Pahimmat mokanne ruokaa laittaessa?
Mä halusin viime vuonna tehdä siskoni rippijuhliin sellaisen täytekakun, jossa ei ollut perus banaani-mansikkahillo-täytettä appelsiinimehupohjien välissä. Mä sitten ostin omasta mielestäni fiinit ainekset ja aloin leipoa. Pohja onnistui omasta mielestäni ihan hyvin, mutta kun mun piti se kolmeen osaan leikata, kaikki meni pieleen. Ensimmäisestä osasta tuli hyvin ohut ja siitä puuttui iso osa. Kaksi muuta pohjaa sitten olivat hirmu paksut. Kostutin pohjat espressolla ja kerman maustoin suklaajauheella sekä sokerilla. Kakun väliin tuli karamellisoituja appelsiineja sekä paksua nutellamoussea. Lopputulos oli hirveä: liian löysä kerma valui tarjoilulautaselle viiston pohjan päältä vetäen mukanaan appelsiininpaloja. Olin myös kostuttanut kakkua liikaa, joten pohja oli kuin vedessä lillunut pesusieni. Maku oli kuitenkin ihan okei, mutta enhän mä sitä juhlissa voinut tarjota! Onneksi äiti pelasti tämän toivottoman leipurin valmistamalla tavallisen mansikkatäytekakun...
Kommentit (96)
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 14:50"]
Lisäsin teini-ikäisenä kiisseliin 2rkl sijaan 2dl perunajauhoja. Vuosi sitten lettuja tehdessäni sekoitin curryn ja kanelin värin takia keskenään, ne olivat maustehyllyssä vierekkäin.
[/quote]
Mulla kävi kans kanelin ja curryn kanssa sekotus. Kyseessä lidlin mausteet joissa samanväriset korkitkin. Kanakastikkeeseen tuli laitettua kanelia ja oli vielä vieraita käymässä. Nolotti hirveästi vaikka vieraat kehuivat ruokaa. Mun makuuni se oli aivan liian eksoottista.
Tein kaakaomacaronseja. Mantelijauho taisi olla liian rouheaa, ja varmasti jotain muutakin meni pieleen. Leivonnaiset eivät kohonneet eivätkä pyöristyneet, valmiit leivonnaiset näyttivät aivan koiranpaskakikkareilta. Maku oli kuitenkin suklainen.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 19:41"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 19:33"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 14:44"]Keitän säännöllisesti pastat ja riisit pohjaan. Pannukakku joka toinen kerta jää löysäksi sisältä ja palaa päältä. [/quote] Tullut mieleen vaihtaa pannarireseptiä?
[/quote]
Jos riisitkin palavat säännöllisesti, taitaa kyse olla suurpiirteinen mittaaminen, jota ei huomioi paistolämpötilassa tai keittoajassa. Ei mikään resepti toimi joka kerta, jos desilitrat mittaa suoraan hanasta astiaan ja jauhot tai riisit kaataa purkista.
[/quote]
riisin keittäminen:pakko laittaa tämä tähän kun tuli niin hyvä tilaisuus:)
http://www.vauva.fi/keskustelu/899977/ketju/riisin_keittaminen__vaittley_miehen_kanssa
Joskus teininä äiti käski mut tekemään mysliä ja ihmettelin kun ohjeessa luki 5dl hunajaa, mutta pistin kuitenkin. Oikeasti ohjeessa luki 5cl, kirjasin mokan kuitenkin tekemällä muutaman muunkin satsin ja sekoitin nämä yhteen. Äiti ei tajunnut mitään :D
Keitin ekaa kertaa perunoita. En tiennyt että sinne pitää laittaa vettä.
