Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arvostatko ihmisiä koulutuksen perusteella?

Vierailija
05.01.2022 |

Tämä aina silloin tällöin mietityttää, kun mm. mieheni yksi hyvä ystävä arvostaa akateemista koulutusta melkeinpä pilviin.. Aina kun on tavannut uuden naishenkilön, muistaa kyllä hehkuttaa jos tämä on akateemisesti koulutettu tai jopa tohtori, dosentti, professori tai mitä niitä onkaan. Välillä tuntuu hölmöltä, että onko se koulutus kaikki kaikessa?

Itse olen AMK tutkinnon ja muutaman muun koulun suorittanut ja en todellakaan koe itseäni huonosti kouluttautuneeksi - tosin ei ole sitä akateemista loppututkintoa.

Se on vielä jännä, miten iän myötä (29v.) arvostaa ihan eri asioita kuin 20-vuotiaana.. Nyt lapset ja hyvä mies (joka silloin tuntui niin kliseeltä!!) on kyllä asiat joita arvostan eniten omassa elämässäni.. Plääh. No, tämä nyt on vaan jos jotakin kiinnostaisi tästä asiasta keskustella...

Kommentit (131)

Vierailija
121/131 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. En myöskään varallisuuden perusteella.

Vierailija
122/131 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan sen Kelan uuden johtajan koulutusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/131 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko koulutusta vain korkeakoulutus? Kyllä amiskoulutetutkin ovat koulutettuja oman alan töihinsä.

Vierailija
124/131 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten määritellään "arvostus"? Jos tarvitsen vaikka lakiapua, niin totta kai arvostan silloin osaavaa juristia. Jos taas autoni kaipaa korjausta, niin tietysti arvostan silloin ammattitaitoista autonkorjaajaa.

Vierailija
125/131 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkinnot eivät kuitenkaan ole ainoa älyn ja tavoitteellisuuden mittari, tietenkään. Kun itse istuin luennoilla ja kirjoitin gradujani, mieheni eteni työpaikallaan ihan ilman tulkintojakin kovalla työllä, sinnikkyydellä ja älyllään johtotehtäviin. Hän teki työnohessa jotain johtamisen AMK opintoja, mutta kokonaista tutkintoa hänellä ei ole. Ala on sellainen, ettei niillä papereilla ole mitään väliä, muut asiat ratkaisevat.

Tällä hetkellä mieheni on toimitusjohtaja ja tienaa kymmenen kertaa minun palkkani verran. Eipä ollut siis tutkinnoistani ainakaan mitään rahallista hyötyä!

Pointtisi siis oli, että miehesi on sinnikäs ja älykäs, mutta sinä et ole? Jos olisit, sinäkin olisit menestynyt ja hyväpalkkainen. 

Vierailija
126/131 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsemme koulutettuja, ammattinsa osaavia henkilöitä eli siinä mielessä...tottakai arvostan.

Vierailija
127/131 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan. Yksi päivä tajusin, että kaikki mun kaverit ovat korkeakoulutettuja. On pappi, taiteilija, muotoilija, lääkäri jne. Itse olen käynyt ammattitutkinnon. Arvostan suuresti koulutusta. Vaatii pitkäjänteisyyttä. 

Vierailija
128/131 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten määritellään "arvostus"? Jos tarvitsen vaikka lakiapua, niin totta kai arvostan silloin osaavaa juristia. Jos taas autoni kaipaa korjausta, niin tietysti arvostan silloin ammattitaitoista autonkorjaajaa.

Jutut on parempia. Tajuavat asioita. Vaikkei olisi rahaa tai omaa asuntoa, on henkinen pääoma. Mielenkiintoisia keskusteluja. 

Vierailija
129/131 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostan. Yksi päivä tajusin, että kaikki mun kaverit ovat korkeakoulutettuja. On pappi, taiteilija, muotoilija, lääkäri jne. Itse olen käynyt ammattitutkinnon. Arvostan suuresti koulutusta. Vaatii pitkäjänteisyyttä. 

Kun on lukenut paljon, osaa keskustella. On avarampi maailmankatsomus. Valitettavan usein ihmiset eivät näe oman maailmansa ulkopuolelle. Se on mielen köyhyyttä. 

Vierailija
130/131 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutut on parempia. Tajuavat asioita. Vaikkei olisi rahaa tai omaa asuntoa, on henkinen pääoma. Mielenkiintoisia keskusteluja.

Tällä palstalla tuntuu olevan sellainen käsitys, että amistasoinen koulutus tekee ihmisestä automaattisesti tyhmän tai juntin. Onko ihan mahdoton ajatus, että joku voi ihan aidosti haluta käsityöammattiin?

Vierailija
131/131 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla tuntuu olevan sellainen käsitys, että amistasoinen koulutus tekee ihmisestä automaattisesti tyhmän tai juntin. Onko ihan mahdoton ajatus, että joku voi ihan aidosti haluta käsityöammattiin?

Opiskella voi muutenkin kuin ammatin vuoksi. Kukaan ei varmasti pidä duunaria tyhmänä tai junttina, jos hän opiskelee vapaa-ajallaan vaikka historiaa tai filosofiaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan