Ylen ohjelma: 100e puskuri tilillä on käsittämätöntä ja loukkaavaa, tällaisessa todellisuudessako suomalaiset elävät?
https://areena.yle.fi/1-50520826
Saa sellaisen kuvan, että jo pelkkä ajatus harkitusta rahankäytöstä ja vakaudesta koetaan suorastaan loukkaavana. Tällaisia nuoriako meille on kasvamassa?
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Oon aika järkyttynyt noista nuorten ajatuksista, että suurimmalla osalla ihmisistä on tili ennen palkkapäivää tyhjä. Mulla ei oo ollu juuri ikinä, ehkä jotain satunnaisia kertoja opiskeluaikana tai silloin kun juuri oli aloittanut työelämässä. Mutta jos on säännöllinen palkka (niin kuin näillä käsittääkseni on) niin kyllä tilillä pitäisi jotain ennen tilipäivääkin. Kyllä mä uskon että toisille rahankäyttö on vaikeaa, mutta sanoisin että suurin osa elää säntillisesti eikä ennen palkkapäivää tarvitse mitään nälkää nähdä päiväkausia. Herranen aika sentään.
Ei minullakaan ole tili koskaan tyhjä ennen palkkapäivää, kun yleensä viimeisellä viikolla (kuun viimeinen päivä on palkkapäivä minulla) tulee osinkoja. Palkka taas on tililtä pois viimeistään 10 päivä seuraavaa kuuta. (viimeiset isot laskut tulevat silloin). tuon 10 pv-viimeinen päivä väli eletään pääomatuloilla.
Ja tämä on ihan tarkoituksellista koska osaan budjetoida. palkkapäivänä maksetaan isoimmat laskut (lainojen lyhennykset, yhtiövastikkeet), sitten auton kuluihin varataan vakio summa, samaten kuukauden aikana tuleville laskuille on varattu tietty summa ja alkukuun ruokiin vakio summa. Loput menee sijoituksiin.
Loppukuun ruoat hankitaan tiedossa olevilla osingoilla ja ylijäämä menee sitten kuun aikana tai viimeistään seuraavan kuun alussa sijoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutamalle kommentoijalle, toi käteisen säästäminen on petos
Suurempi petos on maata kotona ja elää tuilla.
Ja töitähän kaikille riittää /s
Sitäpaitsi joku toi täällä noi opiskelut esiin, opiskelijana on tosiaan pakko elää lainalla tai muuten kk-tulot on huomattavasti pienemmät kuin ttt-asiakkailla. Vaikea yhtälö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuesta saa säästää ja rahat saavat olla tilillä.
"Toimeentulotuesta sen sijaan saa säästää ilman, että se vaikuttaa tulevien kuukausien toimeentulotukeen.
Jos asiakas voi osoittaa sen, että hän on säästänyt toimeentulotuesta, siihen ei tietystikään puututa. Sen saa käyttää haluamallaan tavalla. Asiakkaan tulee tosin pystyä näyttämään, että säästö on tehty nimenomaan toimeentulotuesta."
Ei saa kertoa ikäviä faktoja.
Parempi vaan syyttää valtiota omasta osaamattomuudestaan ja itsehillinnän puutteesta.
Vanha juttu vuodelta 2016. Lain tulkinta muuttui 2021 KHO:ssa, kuten muutamassa kommentissa jo todettiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos säilyttelen tuollaista satkun puskuria tilillä, niin se vähennetään toimeentulotuesta.
Et ole töitä harkinnut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva pystyy tuista säästämään. Realiteetti Suomessa.
Meikäläinen saa työttömyystuesta säästöön yli 100€ joka kuukausi.
Kun ei osta tarpeetonta tavaraa jatkuvasti, elikkä osaa itsehillinnän jalon taidon, niin sitten säästöön jää rahaa automaattisesti ilman mitään suunnitteluja. Minulla on myös OP;n debit kortissa päällä automaattisäästö mikä laittaa 0,50€ säästötilille joka kerta kortilla maksettaessa.
Kerro nyt saatko myös muita tukia? Itse saan ainoastaan työttömyystuen, joka on reilu 500€. Miten sinä maksat asumisesi niin että jää vielä noin paljon säästöön?
Asumistuki ja toimeentulotuki tulee yleensä työttömyysturvan päälle jos asuu vuokralla
toimeentulotuki EI tule koskaan minkään muun tuen PÄÄLLE. toimeentulotuki ainoastaan täydentää minimitasoon JOS muut tulot/säästöt eivät riitä. Eli toimeentulotukea voi tulla 0-n euroa riippuen tuloista/säästöistä ja huomioon otettavista menoista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä töissä käyvä pystyy hyvinkin säästämään, eli ihan omia valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Jos säilyttelen tuollaista satkun puskuria tilillä, niin se vähennetään toimeentulotuesta.
Saan toimeentulotukea ja säilön säästettyä rahaa kotona lasipurkissa. Olen 3 lapsen yh ja saan säästöön joka kuukausi noin 300-500e. Pakko säästää kun toiveissa olisi muutto ja Kela ei maksa vuokratakuita jos muutto ei ole tyyliin työpaikka/opiskelu, joten pitää itse säästää takuuvuokrarahat. Kohta alkaa olla kasassa ja voi etsiä uuden asunnon. Säästää voi, mutta se tarkoittaa, että pitää olla taloudellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On rehellisiä verovapaita ansioita kuten pieni muotoinen luonnonmarjojen myynti. Nämä tulot menee ruokarahana käteisellä kaupoissa.
Suurempi petos yhteiskunnassa on se että montako miljardia menee asumistukiin sijoittajille tänäkin vuonna purkukuntoisista moneen kertaan itsensä maksaneista luukuistakin?
Maataloustukia maksetaan satoja miljoonia turhasta kuten esim. kesantopelloille siitä että joku omistaa ne, tekee lomakkeet ja sen jälkeen ei tee itse niille mitään kaudessa. Törkeää.
Näinhän se tosiaan menee. Suuremmat vääryydet kuittaa pienemmät. Not.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuesta ei voi säästää koska säästöt pakotetaan käyttämään ennen kuin tukea saa. Eli käytännössä esim. Työtön kelatuella ja keskiverto pk-seudun vuokralla.
Että säästä siinä sitten ja varaudu. /sSe varautuminen pitääkin tehdä paljon ennen kuin ollaan siellä toimeentulotuella.
Jolloin et saa toimeentulotukea koska sinulla on tilillä liikaa käteistä. Eli missä se profit kohta oli?
no siinä että ELÄTÄT ITSESI, etkä ole loinen. Ihmisten pitäisi aidosti edes YRITTÄÄ elättää itsensä, mutta nykyään ei enää tätä tahtoa huolehtia omasta toimeentulostaan ole. Siksi ennemmin tai myöhemmin tämä makoiluyhteiskunta tulee kaatumaan omaan mahdottomuuteensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan toimeentulotukea ja säilön säästettyä rahaa kotona lasipurkissa. Olen 3 lapsen yh ja saan säästöön joka kuukausi noin 300-500e. Pakko säästää kun toiveissa olisi muutto ja Kela ei maksa vuokratakuita jos muutto ei ole tyyliin työpaikka/opiskelu, joten pitää itse säästää takuuvuokrarahat. Kohta alkaa olla kasassa ja voi etsiä uuden asunnon. Säästää voi, mutta se tarkoittaa, että pitää olla taloudellinen.
Arvostan sinua ja joku luuseri kehtaa alapeukuttaa.
Sata egee on pikkufygy ku lähetää ryyppäämään, syöpöttelemään roskaruokia sekä ajelemaan taxilla ravintelista ravinteliin :D:D:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostan sinua ja joku luuseri kehtaa alapeukuttaa.
Arvostat rikollista petostehtailijaa? Oletko joku talousrikollinen tms. itsekin?
Vierailija kirjoitti:
Kun yleisesti suositellaan, että käteistä kannattaisi pitää varalla, että jos pankkikortti ei jostain syystä (esim. pankin ohjelmistohäiriö) toimi, niin miksi toimeentulotuen saajalle tällainen vararahaston pitäminen on rikos?
Tunnen oloni rikkaaksi nyt jos 100€ on oikeasti olevinaan paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun yleisesti suositellaan, että käteistä kannattaisi pitää varalla, että jos pankkikortti ei jostain syystä (esim. pankin ohjelmistohäiriö) toimi, niin miksi toimeentulotuen saajalle tällainen vararahaston pitäminen on rikos?
Ei ole rikos jos ilmoittaa käytettävissä olevat käteisvarat hakiessaan tukea. Jos jättää käteisvarat ilmoittamatta, on rikos.
Vierailija kirjoitti:
Niin sen pitää ollakin. Jos pystyt säästämään tuista, kertoo se että muilta otetaan sinulle liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei osta tarpeetonta tavaraa jatkuvasti, elikkä osaa itsehillinnän jalon taidon, niin sitten säästöön jää rahaa automaattisesti ilman mitään suunnitteluja. Minulla on myös OP;n debit kortissa päällä automaattisäästö mikä laittaa 0,50€ säästötilille joka kerta kortilla maksettaessa.
Kerro nyt saatko myös muita tukia? Itse saan ainoastaan työttömyystuen, joka on reilu 500€. Miten sinä maksat asumisesi niin että jää vielä noin paljon säästöön?
Asumistuki ja toimeentulotuki tulee yleensä työttömyysturvan päälle jos asuu vuokralla
toimeentulotuki EI tule koskaan minkään muun tuen PÄÄLLE. toimeentulotuki ainoastaan täydentää minimitasoon JOS muut tulot/säästöt eivät riitä. Eli toimeentulotukea voi tulla 0-n euroa riippuen tuloista/säästöistä ja huomioon otettavista menoista.
Asumistuki ja työttömyysturva on ensisijaisia etuuksia joiden päälle voi saada toimeentulotukea. Älä yritä selittää entiselle toimeentulotuki asiakkaalle joka on saanut kyseistä tukea satoja kertoja.Minä osaan nämä jutut parinkymmenen vuoden kokemuksella paremmin kuin sossut itse.
Katsoin pätkän.
Hemmetin ärsyttävä kaksikko muutenkin nämä loukkaantujat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulin että kaikki työttömät hakeneet asumistukea.
Jos ei hae niin turha valittaa... 350€ vuokrasta kela maksaa 80%.
Kaikki työttömät eivät tietenkään saa asumistukea. Osalla ovat omat tulot liian suuret, osa asuu yhdessä puolison kanssa, jolloin tulot lasketaan yhteen ja tuolloin harva työtön saa asumistukea, osalla asumismenot ovat liian suuret tukeen.
Niin, ei laki ja moraali oo synonyymejä. Outoa vaan, että rikosta suositellaan yhtenä vaihtoehtona rahaongelmiin.