Eräs kerta harmitti aivan vietävästi. Olin yksineloni alkutaipaleilla innostunut kokkaamaan ja kerran päätin tehdä ihka oikean lihaliemen ihan itse. Hauduttelin lihaa useita tunteja mureaksi ja heitin vihannekset ja mausteet joukkoon. Kun se liemi oli tuntien päästä vihdoin valmis, niin päätin sitten silmät ristissä siivilöidä sen suoraan lavuaariin!
Sen jälkeen olen päättänyt tyytyä liemikuutioihin, ihan sama mitä kökköä ne sisältää :D
Rakas isoäitini 86 vuotta rakastaa lipeäkalaa ja syö sitä maustepippurin kanssa. Kerran erehdyksessä laittoi pippurin sijaan kanelia ja huomasi tämän vasta kun oli syönyt lautasen tyhjäksi.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 14:53"]Yritin tehdä shakshukaa.
En tee toiste.
[/quote]
Miten sen voi mokata?
Tein joskus yläasteikäisenä pizzaa. Kaapista löytyi tomaattipyre-purkki, jossa oli mennyt päiväys puoli vuotta aiemmin. Päätin kuitenkin käyttää avata sen. Ei olisi kannattanut! Pyre tuli valtavalla paineella purkista ja lensi pitkin keittiötä. Sitä oli sitten mukava hinkata valkoisesta katosta, seinistä, keittiön kaapeista, lattiasta ym.
Tuli opittua kantapään kautta sekin että ruokasooda EI korvaa leivinjauhetta makeissa leipomuksissa.. :D
Joskus ihan pikkupoikana tein pussimuussia. Ohjeissa oli 1tl suolaa, minä noudatin ohjetta ja laitoin yhden Tesilitran. Oli hieman suolainen kokemus ja syömättä jäi. No nyt jo tiedän teelusikallisen ja desilitran eron vaikka olen mies...
Käytin keittobanaania kakussa banaanin sijaan. Älä kysy, miksi.
Magneettiset pannunaluset ovat varsin typerä keksintö. Siis sellaiset jotka ovat korkkia ja sitten niissä on magneetit pitämään ne pannunaluset vaikkapa kattilan pohjassa kun sitä kattilaa siirtää. Ihan hyvä idea, mutta käytäntö ei ole niin hyvä. Kerran kun rupesin paistamaan uunimakkaraa, ihmettelin, että miten uunista tuli sellainen nuotion haju. Tajusin että sen uunipellin pohjaan oli jäänyt yksi niitä magneettisia pannunalusia ja nyt se kärysi siellä uunissa. Otin kiireesti pellin pois uunista ja viskasin käryävän pannunalusen ikkunasta ulos lumihankeen.
Minulla on sellainen litran mitta jossa toisella puolella siis desit ja toisella puolella kupit. Oltiin kaverin kanssa tekemässä kääretorttua ja kaveri mittasi siihen sokerin. Ohjeessa oli 3dl sokeria, mutta kaverini laittoi 3 kuppia sokeria, eli n. 7dl. En huomannut sitä ja lopputulos oli aika mielenkiintoinen. Se muistutti lähinnä marenkia, mutta oli pahuksen hyvää.
Kerran satuin laittamaan vahingossa pakastemunkin sulamaan mikroon täydellä teholla. Menin toiseen huoneeseen sulatuksen ajaksi, kun ajattelin että sitten se mikro kyllä lopettaa, kun aika on kulunut loppuun. No, ilmassa alkoi leijua sellainen palaneen käry ja menin keittiöön katsomaan. Katto oli vähän savussa ja kun avasin mikron luukun, sieltä pöllähti kunnon savukerros. Äkkiä vaan ikkuna auki ja liesituuletin täysille. Ihme ettei palohälytin ruvennut soimaan, vaikka oli niin paljon savua. Sen jälkeen lähti kyllä palohälytin vaihtoon.
Puolisoni on viimeistellyt suurella huolella valmistellun lihapadan kaatamalla sinne purkin vaniljakastiketta. Näytti kuulemma kermalta. Ei kyllä maistunut siltä.