Mihin varaan masentuneelle ajan, apua kiitos!
Masentunut läheiseni (nuori aikuinen) on käynyt julkisella puolella hoidattamassa masennustaan jo useamman vuoden, mutta mikään ei tunnu etenevän, lääkärit ja sairaanhoitajat vaihtuvat, asia ei etene ja on pitkiä taukoja kun läheiseni jätetään yksin, ei saa aikoja tms. Osaksi vikaa julkisessa puolessa, osaksi ehkä myös läheisessäni, joka ei masennukseltaan ilmeisesti osaa/jaksa/kykene hakemaan parempaa apua. On kuitenkin itsekin jo sanonut, että ei koe saavansa mitään apua ja mikään ei etene, olo ei parane, huononee vain. Masennuslääkityksiä hänellä kokeiltiin ensi alkuun, mutta niistä ei kai ollut apua.
Mietin, että jos hankkisin läheiselleni hänen puolestaan ajan yksityiselle puolelle, mutten oikein tiedä kenelle? Etsinkö yksityistä lääkäriä, psykiatria, psykoterapeutti, psykologia, ketä, mitä?
Vielä parempi jos joku osaisi suoraan kertoa, mihin/keneen ottaa yhteyttä. Läheiseni asuu Tampereella.
Kommentit (11)
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 20:06"]
Koulupsykologi?
[/quote]
Ei ole missään koulussa, siis on kuitenkin jo 20+ ikäinen. Ei myöskään työelämässä (eli työterveyslääkärikään ei käy) masentuneisuutensa vuoksi. Erittäin isossa riskissä syrjäytyä, ellei ole sitä jo.
ap
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 20:17"]
Et voi varata aikaa toiselle.
[/quote]
Enkö tosissaan? Jos masentunut ei itse siihen pysty? Olen kehottanut moneen kertaan itse hankkimaan "parempaa apua" muttei masentunut ole kyennyt tähän. Mitä sitten voin tehdä?!
ap
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 20:16"]
Psykoterapiakeskus Vastaamo.
[/quote]
Kiitos, katselin näiden nettisivuja ja vaikuttaa lupaavalta! Näköjään ajan voi myös varata sähköpostitse, mikä saattaisi onnistua läheiseltäni itseltäänkin (soittaminen ei). Vielä itselleni epäselvää, pitäisikö hänen sitten varata aika psykiatrille vai psykoterapeutille...?
ap
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 20:20"][quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 20:17"]
Et voi varata aikaa toiselle.
[/quote]
Enkö tosissaan? Jos masentunut ei itse siihen pysty? Olen kehottanut moneen kertaan itse hankkimaan "parempaa apua" muttei masentunut ole kyennyt tähän. Mitä sitten voin tehdä?!
ap
[/quote] Et voi. Aika terveyspalveluun on varattava itse.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 20:23"][quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 20:16"]
Psykoterapiakeskus Vastaamo.
[/quote]
Kiitos, katselin näiden nettisivuja ja vaikuttaa lupaavalta! Näköjään ajan voi myös varata sähköpostitse, mikä saattaisi onnistua läheiseltäni itseltäänkin (soittaminen ei). Vielä itselleni epäselvää, pitäisikö hänen sitten varata aika psykiatrille vai psykoterapeutille...?
ap
[/quote]
Noiden ero taitaa olla lähinnä se, että psykoterapeutit ei välttämättä saa kirjoittaa lääkkeitä.
En osaa vastata kysymykseesi, mutta olet ihana kun yrität auttaa häntä. Olisipa minullakin kaltaisesi henkilö.
Kyllä voi läheiselle varata ajan, jos ei ole itsellään voimia siihen. Olen itsekin varannut, ei mitään ongelmaa. Tämä Espoossa. Psykiatrille suoraan aika, jos tilanne ollut päällä noinkin pitkään. Apua saa kyllä, kun jaksaa vaatia/pyytää.
Koulupsykologi?