Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arvostatko ihmisiä koulutuksen perusteella?

Vierailija
05.01.2022 |

Tämä aina silloin tällöin mietityttää, kun mm. mieheni yksi hyvä ystävä arvostaa akateemista koulutusta melkeinpä pilviin.. Aina kun on tavannut uuden naishenkilön, muistaa kyllä hehkuttaa jos tämä on akateemisesti koulutettu tai jopa tohtori, dosentti, professori tai mitä niitä onkaan. Välillä tuntuu hölmöltä, että onko se koulutus kaikki kaikessa?

Itse olen AMK tutkinnon ja muutaman muun koulun suorittanut ja en todellakaan koe itseäni huonosti kouluttautuneeksi - tosin ei ole sitä akateemista loppututkintoa.

Se on vielä jännä, miten iän myötä (29v.) arvostaa ihan eri asioita kuin 20-vuotiaana.. Nyt lapset ja hyvä mies (joka silloin tuntui niin kliseeltä!!) on kyllä asiat joita arvostan eniten omassa elämässäni.. Plääh. No, tämä nyt on vaan jos jotakin kiinnostaisi tästä asiasta keskustella...

Kommentit (131)

Vierailija
61/131 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostan ihmisiä, mitä he saavat aikaan suhteessa koulutukseensa.

Rautalankaa:

-Jos sähköinssi tekee cadikuvat ja suunnitelmat jostain työkohteesta, se on normaalisuoritus ja hänen se pitää kyetä tekemään ja peräti laadukkaasti, perustuen koulutuksensa. Peruskauraa.

-Jos taas sähköasentaja tekee vastaavan, on se mielestäni selkeästi ansiokkaampaa, koska asentajan koulutuksessa ei ole niin paljoa cadinkäyttöä eikä hän todennäköisesti tössään käytä cadia niin paljoa.

- - -

Nähty on ja tätä päivää enemässä määrin.

Eli arvostat enemmän tutkintoon johtamatonta kouluttautumista.

Vierailija
62/131 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

EN!!!!

Kaksi isosiskoani on ID insinöörejä. Pikkusisko on väitellyt tohtoriksi..

mitä keskimmäinen.. minä olen vain merkonomi!

Kaikki muut perheenjäsenet on akateemisia ja menestyviä. Meidän ruokapöytään tulee henkilö henkilönä, ei sillä mitä tekee työkseen.

Hittoon tuollaiset määritelmät! OLE KUKA OLET JA ANNA MUIDEN ELÄÄ OMAA ELÄMÄÄ MITÄ ILINÄ HÄN EDUSTAA. Oli se työ, harrastus tai ihonväri..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/131 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostan sitä, että viitsii kouluttautua, mutta en pidä akateemisia mitenkään erinomaisempina kuin muut. Ei akateemisuus kerro fiksuudesta yhtään mitään.

Itsellänikin on akateeminen koulutus mutta teen työtä, johon sitä ei tarvittaisi.

Maisterin tutkinto ei kerrokaan fiksuudesta yhtään mitään - fiksut ihmiset ovat väitelleitä.

Vierailija
64/131 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan toki koulutusta, mutta en ihmistä sen perusteella. Itse en juurikaan tunne akateemisia, sisarukset kaikki duunareita ja niin on kaveritkin. Minäkin olen"vain" kuljettaja. Mutta se on se työ mitä haluan tehdä, ammattikoulussa kävin logistiikan ja sen jälkeen ajanut lisää korttiluokkia ja lupia. Tällä hetkellä saan ajaa ihan mitä vain tieliikenteessä. Seuraavaksi laajennan työkoneisiin.

Olen toki välillä pohtinut AMK opintoja omalle alalle, mutta sitten todennut että en vaan halua olla mikään kuljetuspäällikkö tai ajomestari tms. Tiedän että pystyisin kyllä, olen joskus tuurannut ajojärjestelijää ja osaan atk-hommat hyvin. Mutta haluan olla tien päällä, en toimistossa. Ja ilman kuljettajia tää maa pysähtyisi hetkessä.

Ja meillä on kyllä perheen ja kavereiden kanssa ihan tavalliset keskusteluaiheet, joskus toki työjuttuja, mutta myös politiikka, tiede jne. Ei olla mitään karjalalippiksiä. :D Harvoin kukaan edes juo mitään.

Akateemista on jäänyt välillä aika tyly kuva. Liikenteessä ne mul kuimmat kuskit on kauluspaita päällä ajavia ja vähän kalliimmalla ajokilla. Toki nämä joille se auto on statussymboli tai vehkeen jatke on ne typerimmät. Ja en leimaa kaikkia akateemisia sellaisiksi. Minulle auto on vain työkalu ja kulkupeli ja se 20v vanha Toyota kelpaa oikein hyvin. Ja kyllähän tässäkin työssä varsin hyvin tienaa, kun ajaa ADR- kuljetuksia. Eikä ole helpointa hommaa, pienikin virhe niin pahimmillaan räjähtää koko kylä. Eli on pitänyt opiskella vaarallisista aineista aika paljon.

Vierailija
65/131 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En arvosta pitkän iän kokemuksellani. Ylimielisyys koulutetuilla on ollut karmea pettymys kun kuvitellaan itsestään liikoja ja olevinaan muiden yläpuolella. 

Vierailija
66/131 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostan sitä, että viitsii kouluttautua, mutta en pidä akateemisia mitenkään erinomaisempina kuin muut. Ei akateemisuus kerro fiksuudesta yhtään mitään.

Itsellänikin on akateeminen koulutus mutta teen työtä, johon sitä ei tarvittaisi.

Maisterin tutkinto ei kerrokaan fiksuudesta yhtään mitään - fiksut ihmiset ovat väitelleitä.

Paitsi että joskus väittelemättä jättäminen voikin olla fiksumpi ratkaisu.

Vierailija
67/131 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme akateeminen perhe eli perheemme jäsenet ovat kaikki korkeastikoulutettuja. Arvostan koulusta; tiedän, mitä se vaatii ja mistä joutuu luopumaan. Arvostan myös väh. koulutettua ihmistä, jos hän on mielestäni "arvostukseni arvoinen"- hyvä, rehellinen, kunnollinen jne.

Vierailija
68/131 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että joskus väittelemättä jättäminen voikin olla fiksumpi ratkaisu.

Yleensä tohtorit ovat sellaisia, etteivät osaa käytännössä mitään. Ovat jääneet tekemään väikkäriä, koska eivät saaneet muuta työtä, haahuilijoita. Vielä asteen pidemmälle menevät dosentit, jotka eivät ole löytäneet oikeita töitä edes väitöksen jälkeen.

Vierailija
69/131 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tuttavapiirissä yksi on tekniikan tohtori ja dosentti, toinen on merkonomi Enemmän arvostan tuota merkonomia, koska tekee kuitenkin käytännön hommaa, hoitaa palkanmaksuja ja sen sellaista. Tuon tohtorin hommista en oikeastaan tiedä kauheasti, joten tuskin ovat kovin tärkeitä hommia. Aivan liian kovaa liksaa saa kyllä mielestäni siististä sisähommasta.

Tämä kertoo kaiken. Kun joku tekee jotain, mihin palstalaisen ymmärrys ei riitä, sen täytyy olla turhaa. Miksiköhän niin turhasta työstä edes maksetaan?

Tuo tekniikan tohtori ja dosentti vaan kulkee puku päällä, saanut varmaan suojatyöhommansa kun on parempaa sukua. Ärsyttää, kun toiset saa kaiken niin helpolla, on varaa maleksia yliopistolla vuosikausia eikä sitten valmistuttuakaan tarvitsen tehdä oikeita töitä. Minun piti lähteä töihin suoraan lukion jälkeen, kun tuli ensimmäinen lapsi eikä ollut varaa rikkaiden leikkeihin yliopistolla.

Vierailija
70/131 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostan toki koulutusta, mutta en ihmistä sen perusteella. Itse en juurikaan tunne akateemisia, sisarukset kaikki duunareita ja niin on kaveritkin. Minäkin olen"vain" kuljettaja. Mutta se on se työ mitä haluan tehdä, ammattikoulussa kävin logistiikan ja sen jälkeen ajanut lisää korttiluokkia ja lupia. Tällä hetkellä saan ajaa ihan mitä vain tieliikenteessä. Seuraavaksi laajennan työkoneisiin.

Olen toki välillä pohtinut AMK opintoja omalle alalle, mutta sitten todennut että en vaan halua olla mikään kuljetuspäällikkö tai ajomestari tms. Tiedän että pystyisin kyllä, olen joskus tuurannut ajojärjestelijää ja osaan atk-hommat hyvin. Mutta haluan olla tien päällä, en toimistossa. Ja ilman kuljettajia tää maa pysähtyisi hetkessä.

Ja meillä on kyllä perheen ja kavereiden kanssa ihan tavalliset keskusteluaiheet, joskus toki työjuttuja, mutta myös politiikka, tiede jne. Ei olla mitään karjalalippiksiä. :D Harvoin kukaan edes juo mitään.

Akateemista on jäänyt välillä aika tyly kuva. Liikenteessä ne mul kuimmat kuskit on kauluspaita päällä ajavia ja vähän kalliimmalla ajokilla. Toki nämä joille se auto on statussymboli tai vehkeen jatke on ne typerimmät. Ja en leimaa kaikkia akateemisia sellaisiksi. Minulle auto on vain työkalu ja kulkupeli ja se 20v vanha Toyota kelpaa oikein hyvin. Ja kyllähän tässäkin työssä varsin hyvin tienaa, kun ajaa ADR- kuljetuksia. Eikä ole helpointa hommaa, pienikin virhe niin pahimmillaan räjähtää koko kylä. Eli on pitänyt opiskella vaarallisista aineista aika paljon.

Yhtälailla se auto voi olla sille akateemiselle kulkupeli. Esimerkiksi meillä on iso mersu, ostettu käteisellä ja hyvä meille, koska on paljon työmatka-ajoa. Mieluummin sitten ajaa turvallisella autolla, kun on oma perhe kyseessä.

Vierailija
71/131 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tuttavapiirissä yksi on tekniikan tohtori ja dosentti, toinen on merkonomi Enemmän arvostan tuota merkonomia, koska tekee kuitenkin käytännön hommaa, hoitaa palkanmaksuja ja sen sellaista. Tuon tohtorin hommista en oikeastaan tiedä kauheasti, joten tuskin ovat kovin tärkeitä hommia. Aivan liian kovaa liksaa saa kyllä mielestäni siististä sisähommasta.

Tämä kertoo kaiken. Kun joku tekee jotain, mihin palstalaisen ymmärrys ei riitä, sen täytyy olla turhaa. Miksiköhän niin turhasta työstä edes maksetaan?

Tuo tekniikan tohtori ja dosentti vaan kulkee puku päällä, saanut varmaan suojatyöhommansa kun on parempaa sukua. Ärsyttää, kun toiset saa kaiken niin helpolla, on varaa maleksia yliopistolla vuosikausia eikä sitten valmistuttuakaan tarvitsen tehdä oikeita töitä. Minun piti lähteä töihin suoraan lukion jälkeen, kun tuli ensimmäinen lapsi eikä ollut varaa rikkaiden leikkeihin yliopistolla.

Kiukuttelet siis tuntemattomille omista elämänvalinnoistasi. Itsekin olen duunariperheestä, lähtenyt töihin heti lukion jälkeen samalla opiskellen yliopistolla täyttä päivää.

Vierailija
72/131 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmat tohtorit ovat tehneet väitöskirjan, koska eivät ole saaneet oikeita töitä. Ovat siis keskivertoa tyhmempiä maistereita.

Olen ollut aika monessa työhaastattelussa eikä kertaakaan ole laitettu tekemään älykkyystestiä. Millä alalla älykkyystestit ovat standardi?

Vierailija
73/131 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut miten koulutusta suomessa arvostetaan ja pidetään sivistyksen mittarina, vaikka tiedän kokemuksesta ettei se näin ole. Olen tavannut useita vähemmän kouluttautuneita jotka omaavat hyvän maalaisjärkisyyden sekä kohtuullisen yleissivistyksen ja hyvä luonteen.

Yleensä näitten kouluttautuneiden ongelma ollut siinä miten ne korottaa itseään muitten yläpuolelle ja on ylimielisiä. Se kun ei ihmistä imartele ja tekee jotenkin huomaamattomaksi omille virheille.

Koulutuksenmäärä ei tee kenestäkään viisaampaa tai älykkäämpää. Ja yleensä koulutus opettaa ihmisen vain jollekin tietylle suppealle alueelle.

Vierailija
74/131 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

KAIKILLA EI OLE MAHDOLLISUUTTA HYVÄÄN KOULUTUKSEEN, KOSKA TOISILTA ON KOULUKIUSAAMISELLA VIETY OPISKELUHALUT IÄKSI.

Vierailija
75/131 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut miten koulutusta suomessa arvostetaan ja pidetään sivistyksen mittarina, vaikka tiedän kokemuksesta ettei se näin ole. Olen tavannut useita vähemmän kouluttautuneita jotka omaavat hyvän maalaisjärkisyyden sekä kohtuullisen yleissivistyksen ja hyvä luonteen.

Yleensä näitten kouluttautuneiden ongelma ollut siinä miten ne korottaa itseään muitten yläpuolelle ja on ylimielisiä. Se kun ei ihmistä imartele ja tekee jotenkin huomaamattomaksi omille virheille.

Koulutuksenmäärä ei tee kenestäkään viisaampaa tai älykkäämpää. Ja yleensä koulutus opettaa ihmisen vain jollekin tietylle suppealle alueelle.

Ohis mutta kuulostat matalasti kouluttautuneelta. Siksi tuollainen mielipide.

Akateemisuuteen liittyy se että omaa myös itsekritiikkiä, ei ainoastaan muiden kritisoimista. Kovat luulot putoavat pois kun joutuu kovaan kouluun.

Vierailija
76/131 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä arvostan koulutusta. Aina. Aivan turha tulla selostamaan minulle, kuinka myös ns. kouluttamaton voi menestyä. No, kyllä rahallisesti tietysti. Mutta rahaa en arvosta, koulutusta ja sen kautta saatua asemaa ihailen.

Vierailija
77/131 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EN!!!!

Kaksi isosiskoani on ID insinöörejä. Pikkusisko on väitellyt tohtoriksi..

mitä keskimmäinen.. minä olen vain merkonomi!

Kaikki muut perheenjäsenet on akateemisia ja menestyviä. Meidän ruokapöytään tulee henkilö henkilönä, ei sillä mitä tekee työkseen.

Hittoon tuollaiset määritelmät! OLE KUKA OLET JA ANNA MUIDEN ELÄÄ OMAA ELÄMÄÄ MITÄ ILINÄ HÄN EDUSTAA. Oli se työ, harrastus tai ihonväri..

Kyllähän sen täällä av:llakin huomaa, kuka on koulutettu ja kuka ei...

Vierailija
78/131 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan koulutusta, minusta on hienoa, että joku on jaksanut kouluttautua. Mutta en arvosta ihmisiä sen perusteella millainen koulutus heillä on tai on olematta, tutustun yksilöinä ja teen päätöksiä sen perusteella. Minä en pärjää koulussa, olen vain ammattikoulupohjalta, töissä pärjään paremmin ja päässyt asiantuntijatyöhön it-alalle.

Vierailija
79/131 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppia

Vierailija
80/131 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet matalasti kouluttautuneet hokevat että heillä ei ole lukupäätä = kaikki ei tule valmiina kuin Manulle illallinen.

Tiedoksi: raskasta puurtamista se oli niillekin jotka sen vaivan näkivät eivätkä mukavuudenhaluisina luovuttaneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän