Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saan ihottumaa ilmaisusta "Huone kylpee valossa"... Kerro ilmaisu, joka aiheuttaa ihottumaa tai vähintään lievää kutinaa sinulle

Vierailija
05.01.2022 |

-

Kommentit (2280)

Vierailija
1241/2280 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olet rakas" TV-käännöksissä. Amerikassa sanotaan "I love you" jatkuvasti, Suomessa lähinnä parisuhteessa mutta ei sitä koko ajan toitoteta. Mutta en ole koskaan sanonut tai kuullut kenenkään sanovan "olet rakas". 

Voisiko siihen keksiä jonkun muun luontevamman, vaikka "tykkään sinusta"?

Mä sanon miehelle usein ja hän mulle ”olet rakas” ja yleensä laitan sen vielä viestiinkin, etenkin jos hän lähtee työmatkalle eikä mulla ole juuri ennen koneen nousua mitään asiaa, laitan vain: olet rakas❤️

Vierailija
1242/2280 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valaistus tunnelman luojana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1243/2280 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tunnelmallista" kun on vain ihan helkkarin pimeää.

Joku yksi kynttilä/lyhty siellä täällä ei paljon tunnelmaa luo.

Vierailija
1244/2280 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua rasauttaa tämä ilmaisu: 

"Ystävyyssuhteita solmitaan erilaisissa elämäntilanteissa ja erilaisiin tarpeisiin ja kun ne motiivit ei täyty ei koe tarpeelliseksi jatkaa suhdetta". 

Siis hemmetti että on ärsyttävä lause. Ensinnäkin tuo on tuollainen ulkoaopeteltu rimpsu jonka joku on joskus lukenut jostain naistenlehdestä, toiseksi viesti sen takana on kaamea: että ystävä on vaan hyödyke ja kun ei enää kiinnosta/tarvitse seuraa johonkin, dumpataan se. En vaan voi ymmärtää tuollaista ajatusmaailmaa.

Vierailija
1245/2280 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua rasauttaa tämä ilmaisu: 

"Ystävyyssuhteita solmitaan erilaisissa elämäntilanteissa ja erilaisiin tarpeisiin ja kun ne motiivit ei täyty ei koe tarpeelliseksi jatkaa suhdetta". 

Siis hemmetti että on ärsyttävä lause. Ensinnäkin tuo on tuollainen ulkoaopeteltu rimpsu jonka joku on joskus lukenut jostain naistenlehdestä, toiseksi viesti sen takana on kaamea: että ystävä on vaan hyödyke ja kun ei enää kiinnosta/tarvitse seuraa johonkin, dumpataan se. En vaan voi ymmärtää tuollaista ajatusmaailmaa.

Tuo on vaan yleväksi psykologiajargoniksi naamioitu tapa sanoa: "olen itsekäs ja välinpitämätön ihminen, kaverit on mulle vaan hyödykkeitä". Plussaa jos sanoo lässyttävällä äänellä yrittäen kuulostaa asialliselta.

Vierailija
1246/2280 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanan harmooninen kokonaisuus

Urkuharmooninen. Harmoninen.

Vierailija
1247/2280 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

....julkaissut depyyttilevyn

...pelaajan depyyttiottelu

Takahikiällä kaupan ikkunassa lukee "sale" tai "seasonal sale" tai "sale up to 40%"

Minua risovat nämä väärinkirjoitetut sanat.

Depyytti, dublo, maakinen...

Vierailija
1248/2280 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyppysellinen, ripaus, kourallinen, muutama.

Varsinkin ruokaresepteissä, joissa tietyillä ainesosilla saa maun muuttumaan täysin riippuen määristä.

Ja blogiresepteissä se, kun ensin selostetaan romaanin verran jotain jonninjoutavaa tunnelmakuvausta ja isoisoisoisoäidin ähkyä ja lopussa on ohje epämääräisillä ainemäärillä.

Vierailija
1249/2280 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisustuslehtien otsikoita:

Meillä on aina ovet auki ystävien tulla.

Koti on valmiina joulun tulla.

Vierailija
1250/2280 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydänlämpöiset onnittelut - tulee mieleen verinen sykkivä sydän, yäk.

Vierailija
1251/2280 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, älä kivitä minua mutta tuo huone kylpee valossa on mielestäni hyvin kuvaava.

No, tuo ilmaus kertoo sen, että huone on etelän-lounaan puolella, ja siinä on ikkuna, eikä välittömästi edessä ole toista taloa. Mainittavaa näkymää ei kuitenkaan ikkunasta avaudu, koska silloin se olisi mainittu, eikä aika itsestään selvää asiaa, että ikkunasta tulee auringonvaloa.

- kesäkuukausien ajan huone on muuten sietämättömän kuuma, mikäli asunnossa ei ole ilmastointia tai mahdollisuutta läpituuletukseen, siis niin että ilma virtaa huoneiston läpi.

Jotainhan niiden asuntomyyjien täytyy runoilla kaikista kämpistä.

arkkitehti

Vierailija
1252/2280 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tunnelmallista" kun on vain ihan helkkarin pimeää.

Joku yksi kynttilä/lyhty siellä täällä ei paljon tunnelmaa luo.

Sen voi sanoa myös vähän kuin huumorimielessä. Samoin kuin jotkut kuvaavat rähjäistä ja sotkuista kaupunkinäkymiä sanalla "pittoreski".

Vierailija
1253/2280 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet kiinteistönvälittäjien maalailut.

Uudenkarhea

Tilaihme

Ap.n esimerkki kylpeä valossa

Pyynti - tulee verbistä pyydystää, kun oikea muoto olisi pyyntö (pyytää).

Myös kolmio, neliö jne. kun on puhe huoneiden lukumäärästä.

Ehkä kiinteistönvälittäjälle asunnonostajat ovat pyydystettäviä saaliita. 

Kolmio on ihan yleistä kieltä rakennusalalla, siinä kuin yksiöt ja kaksiotkin. Neliö-sanaa en edes ole tuossa yhteydessä kuullut käytettävän. Ne ovat niitä isoja asuntoja, joihin useimmiten kuuluu muutakin olennaista kuin pelkkä huoneluku. Siis erillisvessat, sauna, vaatehuoneita ym, joten tuollaista lyhyttä sanaa ei ehkä ole tarpeen käyttää.  

Vierailija
1254/2280 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa kuin Heinänteko!

Vierailija
1255/2280 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerätään low-hanging fruitseja, paska osuu tuulettimeen ja muut anglismit. 

No tuo low hanging fruit on kyl lean-filosofiaan kuuluva termi, ei sille ole taidettu kääntää virallista suomennosta

Vierailija
1256/2280 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että sosialimismi pidetään edelleenkin käyttö kelpoisena ideana ja sitä toteutetaan punakiilto silmissä. 

Vierailija
1257/2280 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
1258/2280 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
1259/2280 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kuoli pitkän sairauden uuvuttamana" tai "menetti taistelun syöpää vastaan".

Miksei voi sanoa vaan, että kuoli syöpään? Ihan kuin se kuolema olisi joku epäonnistuminen.

Ei ole kyllä varmaan missään lukenut koskaan että menetti taistelun...

Olisko pitänyt sanoa "hävisi taistelun". Olen kuitenkin nähnyt tuollaisia otsikoita, missä kuolema on ikään kuin häviämistä jotain pahaa vastaan, oli se sitten syöpä tai joku muu.

Ei pidä, koska siinä on edelleen taustalla ajatus, että kuoli, koska ei taistellut tarpeeksi. Syöpä vei/ menehtyi syöpään/ syöpä koitui kohtaloksi ym. Esim. noin voi ilmaista niin, ettei syyllistä uhria liian vähäisestä taistelutahdosta.

Siis sanoin ilmeisesti vähän epäselvästi, tarkoitin että käytinkö väärää sanaa "menetti" (anglismi) enkä "hävisi". Olen ihan samaa mieltä kanssasi, siksi nämä otsikot harmittavatkin.

Ei tuo ole anglismi. Opiskele.

Vierailija
1260/2280 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valoihottuma (aurinkoihottuma)

Lääkärikirja Duodecim

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00204