkä ainakaan minä pystyisi vain viittaamaan kintaalla moiseen mahdollisuuteen. [/quote] Joo siis lähes kaikki adoptoidut tunneolennothan kuolevat hitaasti ja kituen tunnemaailmaltaan ja vain raahaavat fyysisiä ruumiitaan läpi elon polun tunnekuolleina zombeina. Vmp :D
[/quote]
Minä sanoin että se on mahdollista. Otan mahdollisuudet huomioon niin kuin vastuullinen ihminen tekee. Aborttia tai sen tekemättä jättämistä voi verrata ampumiseen ja venäläiseen rulettiin. Abortin tehdessä vanhempi astuu rooliinsa ja päättää "lapsen" elämän alun(mielipiteitten kirjon vuoksi en tiedä itsekään miksi kutsua tätä) itse ampumalla tämän. Abortinvastustajat taas pyöräyttävät panosrumpua ja siirtävät vastuun lapselle, jonka täytyy itse laukaista ase. Eli epäsuorasti lapsen on itse tapettava itsensä tai kuoltava, jotta kyseessä olisi eettisesti oikea ratkaisu. Tässä pelissä on tietenkin mahdollista saada myös elämä, mutta vastapainona on menetyksen tuoma kärsimys, mitä ei ehdi samalla tavalla kokea abortti tilanteessa, koska joku toinen tekee päätöksen. Tästä teoreettisesta tilanteesta voi tietenkin kiteyttää hyvin kummankin tilanteen hyvät ja huonot puolet. Jokainen sitten arvio oman tilanteensa mukaan, mikä on oikea ratkaisu.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 15:03"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 14:48"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 14:47"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:33"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 11:54"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 11:44"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Erottaa siitä, että on ihminen. Ihmisen kromosomisto ja dna. Luonne, ulkonäkö, pituus ynnämuu jo koodattuna pieneen alkioon. Oma ainutlaatuinen elämä edessä. Itse hän ei ole kohtuun tunkeutunut. Hänet on tehty aikuisten toimin. Hän ei ole loinen vaan oma persoona. Jos nainen on raiskauksen takia raskaana on tietenkin eri tilanne. Silloinkin abortissa pieni elämä tuhoutuu, mutta tämä on surullinen ja harvinainen tilanne. Minä en ymmärrä miksi ihmisyys alkaisi jollakin tietyllä viikolla. Minusta ihminen on aina ihminen. Toinen ajattelee toisin ja se minun täytyy hyväksyä. Jospa sinäkin hyväksyt minun ajatukseni.
[/quote]
Miten se "pienen ihmisen alun" elämä siinä raiskaustapauksessa sitten on hyväksyttävämpi "tappaa"? Voi sen lapsen kantaminen 9kk vasten tahtoa muutenkin olla (ja tod.näköisesti onkin) henkisesti todella raskasta naiselle.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 14:39"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 14:28"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 14:25"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 14:22"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 14:18"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 14:06"]Jos selmalls ei ole omaisia, on yksinäinen vanha mummeli, joka ajautuu tajuttomaksi ja joku hänet kivuttomasti päästää tuskistaan, niin puhuisin armomurhasta.
[/quote]
Ei selmalla ole mitään tuskia, hän on vain tajuton eli hän ei ole tietoinen mistään tällä hetkellä. Hän myös toipuisi sairaalahoidolla, mutta tämä selman tajuttomana löytänyt ei pidä selman elämää järin mukavana: selmalla ei ole läheisiä, hän on veloissa, ja selma on monesti alakuloinen ja katkera. Onko selman murhaaminen oikein?
[/quote]
Eli naisen sisällä kasvalla loisella ei ole omaisia, on kamalat velat niskassa ja vieläpä masennustakin? Missä meni mönkään tämä "esimerkki"?
Loinen EI OLE SAMAN ARVOINEN mitä syntynyt ihminen.
Mutta tämähän ei mahdu vastustajien kalloon. Säälittävää.
[/quote]
Mikä sinä olet määrittelemään, että onko tuo "loinen" ihminen vai ei? Se on näkemyskysymys, sinun mielipiteesi ei ole absoluuttinen totuus.
[/quote]
Ihminen selviytyisi kohdun ulkopuolella. Loinen taas imee ravintoa sitä kantavasta ihmisestä ja kuolee, kun poistetaan kohdusta.
[/quote]
Onko vanhus hengityskoneessa ja letkuruokinnassa ihminen? Entä siamilaiset kaksoset, kumpi on loinen? Ovatko he ihmisiä? En väitä, että abortti on välttämättä väärin, mutta näillä argumenteillasi et sitä voi oikeaksi perustella.
[/quote]
Miksi vertaat syntynyttä ihmistä ja loista toisiinsa samanarvoisina?
Edelleen sinun "esimerkkiesi" perusteella myös sun tappaminen olis ihan fine. Vaan mä en hyväksy syntyneen ihmisen vahingoittamista. Alkio on loinen joka ei selviä kohdun ulkopuolella.
Tai noh, en jaksa vääntää tästä, koska sinä hyväksyt murhan, minä taas vain abortin. Vissi ero, jopa lakikirjojen mukaan.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 14:55"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 11:34"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 11:29"]Herkässä asiassa meidän kannattais varmaan koittaa olla hienotunteisia erimielisyydestämme riippumatta.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sitten voi adoptoida ulkomailta
Ette vissiin abortinvastustajat kattoneet Adoptoidut-sarjaa? Kun aikuiset kuuskymppiset vielä itkivät, kun äiti hylkäsi. Vaikka olisivat kasvaneet kunnollisessa adoptioperheessä. Vielä oli tarve mennä katsomaan sitä synnytyssairaalaa missä äiti oli ekan ja vikan kerran pitänyt sylissään. Mulle ei ole kertaakaan tullut edes mieleen lähteä katsomaan sairaalaa missä synnyin. Terv. äitinsä ja isänsä kasvattama lapsi.
Kannatan aborttia, mutta myös hoitohenkilökunnan kieltäytymistä sen tekoon pienellä viilauksella.
Jos aborttia halutaan ennen raskausviikkoa 12, se tulisi tehdä aina vakaumuksesta riippumatta. Tämä on ajankohta, jolloin suuri osa luonnollisista keskenmenoistakin tapahtuu. Se pelätty riskialtis ensimmäinen kolmannes. Raskauden keskeyttämisen voi suorittaa vielä tuolloin lääkkeellisesti. (En ole asiantuntija, mutta näin minulle kerrottiin oman keskenmenoni yhteydessä.) Tämän aikaraamin puitteissa tehdään valtaosa aborteista muutenkin. Tästä myöhemmin tehtävät raskauden keskeytykset voisivat sitten kuulua tähän vakaumuksellisen kieltäytymisen piiriin. Olen ymmärtänyt, että nämä myöhemmin tehdyt abortit ovat juuri niitä raskaita operaatioita, missä sikiö on jo pieni ihminen, joka joudutaan poistamaan kohdusta lääkärin toimesta. Kannatan myös sitä, että nämä myöhemmin tehtävät abortit keskitettäisiin esim. synnytyssairaaloihin, missä ei vakaumuksellisia kieltäytyjiä saisi työskennellä.
Näin saataisiin pidettyä kiinni naisen oikeudesta aborttiin, mutta myös antaa oikeus hoitohenkilökunnalle kieltäytyä omien vakaumuksiensa mukaisesti. Alalta poistuisi vain nämä synnytyssairaalat, joihin vakaumukselliset eivät voisi työllistyä. Olen ymmärtänyt myös, että näitä mahdollisia vakaumuksellisia olisi vähemmistö. En kuitenkaan ole tutkimuksia nähnyt, mutta tämän käsityksen olen saanut asiasta keskustellessani.
Se mitä olen omien sairaanhoitaja- tai kätilö- ystävieni kanssa jutellut, niin ainakin he ovat kannattaneet aborttia. Heidän mielestään on ollut tärkeämpää katsoa kokonaisuutta kuten lapsen tulevaisuutta ja elämänlaatua. Lapsi, joka ei vain yksinkertaisesti ole haluttu tai äidin päihdekäytön vuoksi vammautunut tai hänellä on todettu vakava vammaisuus on joskus parempi abortoida, kun antaa syntyä tunneköyhään ja karuun elämään. Maailmassa on minunkin mielestäni ihan liikaa ei haluttuja lapsia, jotka yrittävät pärjätä elämässä yksin yhteiskunnan tukemana, joiden vanhemmat vähät välittävät heidän olemassa olostaan. Ne äidit, jotka eivät halua aborttia voivat sitten valita adoption. Valinta on vanhemmilla. Nämä kaksi vaihtoehtia eivät mielestäni mitenkään poissulje toisiaan.
Nyt joku kauhistelee, että kehitysvammaisuus on syy aborttiin. Kyllä, joillekin se on, mutta jälleen valinta olisi vanhemmilla. Jos he kokevat, etteivät halua tai jaksa kehitysvammaista lasta niin silloin heidän pitää saada lääkärin konsultaation myötä valita abortti. Jos taas vanhemmat haluavat lapsen sellaisena kun luonto sen heille antaa, niin lapsen elämä on todellakin sen arvoinen.
Olen myös sitä mieltä, että adoptioprosessia suomessa pitäisi kehittää. Mietittäessä juuri näitä myöhäisiä abortteja tulisi keskusteluun ottaa mukaan adoptiomahdollisuus ja jopa vapaaehtoisesti yhteys mahdolliseen adoptioperheeseen.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 15:06"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 14:55"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 11:34"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 11:29"]Herkässä asiassa meidän kannattais varmaan koittaa olla hienotunteisia erimielisyydestämme riippumatta. Samaan aikaan, kun joku voi miettiä vieläkin vuosia vanhaa tapahtumaa - ja toinen ei, kolmas voi eri näkökulmasta pitää oikeutenaan -omassa kriisiytyneessä elämäntilanteessaan tai muuten-, ja neljäs muistuttaa jo alkion yksilöllisestä perimästä. Viides taas lääkärin eettisen tavoitteen mukaisesti haluaa suojella elämää alusta loppuun asti. Joku pariskunta voi kärsiä lapsettomuudestaan kovasti, ja syvästi odottaa saavansa adoptiolapsen. Hienotunteisuus ja ystävällisyys olisi varmasti hyvää tukea monelle kärsivälle, jos elämä on jo potkinut niin ei me potkita enää. [/quote] Tuo adoptiojuttu on ihan höpöhöpöä. Maailmassa on miljoonia lapsia ilman vanhempia mutta ei miljoonia lapsen kaipuussa riutuvia vanhempia - miksei heitä voi adoptoida, miksi pitää tehdä LISÄÄ onnettomia lapsiparkoja? Ai niin mutta ne lapset eivät olekaan yhtä hyviä ja tärkeitä, koska heillä ei ole vaaleaa tukkaa ja sinisiä silmiä... [/quote] Jos nyt ihan täällä Suomessa pysytään, niin ei ihan noin mene. Adoptiojonot kestävät vuosia sen takia, kun ei ole adoptoitavia lapsia. Ne lapset ovat siellä roskiksessa. Uusia ihmisiä tulee jonoihin koko ajan. Lapsille olisi halukkaita vanhempia ja toiset ehkäisevät aborteilla. [/quote] Ei sitä lasta tehdä niitä adoptiovanhempia varten. Tärkeintä on etsiä sille lapselle vanhemmat, eikä vanhemmille lasta. Siksi sitä sikiötä ei kanneta 9kk kohdussa vain, että joku muu saa siitä lapsen. T: Abortin tehnyt rv 7 ja voin sanoa, ettei siinä möykyssä ollut mitään ihmistä muistuttavaa
[/quote]
Mua puistattaa kans tää adoptiovanhempien oikeus lapseen.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 15:15"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 14:39"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 14:28"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 14:25"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 14:22"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 14:18"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 14:06"]Jos selmalls ei ole omaisia, on yksinäinen vanha mummeli, joka ajautuu tajuttomaksi ja joku hänet kivuttomasti päästää tuskistaan, niin puhuisin armomurhasta.
[/quote]
Ei selmalla ole mitään tuskia, hän on vain tajuton eli hän ei ole tietoinen mistään tällä hetkellä. Hän myös toipuisi sairaalahoidolla, mutta tämä selman tajuttomana löytänyt ei pidä selman elämää järin mukavana: selmalla ei ole läheisiä, hän on veloissa, ja selma on monesti alakuloinen ja katkera. Onko selman murhaaminen oikein?
[/quote]
Eli naisen sisällä kasvalla loisella ei ole omaisia, on kamalat velat niskassa ja vieläpä masennustakin? Missä meni mönkään tämä "esimerkki"?
[/quote]
Mikä sinä olet määrittelemään, että onko tuo "loinen" ihminen vai ei? Se on näkemyskysymys, sinun mielipiteesi ei ole absoluuttinen totuus.
[/quote]
Ihminen selviytyisi kohdun ulkopuolella. Loinen taas imee ravintoa sitä kantavasta ihmisestä ja kuolee, kun poistetaan kohdusta.
[/quote]
Onko vanhus hengityskoneessa ja letkuruokinnassa ihminen? Entä siamilaiset kaksoset, kumpi on loinen? Ovatko he ihmisiä? En väitä, että abortti on välttämättä väärin, mutta näillä argumenteillasi et sitä voi oikeaksi perustella.
[/quote]
Edelleen sinun "esimerkkiesi" perusteella myös sun tappaminen olis ihan fine. Vaan mä en hyväksy syntyneen ihmisen vahingoittamista. Alkio on loinen joka ei selviä kohdun ulkopuolella.
Tai noh, en jaksa vääntää tästä, koska sinä hyväksyt murhan, minä taas vain abortin. Vissi ero, jopa lakikirjojen mukaan.
[/quote]
Enhän minä sanonut hyväksyväni esimerkkien murhaamista, tarkkuutta siellä nyt! Etkö todella ymmärrä, että alkio, joka on sinun mielestäsi loinen, on toisen mielestä ihminen alkutaipaleessaan. Näkemykselläsi ei ole kuin oma mielipiteesi tueksesi. Sinun argumenttisi on ilmeisesti se, että hän on kohdussa, hän on riippuvainen. Toisen mielestä tällainen vaihe on vain osa ihmiselämää. On vauvakin riippuvainen, imee äidistään ravintoa loiseliön tavoin ja kuolee ilman tätä "loisimista". En varsinaisesti vastusta aborttia, vaan ajattelen, että ajatus pohjautuu ajatukseen siitä, että milloin ihmiselämä alkaa, eikä mielestäni kukaan voi väittää absoluuttisena totuutena, että ihmiselämä alkaisi vasta juuri sillä hetkellä, kun vauva pusertaa ulos kohdusta.
Lapset on vaan lainaa. Oli ne sitten omia tai adoptoituja.
Hyvä vitsi se, että adoptiojonot on niin pitkiä, koska ei lapsia ole.
Niin ei ole sitä tervepäistä pellavahiuksista pikkuvauvaa.
Suomessakin lapsia kasvaa laitoksissa, kun kukaan ei halua, kun ollaan liian isoja tai muuten vääränlaisia. Oma miehenikin on ollut laitosten kasvatti 4vuotiaasta asti. Missäs se hänen adoptioperhe on?.
Puhumattakaan siitä, kuinka valtavia määriä ulkomailla on orpoja lapsia.
Ihminen ei ole ihminen ilman tietoisuutta. Solumöykky ei voi tiedostaa kohtaloansa. Näin ollen meidän pitäisi pitää myös aivokuolleet elossa loputtomiin saakka, koska koneiden sammuttaminen olisi murha, emmehän voi päättää sen aivokuolleen puolesta, haluaako hän, että hänen elimistöä pidetään hengissä.
Maailma on muutenkin ylikansoittunut, miksi ei toivotut lapset pitäisi synnyttää tänne kärsimään. Pikemminkin olisi paikallaan maailmanlaajuinen lapsiluvun säätely. Pakkosterilaatio kahden lapsen jälkeen kaikille.
Tällämenolla meidän ei tarvitse tälläisiä asioita edes miettiä, kun hukumme kohta omaan kakkaamme.
Tässä maailmassa todennäköisesti huomattavasti suurempi osa elää kärsimyksessä, ihan siksi, että resurssit ei enää riitä parempaan. Ja jotkut paukapäät kultalusikka ahterissaan, mäyhäävät että kyllä elämä on ihanaa ja sitä pitää varjella sairaalloisiin mittasuhteisiin asti.
Yksinkertaisesti idioottimaista.
Adoptiossa raha vaihtaa omistajaa. Siis siinä on kyse lapsikaupasta. Onko se oikein?
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 15:35"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 15:15"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 14:39"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 14:28"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 14:25"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 14:22"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 14:18"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 14:06"]Jos selmalls ei ole omaisia, on yksinäinen vanha mummeli, joka ajautuu tajuttomaksi ja joku hänet kivuttomasti päästää tuskistaan, niin puhuisin armomurhasta.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Enhän minä sanonut hyväksyväni esimerkkien murhaamista, tarkkuutta siellä nyt! Etkö todella ymmärrä, että alkio, joka on sinun mielestäsi loinen, on toisen mielestä ihminen alkutaipaleessaan. Näkemykselläsi ei ole kuin oma mielipiteesi tueksesi. Sinun argumenttisi on ilmeisesti se, että hän on kohdussa, hän on riippuvainen. Toisen mielestä tällainen vaihe on vain osa ihmiselämää. On vauvakin riippuvainen, imee äidistään ravintoa loiseliön tavoin ja kuolee ilman tätä "loisimista". En varsinaisesti vastusta aborttia, vaan ajattelen, että ajatus pohjautuu ajatukseen siitä, että milloin ihmiselämä alkaa, eikä mielestäni kukaan voi väittää absoluuttisena totuutena, että ihmiselämä alkaisi vasta juuri sillä hetkellä, kun vauva pusertaa ulos kohdusta.
[/quote]
Sinä se tässä olet heittänyt esimerkkejä siitä miten tajuttoman selma-mummun saa tappaa. En minä.
Sinä siis hyväksyt murhan, minä vain abortin.
Sun näkemys on sun näkemys, mun näkemys mun. Sinä et vaan näytä hyväksyvän tätä mun näkemystä tässä asiassa vaan tuputat omaasi ainoana oikeana minulle. Miksi et hyväksy eriävää näkemystä? Miksi juuri sinun näkemyksesi olisi se ainoa oikea?
Mutta kuten jo sanoin, en halua keskustella murhaa puolustelevan ihmisen kanssa. Sinä saat tappaa vaikka kaikki läheisesi. Se ei mun elämääni hetkauta.
Ja sitten haukutaan kun on antanut lapsensa adoptioon eikä sitä voi kenellekkään kertoa.t.ammattivalittaja