38 €/h seuranpidosta vanhuksille. Taas uusi yritys. Ennemmin vapaaehtoistyötä!
Firman nimi on "seurana"
Tuolla hinnalla saa tyypin, joka rehkii kotona siivouspuhissa tai tekee muit kotitaloustöitä.
Miksi seuranpidosta pitäisi pulittaa noin paljon. Taas joku uusi on keksinyt, miten vanhuksilta saadaan rahat kybyttyä tai niiden jälkeläisiltä.
Lisäksi tuohan hoituu ja kuuluu hoitua vapaaehtoistyönä. Kyllä niitä vapaaehtoisystäviä järjestöiltä löytyy.
Kommentit (138)
Paljonko on seuralaisen palkka? Arvelisin, että noin 9-10 €/tunti. Pääseekö seuralaiseksi ilman mitään koulutusta?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kuuluu yhteiskunnan huolehtia sairaista ihmisistä ja järjestää tekemistä yksinäisille köyhille vanhuksille niinkuin muuallakin tehdään. Täällä kaikki tyrkätään vaan vapaaehtoisten huoleksi. Rahanpalvojia ovat suomalaiset päättäjät,viis ihmisistä.
Eihän tuo palvelu ole köyhille tarkoitettukaan vaan niille, joilla on sekä varaa että halua maksaa ko palvelusta. Tai omaiset voivat maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä vanhus, mutta en ikimaailmassa haluaisi jonku ventovieraan tulevan kotiini puhumaan mukavia taksamittari raksuttaen. Ei se ole ystävyyttä eikä edes seuralaisuutta.
Ethän sä tuollaista palvelua edes tarvitsisi, koska sulla on ihan oikeita ystäviä ja kavereitakin.
Mä näen ko yrityksen toiminnassa sikäli järkeä, että tuolta tulee henkilö sovitusti (eikä silloin, kun sattuu muilta kiireiltään ehtimään kuten vapaaehtoistyössä) ja lisäksi ko henkilö tekee myös kotitöitä. Voihan toki kotitöihin palkata jostain muusta firmasta työntekijän, mutta ihan yhtä lailla taksamittari silläkin raksuttaa. Kunnallista kotiapua tarjoavilla taas ei ole aikaa istua kahvittelemassa ja jutella siinä mukavia vaan hoitavat nopeasti homman ja sitten seuraavan asiakkaan luokse. Eli tässä konseptissa on yhdistetty sekä yksityinen kotiapu että seura. Mieluummin mä tuollaista palvelua käyttäisin kuin että luonani ravaa sekalainen joukko ihmisiä tekemässä kuka mitäkin, mutta kenelläkään ei ole aikaa istahtaa edes kahville.
Kodin siivouksen joutuu jokainen eläkeläinen ostamaan siivousyritykseltä.
Ilmaista siivouspalvelua ei saa kukaan.
Nämä palvelut koskevat rikkaita vanhuksia ei takuueläkkeellä olevalla ole varaa maksaa. On joillain pokkaa rahastaa toisten hädällä,itse en kehtais.
Vierailija kirjoitti:
Nämä palvelut koskevat rikkaita vanhuksia ei takuueläkkeellä olevalla ole varaa maksaa. On joillain pokkaa rahastaa toisten hädällä,itse en kehtais.
Pienillä tuloilla voi saada 2 palveluseteliä kuukaudessa joilla saa alennusta 2 tunnin siivouksesta, koskee eläkeläisiä.
Sillä vapaaehtoistyöllä ei elä.
AP voi itse alkaa pitämään seuraa vanhuksille vapaaehtoistyönä jos tuo tuntuu riistämiseltä.
Niin siis, kummasta siinä nyt on kysymys: siivoamisesta vai seuranpidosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienillä tuloilla voi saada 2 palveluseteliä kuukaudessa joilla saa alennusta 2 tunnin siivouksesta, koskee eläkeläisiä.
Kaksion siivouksen
Vierailija kirjoitti:
Niin siis, kummasta siinä nyt on kysymys: siivoamisesta vai seuranpidosta?
Molemmista. Tai vaikka ulkoilemaan, shoppailemaan tms viemisestä. Eli jos hankit vaikkapa 2 tuntia viikossa tuota palvelua, sovit, mitä haluat palvelun pitävän sisällään. Jos et tarvitse siivousapua, niin sitten sovit siihen kuuluvan jotain muuta.
Entisaikaan oli palkattuja seuraneitejä. Isoäitinikin oli pitkään tällainen, kun jäi ammattitaidottomana yksin kahden pienen poikansa kanssa. Hän sai asua naisen isossa talossa ja sai ruuan ja pientä taskurahaa. Tuohon aikaan 1920-luvulla sekin oli paljon paremmin kuin ei mitään.
Itse en olisi jaksanut kahden pienen lapsen äitinä kuunnella vanhan naisen juttuja aamusta iltaan, mutta parempiakaan vaihtoehtoja hänellä ei ollut. Myöhemmin isoäidin täti tarjosi opiskelumahdollisuuden Turussa ja lapset menivät siksi aikaa isänsä siskojen hoiviin maaseudulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen SPR:n vapaaehtoinen ja käyn palvelutalossa itseäni 10 vuotta vanhemman lähes liikuntakyvyttömän vanhuksen luona kerran viikossa. SPR piti ulkoiluystäväkoulutuksen, johon osallistuin. Koska olen itse selkävaivainen, sain ystäväksi vanhuksen, jota ei tarvitse työntää ulkona lumisohjossa pyörätuolissa. Hän itse toivoi nimenomaan jutteluseuraa.
Koen vapaaehtoistyön antavan itselleni paljon ja tuovan rytmiä viikkooni. Itse olen hyväkuntoinen 70+ eläkeläinen ja selkävaivatkin on taas vaiheeksi lähes poissa.
Ja sun pointti ja anti tähän keskusteluun oli? Saada taputuksia?
Ja sun pointti oli ilkeillä.Muutahan et osaa etkä viitsi
Ilmeisesti työntekijä tekee myös kotitöitä? Tuohan kuulostaa samalta kuin lapsiperheen kotipalvelu. Työntekijä tekee kotitöitä ja hoitaa(vrt. seuran pitäminen vanhuksille) lapsia. Maksaa meillä 37 e tunnilta - palvelusetelin arvo. Edullisempi kuin siivooja + kokki + lastenhoitaja erikseen palkattuna.
Parempi alkaa jo nuorena totuttelemaan yksinoloon mitä suomalaiset kyllä tekevätkin,joka kolmas asuu yksin.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti työntekijä tekee myös kotitöitä? Tuohan kuulostaa samalta kuin lapsiperheen kotipalvelu. Työntekijä tekee kotitöitä ja hoitaa(vrt. seuran pitäminen vanhuksille) lapsia. Maksaa meillä 37 e tunnilta - palvelusetelin arvo. Edullisempi kuin siivooja + kokki + lastenhoitaja erikseen palkattuna.
Eläkeläinen voi saada 2 palveluseteliä, jos eläke 1257. Jos eläke 1258 niin ei saa palveluseteliä eikä verovähennystä.
😂😂😂😂😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläinen voi saada 2 palveluseteliä, jos eläke 1257. Jos eläke 1258 niin ei saa palveluseteliä eikä verovähennystä.
😂😂😂😂😂😂😂😂
Väliinputoajia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaaehtoisiin kuuluu vaikka minkälaista hiihtäjää. Tuskin sinäkään olisit kiitollinen jos mummosi lompakko tai korut ryöstetään.
Jep. Mummon lompakon ryöstäminen kuuluu sukulaisille. Näin se on!
Niimpä.
Ja mikä harmitus, jos mummo tuhlaakin rahojaan vaikkapa saattoapuun apteekkiin tai ihan vaan ulkoiluun!
Meillä mummon lapseton sisko joutui maksamaan saattoavusta yli 300 e/kerta, koska ystävällinen SPR:n vapaaehtoinen nosti puolestaan rahat automaatista eli isotäti näki kyllä näppäillä tunnuslukunsa, mutta ei saanut ruudulta selvää summista. SPR:n vapaaehtoinen sai ja niin 100 eurosta tuli 400 e ja avustaja nappasi omansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂😂😂😂😂😂😂😂
Täytyy tienata paljon tai vähän 😂😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaaehtoisiin kuuluu vaikka minkälaista hiihtäjää. Tuskin sinäkään olisit kiitollinen jos mummosi lompakko tai korut ryöstetään.
Jep. Mummon lompakon ryöstäminen kuuluu sukulaisille. Näin se on!
Niimpä.
Ja mikä harmitus, jos mummo tuhlaakin rahojaan vaikkapa saattoapuun apteekkiin tai ihan vaan ulkoiluun!Meillä mummon lapseton sisko joutui maksamaan saattoavusta yli 300 e/kerta, koska ystävällinen SPR:n vapaaehtoinen nosti puolestaan rahat automaatista eli isotäti näki kyllä näppäillä tunnuslukunsa, mutta ei saanut ruudulta selvää summista. SPR:n vapaaehtoinen sai ja niin 100 eurosta tuli 400 e ja avustaja nappasi omansa.
Onko rikosilmoitus tehty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yrittäjä pysty työntekijöitään se paremmin valvomaan kuin vapaaehtoisjärjestö vapaaehtoisiaan.
Niin, mutta jos jotain sattuu tiedetään kuka on vanhuksen luona ollut ja käynyt asunnossa,
Ei ole mikään nimetön henkilö eikä outo kulkija.
Tiliotteista näkee mille yritykselle vanhus on maksanut tuosta palvelusta.
Eivät totisesti ole kaikki vapaaehtoiset rehellistä ja kunnollista porukkaa, kaukana siitä.
Vanhoilla naisilla on esim, usein kalliita vanhoja koruja ja muita esineitä. Ja myös käteistä rahaa.
Ei sitä ketä tahansa voi kotiinsa ottaa sisään ja tutuksi ja ystäväksi.
Kerroinpahan vaan, että vapaaehtoisiakin on. Tällä alle 10.000 asukkaan paikkakunnalla SPR joutui pitämään useita kursseja, kun vapaaehtoisia ilmoittautui niin paljon. Huolimatta siitä, että SPR koulutti noin 30 uutta vapaaehtoista entisten lisäksi, vapaaehtoisia ei riitä silti kaikille. SPR:n lisäksi myös seurakunta järjestää vanhuksille ryhmäulkoilua kerran viikossa.
Surkein tilanne on kotona asuvilla vanhuksilla, jotka eivät enää pysty itsenäisesti ulkoilemaan tai asioimaan. Kotisairaanhoito ja lähihoitaja käyvät ja ruoka tuodaan kotiin kerran päivässä. Ruuasta joutuu maksamaan ja siivouksen joutuu myös tilaamaan ja maksamaan itse. Kotihoidon pikainen ihmiskontakti on monelle päivän ainoa hetki toisen ihmisen seurassa.