Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arvostatko ihmisiä koulutuksen perusteella?

Vierailija
05.01.2022 |

Tämä aina silloin tällöin mietityttää, kun mm. mieheni yksi hyvä ystävä arvostaa akateemista koulutusta melkeinpä pilviin.. Aina kun on tavannut uuden naishenkilön, muistaa kyllä hehkuttaa jos tämä on akateemisesti koulutettu tai jopa tohtori, dosentti, professori tai mitä niitä onkaan. Välillä tuntuu hölmöltä, että onko se koulutus kaikki kaikessa?

Itse olen AMK tutkinnon ja muutaman muun koulun suorittanut ja en todellakaan koe itseäni huonosti kouluttautuneeksi - tosin ei ole sitä akateemista loppututkintoa.

Se on vielä jännä, miten iän myötä (29v.) arvostaa ihan eri asioita kuin 20-vuotiaana.. Nyt lapset ja hyvä mies (joka silloin tuntui niin kliseeltä!!) on kyllä asiat joita arvostan eniten omassa elämässäni.. Plääh. No, tämä nyt on vaan jos jotakin kiinnostaisi tästä asiasta keskustella...

Kommentit (131)

Vierailija
41/131 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan ja en arvosta. Uusien asioiden opettelu, pitkäjänteisyys jne. ovat toki hienoja asioita, mutta koulutustaso ei kerro tästä paljonkaan. Akateemisia aloja on tosi erilaisia, on suoraan ammattiin valmistavia käytännönläheisiä aloja kuten lääkärin työ ja sitten taas näitä "tanhutaiteita" kuten joku kirjoitti. Itse olen opiskellut yhteiskuntatieteitä ja lopulta valmistuin humanistisesta tiedekunnasta. Etenkin yhteiskuntatieteissä oli paljon tenttejä, joista olisi päässyt läpi lukematta lainkaan, kunhan oli omaa näkemystä. No joo, ajattelu ja kirjoittaminen ovat taitoja sinänsä, mutta en jotenkin koe, että tuollainen vaatii mitään huimaavaa älykkyyttä. Sitten taas poikani opiskelee rekkakuskiksi. Minun avaruudellisella hahmottamisellani siitä hommasta ei tulisi mitään eli kyllä ne duunarihommatkin jotain lahjoja ja älykkyyttä vaativat. Mitä nyt sitten on kenelläkin. Jotain loogiseen päättelyyn liittyviä tehtäviä tyyliin sudokuja poikani ratkoo erittäin paljon näppärämmin kuin minä. Hän taas ei viitsi ajatella mitään "ylimääräistä" mikä ei liity johonkin käytännön juttuun.  Kumpi meistä nyt sitten on hienompi ihminen, ihan naurettava kysymys. Ainoa selvä juttu on, että poikani tulee tienaamaan paremmin kuin minä. Poikani myötä olen oppinut, että kaikki ammattikouluun menijät eivät ole mitään rääväsuita laiskimuksia, osaa voi ihan oikeasti kiinnostaa se opiskeltava asia. Ja miksi hemmetissä nyt mennä vaikka lukioon ja yliopistoon, jos haluaa esim. kokiksi, sehän se tyhmää olisi.

Vierailija
42/131 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan sitä, että ihmiset käyttävät kykyjään. Se onnistuu yleensä parhaiten koulutuksen kautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/131 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pätkääkään. Kattava kokemus kaikista yhteiskuntaluokista ja koulutustasoista.

Vierailija
44/131 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin se koulutus kuuluu arvomaailmaan vahvasti. Koulutusvalinta kertoo ihmisestä kyllä jotain, mutta vaan jotain.

Vierailija
45/131 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja en. - Onhan se hienoa ja arvostettavaa, että on saattanut kouluttautua vaikka ja miksi. Mutta hyvin pian arvostukseni voi pyhkäistä pois. - Jos ihminen ei osaa, eikä edes halua yrittää ns. käyttäytyä asiallisesti, vaan toimilllaan  loukkaa ja  haluaa satuttaa muita tietoisesti ja tahallaan, niin on aivan yhden tekevää, mitä hän on koulutukseltaan.

Yliopisto-opiskelija

Vierailija
46/131 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En arvosta. En arvosta ketään minkään ulkoisten asioiden takia. Perheessäni veljeni, äitini ja isäni ovat korkeakoulutettuja yliopistojen käyneitä. Mieheni on käynyt vain lukion ja toimii menestyvänä yrittäjänä nykyään.

Itse olen käynyt yliopiston. Iha sama mulle mitä kukakin tekee. Yleensä maku menee helposti sellaisiin koulutuskeskeisiin ihmisiin. Toisaalta myös niihin koulutuksen vähättelijöihin :D En jaksa radikaaleja ihmisiä, jotka arvottavat muita omien mielitekojen ja halujen mukaan.

Vierailija
47/131 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppia

Vierailija
48/131 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuttavapiirissä yksi on tekniikan tohtori ja dosentti, toinen on merkonomi Enemmän arvostan tuota merkonomia, koska tekee kuitenkin käytännön hommaa, hoitaa palkanmaksuja ja sen sellaista. Tuon tohtorin hommista en oikeastaan tiedä kauheasti, joten tuskin ovat kovin tärkeitä hommia. Aivan liian kovaa liksaa saa kyllä mielestäni siististä sisähommasta.

Vierailija
49/131 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa jos haluaa ja viitsii kouluttautua. Mutta tärkeämpää on oikea osaaminen. Lisäksi sydämen sivistys on koulutusarvoa tärkeämpää. Vaikka olisi tohtori-ihminen, jos hän ei osaa mitään ja on kusipää, hän ei ole minkään arvoinen.

Vierailija
50/131 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostan, totta kai. Akateeminen tutkinto kertoo sinnikkyydestä, kunnianhimosta, päättäväisyydestä, tavoitteellisuudesta ja kyllä, myös kyvyistä ja älystä. Minulla on hyvät paperit lukiosta ja kaksi maisterin tutkintoa. Ilman virallista pätevyyttä en saisikaan alallani töitä, nyt minulla on virka.

Tutkinnot eivät kuitenkaan ole ainoa älyn ja tavoitteellisuuden mittari, tietenkään. Kun itse istuin luennoilla ja kirjoitin gradujani, mieheni eteni työpaikallaan ihan ilman tulkintojakin kovalla työllä, sinnikkyydellä ja älyllään johtotehtäviin. Hän teki työnohessa jotain johtamisen AMK opintoja, mutta kokonaista tutkintoa hänellä ei ole. Ala on sellainen, ettei niillä papereilla ole mitään väliä, muut asiat ratkaisevat.

Tällä hetkellä mieheni on toimitusjohtaja ja tienaa kymmenen kertaa minun palkkani verran. Eipä ollut siis tutkinnoistani ainakaan mitään rahallista hyötyä!

Keskeisintä minusta on kuitenkin ne ominaisuudet ihmisessä, joita tutkinnonkin valmiiksi saamiseen tarvitaan, joita siis miehellänikin on. Niiden avulla pärjää elämässä muutenkin. En voisi kuvitella olevani tyhmän ja saamattoman ihmisen kanssa, joka ei osaisi keskustella yhteiskunnallisista asioista tai ei haluaisi rakentaa elämää pitkäjänteisten suunnitelmien pohjalta.

Oletko ajatellut koskaan sellaista, että jos kaikki ihmiset olisivat yhtä viisaita kuin sinä ja puolisosi mikään ei toimisi? Onko sinusta ylpeys viisautta?

Vierailija
51/131 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostan toki koulutusta ja ihmistä koulutuksen perusteella. Mutta en ehkä sillä perinteisellä tavalla. 

Akateeminen ei ole sen parempi kansalainen kuin ammatillisen tutkinnon omaava. Se mitä arvostan koulutuksessa on koulutuksen työllistävyys. Ihmisen täytyy osata hankkia koulutus, joka työllistää. Se, että joku on lukenut jotain tanhutaidetta yliopistossa ei herätä minussa arvostusta, mutta sähköasentajan koulutus ammattikoulussa herättää arvostusta. Ihan sen vuoksi että tanhutaidetta ei kenenkään kannata opiskella viittä vuotta yliopistossa verorahoilla päätyäkseen työttömyyskortistoon valtion elätettäväksi.

Minulla on itselläni hyvin työllistävä akateeminen koulutus.

Ei melkein missään koulutuksessa taida olla täystyöllisyyttä. Toisaalta kaikki koulutukset työllistävät jonkun opiskelleista. Lisäksi nyt hyvin työllistävä koulutus voi olla huonosti työllistävä 5v päästä. Eli mihin asetetaan rajat?

Vierailija
52/131 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat tohtorit ovat tehneet väitöskirjan, koska eivät ole saaneet oikeita töitä. Ovat siis keskivertoa tyhmempiä maistereita.

Vierailija
53/131 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan osannut. Itseltä löytyy sekä ammatillinen että maisterintutkinto, tässä järjestyksessä. Sama ihminen olen kummassakin ammatissa.

Vierailija
54/131 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tuttavapiirissä yksi on tekniikan tohtori ja dosentti, toinen on merkonomi Enemmän arvostan tuota merkonomia, koska tekee kuitenkin käytännön hommaa, hoitaa palkanmaksuja ja sen sellaista. Tuon tohtorin hommista en oikeastaan tiedä kauheasti, joten tuskin ovat kovin tärkeitä hommia. Aivan liian kovaa liksaa saa kyllä mielestäni siististä sisähommasta.

Tämä kertoo kaiken. Kun joku tekee jotain, mihin palstalaisen ymmärrys ei riitä, sen täytyy olla turhaa. Miksiköhän niin turhasta työstä edes maksetaan?

Vierailija
55/131 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voisin sanoa että oon ns työssäoppimnt kun ei ollut kiinnostusta koulunkäyntiin. Kamalaa. Mutta itsekoulutus ja vaikka noi oppisopimusjutut jos vaan mahdollista. Vanha kisälli-systeemi toimisi varmasti kanssa.

Vierailija
56/131 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä arvostan. Perheeseemme ja lähiympäristöömme ei kuulu ketään korkeasti kouluttamattomia. Mitä juttua meillä olisi niiden muiden kanssa edes puhuttava? Jotain youtube- tai muita ala-arvoisia asioita? Yritämme pitää lapset pois muutenkin kaikista tyhmistä ihmisistä!

Vierailija
57/131 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En arvosta. En arvosta ketään minkään ulkoisten asioiden takia. Perheessäni veljeni, äitini ja isäni ovat korkeakoulutettuja yliopistojen käyneitä. Mieheni on käynyt vain lukion ja toimii menestyvänä yrittäjänä nykyään.

Itse olen käynyt yliopiston. Iha sama mulle mitä kukakin tekee. Yleensä maku menee helposti sellaisiin koulutuskeskeisiin ihmisiin. Toisaalta myös niihin koulutuksen vähättelijöihin :D En jaksa radikaaleja ihmisiä, jotka arvottavat muita omien mielitekojen ja halujen mukaan.

Koulutus ei muuten lukeudu kategoriaan ”ulkoiset asiat”. Tämän olisit hoksannut, ehkäpä, pienellä lisäkouluttautumisella!

Vierailija
58/131 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Koulutus kertoo ihmisestä loppujen lopuksi aika vähän sellaista, mikä on olennaista ihmissuhteen kannalta.

Vierailija
59/131 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva tietää, etten ole ihmisten mielestä minkään arvoinen.

Mukavaa kun ihmisiä arvostetaan vain sen perusteella, kuinka tuottavia he ovat yksilöinä, ja onko heille "kunnian"himoa.

Ihanaa kun suurinpiirtein kaikkien mielestä olen ihmisenä ihan roska, koska olen masennuksen takia eläkkeellä.

Varmasti kaikki ovat sitä mieltä, että olen vain itse päättänyt jättää opiskeluni toiselle asteelle ja jättäytyä tahallaan työttömäksi.

Vierailija
60/131 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylläolevalla kommentoisin, että eivät nuo 2 asiaa toisiaan pois sulje.

Ja kyllähän se aika uskomatonta on millaisen koulutuksen on läpikäynyt vaikkapa sydän-tai aivokirurgi ja kun ajattelen sitä mitä he työkseen tekevät, operoivat millimetrin tarkkuudella ihmisen auki olevan rintakehän tai kallon sisällä, niin vaikea olla arvostamatta, olen oikeastaan jopa häkeltynyt siitä tieto/taidosta.

Tuo nyt vain esimerkkinä parista akateemisesta koulutuksesta joita arvostan suuresti.

Mitä yleensä tulee akateemisuuteen niin ei se minulle mikään itseisarvo ole, mutta myönnän, että mielestäni on hienoa, jos ihminen jaksaa ja pystyy opiskelemaan vuosikausia vaikkapa yliopistossa, että hänellä riittää siihen "paukkuja" ja "päätä". Oma poikani opiskelee yliopistossa vielä n.5v ja en kiellä ylpeyttäni asiasta eikä minun tarvitsekaan, minä en siihen kykenisi näillä eväillä jotka lapsena/nuorena sain.

Ei välttämättä poikasikaan. Eikä hänen tarvitsekaan, vaan voit hankkia ihan omia saavutuksia joilla ylpeillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän