Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saan ihottumaa ilmaisusta "Huone kylpee valossa"... Kerro ilmaisu, joka aiheuttaa ihottumaa tai vähintään lievää kutinaa sinulle

Vierailija
05.01.2022 |

-

Kommentit (2280)

Vierailija
1281/2280 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta bestii

Aivan, niinniii

Vierailija
1282/2280 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voi herra mun vereni"

Mitä helv. se edes tarkoittaa?!?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1283/2280 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka ikisessä sisustuslehdessä joka ikisessä jutussa toistuvat "sisustuksessa on yhdistelty kirpparilöytöjä ja designklassikoita" ja "heti eteiseen astuttuaan he tiesivät tulleensa kotiin".

Olen varma, että toimittajat kirjoittavat noita kotiesittelyjuttuja copy pastella, niin samanlaisia ne ovat.

Vierailija
1284/2280 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tunnelmallista" kun on vain ihan helkkarin pimeää.

Joku yksi kynttilä/lyhty siellä täällä ei paljon tunnelmaa luo.

Sen voi sanoa myös vähän kuin huumorimielessä. Samoin kuin jotkut kuvaavat rähjäistä ja sotkuista kaupunkinäkymiä sanalla "pittoreski".

Kaupunkinäkymistä tulikin mieleeni asuntoilmoituksissa hehkutettu "ikkunoista avautuu mahtava maisema kaupunki X:n kattojen yli". Minusta kun maisema on meri tai järvi tai metsikkö tai monipuulajinen puisto tai vuorenrinne tai mikä tahansa muu, missä ihmiskäsi ei ole käynyt rakentamassa mitään härveleitä. Iso kasa pelti- ja tiilikattoja ei ole maisema, se on näkymä!

Enkä myöskään pidä merimaisemana sitä, että ikkunoista näkyy ensin tie, tien toisella puolella viisi-kuusi valkoista laatikkoa, joita omakotitaloiksi kutsutaan, ja niiden takaa sitten se meri vasta pilkistää. Se näkymä avautuu kyllä omakotitaloalueelle eikä merelle. Mutta jotenkin kai sitä tekstiä pitää koristella, että pystyy nyhtämään ostajalta muutaman ylimääräisen kymppitonnin. 🙄

Vierailija
1285/2280 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvankaunis

Suosikkijuontaja

Hulvaton 

Nettiseuraavat ulvoivat naurusta

Vierailija
1286/2280 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kipupisteet iholla" 

Vierailija
1287/2280 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tee makaronilaatikko uudella tavalla - et voi lakata syömästä"

Ja muut ylisanat resepteissä, joita erityisesti iltapäivälehdet viljelevät. Yök, siinä muuten taas yksi inhokki-ilmaus. 

Vierailija
1288/2280 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Taistelee tautia vastaan", olipa se sitten korona tai syöpä. Tulee mielikuva sairaalasängyssä pötköttävästä haarniskaan pukeutuneesta potilaasta, joka huitoo epämääräisesti miekalla ilmaan. Inhoan tuota sanontaa.

Antaa myös mielikuvan siitä, että voisi parantua pelkän taistelutahdon voimalla. Ihminen ei hirveästi voi muuta kuin mennä lääkäriin ja toivoa parasta.

Mulla on taudista paranemiseen sellainen mielikuva, että siellä elimistössä pienet valkosolut urheasti taistelevat taudinaiheuttajia vastaan. Ei ole ihan niin kurja olo kun sitä kuvittelee vähän sarjakuvamaisena tilanteena.

Vierailija
1289/2280 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvankaunis

Suosikkijuontaja

Hulvaton 

Kun ohjelmatiedoissa sanotaan ohjelmassa olevan suosikkijuontaja, tiedän, että sitä ohjelmaa ei tarvitse katsoa. Ei niitä naamoja enää!

Vierailija
1290/2280 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somekansa

Mikä hitto se edes on. Some vaikuttaa olevan joku oma maansa, jolla on oikein kansakin. 

Vierailija
1291/2280 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisustuslehtien otsikoita:

Meillä on aina ovet auki ystävien tulla.

Koti on valmiina joulun tulla.

Varsinkin eka kuulostaa jotenkin pervolle. 

Vierailija
1292/2280 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänen hymynsä valaisi koko huoneen. 

Tätä käytetään erityisesti henkirikoksen uhreista. 

Amerikan anglismia. Siellä m*rhataan ilmeisesti vain pyhimyksiä.

"Olit liian hyvä/herkkä tähän maailmaan" -noin sanotaan alkoholistista tai huumeiden väärinkäyttäjästä, joka kuolee alle kolmevitosena.

Vierailija
1293/2280 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Parhaat lähtevät ensin".

Vierailija
1294/2280 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun joku kehottaa että hanki elämä, niin saisi vähän vinkata että mistä se sitten hankitaan, voiko sen tilata netistä niin kuin kaiken muun, onko Kiinassa halvempi kuin muualla mutta toisaalta sitten, jos ei se kestäkään käytössä yhtä hyvin kuin vaikka saksalainen elämä? Tuleeko sveitsiläinen elämä alvin kanssa vai maksetaanko vain tulli?

Sitä paitsi, minulla on jo yksi elämä, joka tuli hankkimatta, tilaamatta ja yllättäen - mihin minä sitten tämän vanhan hyvän elämäni panen jos uutta pitäisi jonkun mielestä mennä hankkimaan?

Tai vaihtoehtoisesti:

"- Oletko Facebookissa/Twitterissä?

- En, mulla on elämä."

Huoh.

Tuo on uusi "Mulla ei edes ole telkkaria". Olen parempi kuin muut, koska en ole somessa.

Tuo "mulla ei ole telkkaria" on pätevä leuhotus ainoastaan silloin kun ei katso miltään formaatilta mitään ohjelmaa, eli ei netflixiä, ei katsomoa(vai mikä nykyään onkaan) ei elisan viihdettä, ruutua jne.

Se että katsoo "televisiota" muulta näytöltä kuin tv ruudulta, on ihan sama asia kuin olisi se telkkari ;)

Ei se ole "pätevä leuhotus" - onpas outo sanonta - silloinkaan, koska siinä ettei katsele sisältöjä, ei ole mitään paremmuutta. Jotkut harrastavat katselemista ja toiset sometusta, kolmas käy vaikka marjastamassa. Kaikki harrastukset ovat samalla viivalla, ihminen tekee sitä mikä viihdyttää ja rentouttaa.

Vierailija
1295/2280 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerätään low-hanging fruitseja, paska osuu tuulettimeen ja muut anglismit. 

No tuo low hanging fruit on kyl lean-filosofiaan kuuluva termi, ei sille ole taidettu kääntää virallista suomennosta

Jos sitä on pakko käyttää, niin "fruit" lausutaan ilman i:tä ja siihen ei tule S:ää loppuun. 

Minusta voisi hyvin sanoa, että poimitaan alhaalla roikkuvia hedelmiä. Kyllä sen merkityksen ymmärtää. 

Vierailija
1296/2280 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Taistelee tautia vastaan", olipa se sitten korona tai syöpä. Tulee mielikuva sairaalasängyssä pötköttävästä haarniskaan pukeutuneesta potilaasta, joka huitoo epämääräisesti miekalla ilmaan. Inhoan tuota sanontaa.

Antaa myös mielikuvan siitä, että voisi parantua pelkän taistelutahdon voimalla. Ihminen ei hirveästi voi muuta kuin mennä lääkäriin ja toivoa parasta.

Mulla on taudista paranemiseen sellainen mielikuva, että siellä elimistössä pienet valkosolut urheasti taistelevat taudinaiheuttajia vastaan. Ei ole ihan niin kurja olo kun sitä kuvittelee vähän sarjakuvamaisena tilanteena.

Minä koin, että syöpä oli projekti (perkeleellinen sellainen, kun alussa mennään väistämättä kohti huonompaa oloa ja surkeampaa kuntoa). Syöpäpolilla lyödään aikataulut kouraan ja niiden mukaan pusketaan eteenpäin, tuntui miltä tuntui ja vielä vuosienkin päästä kontrollit rytmittävät elämää ja mielialat menevät sen mukaan, kuinka lähellä seuraava kontrolli on ja kuinka monta on jo onnistuttu läpäisemään ilman huonoja uutisia.

Vierailija
1297/2280 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvankaunis

Suosikkijuontaja

Hulvaton 

Kun ohjelmatiedoissa sanotaan ohjelmassa olevan suosikkijuontaja, tiedän, että sitä ohjelmaa ei tarvitse katsoa. Ei niitä naamoja enää!

Kaipa se näyttäisi ikävältä sanoa "ärsykkijuontaja". Mulle sellainen on esim. Vappu Pimiä.

Vierailija
1298/2280 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

My point exactly ja pun intended. Olkiukko ja hyvesignalointi liikaa käytettynä.

Vierailija
1299/2280 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun joku toimii eri lailla kuin neuvoo muita tai toimii toisin kuin luulisi alan asiantuntijana, niin siihen on viime kuukausina tälläkin palstalla kommentoitu useasti "suutarin lapsilla ei ole kenkiä". Kannattaa miettiä sanonnan sisältöä, siitä löytyy sen oikea käyttöyhteys.

Vierailija
1300/2280 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka ikisessä sisustuslehdessä joka ikisessä jutussa toistuvat "sisustuksessa on yhdistelty kirpparilöytöjä ja designklassikoita" ja "heti eteiseen astuttuaan he tiesivät tulleensa kotiin".

Olen varma, että toimittajat kirjoittavat noita kotiesittelyjuttuja copy pastella, niin samanlaisia ne ovat.

Unohdit "uutta ja vanhaa"...

"Hyvällä maulla sisustettu, oman näköinen koti" tarkoittaa harmaa-valkoista, muutamalla väripläjäyksellä (kenties sarjakuva- tai poptaidetaulu) ja vanhalla lipastolla sisustettua asuntoa. "Suomela"-lehden kodit ovat tuota tyylisuuntaa puhtaimmillaan. Muistan, kun siinä oli yhden nuorenparin "persoonallinen" koti tähtitekstiileineen. Hohhoijaa...

https://www.lehtiluukku.fi/lehdet/suomela/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän