Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylen ohjelma: 100e puskuri tilillä on käsittämätöntä ja loukkaavaa, tällaisessa todellisuudessako suomalaiset elävät?

Vierailija
02.01.2022 |

https://areena.yle.fi/1-50520826

Saa sellaisen kuvan, että jo pelkkä ajatus harkitusta rahankäytöstä ja vakaudesta koetaan suorastaan loukkaavana. Tällaisia nuoriako meille on kasvamassa?

Kommentit (111)

Vierailija
81/111 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

no siinä että ELÄTÄT ITSESI, etkä ole loinen. Ihmisten pitäisi aidosti edes YRITTÄÄ elättää itsensä, mutta nykyään ei enää tätä tahtoa huolehtia omasta toimeentulostaan ole. Siksi ennemmin tai myöhemmin tämä makoiluyhteiskunta tulee kaatumaan omaan mahdottomuuteensa.[/quote]

Mä teen pieniä hommia aina ja jos niitä on tarjolla. Muuten työmarkkinatuella. Aina ihmetyttää teidän kaltaiset mene töihin kun niitä töitäei ole, tai ne ei kannta,yrittäjyys suomesssa huhh..mutta joku junttieinari70menenisyydessä elävä ukko ei vaan tajua..ei töitä kaikille ole, kaikki automatisoidaan risusavottaa ei enää ole,eikä paljon henkilöitä puhelimien päässä vaan tietokoneita jaarittelemassa sielläkin..kaikesta kiristetään..mikävitsikoopääihminen sinä oot ja lyöt lyötyä? No mitä ne rikkaat tekee ne saa tehdä, ja haalia  rahaaa. teidän hyväonnisten myötä mutta työtön vähävarainen saa halveksunnan..mutta varakkaat saa tehdä ja syyttää jka haluat kuulua samaan jengiin? no et ole.. teidän kaltaiset juntit saa näjkemään punasta että sen takia tää viestikin on ekava..

Vierailija
82/111 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 35-vuotias, vakitöissä viimeiset 10 vuotta, joka talvi lomautettuna 1-3kk eikä puskuria ole tuota satastakaan. Kaikki laskut menee luottoihin, joita taas kerääntyy lomautettuna ollessa. Ikuinen oravanpyörä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/111 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni tiukkapipo täällä on oikeasti koettanut pärjätä työmarkkinatuella, asumistuella ja toimeentulotuella yksin ainoana aikuisena? Käyttökulutukseen jää ehkä rahaa jotain 300-400 euroa, josta jo liikkuminen lohkaisee melkoisen osan. Olen itse 59-vuotias ja melko lailla mustan vyön martta raha- ja kotitalousasioissa, mutta minusta on edesvastuutonta ehdottaakin, että joku koettaisi vielä tuommoisista rahoista säästää jotain. Suomen sosiaaliturva on olematon muutenkin, saati nykyisten kalliiden elinkustannusten aikana.

Vierailija
84/111 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva pystyy tuista säästämään. Realiteetti Suomessa.

Meikäläinen saa työttömyystuesta säästöön yli 100€ joka kuukausi.

Kun ei osta tarpeetonta tavaraa jatkuvasti, elikkä osaa itsehillinnän jalon taidon, niin sitten säästöön jää rahaa automaattisesti ilman mitään suunnitteluja. Minulla on myös OP;n debit kortissa päällä automaattisäästö mikä laittaa 0,50€ säästötilille joka kerta kortilla maksettaessa.

Kerro nyt saatko myös muita tukia? Itse saan ainoastaan työttömyystuen, joka on reilu 500€. Miten sinä maksat asumisesi niin että jää vielä noin paljon säästöön?

Luulin että kaikki työttömät hakeneet asumistukea.

Jos ei hae niin turha valittaa... 350€ vuokrasta kela maksaa 80%.

Minun 430e vuokrasta Kela maksoi reilu 20e asumistukea. Olin lomautettuna sairauslomalla, jolloin sain Kelalta sairauspäivärahaa n.750e/kk. Eli yhteensä sain alle 1000e kuussa. Siitä ei paljon säästetty eikä sillä kyllä syötykään.

Vierailija
85/111 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutamalle kommentoijalle, toi käteisen säästäminen on petos

Kun yleisesti suositellaan, että käteistä kannattaisi pitää varalla, että jos pankkikortti ei jostain syystä (esim. pankin ohjelmistohäiriö) toimi, niin miksi toimeentulotuen saajalle tällainen vararahaston pitäminen on rikos?

Ei ole rikos jos ilmoittaa käytettävissä olevat käteisvarat hakiessaan tukea. Jos jättää käteisvarat ilmoittamatta, on rikos.

Kylläpäs on lainkuuliaista porukkaa työttömät.

Vierailija
86/111 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun yleisesti suositellaan, että käteistä kannattaisi pitää varalla, että jos pankkikortti ei jostain syystä (esim. pankin ohjelmistohäiriö) toimi, niin miksi toimeentulotuen saajalle tällainen vararahaston pitäminen on rikos?

Ei ole rikos jos ilmoittaa käytettävissä olevat käteisvarat hakiessaan tukea. Jos jättää käteisvarat ilmoittamatta, on rikos.

Kylläpäs on lainkuuliaista porukkaa työttömät.

Siis työttömäthän nuo jättävät ilmoittamatta. ja sitten provisioivat tämän saman rikollisen käytöksensä meihin sijoittajiin väittäen meidän pimittävän tulojamme verottajalta.

Vierailija
87/111 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ei osta tarpeetonta tavaraa jatkuvasti, elikkä osaa itsehillinnän jalon taidon, niin sitten säästöön jää rahaa automaattisesti ilman mitään suunnitteluja. Minulla on myös OP;n debit kortissa päällä automaattisäästö mikä laittaa 0,50€ säästötilille joka kerta kortilla maksettaessa.

Kerro nyt saatko myös muita tukia? Itse saan ainoastaan työttömyystuen, joka on reilu 500€. Miten sinä maksat asumisesi niin että jää vielä noin paljon säästöön?

350 egee per kuukausi vuokria ei löydy kuin P-Karjalan evakkokylistä. Kun mennään tuosta yli nk. omavastuuosuus alkaa kertyä. Tarkoittaa esmeks sitä, että 500 euron vuokrasta maksat itse 200 tjsp.

Vierailija
88/111 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos säilyttelen tuollaista satkun puskuria tilillä, niin se vähennetään toimeentulotuesta.

Saan toimeentulotukea ja säilön säästettyä rahaa kotona lasipurkissa. Olen 3 lapsen yh ja saan säästöön joka kuukausi noin 300-500e. Pakko säästää kun toiveissa olisi muutto ja Kela ei maksa vuokratakuita jos muutto ei ole tyyliin työpaikka/opiskelu, joten pitää itse säästää takuuvuokrarahat. Kohta alkaa olla kasassa ja voi etsiä uuden asunnon.  Säästää voi, mutta se tarkoittaa, että pitää olla taloudellinen. 

Muutama vuosi, niin tuo systeemi on menneen talven lumia. Käteinen siirtyy historiaan ja kaikki maksetaan kännykällä. Luonnollisesti sitä rahaa ei säilytetä muualla kuin pankin tileillä bitteinä ja sinne Kela ja viranomaiset saa kurkistaa automaattisesti.

Vierailija
89/111 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

350 egee per kuukausi vuokria ei löydy kuin P-Karjalan evakkokylistä. Kun mennään tuosta yli nk. omavastuuosuus alkaa kertyä. Tarkoittaa esmeks sitä, että 500 euron vuokrasta maksat itse 200 tjsp.

uu... kauheeta. ihan ITE joutuu vuokraansa maksamaa... Kylläpä nyt potkitaan...

Vierailija
90/111 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon aika järkyttynyt noista nuorten ajatuksista, että suurimmalla osalla ihmisistä on tili ennen palkkapäivää tyhjä. Mulla ei oo ollu juuri ikinä, ehkä jotain satunnaisia kertoja opiskeluaikana tai silloin kun juuri oli aloittanut työelämässä. Mutta jos on säännöllinen palkka (niin kuin näillä käsittääkseni on) niin kyllä tilillä pitäisi jotain ennen tilipäivääkin. Kyllä mä uskon että toisille rahankäyttö on vaikeaa, mutta sanoisin että suurin osa elää säntillisesti eikä ennen palkkapäivää tarvitse mitään nälkää nähdä päiväkausia. Herranen aika sentään.

Samaa mieltä. Ja harva työssäkäyvä varmasti haluaisi kumppanikseen henkilöä, jolla on noin huonot rahankäyttötaidot. Toki itsekin nyt vanhempainvapaalla "elän yli varojeni", mutta just näitä tilanteita varten sitä puskuria on aiemmin säästetty.

Vierailija
91/111 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, tukia jaetaan, koska ei pysty maksamaan. Mikä pointti siis maksaa ollenkaan, jos ei pysty maksamaan sillä vuokraa? Toisaalta puheet keskustan luksuskämpissä asumistuilla elämisestä voisi jo kuopata...

Vierailija
92/111 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen luin täällä ketjua, jossa jokainen vannoi ja vakuutti, että heillä on yli 6000e bruttotulot. Ja nyt teillä ei ole satkua enempää säästössä..

Vierailija
93/111 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyhä pysyy aina köyhänä, koska mitään ei voi tehdä, tai tuet menee.

Vierailija
94/111 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no siinä että ELÄTÄT ITSESI, etkä ole loinen. Ihmisten pitäisi aidosti edes YRITTÄÄ elättää itsensä, mutta nykyään ei enää tätä tahtoa huolehtia omasta toimeentulostaan ole. Siksi ennemmin tai myöhemmin tämä makoiluyhteiskunta tulee kaatumaan omaan mahdottomuuteensa.

Mä teen pieniä hommia aina ja jos niitä on tarjolla. Muuten työmarkkinatuella. Aina ihmetyttää teidän kaltaiset mene töihin kun niitä töitäei ole, tai ne ei kannta,yrittäjyys suomesssa huhh..mutta joku junttieinari70menenisyydessä elävä ukko ei vaan tajua..ei töitä kaikille ole, kaikki automatisoidaan risusavottaa ei enää ole,eikä paljon henkilöitä puhelimien päässä vaan tietokoneita jaarittelemassa sielläkin..kaikesta kiristetään..mikävitsikoopääihminen sinä oot ja lyöt lyötyä? No mitä ne rikkaat tekee ne saa tehdä, ja haalia  rahaaa. teidän hyväonnisten myötä mutta työtön vähävarainen saa halveksunnan..mutta varakkaat saa tehdä ja syyttää jka haluat kuulua samaan jengiin? no et ole.. teidän kaltaiset juntit saa näjkemään punasta että sen takia tää viestikin on ekava..

Olisi kannattanut opiskella eikä sluibailla jotain muuta. Jos teininä ei osaa katsoa kuin päivän tai tunnin eteensä, niin siinähän se menee loppuelämä muita kadehtiessa

Vierailija
95/111 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyhä pysyy aina köyhänä, koska mitään ei voi tehdä, tai tuet menee.

Köyhä pysyy köyhänä kun ei halua eikä jaksa tehdä mitään vaan tyytyy pidempiin aamu-uniin ja toimeentulotukeen

Vierailija
96/111 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä saa asumistukea mieheni kanssa puoliksi omistamaani ok-taloon, mistä päättelit että saisin? Luuletko siis että jos ihminen on työtön, hän asuu myös aina vuokralla yksin?

Mieheni käy kokopäivätöissä. Asumiskustannukset ovat 900€/kk, minä maksan 200€, ja mies 700€. Eipä paljon jää säästöön tuosta reilusta 500 eurosta... 

Vierailija
97/111 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täältä 80 km päästä Helsingistä löytyy.

Kaipungin omistama 25 neliön kämppä.

Vierailija
98/111 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistukihan on suoraan rahaa vuokranantajalle eikä riitäkään koska se ei missään tapauksessa kata koko vuokraa. 

Vierailija
99/111 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa kun 3300€ kuitenkin keskitulot. Minne nämä laittaa kolme tonttua palamaan? Oisko tutkivaa journalismia aiheesta?

Mä en tunne ketään, joka tienaisi tuon lukunottamatta lääkäriä ja toimitusjohtajaa.

Kaikilla työssä olevilla palkka jää kirkkaasti alle kolmen tonnin. Tuo luku on siis aika lailla kukkua.

Vierailija
100/111 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On rehellisiä verovapaita ansioita kuten pieni muotoinen luonnonmarjojen myynti. Nämä tulot menee ruokarahana käteisellä kaupoissa.

Suurempi petos yhteiskunnassa on se että montako miljardia menee asumistukiin sijoittajille tänäkin vuonna purkukuntoisista moneen kertaan itsensä maksaneista luukuistakin?

Maataloustukia maksetaan satoja miljoonia turhasta kuten esim. kesantopelloille siitä että joku omistaa ne, tekee lomakkeet ja sen jälkeen ei tee itse niille mitään kaudessa. Törkeää.

Jep,meidänkin jakamattoman perikunnan tilille on 70-luvulta saakka tullu jokunen satku vuodessa, kun on niitetty pakettipellot kerran vuoteen. Heinää ei tarvi korjata. Ja on ne tullu, vaikka joskus on jääny niittämättä. Talo ja navetta ovat sortuneet aika päivät sitten.

Naapurin aktiivitilallinen paalaa heinän omalta pelloltaan pakettiin. Mutta kun heinälle ei oo käyttöä, ajaa paalit keväällä metsän reunaan ja repii auki. Saa kuulemma paremmann tuen näin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän