Ylen ohjelma: 100e puskuri tilillä on käsittämätöntä ja loukkaavaa, tällaisessa todellisuudessako suomalaiset elävät?
https://areena.yle.fi/1-50520826
Saa sellaisen kuvan, että jo pelkkä ajatus harkitusta rahankäytöstä ja vakaudesta koetaan suorastaan loukkaavana. Tällaisia nuoriako meille on kasvamassa?
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
no siinä että ELÄTÄT ITSESI, etkä ole loinen. Ihmisten pitäisi aidosti edes YRITTÄÄ elättää itsensä, mutta nykyään ei enää tätä tahtoa huolehtia omasta toimeentulostaan ole. Siksi ennemmin tai myöhemmin tämä makoiluyhteiskunta tulee kaatumaan omaan mahdottomuuteensa.
Mä teen pieniä hommia aina ja jos niitä on tarjolla. Muuten työmarkkinatuella. Aina ihmetyttää teidän kaltaiset mene töihin kun niitä töitäei ole, tai ne ei kannta,yrittäjyys suomesssa huhh..mutta joku junttieinari70menenisyydessä elävä ukko ei vaan tajua..ei töitä kaikille ole, kaikki automatisoidaan risusavottaa ei enää ole,eikä paljon henkilöitä puhelimien päässä vaan tietokoneita jaarittelemassa sielläkin..kaikesta kiristetään..mikävitsikoopääihminen sinä oot ja lyöt lyötyä? No mitä ne rikkaat tekee ne saa tehdä, ja haalia rahaaa. teidän hyväonnisten myötä mutta työtön vähävarainen saa halveksunnan..mutta varakkaat saa tehdä ja syyttää jka haluat kuulua samaan jengiin? no et ole.. teidän kaltaiset juntit saa näjkemään punasta että sen takia tää viestikin on ekava..
Ei ne työt risusavottaa ole, joihin työttömiä odotellaan. Kotipaikkakunnallani on yli sata avointa työpaikkaa, joita ei ole automatisoitu vaan haetaan ihmisiä tekemään niitä. Osa niistä on sellaisia, että tarvitaan rautainen ammattilainen. Siksi niihin ei kelpaa keväällä ammattikoulusta valmistunut. Osa on kuitenkin sellaisia paikkoja esim. keittiöissä, että työnantaja voi kouluttaa tai aiempaa kokemusta tai koulutusta ei tarvita. Miksi et hae?
Lapseni säästää kuntoutustuesta. Hän haaveilee, että voisi palata töihin - pitää vain löytää ensin koulutus alalle, missä on töitä ja missä voi olla vajaakuntoisena. Hän ei juo, ei polta, makeisia toimittaa yksi suklaalevy josta ottaa pari palasta sillion tällöin ja sitten ostaa uuden kun loppuu, ei osta niitäkään kalliita. Limsaa ei juo, ruuat tekee itse, ei omista autoa vaan sairaudestaan huolimatta pyöräilee isompiin kauppoihin, tosin lähikauppoja on kohtuullisen kävelymatkan päässä parikin. Meillä käy syömässä kyllä ja siinä säästää vähän, mutta ei suostu ottamaan mitään muuta apua vastaan "mun pitää pärjätä yksin sittenkin kun teitä ei ole" on asenteensa.
Ei minullakaan ole tilillä yhtään puskuria. Rahat on sijoituksissa ja asp-tilillä. Jos tulisi hätä niin aspistahan rahoja ei voi nostaa menettämättä asp etuja ja sijoituksia ei kannata nostaa tällä hetkellä koska kurssit ovat pohjalla. Söisin siis käpyjä.
Vanha sanonta pitää paikkansa edelleenkin. "Kypsät kärpäset ei suuhun lennä." Nuoret ihmiset miettivät satasen puskuria ja sen säästämistä laittomasti toimeentulotuella.
Joku on mennyt pahasti pieleen. Työ, koulutus ja itse yrittäminen ovat mahdollisuuksia säästää muutama satanen kuussa. Työ kannattaa aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva pystyy tuista säästämään. Realiteetti Suomessa.
Meikäläinen saa työttömyystuesta säästöön yli 100€ joka kuukausi.
Kun ei osta tarpeetonta tavaraa jatkuvasti, elikkä osaa itsehillinnän jalon taidon, niin sitten säästöön jää rahaa automaattisesti ilman mitään suunnitteluja. Minulla on myös OP;n debit kortissa päällä automaattisäästö mikä laittaa 0,50€ säästötilille joka kerta kortilla maksettaessa.
Kerro nyt saatko myös muita tukia? Itse saan ainoastaan työttömyystuen, joka on reilu 500€. Miten sinä maksat asumisesi niin että jää vielä noin paljon säästöön?
Asumistuki ja toimeentulotuki tulee yleensä työttömyysturvan päälle jos asuu vuokralla
toimeentulotuki EI tule koskaan minkään muun tuen PÄÄLLE. toimeentulotuki ainoastaan täydentää minimitasoon JOS muut tulot/säästöt eivät riitä. Eli toimeentulotukea voi tulla 0-n euroa riippuen tuloista/säästöistä ja huomioon otettavista menoista.
Asumistuki ja työttömyysturva on ensisijaisia etuuksia joiden päälle voi saada toimeentulotukea. Älä yritä selittää entiselle toimeentulotuki asiakkaalle joka on saanut kyseistä tukea satoja kertoja.Minä osaan nämä jutut parinkymmenen vuoden kokemuksella paremmin kuin sossut itse.
Yksin asuva ei varmasti saa mitään ylimääräisiä. Olet kai ison perheen yh tai muuta vastaavaa?
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni tiukkapipo täällä on oikeasti koettanut pärjätä työmarkkinatuella, asumistuella ja toimeentulotuella yksin ainoana aikuisena? Käyttökulutukseen jää ehkä rahaa jotain 300-400 euroa, josta jo liikkuminen lohkaisee melkoisen osan. Olen itse 59-vuotias ja melko lailla mustan vyön martta raha- ja kotitalousasioissa, mutta minusta on edesvastuutonta ehdottaakin, että joku koettaisi vielä tuommoisista rahoista säästää jotain. Suomen sosiaaliturva on olematon muutenkin, saati nykyisten kalliiden elinkustannusten aikana.
Samaan kastiin kuuluu myös takuueläkeläiset, ja he keillä eläkkeet ovat alle 800kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuesta ei voi säästää koska säästöt pakotetaan käyttämään ennen kuin tukea saa. Eli käytännössä esim. Työtön kelatuella ja keskiverto pk-seudun vuokralla.
Että säästä siinä sitten ja varaudu. /s
Eikö nuorilla olen sen verta älliä, että nostaa sen 100 pois ja laittaa pöytälaatikkoon?
Vierailija kirjoitti:
Ei nuorten pitäisi elää tuilla, nyt on aloitustason duuneja paljon auki.
Ovat niitä joissa helpoiten tarttuu korona eli muutama tartunta ja työkyvyttömyys kohtaa. Nyt ei kannata kannustaa nuoria itseään sairastuttamaan riskejä ottamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meikäläinen saa työttömyystuesta säästöön yli 100€ joka kuukausi.
Kun ei osta tarpeetonta tavaraa jatkuvasti, elikkä osaa itsehillinnän jalon taidon, niin sitten säästöön jää rahaa automaattisesti ilman mitään suunnitteluja. Minulla on myös OP;n debit kortissa päällä automaattisäästö mikä laittaa 0,50€ säästötilille joka kerta kortilla maksettaessa.
Kerro nyt saatko myös muita tukia? Itse saan ainoastaan työttömyystuen, joka on reilu 500€. Miten sinä maksat asumisesi niin että jää vielä noin paljon säästöön?
Luulin että kaikki työttömät hakeneet asumistukea.
Jos ei hae niin turha valittaa... 350€ vuokrasta kela maksaa 80%.
En minä saa asumistukea mieheni kanssa puoliksi omistamaani ok-taloon, mistä päättelit että saisin? Luuletko siis että jos ihminen on työtön, hän asuu myös aina vuokralla yksin?
Mieheni käy kokopäivätöissä. Asumiskustannukset ovat 900€/kk, minä maksan 200€, ja mies 700€. Eipä paljon jää säästöön tuosta reilusta 500 eurosta...
Kuitenkaan ei ole pelkoa nälästä, tai akuuteista tilanteista joissa ei ole ketään läheistä joka voi auttaa. Toki jos omistaisit asunnon itse, voisit joutua myymään sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni tiukkapipo täällä on oikeasti koettanut pärjätä työmarkkinatuella, asumistuella ja toimeentulotuella yksin ainoana aikuisena? Käyttökulutukseen jää ehkä rahaa jotain 300-400 euroa, josta jo liikkuminen lohkaisee melkoisen osan. Olen itse 59-vuotias ja melko lailla mustan vyön martta raha- ja kotitalousasioissa, mutta minusta on edesvastuutonta ehdottaakin, että joku koettaisi vielä tuommoisista rahoista säästää jotain. Suomen sosiaaliturva on olematon muutenkin, saati nykyisten kalliiden elinkustannusten aikana.
Samaan kastiin kuuluu myös takuueläkeläiset, ja he keillä eläkkeet ovat alle 800kk.
Sehän tuossa, euroopassa on maita joissa tuet suuremmat ja samalla hintataso puolet suomesta.
Täällä vetävät välistä enempi, vähitellen alkanut elintaso laskea silläkin että lapsia ei enää koulutetakaan kunnolla vaan juoksutetaan turhilla työkkärin kiusakursseilla.
Ei tietenkään kysytä kuitteja! Miten ihmeessä sinä kuvittelet jonkun Kelan työntekijän selaavan kassillisen asiakkaan kuukauden kauppakuitteja?
Käteisen säästämistä ei ole varsinaisesti missään kielletty varsinkaan silloin, jos se on kohtuullinen. Esimerkiksi eläinlääkäri voi vaatia eläimen hoidosta tonnin käteisellä.
Oliko jutussa kyse siitä, että vain satanen sallitaan toimeentulotukiasiakkaan puskuritilille vai mistä?